En duktig gassvetsare gör nog ett väl så bra arbete
svartböjjar har nog gassvetsats sen urminnes tider
tricket är väl att inte efftersmälta så mycke , man ska köra ihop bitarna i ett svep för att inte kola ur materialet
detta gäller även vid tigsvetsning
Att gassvets skulle härda har jag svårt att tro
snarare så att migsvetsning i härdbara stålkvaliteer kan ha den efekten
( för snabb upphettning och avkylning) Därför kan man inte miga till exempel kromolly stål
Spalter i svartstål går utmärkt att lägga igen även med tigen
problemet blir snarare att det drar sig nåt förjävligt med stora spalter
men ibland är det ju oundvikligt om man nu inte vill stå å göra nya böjjar hela tiden
Urkolning är ju annars det största problemet vad det gäller svartrör
och speciellt om det är lindat med avgasbandage
Avgastemperaturer på över 800 grader glödgar lätt stålet
som sedan släpper bitar som gärna vill ut genom turbin ( inte bra)
Hållfastheten hos glödande svartstål är inte hög
Turbosar ÄR TUNGA framförallt så brukar man hänga 5 meter avgaspipa
på utloppet vilket inte gör saken bättre
Stagad turbo och flexrör en bit ner från turbon gör underverk åt detta problem
Rostfritt håller betydligt bättre mot värmen men på bilar är det ändå smart att staga samt flexupphänga avgasröret