Svetsa plast?

Låter som att ni LIMMAR, inte svetsar... Vad är PP plast för något, förresten?
EDIT: Polypropylen kanske?

Limstifts förklaring och skiss är svetsning inte limning, om jag fattade dig rätt så tror du att han menar llimning.
 
har du gott om tid så lägg en bit (utan färg på) av platsen från kåporna i en glasburk

Har du mindre tid så rivsönder kåpbiten med tex rivjärn eller liknande.

Detta kommer bli en gegga du kan "´limma med" men de e VÄLDIGT viktigt att du blötar upp de som ska "limmas med aceton först ´för annars kommer det inte funka alls
 
Min erfarenhet av att laga orginalkåpor (ett antal):

Limma/svetsa: Värdelöst
Armeringslöst funkar dåligt i vibrerande detaljer som rör sig + att det blir extremt liten vidhäftningsarea.

Polyester + glasfiber: Höll i 10 år inkl vurpor.
Bara att dimensionera enl önskemål & behov med såväl tjocklek som fästarea (finns plaster som det inte biter på men jag har inte stött på någon på en mc, ..testa lämpligen på en liten yta först).
 
Last edited:
Limstifts förklaring och skiss är svetsning inte limning, om jag fattade dig rätt så tror du att han menar llimning.
Jag tror fortfarande det handlar om limning, ja... På plaster är skillnaden hårfin, men om tillsatsen är en annan plast (t ex en lättflytande thermonplast) är det limning. Svetsning tillför SAMMA plast.
Svetsar man plast, kommer skarven lätt bli deformerad och bulig.
Skissen visar en form av "limpistol" i mitt tycke.

Richo o Alex är nog närmast ett rätt förfarande för ett bra plastlim, men jag hävdar fortfarande, att lättast är:
Rengör insidan (gärna med kemisk bensin, eller acceton)
Rugga
Applicera Epoxy o glasfibernät
Slipa ned ojämnheter på utsidan

Funkar även på "feta" plaster :tummenupp
 
Du skulle behöva börja med att slipa ner kanterna på delarna med typ en Dremel-bit som är som en liten kon. Vet inte om delarna är helt separerade i båda ändarna, är de inte det skall du borrra i slutet av sprickan på den sida de fortfarande sitter ihop för att förhindra att sprickan fortbildar sig. Att smälta plasten med tex aceton är ju lockande men det är ingen bra idé när delarna är så separerade, det funkar bäst om det är en liten spricka, det går inte att härda två delar tillräckligt bara genom att smälta ytskiktet med aceton. När jag lagade min hoj som var lagd slipade jag ner kanterna med en Dremel, spacklade, limmade med Plastic Paddings lim för plast, spacklade upp sprickan med spackel för ändamålet (också PP), sedan ytspackel från samma företag sedan var det "bara" att våtslipa, spackla,våtslipa och spackla tills ytan var fin nog att lacka på. Jag vet inte hur noga du tänker vara, det jag grejade med var angeläget att det blev ultra-posh då det var väl synligt på en ultraporrig hoj ;)men oavsett vilket är jag övertygad om att du kan hitta allt du behöver i Clas O´s Plastic Padding sortiment. Vill du sedan ha ett schysst lackjobb utfört kan du med fördel höra av dig till Lackarmatte här på forumet, han är grym :tummenupp Lycka till!
 
Med aceton, hur gör man då? Löser aceton plasten eller?

Jepp, fungerar alldeles utmärkt på ABS plast, egentligen blir det ju ett lösningsmedelbaserat lim med ABS-bas. Det var tekniken jag fick lära mig på bilplåtslinjen innan det fanns en massa avancerade lim.

Som jag skrev innan, det fungera klockrent om det är ABS-plast. Du svetsar/limmar med samma material som kåpan är gjord av. Har använt det både för att laga trasig fästen om för att fixa ihop trasiga kåpor.

Vet vi hade någon fin bok men olika sätt att kolla vilken plasttyp det var(tex elda och kolla vilken färg det var på röken) och vilka lösningsmedel man skulle använda men minnet sviker mig. Har bara behövt laga ABS så det kommer jag ihåg :)
 
Last edited:
Jag tror fortfarande det handlar om limning, ja... På plaster är skillnaden hårfin, men om tillsatsen är en annan plast (t ex en lättflytande thermonplast) är det limning. Svetsning tillför SAMMA plast.....

