svetsmetod för gjutenventilkåpaialu

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Hade tänkt bygga ut lite saker på ena ventilkåpan på min RSV1000-maskin. Ventilkåpan är i gjuten alu av okänd sort, rejält skitig, oxiderad och säkert indränkt med olja hela vägen igenom materialet.

Vad måste jag göra för att kunna tig-svetsa i den, givet att det ska hålla utan att krokna/spricka?

Hur får jag den ren från olja? (räcker det med att ha den i 250C ugnsvärme något 10-tal minuter?

Måste jag förvärma den när jag svetsar? Blir jobbigt att ha öppen eld samtidigt som jag svetsar isf, då jag inte tror husets säkringar pallar både svets och värmeelement samtidigt.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Tvätta med t-röd, värm upp, tvätta igen när den svalnat något, gör om tills den är så ren den kan bli, förvärm innan du svetsar, svetsa bara någon centimeter i taget, låt svalna, värm upp, svetsa igen. Har för mig det finns någon specialar TIG-tråd just för gjutet gods. Helt failsafe är det inte men detta förfarande ökar dina chanser betydligt.
 

nosense

MilleOnAir
Gick med
10 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Tuono 1100rr
Vet inte hur det är med äldre modeller men på nyare RSV är i alla fall vissa av kåporna av magnesium..kan vara bra att veta:)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top