Sveriges mest sålda hoj

Det är helt valfritt hur man definierar sig själv.
Kolla in www.särskolahoj.com

Jo men ska man inte försöka undvika det i sin hobby då? Att man måste kompromissa är ingen naturlag. Det är valfritt. Klart att alla har ekonomiska förutsättningar. Men för 35-40 tuss får man betydligt roligare hojar. Jag har alltid förespråkat äldre potenta fordon framför nya förnuftiga. Därför åker jag gamla lyxkryssare. Billigare, bekvämare och mer välutrustade än nya junkhögar.

Hojen kanske är en kompromiss. Det är väl annars den roligaste twinnen för de pengarna? Eller hur tänkte du? Den byggdes inte som någon kompromiss i alla fall.

Jag är inte särskilt ball. Jag är en ganska mjuk kille med kulmage men det hör väl inte hit. Hojar ska inte vara balla utan roliga.

Jag har inte sett några andra hojägare i samma utsträckning skriva ut att de har abs. Skriver dom ut det för att det är race? Nej för att det är säkert.

Har inte jag pengar till att bruka mina billiga hojar? Ehh jag åker året runt och ganska mycket. Sen har jag aldrig bränt runt på stan för att vara ball. Eller haft en hoj för att den är snygg. Har ganska sunkig plast på enduron och gatsoffan tvättar jag sällan. Jag kör.

Återigen puckon. Min poäng är: det finns roligare hojar för de pengarna.

Och nej era muppar. En ER6 har inte "bra klipp i motor" eller ett chassi som håller för att köra. Tycker du den är bra har du inte kört tillräckligt många hojar. Tro mig, jag har kört mycket så mig behöver ni inte försöka lura.

Ok Pucko. Vem bestämmer vad som är roligare hojar. Det finns dom som tycker att Customhojar är roligare än sporthojar, det finns dom som tycker twin är roligare än radfyror.
Eller tycker du att TS ska köpa en hoj som passar dig, istället för en som passar sig själv.

Jag kan omöjligen acceptera ER6 eller andra liknande hojar som en del av det hojåkarkollektiv som jag anser mig tillhöra. Lika lite som jag kan acceptera krompromar.
Låter som vanlig idiotisk extremism – om du inte är min vän så är du min fiende, vilket får mig att tänka på dagens världshändelse.

Jag älskar sport- och racehojar, men det hindrar inte att jag kan se tjusningen och nyttan med en Kawasaki ER-6.

http://www.youtube.com/watch?v=-Pv7X9WxReQ

Vad i helvete är det för syn på en själv och sin hobby? Din hobby ska vara ditt största nöje. Inte en jävla kalkyl av förnuftighet. Och vem fan vill ses som nybörjare?

Skärp till er era noobs. Köp något du älskar och brinner för. Ingen jävla kompromiss.

:klappar:klappar

Edit: Ställer mig rätt in i ledet bland de som hellre köper nåt som känns rätt än vad som känns..vad ska man säga, "prisvärt"?
Men det är ju så, vissa köper hellre en ny volvo istf en ett par år äldre, om än mycket bättre tysk (t ex) för samma pris...

Last edited:

Edit: Ställer mig rätt in i ledet bland de som hellre köper nåt som känns rätt än vad som känns..vad ska man säga, "prisvärt"?
Men det är ju så, vissa köper hellre en ny volvo istf en ett par år äldre, om än mycket bättre tysk (t ex) för samma pris...

Så om en hoj känns prisvärd så kan den inte kännas "rätt"? :va (vilket för övrigt känns som en väldigt subjektiv egenskap som varken du, jag eller någon annan kan tala om för TS om en hoj har eller inte).

Att prisvärdhet skulle utesluta "rätthet" är för mig helt absurdt. Prisvärdhet är väl en högst eftersträvansvärd egenskap? Eller du kanske hellre skulle betala 100k än 80k för samma motorcykel eftersom att den då per definition blir mindre prisvärd... :arsele (Lite sandlåda kan vi väl få ha? :D). Jag tror du förstår min poäng.

