Sverigemodellen, färgblinda, trademark, är de bäst och har alltid rätt?

Jag har sett ett par sådana där ryggmärken tror jag, i några tiondels sekunder, man tror ju de är parkerade på vägen.

Jag skrev en hela radda med väl valda ord men sen blev jag bara förbannad och tog bort det, blev nästan lite för mycket riktat mot folk i skinnväst som alla ska visa "respekt" för.

Ang, färger så tycker jag helt klart att en logga måste vara mer värd än en färg-kombination.

// John

Har man ryggmärke så har man accepterat Sverigemodellen. Detta
innebär regler som Hönan Agda m.fl har dikterat.
Alltså skippa ryggmärken om du vill vara en fri man!

Så sant! :tummenupp Det sorgeliga i detta är att alla "vanliga" klubbar accepterar detta att dom måste först ha "frontpatch" sen bli godkända för att bli ryggmärkesklubb...jävligt outlaw...

Att dom stora outlawklubbarna kör det är väl en grej men att Grycksbo Bikers eller någon annan liten mcförening köper detta övergår mitt förstånd.

För 20 år sedan när jag körde HåDe och var ung och ovetandes var jag med i svängen men klev av när vi började närma oss dom rödvita för mycket enligt mitt tycke.

Last edited:
Hur många färger finns de?
Om man kollar i paint o tar dom så kan man ändå ha nästan 200 klubbar, de räcker väl...

Inte för att vara den men det finns bara tre färger, Rött, Grönt och Blått. Resten är blandningar av dessa tre vilket ger olika nyanser och toner. Nej, Svart och Vit är inga färger.

I övrigt är Sverigemodellen ----!

Så här är det;
Behöver man en klubbväst för att framföra en hoj så har man ett fel i dna-strängen. Likaså om man tycker illa om någon bara för att han/hon kör en hoj som man själv inte gillar.
Om man dessutom påstår sig ha ensamrätt på färger, då har man inte bara fel på dna-strängen utan man har med största sannolikhet även föräldrar som är syskon med varandra.

Jag är uppvuxen med mc-folk, både med och utan väst. Merparten av dem är ju vanliga människor men sen finns det en liten grupp som har valt att inte anpassa sig efter samhällets regler. Ok för mig, jag lägger mig inte i deras val och jag respekterar även flertalet av dem som jag känner/har känt. Under förutsättning att de respekterar mig vill säga, annars får det vara.

Under förutsättning att de respekterar mig vill säga, annars får det vara.

Det går rykten på stan om att du dricker kyld whisky med cola i. Kan nog bli svårt att respektera dig... ;)

/ft, märklig nog utan ryggmärke

Det går rykten på stan om att du dricker kyld whisky med cola i. Kan nog bli svårt att respektera dig... ;)

/ft, märklig nog utan ryggmärke

Har aldrig inträffat kan jag meddela! Möjligtvis en whiskey... Det är nog minsta problemet med att försöka respektera mig dessutom :gnissla

Inte för att vara den men det finns bara tre färger, Rött, Grönt och Blått. Resten är blandningar av dessa tre vilket ger olika nyanser och toner. Nej, Svart och Vit är inga färger.

I övrigt är Sverigemodellen ----!

Primära RGB - Röd, Grön, Blå
Sekundära GMY - Cyan, Magenta, Gul..

Jajaja, vi alla vet dedär, men du vet vad jag menade.

Helt otroligt om några outlaw-typer skall bestämma vilka färger andra får ha på ryggen. :dummer Häpnadsväckande!

Inte för att vara den men det finns bara tre färger, Rött, Grönt och Blått. Resten är blandningar av dessa tre vilket ger olika nyanser och toner.
Det där är inte riktigt sant, alla färger är unika, och det finns oändligt många av dem. Däremot har ögat bara tre typer av receptorer, vilket gör att man exempelvis kan lura ögat att tro att något är gult genom att blanda rött och grönt (om vi pratar additiv blandning). Det betyder inte att det är gult, eller att gult är en mindre riktig färg.

Kombinationer av rött, grönt och blått är bara ett sätt att beskriva hur vi gör för att lura ögat. Vill man istället beskriva färgen pratar man snarare om färgton (eller nyans), mättnad och intensitet.

Kombinationer av rött, grönt och blått är bara ett sätt att beskriva hur vi gör för att lura ögat. Vill man istället beskriva färgen pratar man snarare om färgton (eller nyans), mättnad och intensitet.

Intressant, faktiskt.

Hur kommer det sig att du vet det? Jag brukar få veta att jag är bra på värdelöst vetande men... :)

Jag tror jag fattar nu. Är "Sverigemodellen" något "officiellt" ? Låter helt galet.

Det beror på vad du menar med officiellt. Men bland inblandade parter är det en vedertagen standard. Och tydligen får man smisk ifall man struntar i den och knåpar ihop ett eget ryggmärke som fästs på en skinnväst. Men jag tror inte materialet på västen har med saken att göra. Kanske inte ens om det är en väst.

Så har jag förstått det i alla fall. Och ja, det låter onekligen som att det är lite konstigt. På gränsen till galet. :hihi

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph