Sveriges snabbaste tvåtaktare...

Inte för att jag är bäst just på roadracing, men som allt annat ska det väl vara så nytt som möjligt för att få ut maximalt av hojen, bilen?
Vem är det föresten som köpt hojen?
 
racern_1 skrev:
E 22... Har läst lite här på forumet och vissa inlägg är bara för bra, därför joinade jag igår... E22 är :kocko

Ber om ursäkt om jag trampat på någons tår ang. min föregående inlägg. Aprilian är säkert en fin hoj men mycket krom, men frågan är om man kan komma någon vart med bara effekt. Det är trots allt en 98:a, och något måste ju ha hänt på 6 år, tror jag i alla fall.
Varför sålde den föregående ägaren den ifall den är bäst i sverige?

Robert Dobrich har ju en likadan som är jäkligt snabb också, det är väl en 00 om jag inte missminnner mig.

Har hört rykten om att Mic ska sluta, men det är det säkert nån som kan bekräfta eller dementera.

Visst är det en 98, men en 98 fabrikare, de är djävulusiskt snabba, glöm inte att banrekordet på Anderstorp är satt med en 90:a.

Aprilia RSV250-04 är en bättre hoj såklart men kostar väl knappt 200 000 Euro. Mot nya Yamaha och Honda räcker det med en sex år gammal Aprilia.
 
racern_1 skrev:
Inte för att jag är bäst just på roadracing, men som allt annat ska det väl vara så nytt som möjligt för att få ut maximalt av hojen, bilen?
Vem är det föresten som köpt hojen?

Visst är det en fördel om det är så nytt som möjligt, men det är ju en fråga om pengar också. Få 250-förare i Sverige har miljonbudgetar. Är man bara duktig på att köra så kan man köra duktigt fort på äldre material. Matti Maaranen körde tex 1.01 på Knutstorp med en Honda RS250R av modell 1994.
 
Det är ju en före detta fabrikshoj som gått i VM med Sebastian Porto som förare 1998. Cylindrarna som användes då, och sitter på hojen, är de som sitter på icke fabriks Aprilior från 03....säger en del om hur avancerad hojen var/är.

1998 körde en nittonårig Porto som bäst 1.35.498 på träningen på Donington. På årets GP hade Fredde Watz en bästa träningstid, om än efter mycket strul, på 1.37.504 och Johan Stigefelt körde på 1.34.921....

Självklart har hojen tappat en del prestanda sedan dess men det visar lite hur snabb den har varit.
 
skoteridioten skrev:
Grym hoj.. det vore kul å veta hur mkt effekt man krämar ur en såndär?


Jag tror mig minnas att just den här har bänkats till 97hk på bakhjulet. Med 59kg Lindfors så gick den som en raket!

Tror även att chassiet är den gamla modellens. Vilket i jämförelse med det nyare kan sägas vara lite mera "trögstyrt". Vilket är långt ifrån trögstyrt ändå! Inte säker men tror det är nånting med justerbarhet på höjden på svinginfästet mm som dom nyare fick. Dobrich "gamla" aprilia har visst ombyggt chassie till den nyare spec. Den nya är en '00:a som Dobrich har.

Tror att Micke letar ny hoj. Nya chassiet, nyare elektroniken och att den skulle vara snabbare än den gamla var väl önskemålen.
 
Axxexs skrev:
Tror att Micke letar ny hoj. Nya chassiet, nyare elektroniken och att den skulle vara snabbare än den gamla var väl önskemålen.

Låter ju mycket bättre än att han skulle sluta! :) Micke är ju riktigt snabb så det kan bli kul!
 
Chris Ash skrev:
Vad jag hört är slitdelar inte dyrare än till andra märken. Ska du däremot ha en cylinder, tändbox, vev eller liknande så får du pantsätta din själ.....


Precis så. Har inte hunnit kolla upp alla priser än men vanliga grejor som kolvar koppling o vissa kaschdelar är ju oförskämt billigt (billigare än hondan) medans vissa andra gjejor är helt omotiverat överjävligt dyra.

Hade starka planer på o köpa en ganska ny yamma eller honda men efter en ganska enkel ekonomiska kalkyl visade det sig att detta alternativ vinner i längden (frånsett att inte nåra av dom dära dyra grejorna pajar...).
Min honda gick ju trots allt jämt mot dom nya std yammorna, och man vill ju gärna byta upp sig i fart när man byter hoj så då skulle det behövts köpas till trimmgrejor ändå, nu slipper jag ju det :)

Hela hojen är ju garanterat ljusår mer utveckad än min gamla så det enda som jag kan se som nackdel är ju att alla grejorna är 6 år gamla men å andra sidan så dög ju min honda åt mig för två år sedan.

Ser framemot nästa säsong nu, återstår o se om jag kan få till samma tempo som micke hade när han körde. Känner att jag skulle behöva försäsongsträna i vinter
 
ako skrev:
Precis så. Har inte hunnit kolla upp alla priser än men vanliga grejor som kolvar koppling o vissa kaschdelar är ju oförskämt billigt (billigare än hondan) medans vissa andra gjejor är helt omotiverat överjävligt dyra.

Gratulerar till nya hojen! :tummenupp
Hoppas bara att Du får den att hålla bättre än vad jag upplever att Lindfors lyckades med. Fast å andra sidan kanske jag bara minns alla de gånger han hade strul med den...
Hmm, vid närmare eftertanke; om någon skall få den att funka så är det Du! :D
 
Jag var och pillade lite på hojen igår och blev imponerad av alla raceiga detaljer. Klart frän hoj. (:avundsjukesmiley)

Kolfiberkåpor med honeycomb-uppbyggnad, kolfibercuts, magnesium överallt (bägge gaffelkronorna, förgasarna, kopplingsdelar, topplocken, fälgarna, vattenpumpshöljet etc.), loggningsystem (fjädring, hastighet fram och bakhjul, avgastemperatur, vattentemp, varvtal, hastighet, varvtider etc.), titanavgasrör, kolfibertank etc. etc.

1. Magnesiumförgasarna från Dellorto ( 70 000 för ett par.....)
2. Titanexpansionskammare som väger mindre än en fjärt.
3. Cockpit med all info du kan tänkas behöva.
 

Bifogat

  • Aprilia-RSW-001-magnesium-f.jpg
    Aprilia-RSW-001-magnesium-f.jpg
    57.6 KB · Visningar: 161
  • Aprilia-RSW-002-titan-exp.jpg
    Aprilia-RSW-002-titan-exp.jpg
    23.5 KB · Visningar: 139
  • Aprilia-RSW-004-cockpit.jpg
    Aprilia-RSW-004-cockpit.jpg
    55.1 KB · Visningar: 154
ako skrev:
*snip*
Ser framemot nästa säsong nu, återstår o se om jag kan få till samma tempo som micke hade när han körde. Känner att jag skulle behöva försäsongsträna i vinter
Laga upp Cr'n _ordentligt_ och häng med ut på isen lite mer har jag ju sagt :7peta :tummenupp

Skoj och jobbigt = bra träning. Blir inte mkt bättre än så (skulle vara sex då...).
 
Inte så lätta att få tag på.
Ny, om du får köpa, ca 200 000€.Begagnad i fallande skala men de är som sagt sällsynta så priserna varierar. Ako får berätta vad han gav om han vill.
 
Goodstuff skrev:
JMagnesiumförgasarna från Dellorto ( 70 000 för ett par.....)

Teddy undrade ju om inte placeringen oroade. Det gör jag med. Vad händer med förgasarna om man landar på höger sida och glider över curbs. Har man 70.000 kr att säga adjö till då?
 
Visst kan förgasarna ta stryk men de sitter bakom de mest stryktåliga, och lätta, kolfiberkåpor jag har sett och en mycket stryktålig kolfiberluftburk. Verkar inte ha varit ett stort problem för Micke L eller Dobrich.
 
Goodstuff skrev:
...1. Magnesiumförgasarna från Dellorto ( 70 000 för ett par.....)...
Jösses! Dra mig baklänges. Jag skulle alltså kunna totalskrota Skatungen två gånger om för de förgasarna. Hela paketet imponerar.
:brinnerup
Det ska verkligen bli kul att få se husse och vovve in action nästa år.
 
Goodstuff skrev:
Inte så lätta att få tag på.
Ny, om du får köpa, ca 200 000€.Begagnad i fallande skala men de är som sagt sällsynta så priserna varierar. Ako får berätta vad han gav om han vill.

Kan fixa fram två stycken i alla fall på rak arm

$20000 för en 99:a som är uppdaterad till 01, ex McWilliams
$18000 för en 96:a som är uppdaterad till 01, ex Max

99:an verkar det vara en tysk som köper så ska ni ha den är det till att vara snabb

Självklart går det att fixa fram fler begade men detta är nog de mest prisvärda kanske blir riktigt prisvärda om dollarn fortsätter tappa
 
*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Back
Top