Svetsa i gjutjärn / motorblock

Hej, av en slump så har jag också ett marint V6 block från Volvo Penta med en spricka som ser identisk ut med trådskaparens.
Är det någon som känner till någon som kan ge sig på och svetsa det i Stockholmstrakten/mälardalen bort mot Örebro?
 
Såg något program där de lagade ett gammalt topplock till en veteranbil med typ den här metoden:
 
Annonsernas nästanträff är fantastiska.

View attachment 504278

Bara att hämta övningsmaterial i lämplig park.
Det kan finnas närmare än så i köket. Ja ett besök i köket är inget jag rekommenderar men om :tuttar är och handlar så kan en snabb visit ge resultat som gjutjärnsstekpannor, grytor.
 
Lite off topic men hur är det med gjutjärn finns det en massa olika legeringar och sånt att ta hänsyn till om man ska svetsa eller löda i gjutjärn?

Tänker om man ska träna svesta eller löda i gjutjärn om det är stor skillnad på olika material eller inte.
 
Lite off topic men hur är det med gjutjärn finns det en massa olika legeringar och sånt att ta hänsyn till om man ska svetsa eller löda i gjutjärn?

Tänker om man ska träna svesta eller löda i gjutjärn om det är stor skillnad på olika material eller inte.
Ja det kan variera mycket, och inte bara på kolhalt/legering utan även kvalité och renhet, om det har sugit i sig olja osv. En del kan vara ganska lätta att svetsa och är mer av ett modernt gjutstål medans andra är helt omöjliga och gamla porösa skitiga material.

När man slipar ur inför svetsning är det också rekommenderat att använda roterande fil för kap och slipskivor med vinkelslip smetar ut kolet som är i form av grafit på ytan och gör det svårare.

 
Ja det kan variera mycket, och inte bara på kolhalt/legering utan även kvalité och renhet, om det har sugit i sig olja osv. En del kan vara ganska lätta att svetsa och är mer av ett modernt gjutstål medans andra är helt omöjliga och gamla porösa skitiga material.

När man slipar ur inför svetsning är det också rekommenderat att använda roterande fil för kap och slipskivor med vinkelslip smetar ut kolet som är i form av grafit på ytan och gör det svårare.


Finns det något sätt att kolla material eller är det bara trial error som gäller?

Då det gäller slipning är det väl alltid bäst att ha skärande verktyg för lämnar inte slipskivor ifrån sig orenheter? Sen ör bäl frågan om det har nån praktisk betydelse på vissa materiel.

Som sagt jag har inget gjutgods som ska svetsas eller lösas nu men mitt som det är kommer det säkert nånt 😉
 
Finns det något sätt att kolla material eller är det bara trial error som gäller?

Då det gäller slipning är det väl alltid bäst att ha skärande verktyg för lämnar inte slipskivor ifrån sig orenheter? Sen ör bäl frågan om det har nån praktisk betydelse på vissa materiel.

Som sagt jag har inget gjutgods som ska svetsas eller lösas nu men mitt som det är kommer det säkert nånt 😉
Magnetismen kan variera men har inte riktigt koll på det. Annars är det väl lite känsla och erfarenhet, titta, klämma, känna och slipa osv.

 
jovist man kan göra vetenskap av allt,
eller så sätter man bara pinnen i det o bränner ihop skitet. :tummenupp
men det med vinkelslipen har jag oxå lärt, den är no no
jag får nock kolla om jag överhuved tagit hittar pinnarna :va
 
När man slipar ur inför svetsning är det också rekommenderat att använda roterande fil för kap och slipskivor med vinkelslip smetar ut kolet som är i form av grafit på ytan och gör det svårare.
Är det för att filen inte skapar samma värme i materialet och att det blir större flisor, som tar med mer värme och smuts?
 
Är det för att filen inte skapar samma värme i materialet och att det blir större flisor, som tar med mer värme och smuts?
I gjutjärn är kolet inte bundet på samma sätt som i stål, utan den höga kolhalten gör att det bildar ren grafit i korn/flagor. Det ger smörjande egenskaper och därför det används i cylinderfoder och glidytor också. Kap och slipskivor smetar ut kolet medans skärande verktyg som filar och fräsar med sin skärande egg inte smetar ut det på samma sätt. Det gör också att det brukar skära ganska lätt med t.ex. roterande fil.

Att kap och slipskivor lämnar efter sig lite partiklar är försumbart och påverkar inte någon svetsning, det är en piss i havet jämfört med alla orenheter som redan finns i många gjutjärn.
Däremot på rostfritt stål kan det ha en negativ påverka om du använder skivor från svart till rostfritt stål, då kan det kontaminera ytan med stålräster som hindrar bildandet av kromoxiden på ytan som ger rostskyddet och sätter igång en korrosion som äter sig in i materialet. Rostfritt är känsligt just för att det rostar inte på ytan som vanligt stål utan det äter sig rakt ner istället då kromskiktet hindrar spridning på ytan och all korrosion blir centrerat och har bara en väg att gå och det är rakt ner i materialet.

Diamantskiva, funkar det bättre tro?
Tror inte att det gör någon skillnad, det har mer att göra med den mekaniska aspekten hur gjutgodset avverkas än själva materialet i verktyget.
 
Kontakta Castolin, de vet hur man gör och har material för jobbet.
Men är du inte van svetsare är det väl en van svetsare du behöver, inte material för jobbet.
Precis - behöver en van svetsare.
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top