Sverigedemokrat blir ägd av gammal tant

• Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date
Oj, jag glömde att dokumentärer är synonymt med kunskap, för dem kan inte vinklas (och görs så) utav skaparen?

En "dokumentär" om 2 personer... vi kan ju ta den "bästa" SD killen och den värsta invandraren i Sverige och gämföra om du nu vill det, hur hade den dokumentären sett ut? Hade det varit det som varit sant då?

På ett eller annat sätt så kan du införskaffa kunskap, i jakten på den så är det även lämpligt att vara kritisk till källan, där är vi eniga!

Så vilka objektiva, d.v.s. inte vinklade, källor änvänder du för att förstå invandrarproblematiken? Och hur kollar du kritiskt upp den information som du då får presenterad?

På ett eller annat sätt så kan du införskaffa kunskap, i jakten på den så är det även lämpligt att vara kritisk till källan, där är vi eniga!

Så vilka objektiva, d.v.s. inte vinklade, källor änvänder du för att förstå invandrarproblematiken? Och hur kollar du kritiskt upp den information som du då får presenterad?

Till att börja med väljer jag att inte titta på en dokumentär som möter 2 personer. Det är så uppenbart upplagt så för att svartmåla någon, i detta fall SD.

Sen väljer vi alla vad vi skall tro på, men som jag då t.ex hjälper många med kost o.s.v så läser jag en hel del forskning/studier, och även de är ofta bristfälliga men då får man ta övrig kunskap och få fram något vettigt som kankse fungerar.

När man sedan tittar på något och då redan har en stark åsikt kommer man direkt välja det som stärker ens egna åsikter, eller hur?

Till att börja med väljer jag att inte titta på en dokumentär som möter 2 personer. Det är så uppenbart upplagt så för att svartmåla någon, i detta fall SD.

Sen väljer vi alla vad vi skall tro på, men som jag då t.ex hjälper många med kost o.s.v så läser jag en hel del forskning/studier, och även de är ofta bristfälliga men då får man ta övrig kunskap och få fram något vettigt som kankse fungerar.

När man sedan tittar på något och då redan har en stark åsikt kommer man direkt välja det som stärker ens egna åsikter, eller hur?
Allt handlar väl om hur du hanterar informationen? Du vågar inte inte se en dokumentär vars syfte INTE var att svartmåla någon, utan bara visa upp att debatten i slutändan hadlar om individer. Personer av kött och blod. Jag tror inte att majoriteten av SD kommer från "Den sista färden" eller är onda och elaka, precis som att jag inte tror att "blatten" är det.
Jag jobbar med kriminella varje dag, tidigare tänkte jag ofta "lås in dem och kasta nyckeln" men efter att ha börjat förstå dem som personer känner jag inte det behovet längre. Jag kan t.o.m. känna förståelse för dem och deras problem som de t.ex. möter när de vill försöka komma in i samhället igen. Betyder inte att jag accepterar det som de har gjort!

Själv är jag ateist ut i fingerspetsarna men läste många böcker om religion eftersom det berikar mitt liv och mina kunskaper och jag tror inte att de på något vis kommer att hjärntvätta mig. Men man är rätt liten och osäker på sig själv om man inte vågar ta det steget.

Men du svarade inte på frågan: Var får du din objektiva information om invandring och integration. Knappast i artiklar om kost...

• Gilla
Reaktioner: H4
Allt handlar väl om hur du hanterar informationen? Du vågar inte inte se en dokumentär vars syfte INTE var att svartmåla någon, utan bara visa upp att debatten i slutändan hadlar om individer. Personer av kött och blod. Jag tror inte att majoriteten av SD kommer från "Den sista färden" eller är onda och elaka, precis som att jag inte tror att "blatten" är det.
Jag jobbar med kriminella varje dag, tidigare tänkte jag ofta "lås in dem och kasta nyckeln" men efter att ha börjat förstå dem som personer känner jag inte det behovet längre. Jag kan t.o.m. känna förståelse för dem och deras problem som de t.ex. möter när de vill försöka komma in i samhället igen. Betyder inte att jag accepterar det som de har gjort!

Själv är jag ateist ut i fingerspetsarna men läste många böcker om religion eftersom det berikar mitt liv och mina kunskaper och jag tror inte att de på något vis kommer att hjärntvätta mig. Men man är rätt liten och osäker på sig själv om man inte vågar ta det steget.

Men du svarade inte på frågan: Var får du din objektiva information om invandring och integration. Knappast i artiklar om kost...

Ja precis allt handlar om hur du behandlar och uppfattar information, så är det med allt och det var precis vad jag skrev innan.
Varför måste jag se någon dokumentär? Varför blir jag mindre begåvad eller öppen som person för att jag finner min tid viktigare än att se någon dokumentär?

Jag är också ateist men skulle aldrig i livet sätta mig och läsa t.ex bibeln, varför läsa något man vet aldrig existerat (och jo, jag vet att personer o.s.v har levt men det gör inte historian mer trovärd för det)

Sen kan du ta och läsa lite statistik om du nu ville veta något om problematik i vissa områden i landet.

Vad har kriminella med tråden att göra?

Jag är också ateist men skulle aldrig i livet sätta mig och läsa t.ex bibeln, varför läsa något man vet aldrig existerat?

Nej, och det är precis här problemet börjar och SD:s och andra populister ser sin chans.
Jag tror väldigt många som röstar på SD har precis lika svårt som dig att begripa varför man skulle läsa en bok om något man inte tror på. :krama

Nej, och det är precis här problemet börjar och SD:s och andra populister ser sin chans.
Jag tror väldigt många som röstar på SD har precis lika svårt som dig att begripa varför man skulle läsa en bok om något man inte tror på. :krama

Om inte annat för att lära känna sin fiende. Det är aldrig fel. :cool:

edit: Fiffan vilken sliskig snubbe i klippet. Bra av tantan att inte hålla med en sån fjant, vad han än hade sagt.

Har du själv läst genom alla testamenten? Lämpligt ändrade för att folk idag ska fortsätta tro på skiten?
Nu är det inte som att jag inte har någon vetskap alls om bibeln, snarare som så att jag inte tänker sätta mig och läsa om något som inte finns och som inte intresserar mig.

Men igen, vad har det med tråden att göra?

Läste du genom samtliga partiers protokoll innan du bestämde dig själv? Eller visste du redan innan vilka du sympatiserar med?

Lägger ner här för det för inget till tråden. Jag ser inte vart allt tanten sa skulle varit sant, men det måste det ju vara för hon säger ju det ni vill... ? Och vid en snabb anblick på klippet (utan att ha sett hela) klipper dem fint när hon erkänner att det är skit i Landskrona... och att hon som gammal såklart tänker på äldrevården där hon har sin uppfattning.

Och igen, nej jag är inte SD:are

och att hon som gammal såklart tänker på äldrevården där hon har sin uppfattning.

Nja, det var väl sjukvård hon pratade om. Det brukar vara ett kärt ämne för de flesta, eftersom alla kan bli sjuka.

"Vad skulle sjukhusen göra om vi inte hade några invandrare? De kunde stänga sjukhusen på en gång. Vi har bara invandrare där, både läkare och sköterskor. Och det är ingen människa som inser, att vi är så beroende av dem."

Ja precis allt handlar om hur du behandlar och uppfattar information, så är det med allt och det var precis vad jag skrev innan.
Vi är som sagt eniga om den biten och jag ska nu visa hur jag ser på dina svar. Och som sagt: Mina tolkningar och säkert helt fel...
Du påstår: Har hjälpt folk med kost.
Jag tolkar: Du jobbar, äger eller tränar på gym och har sålt proteinpulver till folk. Tror inte att du är dietist, läkare, näringsfysiolog eller något sådant. (Skulle detta vara sant är det i min värld lite allvarligt eftersom du i så fall använder bristfällig kompetens för att uttala dig om andras hälsa och tar betalt för det.)
Du påstår: har läst en del forskning.
Jag tolkar: Nej, du har läste en del som representanter för ett bolag som säljer proteinpulver har gett dig elelr vad man kan finna i något magasin, inte Food & Nutrition Research. Skillnad är att en vetenskaplig journal är på engelska och i svart-vitt. Det jag tror du har läst är fyrfärg och på blankt papper.
Du påstår: Det är bra att läsa statistik, och antyder att du skulle göra det.
Jag tolkar: Du kan inte skillnaden på korrelation (Statistik) och kasualitet (Orsaksförklaring). Jag tror inte heller att du läst, eller kontrollerat, statistiken du pratar om utan fått den presenterad av någon annan. Defintivt inte letat efter statistik/forskning som INTE stöttar din mening, precis som du säger med Bibeln.
Du påstår: Du ser inget behov av att se en dokumentär.
Jag tolkar: Sorgligt med folk som inte är nyfikna eller öppna för nya kunskaper och intryck. Lite inskränkt, inte nödvändigvis dum i huvudet men inskränkt. Som BoSoZuKo (F-n vad jag hatar skiftet mellan stora och små bokstäver!) påstår: Det är bra att känna sin fiende om inget annat.
Du påstår: Vad har kriminella med detta att göra.
Jag tolkar: Förstår inte allegorier. Det gör iofs inte alla men brukar inte vara eftersträvansvärt...
Du hävdar: Din kunskap är objektiv.
Jag hävdar: Skitsnack! Du är som klippt och skuren för förutfattade meningar men kommer att förneka detta till dödagar.

Som sagt: Jag är väl medveten om att det bara är mina tolkningar och du kan själv se hur lätt det blir fel så du behöver inte besvara dem, vill bara visa upp svagheten av att inte ha mycket information.
Plus att jag förstår att mina tolkningar inte ser snälla ut, vilket säger mer om mig än dig!

Du får i allah fall ha en bra helg för nu ger jag mig kring detta.

Du har så rätt, men jag vill problematisera det ännu lite till.

Studenter (bra iaf) är i regel ganska duktiga på källkritiskt granskande och att vid tveksamheter hellre börja skära i avgränsningarna, för att få så "rätt" som möjligt. (Nu kan jag ju iofs inte svara för pol.kandare och sociologer och annat löst folk, men en generalisering)

MEN... Även i forskningen ligger det en tung dimma över integrationsfrågan. För ett gäng år sen gjordes en statistisk studie på fördelningen av landets fängelseinterner / anmälningar av grova brott. Det var en så absurt stor överrepresentation av folk med invandrarbakgrund att den helt plötsligt fick 1000 oppositioner från andra studier som pekade på allehanda orsaker till att så var fallet. Det var alltifrån polisens, integrationspolitikens till domstolarnas fel att så var fallet.

Där kan jag ändå (och jag är allt annat än rasist) vara lite glad att SD kommit så långt. Jag hoppas innerligt att alliansen vinner de sista mandaten, men SDs närvaro i politiken lyfter ändå frågorna för granskning. Sveriges integrationspolitik är inte förlegad, tvärtom. Däremot är den totalt meningslös då den förlorat all objektivitet pga det tryckande behovet av att vara politiskt korrekt. Ett begrepp vars innebörd lätt urholkar vilket rättssystem som helst!

Last edited:
Du har så rätt, men jag vill problematisera det ännu lite till.

Studenter (bra iaf) är i regel ganska duktiga på källkritiskt granskande och att vid tveksamheter hellre börja skära i avgränsningarna, för att få så "rätt" som möjligt. (Nu kan jag ju iofs inte svara för pol.kandare och sociologer och annat löst folk, men en generalisering)

MEN... Även i forskningen ligger det en tung dimma över integrationsfrågan. För ett gäng år sen gjordes en statistisk studie på fördelningen av landets fängelseinterner / anmälningar av grova brott. Det var en så absurt stor överrepresentation av folk med invandrarbakgrund att den helt plötsligt fick 1000 oppositioner från andra studier som pekade på allehanda orsaker till att så var fallet. Det var alltifrån polisens, integrationspolitikens till domstolarnas fel att så var fallet.

