Sviestad Trafikövningar

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
drygmode on/
Det är klart man skall ha ett öppet helsystem på gathojen, den gör väl bara 260 km/h annars.
Man sparar kanske 5 kg vikt så den blir lättare att slänga runt i svängarna också.
Skitfränt vid korvmojjen är det ju också. Man får ju passa sig för polisen förstås så man inte får böter och ombesiktning men man drar väl dem ändå.
Att grannarna är sura när man kommer hem sent är ju deras problem som inte fattar.
Byta till original till besiktningen kan man stå ut med men inte för att få köra bana. :va
Jag fattar inte faktiskt att det skall vara så viktigt att bullra så att man väljer bort bankörning som är skoj.
Vi är ju olika och prioriterar olika så...
Kjell och jag har varsin R1a båda har gått drygt 3000 mil bana med originalsystem och det funkar ju.
Ingen av oss har väl ambitioner att vinna Prosuperbike eller nåt annat mästerskap för den delen så vi har väl inte känt nåt behov av att trimma så att det krävs ett helsystem men det kanske är annat med gatåkarna som kommer på LMS trafikövningar. Trots det är det sällan det kommer nån dit som inte vi hänger med med en hand på styret, eller hur Kjell?
/drygmode off
Det kan bli så vi ändrar kravet på original nån gång men inte än för vi tycker det är roligare att köra än att bullra och reta grannar.
Välkommna på torsdag
/Stefan
 

Danne 08

Rastlös
Gick med
22 Jan 2005
Ort
småland
Hoj
R1 -08
Ha ha ha.... Den årliga diskussionen angående Bullergräns.
Missade tyvärr lördagens körning p.g av arbete. Frågade min dotter om hon verkligen vill vara med sin gammla far i morgon(torsdag) och det ville hon, så det blir inget åka i morgon kväll heller.
Så nu ber jag er arrangörer: Snälla kan ni inte se om ni kan ha en heldags körning i juni?
 

cmxi

Medlem
Gick med
3 May 2011
Ort
Linköping
Hoj
CRF250R
Vad är det för gräns? Är det samma som för bilarna 95db??
Hoppas kunna få på orginalburkarna på sukkan, annars dyker jag upp på husa 650!
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Vad är det för gräns? Är det samma som för bilarna 95db??
Hoppas kunna få på orginalburkarna på sukkan, annars dyker jag upp på husa 650!

Så här står det på http://www.lmsroadracing.se/trafiksaekerhetsutbildning

Om du inte vill läsa hela så kan du läsa detta urklipp: Krav på dig som förare och din mc.
Säkerheten är som alltid när det gäller motorsport väldigt viktig. För att få vara med och köra måste följande krav på dig och din mc vara uppfyllda:

Föraren ansvarar för att motorcykeln är trafikförsäkrad, besiktigad och i fullgott skick.
Observera att det är upp till deltagaren att kontrollera så att dennes försäkringsbolag och deras trafikförsäkring verkligen gäller vid våra trafikövningar.
Motorcykeln ska vara i gott skick. Framför allt tittar vi på däck, bromsar och fjädring. Motorcykeln måste ha bromsljus och regplåt.
Avgassystem skall vara original E-godkänt på max 95db stillastående och max 90db vid förbifart. Mätning kommer att ske på alla cyklar som misstänks låta för mycket..
Giltigt körkort. Övningskörning är inte tillåtet, ej heller tillåtet att köra med indraget körkort.
Obligatorisk klädsel är hjälm, skinnställ (textilställ avsett för mc-åkning med godkända skydd se nästa punkt), stövlar, handskar samt ryggskydd och allt ska vara gjort för mc-körning.
Textilställ avsett för mc-åkning med godkända skydd är endast tillåtet i lugna gruppen.
Backspeglarna ska tas bort, fällas in eller tejpas för de ska inte användas under dessa körningar/övningar. Fokus framåt!

Instruktörerna bedömer skicket på motorcyklarna och utrustningen och har rätt att avvisa de som inte uppfyller våra krav.
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det kan bli så vi ändrar kravet på original nån gång men inte än för vi tycker det är roligare att köra än att bullra och reta grannar.
Välkommna på torsdag
/Stefan

Jag kan tycka ni missar poängen lite i ivern över att negga över korvkioskraggarsystemen (även om jag förstår frustrationen, det är nog inte lätt att försvara motorsporten).

