Sveriges mest sålda hoj

Nyllet87

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Cbr600F 2011
Håller på att ta körkort, och ska köpa mig en ny hoj när det är klart, sett att många skriver att Kawasaki Er6f är en utav dom mest sålda hojarna i sverige. När jag söker på blocket så finns det 1 i Sthlm och det verkar ju inte så himla troligt ?

Vad tror ni ? Ljuger företagen om att er6 är den mest sålda eller är det så att Sthlmare inte kör er6f...

Jag får upp fyra f-modeller och 7 n-modeller i Sthlm. Så ditt problem verkar snarare vara blockets dåliga sökfunktion. Sen är ju många väldigt nöjda med dessa och säljer inte dem kanske samt att de säljs snabbt när de väl läggs upp?

...och pripps blå är ett av sveriges mest sålda Öl, men vill man verkligen ha det bara för att det säljer bra?

Det känns för mig oviktigt om någonting säljer bra eller inte, världens mest sålda motorcykel lär vara Honda Cub och världens mest sålda bil VW bubblan...

Sveriges mest sålda Mc varje år sedan den kom 2006, tror nog att det är du som söker lite taskigt. Däremot är det mer vanligt med ER-6N än ER-6F.

...och pripps blå är ett av sveriges mest sålda Öl, men vill man verkligen ha det bara för att det säljer bra?

Det känns för mig oviktigt om någonting säljer bra eller inte, världens mest sålda motorcykel lär vara Honda Cub och världens mest sålda bil VW bubblan...

Ja, det vill man. Om en människa håller på att ta körkort och ställer frågor om "sveriges mest sålda" hoj, kan man kanske anta att denne är lite grön? Skulle det då vara nåt fel i att följa redan intrampade stigar tills man har lite egen erfarenhet? Det är väl en klockren vägledning att många vill ha den.
Fan vilka felköp av bladear och R1or det har varit de senaste 15 åren annars :rolleyes:

Du har minst en käck anekdot och gärna ett par självupplevda händelser för varje topic som startas på SH, vilket borde betyda att du är typ 300 år gammal. Jag är övertygad om att du nångång i karriären (före fomumtiden då) haft lite roligt med pripps, en bubbla eller en dussinhoj.

Vad alla verkar negativa till er6 :va

Har provkört den några gånger och tycker att er6n är en av de skönaste hojar jag kört. Motorn är kul (men visst, kanske skulle tröttna på effekten om jag körde den mycket) och det känns som att jag vet precis var jag har den.

Men det kanske är jag som är konstig :gnissla

(f modellen gillar jag dock inte, kåpan förstör hela känslan)

Här: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=114292 har du ER6-forumet så kan du läsa lite vad ER6 ägare tycker och ställa frågor om hojen där, folk brukar göra vad de kan för att svara på frågor :). Själv är jag inne på min andra ER6a, hade en -n 06a innan och har nu en -f 09a och var/är nöjd med båda. Smaken är som baken men sant är att ER6n (inte -f) sedan den kom ut varit den mest sålda hojen. Skillnaden på dem enligt mig är mest att -f är stabilare men även lite tyngre att hanskas med. Den nya -f som kom 09 är mycket snyggare än den äldre 06-08 modellen. ABS ser jag som en självklarhet, det är en skön trygghet att ha!

Vad gäller blockets sökmotor så får man söka lite olika för att få fram alla eftersom namnet kan skrivas på många olika sätt och alla inte kommer upp på en sökning... ER6f ER-6f ER6-f ER 6f osv osv osv... Det finns faktiskt inte så många till salu med tanke på hur många som rullar på vägarna, de som kommer ut till salu försvinner oftast snabbt igen om priset är rimligt.

Ja, det vill man. Om en människa håller på att ta körkort och ställer frågor om "sveriges mest sålda" hoj, kan man kanske anta att denne är lite grön?

Jo, just därför är utgångspunkten "sveriges mest sålda" lite konstig.