Där kan jag ändå (och jag är allt annat än rasist) vara lite glad att SD kommit så långt. Jag hoppas innerligt att alliansen vinner de sista mandaten, men SDs närvaro i politiken lyfter ändå frågorna för granskning. Sveriges integrationspolitik är inte förlegad, tvärtom. Däremot är den totalt meningslös då den förlorat all objektivitet pga det tryckande behovet av att vara politiskt korrekt. Ett begrepp vars innebörd lätt urholkar vilket rättssystem som helst!

Tack. Det är lite detta jag menade när jag påpekade att det fanns statistik o.s.v men det bortser dem som läst allt som finns...
Men vissa här tror sig vara smartare än andra för att dem läst bibeln, typ. Och sen försöker vara lite halvtuffa över internet och skriva illa om en persons intelligens.

Att jag sen som Engelsk inte kan tyda studier på engelska var lite kul och hade mycket med tråden att göra tyckte jag, coolt sagt om inget annat från vår fängelsekurator.

MEN... Även i forskningen ligger det en tung dimma över integrationsfrågan. För ett gäng år sen gjordes en statistisk studie på fördelningen av landets fängelseinterner / anmälningar av grova brott. Det var en så absurt stor överrepresentation av folk med invandrarbakgrund...
Det skulle vara inressant men en länk till det om överrepresentation i fängelser! Jag säger inte att du har fel men det strider mot svensk lag att bokföra religion eller etnicitet så Kriminalvården själv påstår på sin hemsida att det inte går att svara på den frågan.

Jag är bara rädd att även detta är en av alla de vandringssägner om att det skulle vara 80% invandrare i våra fängelser som personer som tror på objektivtet sväljer okritiskt för att det passar deras åsikt.
Jag själv jobbar med kriminella och har träffat ett par hundar och besökt två fängelser och två häkten förutom fem rättspsykiatrisak klinker och utifrån det är inte ens halva den siffran rätt. Hos oss är det dessutom danskar som är klart överrepresenterade men ca. 10%.
Vi vet iofs att knappt 30% av dömda är av utländsk härkomst, tidigare var finnar den största gruppen men det kan ha ändrat sig.

det kom däremot en studie om kriminalitet för ca. 4 år sedan men det fanns ingen "absurd överrepresentation" i den och författarna framhöll andra faktorer som viktigare, såsom arbetslöshet, socialbidrag och lite annat. De lyfte även fram att vi i Sverige har en lägre kriminalitet redan i den andra generationen, vilket de flesta länder inte har, och att just kriminaliteten av den anledningen knappast kan användas som ett argument för att integrationen i Sverige skulle vara så dålig.

Att jag sen som Engelsk inte kan tyda studier på engelska var lite kul och hade mycket med tråden att göra tyckte jag, coolt sagt om inget annat från vår fängelsekurator.
Så var står det att du inte kan läsa eller tolka engelska??

Last edited:
Det skulle vara inressant men en länk till det om överrepresentation i fängelser! Jag säger inte att du har fel men det strider mot svensk lag att bokföra religion eller etnicitet så Kriminalvården själv påstår på sin hemsida att det inte går att svara på den frågan.

[massa text]

Det kom däremot en studie om kriminalitet för ca. 4 år sedan men det fanns ingen "absurd överrepresentation" i den...

Studien jag refererar till är äldre än så, säkert 10-15 år. Jag minns att jag läste något/hamnade i en debatt om eller så där denna dök upp som referens, och kollade då upp det. Nu har jag ingen aning om var jag skulle kunna hitta den.

Kriminalvårdens hemsida är i så fall bara ett bevis för mitt tidigare inlägg. Att de inte skulle veta fördelningen på internerna är bullshit och inget annat.

Vidare kan jag tycka att det är en "absurd överrepresentation" även om de bara står för 30% (iaf för 10 år sen), då den intressanta jämförelsen ska ske på dömda per 10 000 invånare eller liknande.

Sen kan man ifrågasätta om en överrepresentation (om det är så) beror på att invandrare begår fler brott, att polisen hittar fler av gärningsmännen eller att domstolarna friar färre?

En personlig uppfattning är att det är högst sannolikt att fördomarna är sanna (delvis iaf). Jag har jobbat en del i ghettoområden runtom i Sthlm och givetvis färgas den bilden av att man nattetid bara träffar idioterna och de som står för skiten. Det i sig är ändå irrelevant. Det som var tydligt var att även om fördelningen invandrare / helsvenska var 50/50 på kvällen, så var det 95/5 när man kom in på småtimmarna. Och det var den skaran som stod för 99% av all skit.

Å andra sidan är det en liten del av den stora massan. Men det förändrar inte att det (om så är fallet) är en större del än vad de kriminella utgör av helsvenskar.

Nu svamlar jag lite. Min poäng var att jag skulle vilja se en riktig, och öppen studie om hur det egentligen förhåller sig. Men det kommer aldrig att hända. Inget verk skulle beställa en, och inget universitet skulle godkänna den för arkivering. DET är ett fall av demokratisk vanvård!

Det bästa av allt är när hon säger att Sverige har utarmat forna Jugoslavien på yrkesarbetare.....hahahaha....så sant och så bra :yoparty
Alla svenska tjejer är såklart glada för det för annars hade er kära Pizzabagare inte funnits här och förgyllt deras tillvaro :D

Måste alla dina inlägg handla om pizza?

de jugoslaver som kom hit på -70talet kom ju hit för att jobba (majoriteten iallafall...) o de har man ju inget emot när folk kommer o vill jobba o bidra till den svenska vällfärden....

sen att ex. kriminella juggar som Ratko Djokic , Arkan ,Naser GBG mm flera osså kom in i sverige då kan man ju ta upp me...

mvh.T

Nu svamlar jag lite. Min poäng var att jag skulle vilja se en riktig, och öppen studie om hur det egentligen förhåller sig. Men det kommer aldrig att hända. Inget verk skulle beställa en, och inget universitet skulle godkänna den för arkivering. DET är ett fall av demokratisk vanvård!
Personligen tycker jag inte att du svammlar, tvärtom faktiskt.
Men det finns en nyare studie av BRÅ om invandrare och brott, visade en genomstnittlig fördubbling för kriminalitet bland invandrare. Runt 10 % kriminella bland "svenskar", 20 bland invandrare. För mig är faktiskt båda siffrorna lite störande höga.
Sedan kan det finnas tusen anledningar till detta och det kan debatteras så länge det finns två personer vid liv. Debatten behövs, men att koka ner den till att bara handla om invandraren tror jag inte är fruktbart. Vi vet ju faktiskt rätt mycket om kriminalitet och dess mekanismer och då från indivuella riskfaktorer till samhällsekonomiska. Vi vet kanske inte allt men ganska mycket men det tenderar att försvinna i kastandet av slagord och jakten på syndabockar.

trevlig helg!

Personligen tycker jag inte att du svammlar, tvärtom faktiskt.
Men det finns en nyare studie av BRÅ om invandrare och brott, visade en genomstnittlig fördubbling för kriminalitet bland invandrare. Runt 10 % kriminella bland "svenskar", 20 bland invandrare. För mig är faktiskt båda siffrorna lite störande höga.
Sedan kan det finnas tusen anledningar till detta och det kan debatteras så länge det finns två personer vid liv. Debatten behövs, men att koka ner den till att bara handla om invandraren tror jag inte är fruktbart. Vi vet ju faktiskt rätt mycket om kriminalitet och dess mekanismer och då från indivuella riskfaktorer till samhällsekonomiska. Vi vet kanske inte allt men ganska mycket men det tenderar att försvinna i kastandet av slagord och jakten på syndabockar.

trevlig helg!

Vet du hur de definierade invandrare respektive svenskar där? I vissa andra undersökningar i andra frågor redovisas ju även andra generationens invandrare (då med minst en förälder född utomlands har jag för mig).

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park