Sviestad 2007?!?

Status
Ej öppen för fler svar.
Hur funkar det om man kommer med max nedlägg och skarpt går över i en nedförslutning? Kan säkert bli spännande effekter :)


vet inte riktigt... jag har aldrig åkt i en backa :tungan
det blir säkert skitbra :tummenupp

Om du åkt på knutstorp så har du en aning om hur man svänger, knäskrapar och åker nedförsbacke samtidigt :yoparty
 
vet inte riktigt... jag har aldrig åkt i en backa :tungan
det blir säkert skitbra :tummenupp

Om du åkt på knutstorp så har du en aning om hur man svänger, knäskrapar och åker nedförsbacke samtidigt :yoparty

Verkar jävligt ballt med höjdskillnad. Ser mycket fram emot att testa nya sträckningen!
 
Seså, matematik är inte så svårt alls. Låt göra beräkningen tillsammans nu.
Inbromsning + Nedlägg + Sluttning = Framhjulssläpp.
Nå, det var väl inte så svårt?
Lito heter den kurvan, den tar många varv att lära sig, men den är sjukt rolig när man kommer på tekniken, man ligger på lätt frambroms med knäskrap och siktar på en snygg utgång, inte helt ovanligt att folk dyker omkull där.
 
Lito heter den kurvan, den tar många varv att lära sig, men den är sjukt rolig när man kommer på tekniken, man ligger på lätt frambroms med knäskrap och siktar på en snygg utgång, inte helt ovanligt att folk dyker omkull där.
Var det där Oscar kraschade 2006 (minns inte om 250 körde efter allt rabalder) eller 2005 på SM?
 
Var det där Oscar kraschade 2006 (minns inte om 250 körde efter allt rabalder) eller 2005 på SM?
2005 dök han omkull ut på rakan, men det är inte samma ställe.

Mozzbergh dök omkull i Lito på ett race, men oftast går det bra eftersom man kanar upp på en grässlänt.
 
Fast Liton är egentligen ingen bra jämförelse, där planar sluttningen ut när man närmar sig kurvan. På Sviesta kommer man lägga på bromsen, lägga över och sedan köra ut för en kant, det blir som att någon drar undan mattan för en. Det finns i o f s inga dåliga kurvor, bara dåliga förare...ehhh har någon...ehh sagt till mig. Well well, jag tror att vi kommer få se ett par sköna framhjulssläpp på de första kalla vårträningarna när alla körkåta piloter ska ut och vinna lilla VM. Den där nya chikanen kan nog bli riktigt läcker!
 
Fast Liton är egentligen ingen bra jämförelse, där planar sluttningen ut när man närmar sig kurvan.
Så sant, jag går på bromsen nedför och även en bit ut i böjen men körtekniken varierar nog beroende på vem som sitter i sadelen (Halländska).
 
Oh, det ska bli spännande att köra om där! Min strategi är innern i första högern, kommer jag inte förbi då så får jag åka på yttern i vänstern och sen har jag innern igen. Det blir nog roligt. Och jätte-jätteläskigt. :kissibyxan
 
Well well, jag tror att vi kommer få se ett par sköna framhjulssläpp på de första kalla vårträningarna när alla körkåta piloter ska ut och vinna lilla VM.
Oddsen är nog rätt låga för att det ska bli så :D
 
Tycker allt att den nya högern ser mkt lovande ut. Den lär nog få göra skäl till namnet Björnböjen då man kanske måste vara modig som en riktig björn ( apapap :ajjabajja -- djuret va, inte killen) :såjaponken för att våga hålla tempot uppe där.
 
Tycker allt att den nya högern ser mkt lovande ut. Den lär nog få göra skäl till namnet Björnböjen då man kanske måste vara modig som en riktig björn ( apapap :ajjabajja -- djuret va, inte killen) :såjaponken för att våga hålla tempot uppe där.
Har vi tur kanske den nya höger-vänster-kombinationen ser ut som ett välformat bröst i profil på flygbilderna så vi kan kalla den för tutten eller patten :tuttar
 
enligt hörsägen har det fyllts på med mera grus sen vi fotade (jag o torkel) så man får se senare hur bankningar etc ska se ut... sen ska visst nån från SVEMO dit o kika så det ser bra ut också...
 
...svänger, knäskrapar och åker nedförsbacke samtidigt...
Som på Nürburgrings nordslinga. Banor med kurvor som går ned- och uppför har en dimension som andra helt saknar. Även om det vore en överdrift att kalla Sviestad för kuperad efter den nya sektionens tillkomst så lär den göra banan en rejäl tjänst.

Se "Fuchsröhre" och "Wehrseifen" på Nürburgrings nordslinga. Och såklart "The Corkscrew".
 

Bifogat

  • Fuchsroehre.jpg
    Fuchsroehre.jpg
    44.1 KB · Visningar: 37
  • wehrseifen.jpg
    wehrseifen.jpg
    93.7 KB · Visningar: 32
  • CorkS1134pG.jpg
    CorkS1134pG.jpg
    45 KB · Visningar: 37
Last edited:
Som på Nürburgrings nordslinga. Banor med kurvor som går ned- och uppför har en dimension som andra helt saknar. Även om det vore en överdrift att kalla Sviestad för kuperad efter den nya sektionens tillkomst så lär den göra banan en rejäl tjänst.

Se "Fuchsröhre" och "Wehrseifen" på Nürburgrings nordslinga. Och såklart "The Corkscrew".
Ahhh Fuchsröhre och Wehrseifen ger gåshud när man laddar nerför dessa partier, riktigt svåra partier att köra, man vill gärna ha bromsat färdigt innan man lägger ner i dessa branter, dessutom ger armcoräcket fett med respekt.

Ett roligt parti är när man passerat bron över Breid Scheid och går uppför mot EX-Mühle så får man bromsa med nerlägg i uppförsbacke om man laddar för hårt över bron.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Nya Ducati Panigale V4 R

Ducati har nu lanserat nya ...

Eldrivna Honda WN7

Honda WN7 Honda har pres...

Stark Varg EX, en smygande ninja!

Nu har jag och Varg EX hunn...

BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Back
Top