Svettband kring bromsvätskehållaren?

Magoozi

Lärare om fyra dyra år!
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
GSX-R 600
Jag har sett på en hel del bilder, främst på Moto GP hojar att det sitter någon typ av tyg runt bromsvätskehållaren på styret. Vad jag kunnat utläsa är det frottè. Satte ett svettband jag hittade här hemma, och vips såg det ut precis som jag sett på bilder.

Min fråga är: Varför? Är det för att kyla alternativt värma bromsvätskan, är det för det är snyggt(?)

Någon som vet?

/
Magnus

Last edited:
Är för att förhindra spill på banan vid eventuell krasch.
Så har jag förstått det iaf.
//Tobbe

Magoozi skrev:
Jag har sett på en hel del bilder, främst på Moto GP hojar att det sitter någon typ av tyg runt bromsvätskehållaren på styret. Vad jag kunnat utläsa är det frottè. Satte ett svettband jag hittade här hemma, och vips såg det ut precis som jag sett på bilder.

Min fråga är: Varför? Är det för att kyla alternativt värma bromsvätskan, är det för det är snyggt(?)

Någon som vet?

/
Magnus

Tror det är för att förhindra att den blir skadad av ex. stenskott så att olja läcker ur.

/X-up

Där ser man. Tror bestämt jag behåller mitt svettband på i såfall. Allt som gör min hoj mer moto gp stannar! ;-)

Last edited:
för att bromsolja har en djävulsk förmåga att hitta en väg ut, behållarna brukar svettas och det är klart störande att få små droppar på visiret under race.

R2 skrev:
för att bromsolja har en djävulsk förmåga att hitta en väg ut, behållarna brukar svettas och det är klart störande att få små droppar på visiret under race.

Hobby-gissar på att det beror på att dom är i plast ?

Vilken kanske skulle betyda att vissa kemikalier kan krypa igenom(tex lösningsmedel),sen öppnas och stängs antagligen en behållare på en racinghoj ett antal gånger mer än på en "vanlig" hoj,vilket logiskt skulle betyda mer bromsolja/vätska på kanterna som kan krypa ut den vägen.

Ähhh jag tänker för mycket.

Last edited:
Precis som R2 skriver bromsvätskan läcker ut på ett eller annat sätt tro det eller ej sen satt man ett svettband för att suga upp vätskan som smet från behållaren för vem vill ha det frätande stänket lite överallt på styret mm.

Jösse skrev:
Precis som R2 skriver bromsvätskan läcker ut på ett eller annat sätt tro det eller ej sen satt man ett svettband för att suga upp vätskan som smet från behållaren för vem vill ha det frätande stänket lite överallt på styret mm.

Jag vill!

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...