Hur hanterar ni en ny R6a med originalsystem, en RSV4a eller en S1000RR?
Hojar där det måste pillas för att få dem tystare helt enkelt...vad jag förstått? :)

Att det inte skall bullra är en sak, men har man en faktiskt dB-gräns är det ju rätt simpelt att efterleva den, speciellt när ni har utrustningen tillgänglig(?).

Det är att göra det lite lätt för sig att bara peka på original, att man sedan ändå har problem om jag läser mellan raderna på det ni skriver (mycket pga det jag pekar på med högljudda standardhojar, right?) verkar inte spela någon roll.

Jag kan ju tycka det vore bättre att få bukt med hojar som låter för mycket (och då fullt möjligt trots standardsystem), med faktiska mätningar.

Jag lägger ned här nu, det är era (kanonfina) dagar, ni gör som ni vill. :)

/J - kör original ;)
 
Last edited:

2B

...is just enough!
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Inte nu längre...
Att det inte skall bullra är en sak, men har man en faktiskt dB-gräns är det ju rätt simpelt att efterleva den, speciellt när ni har utrustningen tillgänglig(?).

Det är att göra det lite lätt för sig att bara peka på original, att man sedan ändå har problem om jag läser mellan raderna på det ni skriver (mycket pga det jag pekar på med högljudda standardhojar, right?) verkar inte spela någon roll.

/J - kör original ;)

Det är inte att göra det lätt för sig, utan det är helt enkelt att göra det möjligt att genomföra våra trafikövningar...

Vi har provat att mäta hojar under ett par säsonger tidigare och maken till diskussioner och protester (med smockan i luften ett par gånger) vill vi inte ha igen. Det tog helt enkelt för mycket tid, kraft och glädje från oss instruktörer... För egen del hade jag slutat som instruktör om det eländet fortsatt!

Ska vi kunna genomföra körningarna med eftrlevande av de regler som huvudklubben satt upp är det orginal som gäller! Det är heller inget som hindrar oss från att mäta någon hoj om den sticker ut ljudmässigt, även om den har orginalsystem.

/BosseB
 

Peeth

No Guts, No Glory
Gick med
18 Mar 2011
Ort
Eastland
Hoj
Yamaha 600cc & Honda bobber
Tack för en super kväll!
Synd att det blev så många avåkningar bara, hoppas alla mår bra iallafall :)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Fan vad mkt krascher det verkar vara i år (redan).. Samma ställe jämt så man ska tänka sig för pga hal asfalt eller nåt nånstans eller har folk bara käkat testo till lunch innan körningarna?
 

Ogmike

Mitgleider
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Jönköping
Hoj
2020 Kawa Ninja 1000 SX
Hur många körde av i "korkskruven"?

Jag fick läck i en packbox i gaffeln så jag fick bryta efter två pass. :(
 

J3lv4n

R.I.P #58
Gick med
18 May 2011
Ort
Öst
Hoj
Daytona 675 -10 & Ktm 525 -03
Kan ni vara snälla o byta vecka på torsdagskörningarna? Jag jobbar till 23.00 nästan varje gång det är körning på torsdagar :huvet
 

JonteB

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Linköping
Hoj
Ingen....Föredettingar: Aprilia RSV Mille R -02, Yamaha YZF750R -94
Grymt kul torsdagskörning som vanligt!
Ett speciellt tack till Tobias, Kjell och den tredje instruktören för hjälpen upp och bort från sandlådan i korkskruvsvänstern :Bugar
En ny blinkers och lite stygn i skinnstället så är jag fit for fight inför nästa tillfälle :)
 

Thom57

Thomas sörping
Gick med
10 Oct 2011
Ort
Söderköping
Hoj
Honda cbr 1000rr 2004, Suzuki Gs750 1977,
Jag har sett nånstans att det ska vara en avrostningsdag på söndag 13 maj. Gratis. Men nu kan jag inte hitta nån info om det. Har jag fel?:confused:
 
Nyheter
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Top