svetsteknink grenrör i svart?

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
Jag är lite arbetsskadad och gillar gassvets. Verkar fungera för mig, inget har brustit eller spruckit än. Vilken teknik är bäst rent hållfasthetsmässigt tänkt? Det som är bra med gasen är att man behöver inte kapa hypernoga.. En liten spalt hit eller dit är ju en baggis att fylla upp..
 

Melin

Gasar till det rasar!!!!
Gick med
27 Jul 2003
Ort
Järvsö
Hoj
HONDA CRF 450 -04
tjena!
gas svets är nog det sänsta ur hållfasthets synpunkt.. området kring svetsen blir för varmt och gör att stålet härdar intill svetsen.. lätt att det blir sprickor då..
tig svetsning är nog den säkraste metoden har jag för mig. men då måste det vara mycket bra passform på rören..
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Melin skrev:
tjena!
gas svets är nog det sänsta ur hållfasthets synpunkt.. området kring svetsen blir för varmt och gör att stålet härdar intill svetsen.. lätt att det blir sprickor då..
tig svetsning är nog den säkraste metoden har jag för mig. men då måste det vara mycket bra passform på rören..

Men är det så kinkigt när det gäller grenrör? Så länge det är tätt borde de ju vara lugnt för så mycket väger ju inte en turbo att det borde vara något problem ur hållfastighetssynpunkt även om grenröret blir ordenligt varm.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
En duktig gassvetsare gör nog ett väl så bra arbete

svartböjjar har nog gassvetsats sen urminnes tider

tricket är väl att inte efftersmälta så mycke , man ska köra ihop bitarna i ett svep för att inte kola ur materialet
detta gäller även vid tigsvetsning

Att gassvets skulle härda har jag svårt att tro
snarare så att migsvetsning i härdbara stålkvaliteer kan ha den efekten
( för snabb upphettning och avkylning) Därför kan man inte miga till exempel kromolly stål

Spalter i svartstål går utmärkt att lägga igen även med tigen
problemet blir snarare att det drar sig nåt förjävligt med stora spalter
men ibland är det ju oundvikligt om man nu inte vill stå å göra nya böjjar hela tiden


Urkolning är ju annars det största problemet vad det gäller svartrör
och speciellt om det är lindat med avgasbandage

Avgastemperaturer på över 800 grader glödgar lätt stålet
som sedan släpper bitar som gärna vill ut genom turbin ( inte bra)

Hållfastheten hos glödande svartstål är inte hög
Turbosar ÄR TUNGA framförallt så brukar man hänga 5 meter avgaspipa
på utloppet vilket inte gör saken bättre

Stagad turbo och flexrör en bit ner från turbon gör underverk åt detta problem

Rostfritt håller betydligt bättre mot värmen men på bilar är det ändå smart att staga samt flexupphänga avgasröret
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
andersson turbo skrev:
En duktig gassvetsare gör nog ett väl så bra arbete

svartböjjar har nog gassvetsats sen urminnes tider

tricket är väl att inte efftersmälta så mycke , man ska köra ihop bitarna i ett svep för att inte kola ur materialet
detta gäller även vid tigsvetsning

Att gassvets skulle härda har jag svårt att tro
snarare så att migsvetsning i härdbara stålkvaliteer kan ha den efekten
( för snabb upphettning och avkylning) Därför kan man inte miga till exempel kromolly stål

Spalter i svartstål går utmärkt att lägga igen även med tigen
problemet blir snarare att det drar sig nåt förjävligt med stora spalter
men ibland är det ju oundvikligt om man nu inte vill stå å göra nya böjjar hela tiden


Urkolning är ju annars det största problemet vad det gäller svartrör
och speciellt om det är lindat med avgasbandage

Avgastemperaturer på över 800 grader glödgar lätt stålet
som sedan släpper bitar som gärna vill ut genom turbin ( inte bra)

Hållfastheten hos glödande svartstål är inte hög
Turbosar ÄR TUNGA framförallt så brukar man hänga 5 meter avgaspipa
på utloppet vilket inte gör saken bättre

Stagad turbo och flexrör en bit ner från turbon gör underverk åt detta problem

Rostfritt håller betydligt bättre mot värmen men på bilar är det ändå smart att staga samt flexupphänga avgasröret


Det här med glödskal från grenröret har avhandlats rätt ordenligt på stcs forum och det finns ett flertal som kör med svartstålsgrenrör och höga avgastemperaturer utan att rasa turbon stup i kvarten. Det är ändå bilar som går betydligt mer varje år än vad motorcyklar brukar göra. Är det verkligen så farligt som det hävdas?
 

koss

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
Crf250-04, Honda cb 600f Hornet
Gassvetning ger stor värmetllförsel vilket gör att matrialet påverkas en ganska stor bit från själva svetsen. Viss härdning förekommer med alla svetsmetoder om inte kylningen sker långsamt (svårt att ordna praktiskt)
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Agent Apelsin skrev:
Det här med glödskal från grenröret har avhandlats rätt ordenligt på stcs forum och det finns ett flertal som kör med svartstålsgrenrör och höga avgastemperaturer utan att rasa turbon stup i kvarten. Det är ändå bilar som går betydligt mer varje år än vad motorcyklar brukar göra. Är det verkligen så farligt som det hävdas?
Hittade 3 trådar på stcs och en på zatsy. Tyckte alla som verkade kunniga skrev att det blir glödskal som åker in i turbon. Beror på att kolet diffunderar till ytan.

Ingen verkade dock skriva att turbinn tar skada. Gör den det?
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Bearing skrev:
Hittade 3 trådar på stcs och en på zatsy. Tyckte alla som verkade kunniga skrev att det blir glödskal som åker in i turbon. Beror på att kolet diffunderar till ytan.

Ingen verkade dock skriva att turbinn tar skada. Gör den det?

Vet inte men det är väl därför många tycker man ska undvika svartstål? OM det bildas glödskal så borde ju turbo rimligtvis ta stryk om det lossnar bitar som åker in i turbinen med tanke på hur fort den snurrar.

Nu hittar jag naturligtvis inte dom trådarna jag ville hitta på stcs där det hävdades att glödskal inte är ett problem av som använde sk svartstål.
Eftersom jag själv inte vet kan jag ju inte säga bu eller bä. Det verkar som om det börjar bildas glödskal vid 900-950 grader. Hur det förhåller sig till avgastempen vet jag inte, men köper man en turbo för 10-15 lax så kanske man kan kosta på sig ett rostfritt extraktorrör. Om man mekar hemma för lågbudget med begagnad turbo och ska göra så mycket som möjligt själv så skulle jag nog använda svartstål som jag kan svets själv.
Sen kan man väl köra med E85 i tanken det sänker väl avgastempen en del?
 

"Olsson"

Mas jävil
Gick med
21 Feb 2005
Ort
hus
Hoj
54
Oavsett om man bygger i rostfritt eller svart så kan man ju få nån form av slagg på insidan av röret, lossnar det och far in i propellern blir det inte så bra. En invändig blästring och nogranhet när man bygger röret är inte helt fel.
 

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Kiosken skrev:
Gassvetning ger stor värmetllförsel vilket gör att matrialet påverkas en ganska stor bit från själva svetsen.
Med Dillonsvets (eller vad den heter idag) då? Det är ju en variant av gassvets, men ska tydligen ha mycket mer koncentrerad uppvärmning.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top