Sverige och andra världskriget

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Eftersom ett stort antal trådar alltid spårar över i detta ämne.

Vad borde Sverige ha gjort annorlunda under andra världskriget? Var beslutet att till varje pris försöka hålla Sverige utanför kriget bra? Borde man ha agerat aggressivare mot tyska och allierade krav på eftergifter? Borde man ha valt sida och i så fall när och vilken? Vilka positiva effekter skulle komma av detta?

Sverige valde ju sida.. Till slut, när det stod ganska klart att tyskarna var slut ;)

I det stora hela tycker jag Sverige skötte det ok. Det var ingen lätt situation vi då ställdes inför och nåt felsteg hade säkerligen resulterat i en invasion.
Tycker dom kanske borde varit lite tuffare ang transport av stridsutrustning och soldater. Speciellt efter -41 och invasionen av Sovjet då jag inte tror Tyskarna skulle prioritera en invasion av Sverige som då inte hade någon större strategisk betydelse.
Dock var ju de trupp som skulle sättas in från Finland mot ryssarna som tidigare attackerat Finland, i vilket krig Sverige stödde Finland med både soldater (frivilliga) och utrustning.

Hur som helst var det en ytterst besvärlig situation och jag vet inte riktigt vad det skulle gett om man direkt skulle provocerat tyskarna till att "tvingas" invadera Sverige. Vilket är lite skillnad mot Norge och Danmark som inte provocerade något utan bara var strategiska mål för Tyskland. Iaf Norge var ju det, Danmark är jag lite osäker på vad det egentliga strategiska värdet var, hur som helst så provocerade dom inte fram anfallet.

Sverige hade väl dessutom i början av kriget en relativt svag armé och höll fortfarande på (om jag inte minns fel) att rusta upp. Då hade vi säkerligen fått pratat tyska ett tag men det kanske, efter att läst en del inlägg ifrån några människor här på forumet, hade varit värt det. Vad är några människoliv värt bara vi hade stått på oss lite.. :gnissla

PS.
Apropå snacket från vissa här på forumet ang "ynkryggism" och att man skall stå upp till vilket pris som helst kan ju nämnas att det räckte i princip med lite bombplan över Köpenhamn för att dom skulle kapitulera.. Mycket ärofyllt

Last edited:
Hur mycket jag än ogillar det så måste jag nog tycka att Sverige gjorde det bästa möjliga dömt efter situationen.
Det som många glömmer när man pratar om detta ämne är alla norrmän som bodde på värmländska loft och höskullar, danskar som flydde till skåne och blekinge. Ok att vi nekade norske kungen asyl men det hade å andra sidan skapat en ohållbar situation mot tyskarna.
En annan aspekt som ofta glöms är att vi svenskar var väldigt duktiga på att lyssna på tyskarnas radio och telefoni. Om jag inte minns helt fel så var det väl en svensk professor som knäckte Enigmakoden ute i en stuga på Lidingö (med bara penna och papper)?

Vi hade väl i runda slängar 9000 soldater utrustade, i bästa fall, med Mauserbössor. I skåne drog man kanon med häst. Sverige hade fallit fortare än en polsk horas trosor när hon ser en d-mark.

Det som skrämmer mig mest är att vi är i princip i samma situation igen. Och kom inte med skitsnacket om "ingen hotbild". Varför tror ni att vi bara var 9000 soldater 1939? Jo för det fanns "ingen hotbild".

Det här är min högst personliga åsikt, men jag tycker det finns skrämmande mycket idag som liknar 1939, med vissa små skillnader:

1. Vi är totalt nedrustade. Värnplikten ryker nästa år, inte ens så illa var det 1939. Vi har dessutom ingen som helst egen tillverkning av försvarsmateriell tack vare vänstern.

2. Finanskris och hög arbetslöshet. Kanske har vi bara sett toppen på isberget än? 1939 var väl ingen direkt ljus tid för Europa, i kombination med:

3. Judeproblemet/Muslimproblemet. Det var inte så svårt för unge Adolf att få med sig "rena" tyskar, när han enkelt kunde peka på att judarna ägde och drev den mesta företagsverksamheten i Tyskland. Judarna höll varann om ryggen och ursprungstysken fick svälta. Skillnaden idag är att muslimerna breder ut sig i Europa som en löpeld. Aktar vi oss inte nu så har vi snart en ny Arvid Hilter som står med handen mot himlen och talar om för oss nordeuropeér att nordeuropa ska tas tillbaka medelst knuten hand.

4. Tystnaden. Vänstern ser idag till att allt som inte är PK tystas ned. "Det finns inga problem." Detta innebär att saker glöms bort. Historia. Allting upprepar sig och det hjälper inte att hymla om det. I tyskland har man väl lyckats radera i princip varenda spår av tredje riket så att folk ska glömma.
Det finns ingen hotbild. Undras om det var så polackerna resonerade 10 min innan Blitzkrieg?

Det som skrämmer mig mest är att vi är i princip i samma situation igen. Och kom inte med skitsnacket om "ingen hotbild". Varför tror ni att vi bara var 9000 soldater 1939? Jo för det fanns "ingen hotbild".

Jag vet inte om man åren innan 1939 kom fram till att det inte fanns någon hotbild, dock så menar "experterna" idag inom försvaret etc. att risken för att hamna i en väpnad konfilkt är väldigt låg, hög eller låg risk, klarade man av Hitler så klarar man av nästa "hotbild".

En annan aspekt som ofta glöms är att vi svenskar var väldigt duktiga på att lyssna på tyskarnas radio och telefoni. Om jag inte minns helt fel så var det väl en svensk professor som knäckte Enigmakoden ute i en stuga på Lidingö (med bara penna och papper)?

Rätta mig om jag har fel nu men enigma knäcktes väl inte förrän britterna lyckades borda en tysk ubåt och beslagta en enigmamaskin?

I tyskland har man väl lyckats radera i princip varenda spår av tredje riket så att folk ska glömma.
Det finns ingen hotbild. Undras om det var så polackerna resonerade 10 min innan Blitzkrieg?

Det där är inte helt sant. Det finns en del minnesmonument. Har själv vart i Berlin vid den väg där Stauffenberg o co blev uppradade och skjutna, med kulhålen kvar. Där bokbålet var.. Etc etc. Så nog finns de minnen kvar från den tiden i Tyskland.

Jag vet inte om man åren innan 1939 kom fram till att det inte fanns någon hotbild, dock så menar "experterna" idag inom försvaret etc. att risken för att hamna i en väpnad konfilkt är väldigt låg, hög eller låg risk, klarade man av Hitler så klarar man av nästa "hotbild".

Hotbilden ändrades, enligt mig, från -35 och framåt efter att Hitler sket fullständigt i versaillesfördraget. Senare intog han han ju Sudettyskland, Österrike m.m innan -39. Det var först när han gav sig på Polen, som hade en pakt med Frankrike och England som kriget blev verkligt. Dock vet jag inte vad Polackerna tjänade på den pakten iom både britterna och fransmännen var så jävla passiva.
Det sägs att tyskarna hade så få divisioner kvar i väst att t.o.m fransmännen skulle kunna gått in i Ruhr-området och lamslagit tysk krigsindustri och därmed satt stopp för Hitler.. Men alla vet ju hur det gick istället.

hur gammal är du?

Menade ju självfallet av sådant jag läst tidigare, inte att jag upplevt det.

Last edited:
Var inte svenska kungahuset o högern VÄLDIGT protyskland innan kriget och i början för att mot slutet vända kappan eftersom det börjat blåsa åt andra hållet?

Gustav v skrev citat:

"Stockholm oktober 1941

Min käre Rikskansler!

Jag har behov av att personligen skriva helt öppenhjärtigt till er om en fråga som ligger mig varmt om hjärtat och som har den största betydelse för mig och mitt land. Det gäller den ryska frågan. Jag tror att det är av stor betydelse för framtiden att ni får kännedom om min åsikt om den saken. Redan efter det senaste världskriget insåg jag vilken stor fara bolsjevismen var och fortfarande är, inte bara för oss i Norden utan för hela Europa. Därför vill jag uttala mitt varma tack för att Ni bestämt er för att varhelst möjligt slå ned denna pest. Jag lyckönskar er till de redan uppnådda stora framgångarna.

Nu vill jag också försäkra er att den största delen av mitt folk delar min åsikt i denna fråga fast det kanske inte har kommit tillräckligt starkt till uttryck. Mitt arbete kommer alltid att vara inriktat på att övertyga också alla dem som kanske fortfarande hyser tvivel om min åsikt.

Nu måste jag be om ännu en sak, nämligen att detta brev inte ges offentlighet åtminstone inte så länge kriget pågår (ty det skulle försvaga min ställning här och försvåra mitt arbete för ett för ett gott förhållande till Tyskland), med förtroende räknar jag med förståelse från er sida för detta. (Jag är säker på att ni förstår vilka svåra uppgifter en konstitutionell kunga har.) Ni kan emellertid vara försäkrad om att jag kommer att försöka allt för att uppnå ett gott förhållande mellan oss.

Med min hjärtliga hälsning förblir jag, käre Rikskansler, Er tillgivne Gustav "

I tyskland har man väl lyckats radera i princip varenda spår av tredje riket så att folk ska glömma.

