Sveriges mest klotade

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Hoj
Sååld
Vet ni om det finns statistik på vilken motorcykel som är mest överrepresenterad i olycks statistiken. Hade varit störtkul o se vilken modell som är sveriges mest klotade, Jag satsar allt jag äger och har på att det är R1 som toppar den ligan :rofl

Vill gärna veta hur många det finns av dom då också så man verkligen vet hur farliga dom är. typ att en tredjedel av alla r1:or klotar och hälften av alla ktm. Nån sån statistik vill jag se

Går ju inte komma över sån statistik med tanke på att de flesta lagar själva utan att blanda in försäkringsbolag. (vid mindre klotningar).
Men det stämmer nog, R1 låter ju som ett offer! :hihi

Det är inte cykeln som är farlig utan idioten som håller i styret.

På en tre-års period, så är hela Sveriges bestånd av R1:or klotade.
MAO, äger du en R1:a 01, som inte är klotad, så har någon annan klotat sin 2 ggr......

Catman skrev:
På en tre-års period, så är hela Sveriges bestånd av R1:or klotade.
MAO, äger du en R1:a 01, som inte är klotad, så har någon annan klotat sin 2 ggr......

men hur går det ihop ? alla annonser på blocket.se då ?

där är ju 99% av alla R1:or aldrig vurpade eller bankörda & ingen har gått över 2500 mil på 4-6 år :lol

Moderna sportmotorcyklar borde väl annars vara de säkraste av alla? Bäst bromsar och manöverförmåga och sånt? Eller kanske motarder då men dom räknas inte.

honkiie skrev:
Moderna sportmotorcyklar borde väl annars vara de säkraste av alla? Bäst bromsar och manöverförmåga och sånt? Eller kanske motarder då men dom räknas inte.

Jo, men samtidigt väger dom ingenting, och har mer effekt än vilken familjekombi som helst. Det är nog inte att man inte har bromsar som räcker till som är problemet, utan att man gör 60-160 på nån sekund, och missbedömer farten in i kurvorna...

1. Hondan CBR 900
2. Yamaha YZF R1
3. Kawasaki ZX 900

Info från MC-Ola (vv.se) vänligen notera att siffrorna omhandlar DÖD´s olyckor - inte antal klotningar..

Har statistik över dödsolyckorna på motorcyklar bara, inte dom som bara varit med i olyckor.

Men under 2000 och 2003 så omkom det flest på en CBR 900 och direkt efter så kommer R1:an.

Finns exakta siffror om någon är intresserad på dessa hojar och även en hel del andra märken.

Chii skrev:
Förmodligen men varför fattar jag inte, Finns ju massor med maskiner med lika mycket och mer pulver i motorn

Ja, men man kan ju tänka sig så att alla som "ska köpa motorcykel"
ska köpa en R1 för dom är ju störst bäst och vackrast (snabbast, snyggast och bäst)
ja iallafall enligt "polarna" :rolleyes: eller något.

Fan en R1 ÄR en skitbra motorcykel, det är knappast hojens fel att det är så många mindra bra förare som köper den. Felet är ju att den är alldeles för lätt!? att köra för fort med? Och att den BLIR helt hysterisk om någon har varit o pillat på chassi-inställningarna utan att veta till 100% vad dom gör

"Ähh fan, skiten gick ju inte att hålla på vägen" -"Du körde mao för fort?" -"Mjao det gjorde jag nog... -"Där ser du, ditt eget fel... Men du, fan vad svampig den känns bak?" -"Jo jag släppte rubbet bak för att jag skulle kunna gasa upp den på 3:an" -"Hmm du kanske ska köpa en KTM istället?"

EDIT: Alldeles för många "idioter" köper värsting av helt fel anledningar - Posera, åka bakhjul mm... Det finns MASSOR av äldre och billigare potenta sporthojar av typ tidigt 90-tal men dom är det ingen som vill ha, för det går inte att hjula med dom... och dom gör inte 300 på mätaren=slö pissmoppe

Last edited:
För övrigt tror jag att RD350 fortfarande är världens mest klotade hoj, men den går i kategorin slö pissmoppe så den är det väl ingen som tänker på...

Fan att det också råkar va en Yamaha... :huvet
Och så har vi ju hojen som myntade uttrycket "Våga vobbla" :XJ600...

Hmm vad är mönstret?

tror jag ska lacka upp det på mina krach kåpor, Sveriges näst mest klotade hojj 2001

Nyheter
Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda