svetsmetod för gjutenventilkåpaialu

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Hade tänkt bygga ut lite saker på ena ventilkåpan på min RSV1000-maskin. Ventilkåpan är i gjuten alu av okänd sort, rejält skitig, oxiderad och säkert indränkt med olja hela vägen igenom materialet.

Vad måste jag göra för att kunna tig-svetsa i den, givet att det ska hålla utan att krokna/spricka?

Hur får jag den ren från olja? (räcker det med att ha den i 250C ugnsvärme något 10-tal minuter?

Måste jag förvärma den när jag svetsar? Blir jobbigt att ha öppen eld samtidigt som jag svetsar isf, då jag inte tror husets säkringar pallar både svets och värmeelement samtidigt.
 
Tvätta med t-röd, värm upp, tvätta igen när den svalnat något, gör om tills den är så ren den kan bli, förvärm innan du svetsar, svetsa bara någon centimeter i taget, låt svalna, värm upp, svetsa igen. Har för mig det finns någon specialar TIG-tråd just för gjutet gods. Helt failsafe är det inte men detta förfarande ökar dina chanser betydligt.
 
Vet inte hur det är med äldre modeller men på nyare RSV är i alla fall vissa av kåporna av magnesium..kan vara bra att veta:-)
 
Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Back
Top