Svetsa kylare?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R1
Får mitt helsystem i dagarna o behöver ta loss kylaren för att laga ett fäste som har gått "av". Vanligtvis är fästet "stansat" på kylaren, men det är avrivet typ. Går det att svetsa på en kylare?

Nån som känner sig manad o ta åt sig jobbet isåfall?

Swedie skrev:
Får mitt helsystem i dagarna o behöver ta loss kylaren för att laga ett fäste som har gått "av". Vanligtvis är fästet "stansat" på kylaren, men det är avrivet typ. Går det att svetsa på en kylare?

Vem som helst som är van att svetsa alu borde få det fixat.

ahå! Det var inte värre? Tänkte liksom på om det kanske är svårt just det här med kylare i med de tunna väggarna.

Swedie skrev:
ahå! Det var inte värre? Tänkte liksom på om det kanske är svårt just det här med kylare i med de tunna väggarna.

Hm... :va Det kan det ju va förstås, beror på var det är. Vet bara att jag hade min kylare svetsad av en verkstad som knåpar ihop alu-tankar, efter att en kråka stuckit näbben mitt genom kylaren... Trycktestad å klar för 200mk. Men det var ju mitt i en cell, å mycket möjligt så e den cellen 'död' nu. Så om det är på sidan av kylaren så kan det ju ställa till problem, om det nu inte finns nåt tjockare ställe på kylaren som det går att svetsa ett nytt fäste i, eller svetsa på på det gamla fästet. Enklast att fråga nån firma som reparera kylare eller där dom svetsar alu.

Kylarverkstäder håller sig oftast till mässingskylare. Åtminstone vår kylargubbe här i Ea. Aluminium tar han inte i. Han lämnar istället mitt telefonnummer till de som kommer med alukylare. :tummenupp

Celler kan stängas men oftast krävs det att man stänger 2-3 celler eftersom man måste komma åt med TIG:en. Detta resulterar ju i mindre kylyta. Har lagat en binge oljekylare (till hydrauloljan) till entreprenadmaskiner genom stängning av celler. Men dessa har oerhörd överkapacitet. Har bland annat lagat en kylare till en skogsmaskin där elementet var _fullständigt_ igensatt av tallbarr. Den hade kylt fullgott ändå. En hojkylare har inte lika stor överkapacitet men borde, om den är frisk i övrigt (dvs inte igensatt), klara några stängda celler. Men den ska kanske sitta på en hoj med fungerande elfläkt. :-))

Jag är, som ni vet, skeptisk till de där metoderna med att löda i aluminium. Jag vet av erfarenhet att dessa metoder fungerar sämre i samband med värme, mekaniska påfrestningar och vibrationer. En kylare utsätts ju åtminstone för värme och mekaniska påfrestningar. Men det kanske går.

Hursomhelst känner Swedie en gubbjävel som svetsar aluminium. :D

Robban_C skrev:
Kylarverkstäder håller sig oftast till mässingskylare. Åtminstone vår kylargubbe här i Ea. Aluminium tar han inte i. Han lämnar istället mitt telefonnummer till de som kommer med alukylare. :tummenupp

Celler kan stängas men oftast krävs det att man stänger 2-3 celler eftersom man måste komma åt med TIG:en. Detta resulterar ju i mindre kylyta. Har lagat en binge oljekylare (till hydrauloljan) till entreprenadmaskiner genom stängning av celler. Men dessa har oerhörd överkapacitet. Har bland annat lagat en kylare till en skogsmaskin där elementet var _fullständigt_ igensatt av tallbarr. Den hade kylt fullgott ändå. En hojkylare har inte lika stor överkapacitet men borde, om den är frisk i övrigt (dvs inte igensatt), klara några stängda celler. Men den ska kanske sitta på en hoj med fungerande elfläkt. :-))

Jag är, som ni vet, skeptisk till de där metoderna med att löda i aluminium. Jag vet av erfarenhet att dessa metoder fungerar sämre i samband med värme, mekaniska påfrestningar och vibrationer. En kylare utsätts ju åtminstone för värme och mekaniska påfrestningar. Men det kanske går.

Hursomhelst känner Swedie en gubbjävel som svetsar aluminium. :D
burr, säg inte så där, min alu cylle är svetsad ute i ena hörnet! Märks i sommar om den håller eller ej...

/ Hannes

HanneZ skrev:
burr, säg inte så där, min alu cylle är svetsad ute i ena hörnet! Märks i sommar om den håller eller ej...
/ Hannes
Den håller inte. Den går sönder direkt! :D

Klart den håller, det är ju skillnad på godstjocklek. och om den är _svetsad_ (dvs inte lödd) så håller det.
Jag har svetsat spruckna toppas, cylindrar, block, förstärkningssvetsat block för dragracing etc. Det håller utmärkt om det är korrekt gjort.

Klart den håller, det är ju skillnad på godstjocklek. och om den är _svetsad_ (dvs inte lödd) så håller det.

För den intresserade. Zinklegeringen som används i aluminiumlod
har en högre hållfastighet än aluminium fast har en något lägre
smältpunkt, dvs ca 500 grader. En lödning (materialet i sig själv) håller
bättre än en svetsfog, däremot är svetsfogen den svaga punkten
i båda fallen. Man uppnår generellt sett 75% av originalets styrka
om man använder sig av samma fogyta som originalet hade, dvs
både med lödning och svetsning.

Är du lite osäker och vill göra det själv så andvänd kemisk metall. Har fixat huset till vatten pumpen på ett par cross hojar med det. Fungerar perfekt :tummenupp

Anders:
Jag menade inte alls att motsäga dig!

Men _mina_ erfarenheter av alu-lod är inte de bästa.

Köpte du TIG:en?

Robban_C skrev:
Den håller inte. Den går sönder direkt! :D

Jag har svetsat spruckna toppas, cylindrar, block, förstärkningssvetsat block för dragracing etc. Det håller utmärkt om det är korrekt gjort.
ahhh, nu sover ja bättre hela våren :D

vad är risken för att den blir skev lr liknande p.g.a. svetsningen, har hört nåt om de

Robban_C skrev:
Köpte du TIG:en?

Vet inte. Harn'te hört nåt mer iaf. Är väl inte så där i panikläge heller. Kompisen har en stor proffs-Kempi men är lite tajt på tid så länge det finns behov av att valla laggar. Nån gång lär det iaf bli en TIG för alu. Just nu är jag fullt upptagen med att kurera svinkoppor på handen med Heracillin och Fuicin. Sånt jämra elände. Ta väl hand om era småsår, det kan straffa sig! Ont gör det också när det sprider sig till andra mjukdelar (muskler, nerver etc) än hudvävnaden.

Swedie skrev:
514137 Får mitt helsystem i dagarna o behöver ta loss kylaren för att laga ett fäste som har gått "av". Vanligtvis är fästet "stansat" på kylaren, men det är avrivet typ. Går det att svetsa på en kylare?

OK! Vem svetsar oljekylaren till min gixxer? Den trycker lite olja i nedre vänstra hörnet vid lite högre varv. Gärna i Stockholmstrakten, annars så får man väll pinna ner till E-tuna!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg