Bearing skrev:
Hittade 3 trådar på stcs och en på zatsy. Tyckte alla som verkade kunniga skrev att det blir glödskal som åker in i turbon. Beror på att kolet diffunderar till ytan.
Ingen verkade dock skriva att turbinn tar skada. Gör den det?
Vet inte men det är väl därför många tycker man ska undvika svartstål? OM det bildas glödskal så borde ju turbo rimligtvis ta stryk om det lossnar bitar som åker in i turbinen med tanke på hur fort den snurrar.
Nu hittar jag naturligtvis inte dom trådarna jag ville hitta på stcs där det hävdades att glödskal inte är ett problem av som använde sk svartstål.
Eftersom jag själv inte vet kan jag ju inte säga bu eller bä. Det verkar som om det börjar bildas glödskal vid 900-950 grader. Hur det förhåller sig till avgastempen vet jag inte, men köper man en turbo för 10-15 lax så kanske man kan kosta på sig ett rostfritt extraktorrör. Om man mekar hemma för lågbudget med begagnad turbo och ska göra så mycket som möjligt själv så skulle jag nog använda svartstål som jag kan svets själv.
Sen kan man väl köra med E85 i tanken det sänker väl avgastempen en del?