Sverige idag..

"Jag skulle kunna dö för mina vänner och min familj, men inte för mitt land, säger Sara Modéer, 21 år."
Individen fattar alltså inte att vänner, familj och land är samma sak under krigssituation, imponerande :dummer
Som jag skrev i annan tråd, att bidra till samhället borde vara ett krav.
Försök gå in till chefen på jobbet och säg "jag vill ha lön, men inte jobba"...
Jag som jobbat 10år i försvarsmakten, kommer sälja mig dyrt om ryssen kommer, trots att man är gubbe kommer jag bära vapen så länge jag kan trycka av!

Folk som inte är villiga att försvara sitt land borde rimligtvis inte ha rösträtt. Det är ologiskt.
Provokativt, men du har en poäng!

Som jag skrev i annan tråd, att bidra till samhället borde vara ett krav.
Försök gå in till chefen på jobbet och säg "jag vill ha lön, men inte jobba"...
Jag som jobbat 10år i försvarsmakten, kommer sälja mig dyrt om ryssen kommer, trots att man är gubbe kommer jag bära vapen så länge jag kan trycka av!

Provokativt, men du har en poäng!

Om fler var som du hade jag inte betvivlat västvärlden överhuvudtaget :krama Om mina gamla gener från öst försöker jaga ifatt mig här får jag göra mitt bästa för att ställa mig mellan Rubicon teamet och den skjutglada gubben helt enkelt :tummenupp Jag hade såklart hellre tackat för mig på en motorcykel, men man kan inte alltid få som man vill här i livet :hojsmilie

Du som ändå är med i matchen vad gäller försvar och världen överlag, passar på att fråga hur du ser på potentiella konflikter mellan USA/Europa/Ryssland/Kina :va

Min ganska bestämda uppfattning är att om det verkligen skulle bli till en gedigen konflikt mellan någon av dessa aktörer är de kära atombomberna inte långt borta :brinnerup Vad säger du?

Det lilla jag vet är att Ryssland förmodligen skulle få det jobbigt mot Europa i rent konventionell krigsföring även om USA inte var helt med i matchen, vilket man förmodligen bör vara beredd på i nuläget :rofl Vet dock även att Kina surnade till ganska duktigt på Ryssland tidigt i Ukraina konflikten när Ryssarna snackade mycket kärnvapen just

Ryssarna har relativt tydligt (?) kommunicerat en viss kapacitet och min personliga uppfattning är att faran egentligen bara blir riktigt skarp om ryssarna genuint känner sig hotade. Ukraina kalaset är ingenting som genuint oroar ryssarna, om inte NATO skulle börja skicka soldater, det är därför jag tror att man inte har skickat soldater, men men :fyllisar

Min ganska bestämda uppfattning är att om det verkligen skulle bli till en gedigen konflikt mellan någon av dessa aktörer är de kära atombomberna inte långt borta :brinnerup Vad säger du?

Jag kan bidra med min åsikt, Sovjetunionen fann det nödvändigt att provspränga 700 kärnvapen fram till dess upplösning, ryssland har inte provsprängt ett enda, trots att man drog sig ur provsprängningsavtalet.

Det leder mig till att tro att ingen vidare utveckling har skett sedan 1990, det finns förvisso gamla sovjetiska stridsspetsar i lager, men deras funktion förefaller osäker då det inte är säkert att dom har underhållits korrekt sedan dess.

Ryssland påstår sig också ha utvecklat atomdrivna kryssningsmissiler med obegränsad räckvidd, men den senaste provskjutningen av en sådan lede väl bara till radioaktiva utsläpp på kolahalvön och ett plums i vattnet.

Det är högst osäkert att dom har en kombination av kärnvapen och kärnvapenbärare som fortfarande fungerar, annat än som avskräckande pappersprodukt.
(kärnvapens huvuduppgift)

Av dom över 2000 kärnvapen som hitils har sprängs har bara två använts i krig

Förvisso Tyskland men det skiljer nog inte så mycket mot Sverige förutom att det finns några grupper till, somalier etc
View attachment 523759
Det är en stor skillnad mellan Sverige och Tyskland. I Sverige strider en liknande publicering mot ett stort antal regler och lagar och är därför omöjlig.

Jag kan bidra med min åsikt, Sovjetunionen fann det nödvändigt att provspränga 700 kärnvapen fram till dess upplösning, ryssland har inte provsprängt ett enda, trots att man drog sig ur provsprängningsavtalet.

Det leder mig till att tro att ingen vidare utveckling har skett sedan 1990, det finns förvisso gamla sovjetiska stridsspetsar i lager, men deras funktion förefaller osäker då det inte är säkert att dom har underhållits korrekt sedan dess.

Ryssland påstår sig också ha utvecklat atomdrivna kryssningsmissiler med obegränsad räckvidd, men den senaste provskjutningen av en sådan lede väl bara till radioaktiva utsläpp på kolahalvön och ett plums i vattnet.

Det är högst osäkert att dom har en kombination av kärnvapen och kärnvapenbärare som fortfarande fungerar, annat än som avskräckande pappersprodukt.
(kärnvapens huvuduppgift)

Av dom över 2000 kärnvapen som hitils har sprängs har bara två använts i krig

Sovjet utförde ca 700 tester, USA ca 1000. Majoriteten av dessa var "lyckade" så att säga.

Ryssland har inte utfört några officiella tester. USAs senaste test var 1992.

Jag betvivlar varken USAs eller Rysslands kärnvapen kapacitet, men där skiljer vi oss åt antar jag :va

USA/NATO har aldrig uppvisat ett jämförbart system med det som visades i klippet. Den missilen kan kärnvapenbestyckas.

Mao har jag sett mer imponerande grejer användas i skarpt läge av Ryssland än USA/NATO så som det ser ut idag. :fakta

Sovjet utförde ca 700 tester, USA ca 1000. Majoriteten av dessa var "lyckade" så att säga.

Ryssland har inte utfört några officiella tester. USAs senaste test var 1992.

Jag betvivlar varken USAs eller Rysslands kärnvapen kapacitet, men där skiljer vi oss åt antar jag :va

USA/NATO har aldrig uppvisat ett jämförbart system med det som visades i klippet. Den missilen kan kärnvapenbestyckas.

Mao har jag sett mer imponerande grejer användas i skarpt läge av Ryssland än USA/NATO så som det ser ut idag.

Ryssland har inte utfört några tester, officiella eller inte, det är liksom inget dom kan smyga med.

Det är väldokumenterat att USA har underhållit sin kärnvapenarsenal, det är odokumenterat i rysland, och även om det påstås att underhåll har utförts så är det inte säkert att det är så i verkligheten, det kan vara som med övrig utrustning att dom 10 närmast dörren är uppmålade och fina, men i övrigt ofunktionella, sedan har man bara delat på pengarna internt för övrigt underhåll.

USA/NATO har också hypersoniska missiler, dom har inte kärnvapenbestyckat dom ännu, det är dels komplicerat och dels onödigt, hypersoniska missiler är främst kinetiska vapen, att spränga stridsspetsen på höjd är att slösa bort den kinetiska energin för att framkalla ungefär samma skada med en explosion.

Att dom hävdar att den går att kärnvapenbestycka säger inte att dom har gjort det....
Det går att kärnvapenbestycka en Lada Niva också, eller en skottkärra, eller en åsna.
Det är till och med mycke lättare, för ska man kärnvapenbestycka en hypersonisk "reentry vehicle" så måste man skydda stridsspetsen mot den enorma värmen som utvecklas vid re- entry

Slutligen ska man minnas att all utveckling på slutet av provsprängningseran gick mot att utveckla mindre taktiska laddningar.

Jag tror det var sammanlagt 8 laddningar beräknade för att slå ut stockholm, inte en stor smäll som i filmerna

Last edited:
Ryssland har inte utfört några tester, officiella eller inte, det är liksom inget dom kan smyga med.

Det är väldokumenterat att USA har underhållit sin kärnvapenarsenal, det är odokumenterat i rysland, och även om det påstås att underhåll har utförts så är det inte säkert att det är så i verkligheten, det kan vara som med övrig utrustning att dom 10 närmast dörren är uppmålade och fina, men i övrigt ofunktionella, sedan har man bara delat på pengarna internt för övrigt underhåll.

USA/NATO har också hypersoniska missiler, dom har inte kärnvapenbestyckat dom ännu, det är dels komplicerat och dels onödigt, hypersoniska missiler är främst kinetiska vapen, att spränga stridsspetsen på höjd är att slösa bort den kinetiska energin för att framkalla ungefär samma skada med en explosion.

Att dom hävdar att den går att kärnvapenbestycka säger inte att dom har gjort det....
Det går att kärnvapenbestycka en Lada Niva också, eller en skottkärra, eller en åsna.
Det är till och med mycke lättare, för ska man kärnvapenbestycka en hypersonisk "reentry vehicle" så måste man skydda stridsspetsen mot den enorma värmen som utvecklas vid re- entry

Slutligen ska man minnas att all utveckling på slutet av provsprängningseran gick mot att utveckla mindre taktiska laddningar.

Jag tror det var sammanlagt 8 laddningar beräknade för att slå ut stockholm, inte en stor smäll som i filmerna
"Det går att kärnvapenbestycka en Lada Niva också, eller en skottkärra, eller en åsna." Har du funderat på att bli komiker? :hihi

Väldokumenterat av vem? USA/NATO? :va

"USA/NATO har också hypersoniska missiler, dom har inte kärnvapenbestyckat dom ännu, det är dels komplicerat och dels onödigt, hypersoniska missiler är främst kinetiska vapen, att spränga stridsspetsen på höjd är att slösa bort den kinetiska energin för att framkalla ungefär samma skada med en explosion."