Att en hoj känns "rätt" lär väl innefatta fler variabler än endast motorstyrka (eller vad det nu är som du/ni hävdar att ER6 saknar). För mig och uppenbarligen många andra spelar hanterbarhet, försäkringspremie, användarvänlighet, motorkapacitet, driftskostnader, utseende och många andra saker in när man väljer cykel... En bra kombination av dessa verkar ju uppenbarligen ER6 besitta med tanke på försäljnings-statistiken..

ALLT handlar om avvägning, vad är värt och vad är inte? Såvida man inte är fullständigt ekonomiskt oberoende (vilket jag tror att få av oss är) så kan man helt enkelt inte välja och vraka helt som man vill. Ser alltför många trådar där folk frågar efter exempelvis en hoj i 30kkrs klassen och så kommer någon in och rekommenderar en ny R1a för den minsann har fler hästar än den förra hojen som kostar en femtedel.

(För övrigt håller jag med dig, puckat att hellre köpa en ny volvo än en tre år äldre tysk. :krama)

Tjejens Er6:a är skitrolig på krokiga 70-vägar, jag tycker TS ska provköra och bilda sig en egen uppfattning.

Man bör väl prova runt lite i alla fall - men jag skulle nog åka 690 SMC (med lite mer budgetkrav, en 625/640) alla dagar i veckan innan det stod en ER6:a i garaget, men det är nog en alldeles ypperlig hoj ändå.

Men en poäng som är viktig är just att man köper inte hoj för att det är förnuftigt, det är ju något som man brinner för.
Volvo åker jag till vardags, då får det gärna stå något eldigt i garaget och vänta på de där fina dagarna.

Jag kan omöjligen acceptera ER6 eller andra liknande hojar som en del av det hojåkarkollektiv som jag anser mig tillhöra. Lika lite som jag kan acceptera krompromar.

Om vi nu radar upp fördelarna med ER6:
Den är billigt
Den är säker
Den är förnuftig
Den är bra för nybörjare

Vad i helvete är det för syn på en själv och sin hobby? Din hobby ska vara ditt största nöje. Inte en jävla kalkyl av förnuftighet. Och vem fan vill ses som nybörjare?

Skärp till er era noobs. Köp något du älskar och brinner för. Ingen jävla kompromiss.
Jag är beredd att hålla med - jag köpte den hojen jag ville ha, oavsett vad omgivningen tyckte om det. Och jag ångrar mig inte det minsta - kommer att ha kvar min lilla CBR SuperBabyBlade 125R trotts att jag sedan länge har både åldern såväl som lappen inne för att köra tungt! :)

Hehe måste vara helt kört för mig jag har en ER-6F och en Volvo 460 2.0 SE :D

Ändå kul att du nämner kromslädar Jonte med tanke på att din motor bygger på exakt samma teknik som vilken Dragstar 650 som helst... Ok, jag kan sträcka mig till att din har något högre litereffekt, annars ser jag inte skillnaden tyvärr...

En sporthoj skall ha en radfyra, punkt. Allt annat är no-no för mig och den hojkultur jag anser mig tillhöra...
Twinnar, kromslädar, er6or är för mig samma typer av hoj... Förnuftiga och tråkiga.

my two cents

Definition på rolig hoj beror väl ändå på vem du frågar? Personligen skulle jag aldrig köpa en 10år gammal Aprillia. Inte en gammal lyxkryssare heller för den delen.
I mitt hojkollektiv skiter jag i vad du kör och varför du köpte den. Du delar iaf ett gemensamt intresse i att åka hoj. Sen att vi inte åker i samma gäng det är en sak.
Och vem vill ses som en nybörjare.....?

Han som vågar ses som en nybörjare är han dom slipper skrapa upp från kvarsebovägen.....

Sett några er6 köra på Knutstorp och i kurvorna verkade de gå riktigt bra

Vimsmode on:

1980 hade en gp hoj ca 110 hk (500cc). Min är på ca 120 hk.
Summasummarum..Jag är snabbare är en GPförare var 1980..eller???

Man kan ha roligt efter egen förmåga på det mesta.
Min fru kanske inte tycker jag är bäst , men jag blir nöjd varje gång. :D

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...