Kylarverkstäder håller sig oftast till mässingskylare. Åtminstone vår kylargubbe här i Ea. Aluminium tar han inte i. Han lämnar istället mitt telefonnummer till de som kommer med alukylare.
Celler kan stängas men oftast krävs det att man stänger 2-3 celler eftersom man måste komma åt med TIG:en. Detta resulterar ju i mindre kylyta. Har lagat en binge oljekylare (till hydrauloljan) till entreprenadmaskiner genom stängning av celler. Men dessa har oerhörd överkapacitet. Har bland annat lagat en kylare till en skogsmaskin där elementet var _fullständigt_ igensatt av tallbarr. Den hade kylt fullgott ändå. En hojkylare har inte lika stor överkapacitet men borde, om den är frisk i övrigt (dvs inte igensatt), klara några stängda celler. Men den ska kanske sitta på en hoj med fungerande elfläkt.

)
Jag är, som ni vet, skeptisk till de där metoderna med att löda i aluminium. Jag vet av erfarenhet att dessa metoder fungerar sämre i samband med värme, mekaniska påfrestningar och vibrationer. En kylare utsätts ju åtminstone för värme och mekaniska påfrestningar. Men det kanske går.
Hursomhelst känner Swedie en gubbjävel som svetsar aluminium.