Det där påståendet har faktagrad Trump-nivå :dummer Onödigt att använda kärnvapen istället för kinetiska vapen? När man spränger av ett kärnvapen "på höjd" är det att "slösa den kinetiska energin"? Öhh... för mycket whiskey i kaffet? :fyllisar

"för ska man kärnvapenbestycka en hypersonisk "reentry vehicle" så måste man skydda stridsspetsen mot den enorma värmen som utvecklas vid re- entry" Jadu, de som har jobbat med det där i flera decennier är väl medvetna, du behöver inte oroa dig för den biten :tungan

Jag återupprepar mig likt en papegoja, hojta till när USA/NATO uppvisat ett liknande system i skarpt läge. Tills dess kan vi fortsätta rulla tummarna medan ryssarna plockar territorium i Ukraina :trött

"Det går att kärnvapenbestycka en Lada Niva också, eller en skottkärra, eller en åsna." Har du funderat på att bli komiker? :hihi

Väldokumenterat av vem? USA/NATO? :va

"USA/NATO har också hypersoniska missiler, dom har inte kärnvapenbestyckat dom ännu, det är dels komplicerat och dels onödigt, hypersoniska missiler är främst kinetiska vapen, att spränga stridsspetsen på höjd är att slösa bort den kinetiska energin för att framkalla ungefär samma skada med en explosion."

Det där påståendet har faktagrad Trump-nivå :dummer Onödigt att använda kärnvapen istället för kinetiska vapen? När man spränger av ett kärnvapen "på höjd" är det att "slösa den kinetiska energin"? Öhh... för mycket whiskey i kaffet? :fyllisar

"för ska man kärnvapenbestycka en hypersonisk "reentry vehicle" så måste man skydda stridsspetsen mot den enorma värmen som utvecklas vid re- entry" Jadu, de som har jobbat med det där i flera decennier är väl medvetna, du behöver inte oroa dig för den biten :tungan

Jag återupprepar mig likt en papegoja, hojta till när USA/NATO uppvisat ett liknande system i skarpt läge. Tills dess kan vi fortsätta rulla tummarna medan ryssarna plockar territorium i Ukraina :trött

Det finns kärnvapen små nog att stoppa i en skottkärra/åsna/Lada Niva.
USA hade sin Davy Crocket som skjöts med raketgevär, stridsspetsen från den skulle lätt gå att stoppa i en skottkärra.

Du kan själv googla på hypersoniska missiler och se vad USA har.

Den kinetiska energin motsvarar upp till tusentals ton TNT, den energin förloras om man spränger stridsspetsen ovan mark, som man gör med kärnvapen, så den enda fördelen med att missilen är hypersonisk blir då att den blir jäkligt svår att skjuta ner i slutfasen

En hypersonisk missil uppnår 1500-3000 grader celcius i slutfasen, det är fullt möjligt, men svårt, dyrt och tungt att skydda innehållet mot den värmen så det blir väldigt lite vikt kvar för kärnladdningen, och då slösar man som sagt bort den kinetiska energin.

Jag hoppas verkligen att jag inte behöver hojta när USA/NATO visar upp liknande system i skarpt läge, för det betyder att det har utbrutit ett nytt storkrig, vilket med den orangea galningen vid makten inte är helt uteslutet.

Väldigt väldigt många vapen är aldrig "uppvisade i skarpt läge" men fullt fungerande ändå.

Ingen av ryslands kärnvapen är till exempel uppvisade i skarpt läge.

Men va i helv... :va Häng dom...? Häng dom? Häng dom! Häng dom!! :4skrika

Problem solved :hihi
Ja hittade 90 länder med Dödsstraff.
Så det betyder att ungefär 50 % av jordens länder har dödsstraff.
1766059661466.png
Så att införa det i Sverige skulle inte sticka ut. Jag har själv besökt ca 20 av länderna ovan och jag gissar att detsamma gäller för många andra svenskar.
Känner du någon som valt att inte köpa produkter från något land på listan, valt att inte besöka landet, boycotta landet pga att landet tillämpar Dödsstraff ?
Om du inte gör det är acceptansen hög bland Sveriges befolkning, Inget man absolut säger Nej till. Avstår frivilligt från något från landet på grund av Dödsstraff i landet.

Ja hittade 90 länder med Dödsstraff.
Så det betyder att ungefär 50 % av jordens länder har dödsstraff.
View attachment 523922
Så att införa det i Sverige skulle inte sticka ut. Jag har själv besökt ca 20 av länderna ovan och jag gissar att detsamma gäller för många andra svenskar.
Känner du någon som valt att inte köpa produkter från något land på listan, valt att inte besöka landet, boycotta landet pga att landet tillämpar Dödsstraff ?
Om du inte gör det är acceptansen hög bland Sveriges befolkning, Inget man absolut säger Nej till. Avstår frivilligt från något från landet på grund av Dödsstraff i landet.
Jag tror det brukar vara strax över 10% som är positiva till dödstraff i Sverige.
Kan vara fler nu...

Jag tror det brukar vara strax över 10% som är positiva till dödstraff i Sverige.
Kan vara fler n.
Kanske det.
Men intressant är väl också hur många som är så negativa till dödsstraff att dom Boycottar länder som tillämpar dödsstraff. Tycker jag.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa