WEST
Gudomlig sporthojare
Låter som att ni LIMMAR, inte svetsar... Vad är PP plast för något, förresten?
EDIT: Polypropylen kanske?
Limstifts förklaring och skiss är svetsning inte limning, om jag fattade dig rätt så tror du att han menar llimning.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Låter som att ni LIMMAR, inte svetsar... Vad är PP plast för något, förresten?
EDIT: Polypropylen kanske?
Jag tror fortfarande det handlar om limning, ja... På plaster är skillnaden hårfin, men om tillsatsen är en annan plast (t ex en lättflytande thermonplast) är det limning. Svetsning tillför SAMMA plast.Limstifts förklaring och skiss är svetsning inte limning, om jag fattade dig rätt så tror du att han menar llimning.
Med aceton, hur gör man då? Löser aceton plasten eller?
Jag tror fortfarande det handlar om limning, ja... På plaster är skillnaden hårfin, men om tillsatsen är en annan plast (t ex en lättflytande thermonplast) är det limning. Svetsning tillför SAMMA plast.....
Skissen visar en form av "limpistol" i mitt tycke.
Visad skiss antyder en varmluftspistol, som endast kan smälta ytan och tillfört material. Det West beskriver med plastmattor har en "plog" som defakto smälter ihop mattan.Nä,det limstift beskriver är svetsning och skillnaden är ganska markant.
Definitionen av svetsning är att man smälter materialet i arbetsstycket och tillför eventuellt tillsatsmaterial.
Det beskrivna verktyget smälter medelst varmluft arbetsstycket(exempelvis en mc-kåpa av thermoplast) i skarven mellan bitarna som skall svetsas. Plasten blir då mer eller mindre "flytande", samtidigt smälts tillsatsmaterialet som i lagom takt förs in i smältan och fyller ut gapet som bildas då plasten smälter. Precis samma förfarande som när man svetsar i stål fast man använder en koncentrerad varmluftstråle istället för gaslåga eller ljusbåge.
(Självklart måste tillsatsmaterialet vara av samma typ som grundmaterialet)
Att köra med smältlimpistol är dock en annan femma då den inte smälter materialet i arbeststycket utan bara lägger ut en sträng smält thermoplast över skarven.
du borrra i slutet av sprickan på den sida de fortfarande sitter ihop för att förhindra att sprickan fortbildar sig. Att smälta plasten med tex aceton är ju lockande men det är ingen bra idé när delarna är så separerade, det funkar bäst om det är en liten spricka, det går inte att härda två delar tillräckligt bara genom att smälta ytskiktet med aceton. När jag lagade min hoj som var lagd slipade jag ner kanterna med en Dremel,
Att smälta plasten med tex aceton är ju lockande men det är ingen bra idé när delarna är så separerade, det funkar bäst om det är en liten spricka, det går inte att härda två delar tillräckligt bara genom att smälta ytskiktet med aceton.
Gelcoat ?min erfarenhet är att skarvarna blivit hårdare än kåporna ( testat lite olika material och tekniker ) och efter ett tag på grund av vibrationer och sånt spruckigt igen.
kanske beror mycket på var sprickan sitter som man vill laga.
Fick testa ett material hos en plastfirma som såg ut och hade konsistensen av hårt vispad grädde.
Detta var oslagbart det bästa jag testat i och med att det blev ungefär lika mjukt som kåpan jag lagade.
Dessutom sa lackeraren att det plastmaterialet kunde man mixa ihop med färg ( var vitt som standard ) för att få en färgmatchning på det man lagade men man lackar ju ofta efteråt.
har dock ingen aning vad detta heter och var man får tag i det tyvärr.
Gelcoat ?
Ser ut som ABS-plast men inte säker.
En enkel lösning som jag gjort själv, kräver följande saker:
Kemisk ren aceton(inte vanlig), ABS plast(tex från gamla trasiga kåpor) och om man vill metallnät
Gör ren dom gamla kåporna från färg, riv dom på ett rivjärn, smält plasten med acetonet för att använda som spackel/lim. Gör ren baksidan på kåpan för att få maximalt fäste.
Ser inte om den är målad men ska den målas igen så slipa fint även på framsida. Dropa/pensla aceton i skaven till du ser att plasten börjar mjukna, sät ihop delarna och låt det torka/dunsta.
Eventuell överkurs är att plasta fast nätet på baksidan, brukar nöja mig med att lösa upp baksidan med acceton så jag vet jag får gott fäste.Försök få bästa möjliga passform på nätet innan du börjar, vill man kan man trycka in det i plasten mha av värme(lödkolv) på några punkter. När nätet ligger fint mot kåpan limma/spackla med blandningen du gjorde tidigare.
Klart för att slipas och målas om det behövs/önskas
Det var nog allt jag kunde komma på just nu
Tips på vart man kan få tag på kemisk ren aceton mottages tacksamt då jag har ett likande jobb som ligger o väntar.
Vilken matbutik som helst har det, om jag inte minns fel så heter det Gripen(liten vit plastflaska)
Lycka till, det är faktiskt väldigt enkelt
|
|
Missa inte förköpstävlingen
Jul närmar sig och även om ... |
|
|
Sista chansen!
Nu är vi inne på sluttampen... |
|
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa
Det händer en hel del när d... |
|
|
|
Katalogen börjar ta form!
Stora Motorcykelkatalogen 2... |
|
|
KTM och Husqvarna återkallelser
Pressreleaser från KTM och ... |
|
|
Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO
Vulkanen Teide vakar över o... |
|
|
Äventyr i Algeriet
I januari åker Allt om MC t... |
|
|
Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO
I ett maffigt bergsområde, ... |
|
|
Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO
I ett maffigt bergsområde, ... |
|
|
Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!
Direkt från Teneriffa! Förs... |