Är det något fel med att glömma?
Jag tror att det finns många som inte har någon skuld i andra världskriget
som väldigt gärna skulle vilja kunna glömma det.

Jag tror att det stora problemet med tex Israel-Palestina-konflikten är att de inblandade har svårt för att glömma.

Last edited:
Ja lite konstgjord snö så att de kan åka skidor istället för att kasta raketer och fosfor i
huvudet på varandra kanske skulle lösa problemet.

precis.

enkla lösningar brukar oftast också vara de bästa.

och om några år, om de nu skulle fixa snö, kommer de få turism och fulla svenska kids på halsen. helt ok faktiskt.

Vi hade väl i runda slängar 9000 soldater utrustade, i bästa fall, med Mauserbössor.

Det sprids mycket historier om hur illa Sverige var rustat, de flesta felaktiga, din är en av dem. Svenska armén bestod 1939 av 217 000 man i "Linjeförband" dvs fältarmén. Dessutom tillkom 155 000 man organiserade i den sk "Landsstormen", dessa bytte efter kriget namn till Lokalförsvarsförband, dessa var förband där man krigsplacerade äldre och sämre presterande individer, de hade äldre och mindre utrustning samt tilldelades mindre kvalificerade uppgifter. Alltså 372 000 man inalles mobiliserbara.

Vad jag kan utläsa hade man samma år 570 000 gevär, 8200 kulsprutegevär, 2000 kulsprutor samt 800 k-pistar och ammunitionstillgången för dessa var "god".

Den svenska armén 1939 påminde i mångt och mycket om den så framgångsrika finska. På vissa punkter var den bättre (Pansarvärn, luftvärn) på andra sämre (tex artilleri). Den huvudsakliga skillnaden låg dock i att den finska armén var bättre utbildad, hade befäl som låg längre fram än svenskarna doktrinärt och taktiskt, även om en yngre generation dugliga officerare var på väg att ta över i Sverige (Bla den legendariske flygvapenofficeren Björn "Bjuggas" Bjuggren, som parallellt med tyskarna utvecklade störtbombstekniken på 30 talet, han blev sedermera chef för E1, rikets attackflyg). Storleksmässigt var svenska armén jämförbar med finlands och frivilligkåren visade att svenskarna snabbt lärde sig av finnarna och presterade över förväntan.

Flotta och flygvapen var överlägsna de nordiska grannländernas 1939.

Dett ger vid handen att varken ryssar eller tyskar skulle haft en lätt match 1939 mot svenskarna. Ryssarnas stora problem 1939 var de egna förbandens låga stridsvärde, svenskarna hade förmodligen inte nått samma extrema resultat som finnarna, men de hade sannolikt varit ryssarna överlägsna på taktisk nivå.

De tyska förband som invanderade Norge framstår, med något undantag (tex Bergsjägardivisionen) som ganska undermåliga förband med tysk standard som måttstock, de hade stora svårigheter att besegra de norska förbanden och blev vid flera tillfällen faktiskt själva besegrade av norska enheter. Hade hela norska försvaret varit fullt mobiliserat den 9 april hade sannolikt Operation Weserubung misslyckats och tyskarna åkt ut i havet.

I skåne drog man kanon med häst.

Vilket man även gjorde på de flesta andra ställen, motoriseringsgraden var låg 1939, även i den tyska armén var hästar mycket vanliga som dragdjur, den första armén att bruka till fullo motoriserade divisioner var den amerikanska.

Vi har dessutom ingen som helst egen tillverkning av försvarsmateriell tack vare vänstern.

Det tillverkas fortfarande en hel del svensk krigsmateriel.

Last edited:
Citat:
Inskickat av Dreggel
Vi har dessutom ingen som helst egen tillverkning av försvarsmateriell tack vare vänstern.

Citat:
Inskickat av chris ash

ExaGt, här svarvas det eldrör till 40,57mm kanoner samt 155 mm haubits,
till 57:an gör vi rubbet, rör,bakstycke,magasin,stativ,mm, det är en hel del delar till 57:an då den är snabbskjutande "automatkanon" 220 bulor/min:yoparty
sen gör vi robottuber till rb15 (löjligt överarbetade för en oneshot deal)
men men, det ger oss jobb (ett tag till).

min svägerska monterar granater dessutom:skrämd, skulle faan inte jag våga.

Finns det någon tillverkning kvar i Sverige som är i 100% svensk regi(ägande) eller någon procent alls som är svensk?

Citat:
Inskickat av Dreggel

Tveksamt hur mycket inflytande vänstern har i den frågan, det är ju inte svårt att handla vapen idag så det är väl inget problem.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...