Svetsa motorfäste utan att demontera motor, möjligt?

Petterabborre

Medlem
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
2x Kawasaki 500 H1 -71, KTM 525 EXC -07
Har en CBR1000RR från 2005 som har varit i backen och får demolerad ram och där ett av de främre motorfästena har gått av. Ram har jag fixat en och jag tänkte även byta motorbloclet så jag köpte en motor från en skrot, tyvärr visade den sig vara skuren så jag kan inte använda det övre motorblocket där det trasiga fästet är.

Motorn med det trasiga fästet är urtagen ur ramen, men inte mer demonterad än så. Min fundering är om det går att svetsa ett nytt motorfäste utan att demontera och få motorblocket löst? Mest pga min egen lathet och ovilja att montera ihop den korrekt.

IMG_1482.jpg

Bifogat

• IMG_1483.JPG
    IMG_1483.JPG
    1.9 MB · Visningar: 131
Angående din fråga om svetsning så har jag inget klart svar utan bara en gissning och det är mot det här underforumets regler så jag hoppas någon annan kan svara.

Jag hoppas att det här inte är en dum fråga men varför kan du inte använda blocket från en skuren motor? Är veven lagrad direkt i blocket?

Mvh,
Ingvar

Inga dumma frågor, anledningen till att jag inte kan använda blocket är för att cylinder och övre motorblock sitter ihop, det var lite ny vetskap för mig också när jag köpte reservmotorn :)

Jag tänker mig att lägga på material nog för att återskapa klumpen till motorfäste är nog inget problem på plats i ramen. Det svåra är att borra ett hål i det på frihand och få till passformen bra nog för att få motorn i den nya ramen.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti