"Svettband" till Bromsvätskehållare?

Akinari

Aki
Gick med
28 Mar 2009
Hoj
2009, Yamaha R6
Har sett att folk har typ "svettband" på sina bromsvätskebehållare för att dessa inte ska läcka frätande bromsvätska ifall man vurpar. Vart får man tag på dessa "svettband"

Behöver också en schysst tankpad till F800ST, några tips? :confused:
:va

vet inte namnet, men jag vet att de är till för att inte utsätta vätskan för solljus iaf :)

Detta var intressant. Utveckla.:va

Solljus får många saker att ändra färg och egenskaper.

När det gäller färgen så serman ju att den mörknar varefter den används och när den mörknat ordentligt är det dags att byta. Trist att byta för att solen fått den att mörkna i förtid.

Om bromsvätska oxideras av solljus vet jag inte men håller det för troligt och det är inte heller bra.

När det gäller färgen så serman ju att den mörknar varefter den används och när den mörknat ordentligt är det dags att byta. Trist att byta för att solen fått den att mörkna i förtid.

Om bromsvätska oxideras av solljus vet jag inte men håller det för troligt och det är inte heller bra.

Har du någon källa till att den oxideras av solljus?
Tror du inte att tillverkarna skulle ha svarta behållare med någon nivåindikering istället?

Alltså, det jag har fptt förklarat för mig är att bromsvätska drar åt sig fukt (vatten), exv när temperaturen växlar (kondens) och så vidare. Vatten i bromssystemet är inte bra och därför ska man byta bromsvätska, helst vartannat år.

Att bromsvätska skulle mörkna har jag aldrig hört talas om, och då var ändå bromsvätskan på min förra hoj typ 10 år gammal åtminstone :) Det var i och för sig orange svamp i vätskan :näsblod men den var ljus och fin som den dag den var ny. :tummenupp

Jag har också undrat varför folk har svettband på sina bromsvätskebehållare. Trodde mest det var så att de glömt ta dem av sig efter senaste löprundan och satte bandet på närmaste ställe...? :)

Varför har man då ljusa bromsvätskebehållare det är ju väldigt korkat isåfall.

Annars kan det vara så att bromsolja härsknar när den får syre vissa oljor har inte den tillsatsen b.l.a vissa hydrauloljor dom blir alldeles kletiga när dom inte varit i ett slutet utrymme.

Dyker upp nya trådar kring det här varje säsong, sök i forumet så kommer ni finna svaret.
Men jag drar mig till minnes att det har ett samband med banförare som använder de för att skydda behållaren vid ett möjligt nerlägg. För att därigenom slippa ytterligare förseningar på banan för att sopa upp hal bromsvätska när olyckan varit framme, samt att det förstör övrigt material på hojen.. Men rätta mig gärna om jag har fel.. :yoparty

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=221448&highlight=svettband

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=200888&highlight=svettband

Last edited:
Jag har svettband på min. Den har ingen fördel alls. Jag tyckte det såg jävligt flummigt ut först. Men sen hittade jag en som det stod HRC på. Jag har den där enbart för utseendet.

Alltså, det jag har fptt förklarat för mig är att bromsvätska drar åt sig fukt (vatten), exv när temperaturen växlar (kondens) och så vidare. Vatten i bromssystemet är inte bra och därför ska man byta bromsvätska, helst vartannat år.

Att bromsvätska skulle mörkna har jag aldrig hört talas om, och då var ändå bromsvätskan på min förra hoj typ 10 år gammal åtminstone :) Det var i och för sig orange svamp i vätskan :näsblod men den var ljus och fin som den dag den var ny. :tummenupp

Jag har också undrat varför folk har svettband på sina bromsvätskebehållare. Trodde mest det var så att de glömt ta dem av sig efter senaste löprundan och satte bandet på närmaste ställe...? :)

Well jag har bytt flera gånger på min under 6500 mil efter att den mörknat(oxiderat pga värme/fukt och kanske solljus)

Varför har man då ljusa bromsvätskebehållare det är ju väldigt korkat isåfall.

Annars kan det vara så att bromsolja härsknar när den får syre vissa oljor har inte den tillsatsen b.l.a vissa hydrauloljor dom blir alldeles kletiga när dom inte varit i ett slutet utrymme.

Det är väl för att man skall kunna kolla den utan att lyfta på locket:tummenupp

Har du någon källa till att den oxideras av solljus?
Tror du inte att tillverkarna skulle ha svarta behållare med någon nivåindikering istället?

Inte vad det gäller specifikt bromsvätska men har egen erfarenhet av många andra vätskor.

För att man skall kunna kolla vätskan utan att lyfta på locket.

Snabb sökning gav

http://www.sportbikesolutions.com/motorcycle_brake_fluid.php?ssparms=articles/brake-fluid

och http://www.federalmogul.com/NR/rdonlyres/74243489-C79B-4258-8F4B-BA7E6DC1C8EA/0/DOT_4_Brake_Fluid_US.pdf Punkt 10

Last edited:
Önska jag haft svettband på hojen då bromsvätska förstört display m,m på hojen efter en vurpa. :/

Önska jag haft svettband på hojen då bromsvätska förstört display m,m på hojen efter en vurpa. :/

Det är i första hand därför jag också fått höra är orsaken till dem. Skydda behållaren något. skydda mot skvätt vid vurp.

Om bromsvätska var känslig mot ljus borde behållaren vara svart förutom en liten linje mot föraren där man ser nivån... Kanske dags att spreja behållaren svart förutom ett streck med maskeringstejp :O

Svettbandet är ett på dataspråk s.k. "MFD - Multi Function Device".
- Skyddar bromsvätskan
- Skyddar lacken från bromsvätskan
- Coolt utseende
- Instant Insect remover
- Gynnar försäljarna av svettband
- Gynnar frottétillverkarna

Ja, listan kan göras lång.

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back