Nä,det limstift beskriver är svetsning och skillnaden är ganska markant.
Definitionen av svetsning är att man smälter materialet i arbetsstycket och tillför eventuellt tillsatsmaterial.
Det beskrivna verktyget smälter medelst varmluft arbetsstycket(exempelvis en mc-kåpa av thermoplast) i skarven mellan bitarna som skall svetsas. Plasten blir då mer eller mindre "flytande", samtidigt smälts tillsatsmaterialet som i lagom takt förs in i smältan och fyller ut gapet som bildas då plasten smälter. Precis samma förfarande som när man svetsar i stål fast man använder en koncentrerad varmluftstråle istället för gaslåga eller ljusbåge.
(Självklart måste tillsatsmaterialet vara av samma typ som grundmaterialet)

Att köra med smältlimpistol är dock en annan femma då den inte smälter materialet i arbeststycket utan bara lägger ut en sträng smält thermoplast över skarven.
 
Skissen visar en form av "limpistol" i mitt tycke.

Nej det är en värmluftfläkt av samma typ som mattläggare har när den svetsar golvmattor.
Det fan att jag inte kommer ihåg vad plaster heter man jag ska prata med min vän Peter och sen återkommer jag ser om vi kan finna den slutgilltiga lösningen.
 
Nä,det limstift beskriver är svetsning och skillnaden är ganska markant.
Definitionen av svetsning är att man smälter materialet i arbetsstycket och tillför eventuellt tillsatsmaterial.
Det beskrivna verktyget smälter medelst varmluft arbetsstycket(exempelvis en mc-kåpa av thermoplast) i skarven mellan bitarna som skall svetsas. Plasten blir då mer eller mindre "flytande", samtidigt smälts tillsatsmaterialet som i lagom takt förs in i smältan och fyller ut gapet som bildas då plasten smälter. Precis samma förfarande som när man svetsar i stål fast man använder en koncentrerad varmluftstråle istället för gaslåga eller ljusbåge.
(Självklart måste tillsatsmaterialet vara av samma typ som grundmaterialet)

Att köra med smältlimpistol är dock en annan femma då den inte smälter materialet i arbeststycket utan bara lägger ut en sträng smält thermoplast över skarven.
Visad skiss antyder en varmluftspistol, som endast kan smälta ytan och tillfört material. Det West beskriver med plastmattor har en "plog" som defakto smälter ihop mattan.
Skit samma, tråden handlar om hur att bäst laga en kåpa... Svaret är Epoxy och glasfiberväv. [Pungt]
EDIT: även en teoretiskt perfekt limning, kant mot kant, kommer innehålla felaktigheter och spricker med tiden. Lagningen måste vara starkare än omgivningen... Richos tips om najning, och sedan plastlösningen över är dock högintressant! :tummenupp
 
Last edited:
du borrra i slutet av sprickan på den sida de fortfarande sitter ihop för att förhindra att sprickan fortbildar sig. Att smälta plasten med tex aceton är ju lockande men det är ingen bra idé när delarna är så separerade, det funkar bäst om det är en liten spricka, det går inte att härda två delar tillräckligt bara genom att smälta ytskiktet med aceton. När jag lagade min hoj som var lagd slipade jag ner kanterna med en Dremel,

Att borra eller trycka igenom en tunn lödkolv i början och slutet på sprickan kan vara en god ide.
Aceton blandat med samma plast som spruckit fyller lätt igen gap, bara ett tips. Se beskrivning som jag skrev tidigare.
Jag rekomenderar dock att förstärka sprickan på något vis (nät, svetstråd eller vad som funkar just i detta fallet). Så jävla trist om det går upp...
 
Att smälta plasten med tex aceton är ju lockande men det är ingen bra idé när delarna är så separerade, det funkar bäst om det är en liten spricka, det går inte att härda två delar tillräckligt bara genom att smälta ytskiktet med aceton.

Beroende på tjocklek så kan det gå alldeles utmärkt, tyvärr blir ju aldrig skarven osynlig då den alltid blir lite deformerad :(
Har man ändå gjort lite abs-smet av gamla kåpor eller pellets om man får tag på det så kan man lika gärna förstärka på baksidan.
 
min erfarenhet är att skarvarna blivit hårdare än kåporna ( testat lite olika material och tekniker ) och efter ett tag på grund av vibrationer och sånt spruckigt igen.

kanske beror mycket på var sprickan sitter som man vill laga.