Jag säger inte att det är en dålig hoj, jag har ingen erfarenhet av den, jag säger att det är konstigt att förutsätta att det är en bra förstahoj enbart baserat på försäljningssiffrorna.

Om Yamaha R1 är tredje mest sålda hojen innebär det att det är tredje bästa nybörjarhojen?

Eller innebär det att över hälften av dom totalklotas inom första året och det därför säljs en ny till försäkringsbolaget?

Man kan väl nästan anta att väldigt få nybörjare köper en splirrans ny hoj, så därför är "mest sålda" ett dåligt argument för att den ska vara bra för nybörjare.

Jag tror faktiskt att det är fler nybörjare än man tror som köper en flångny ER6.
Priset är attraktivt, motorcykeln är kanon och du får garanti på grejorna.

Det kan väl vara så att eftersom säsongen varit igång ett tag nu så har dom flesta redan bytt ägare och dyker upp till hösten igen? :)

Jo, just därför är utgångspunkten "sveriges mest sålda" lite konstig.

Jag säger inte att det är en dålig hoj, jag har ingen erfarenhet av den, jag säger att det är konstigt att förutsätta att det är en bra förstahoj enbart baserat på försäljningssiffrorna.

Om Yamaha R1 är tredje mest sålda hojen innebär det att det är tredje bästa nybörjarhojen?

Jag säger inte ett skit om hojen för jag vet knappt vad det är för nåt.
Att R1 lämnar lite mindre marginaler för nybörjarmisstag är ju ja, ganska välkänt. Klart. Bra.

"Sveriges mest sålda" måste ju va kanon att ha som utgångspunkt för den villrådige nybörjaren. Skulle det sen röra sig om den "mest sålda till nybörjare" är det ju ännu bättre. Smak och passform kan man ju aldrig råda till men om många köper så betyder det ofta att det är bra ekonomiskt, priser och premier. Lite problem. Allmänt trivsam och användarvänlig. Mångfalden brukar åxå ge fler ställen för service och reservdelar. Vad är det som är konstigt med det?

Jag säger inte ett skit om hojen för jag vet knappt vad det är för nåt.
Att R1 lämnar lite mindre marginaler för nybörjarmisstag är ju ja, ganska välkänt. Klart. Bra.

"Sveriges mest sålda" måste ju va kanon att ha som utgångspunkt för den villrådige nybörjaren. Skulle det sen röra sig om den "mest sålda till nybörjare" är det ju ännu bättre. Smak och passform kan man ju aldrig råda till men om många köper så betyder det ofta att det är bra ekonomiskt, priser och premier. Lite problem. Allmänt trivsam och användarvänlig. Mångfalden brukar åxå ge fler ställen för service och reservdelar. Vad är det som är konstigt med det?

Så om det något år stjäls/klotas några extra R1 så att den det året blir den mest sålda så är den utmärkt just det året?

Om det skulje säljas massor med Harley Davidssons ett år när det släpps en film som heter EasyRiderII så skulle det vara ett utmärkt val?

Försäljningssiffrorna säger inte ett skit om huruvida det är en bra motorcykel det säjer att det säljs många.

Det är säkert en bra motorcykel, men jag tror att anledningen till att det har sålts många kan vara att den är billig i inköp och försäkring när den är ny, inte att den har speciellt bra köregenskaper eller hållbarhet.

Jag kan omöjligen acceptera ER6 eller andra liknande hojar som en del av det hojåkarkollektiv som jag anser mig tillhöra. Lika lite som jag kan acceptera krompromar.

Om vi nu radar upp fördelarna med ER6:
Den är billigt
Den är säker
Den är förnuftig
Den är bra för nybörjare

Vad i helvete är det för syn på en själv och sin hobby? Din hobby ska vara ditt största nöje. Inte en jävla kalkyl av förnuftighet. Och vem fan vill ses som nybörjare?

Skärp till er era noobs. Köp något du älskar och brinner för. Ingen jävla kompromiss.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park