Fick testa ett material hos en plastfirma som såg ut och hade konsistensen av hårt vispad grädde.
Detta var oslagbart det bästa jag testat i och med att det blev ungefär lika mjukt som kåpan jag lagade.
Dessutom sa lackeraren att det plastmaterialet kunde man mixa ihop med färg ( var vitt som standard ) för att få en färgmatchning på det man lagade men man lackar ju ofta efteråt.

har dock ingen aning vad detta heter och var man får tag i det tyvärr.
 
min erfarenhet är att skarvarna blivit hårdare än kåporna ( testat lite olika material och tekniker ) och efter ett tag på grund av vibrationer och sånt spruckigt igen.

kanske beror mycket på var sprickan sitter som man vill laga.

Fick testa ett material hos en plastfirma som såg ut och hade konsistensen av hårt vispad grädde.
Detta var oslagbart det bästa jag testat i och med att det blev ungefär lika mjukt som kåpan jag lagade.
Dessutom sa lackeraren att det plastmaterialet kunde man mixa ihop med färg ( var vitt som standard ) för att få en färgmatchning på det man lagade men man lackar ju ofta efteråt.

har dock ingen aning vad detta heter och var man får tag i det tyvärr.
Gelcoat ?
 
Ser ut som ABS-plast men inte säker.

En enkel lösning som jag gjort själv, kräver följande saker:
Kemisk ren aceton(inte vanlig), ABS plast(tex från gamla trasiga kåpor) och om man vill metallnät

Gör ren dom gamla kåporna från färg, riv dom på ett rivjärn, smält plasten med acetonet för att använda som spackel/lim. Gör ren baksidan på kåpan för att få maximalt fäste.
Ser inte om den är målad men ska den målas igen så slipa fint även på framsida. Dropa/pensla aceton i skaven till du ser att plasten börjar mjukna, sät ihop delarna och låt det torka/dunsta.
Eventuell överkurs är att plasta fast nätet på baksidan, brukar nöja mig med att lösa upp baksidan med acceton så jag vet jag får gott fäste.Försök få bästa möjliga passform på nätet innan du börjar, vill man kan man trycka in det i plasten mha av värme(lödkolv) på några punkter. När nätet ligger fint mot kåpan limma/spackla med blandningen du gjorde tidigare.

Klart för att slipas och målas om det behövs/önskas

Det var nog allt jag kunde komma på just nu

Tips på vart man kan få tag på kemisk ren aceton mottages tacksamt då jag har ett likande jobb som ligger o väntar.
 
Många bra svar har du fått.... Jag hade gått på Richo's ide.

Jag har lagat många plastdetaljer, då genom svetsning. Viktigaste är att ta reda på vilken typ av plast det är !!! Som nämts ovan är att vissa plaster är så feta att man lim o dyl. inte fäster ordentligt.

Kåpor till hojar brukar vara ABS plast. Men kolla efter tryck på baksidn av din del så står det säkert där.

Ta delarna och skär ut som ett "V" emellan dom, sedan finns det plast stavar att köpa, t.ex hos matt firmor som ser ut som ett "V". Värma ordentligt med munstycke och sedan smälta/svetsa ihop det.

Lätt om man gjort det förut, som att cykla men helt klart den snyggaste man kan göra för att få en stabil lagning.
 
Tips på vart man kan få tag på kemisk ren aceton mottages tacksamt då jag har ett likande jobb som ligger o väntar.

Vilken matbutik som helst har det, du har säkert sett den.
Ska du slå på stort säljer Nitrit kemiskt ren aceton på 5-litersdunk men gissar att det är lite overkill ;)
Lycka till, det är faktiskt väldigt enkelt :tummenupp
 

Bifogat

  • aceton.jpg
    aceton.jpg
    19.3 KB · Visningar: 619
Last edited:
Vilken matbutik som helst har det, om jag inte minns fel så heter det Gripen(liten vit plastflaska)
Lycka till, det är faktiskt väldigt enkelt

OK, fick för mig att det var aceton fast med tilsattser av olja och skit
men det ska jag kolla upp, tack för tipset.
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top