Sverige idag..

Överskådligt diagram, man ser när det blåser iallafall ;)
View attachment 522049

Citat:
View attachment 522050

088d9ddcd0412fd3d7cfd8a2ad156044.jpg


Jag tycker att denna bild är bättre då den visar totalen. OBS att detta är sista vinterhalvåret.

Vindkraften levererar ungefär lika mycket som kärnkraften sett över året. Självklart skiftar det, precis som vattenkraften som används för att parera detta. I SE4 blir det pga brist på kraftproduktion och export till kontinenten priset som påverkas.

Utvecklingen i hela världen går som tidigare visat mot sol- och vindkraft. Billigare, snabbare och med större potential då priserna sjunker hela tiden samtidigt som kapaciteten ökar.


Med vänlig hälsning,
 
088d9ddcd0412fd3d7cfd8a2ad156044.jpg


Jag tycker att denna bild är bättre då den visar totalen. OBS att detta är sista vinterhalvåret.

Vindkraften levererar ungefär lika mycket som kärnkraften sett över året. Självklart skiftar det, precis som vattenkraften som används för att parera detta. I SE4 blir det pga brist på kraftproduktion och export till kontinenten priset som påverkas.

Utvecklingen i hela världen går som tidigare visat mot sol- och vindkraft. Billigare, snabbare och med större potential då priserna sjunker hela tiden samtidigt som kapaciteten ökar.


Med vänlig hälsning,


Tittar man i den där grafen på de dagar då vindkraften ger som minst effekt så ser man att dessa dagar sammanfaller med de dagar då elkonsumtionen har lokala maximum.
Men det visste vi ju båda att extremt kalla vinterdagar så brukar det vara ganska vindstilla.

Fundera även på hur allt skulle förskjutas ifall vi plockar bort kärnkraften. Eller säg att hälften av kraftverken skulle råka bli stående dessa kallaste vinterdagarna.

Att 3 kärnkraftverk skulle bli stillastående är inte helt osannolikt och det skulle nog inte bli så kul för elkunderna.
 
cebc8ce99e6e66b109d56c423923ec5d.jpg


1f1a7b2db5f8695e423d70e967c7b0d7.jpg


Inte dagliga dock, men jag har någonstans en kurva för alla timmar över året typ… både produktion och konsumtion - återkommer om jag hittar den.


Med vänlig hälsning,

Du förstår alltså inte varför jag var intresserad av den dagliga förbrukningen.
I genomsnitt är det ganska skönt att stå med en fot i 70 gradigt vatten och den andra i isvatten.

Egentligen skulle man behöva zooma in till timförbrukning för att problemen ska bli verkligt synliga men det skulle inte bli överskådligt i det där cirkeldiagrammet.
 
Tittar man i den där grafen på de dagar då vindkraften ger som minst effekt så ser man att dessa dagar sammanfaller med de dagar då elkonsumtionen har lokala maximum.
Men det visste vi ju båda att extremt kalla vinterdagar så brukar det vara ganska vindstilla.

Fundera även på hur allt skulle förskjutas ifall vi plockar bort kärnkraften. Eller säg att hälften av kraftverken skulle råka bli stående dessa kallaste vinterdagarna.

Att 3 kärnkraftverk skulle bli stillastående är inte helt osannolikt och det skulle nog inte bli så kul för elkunderna.

Nej, många tror ju det men det är faktiskt tvärtom. Vindkraften levererar som mest när den behövs som bäst. Kall luft är tätare och ger mer energi, det blåser dessutom mer på vinterhalvåret.

412d258c00c82a4961faf5d169d46c66.jpg



55a223adfc359657861048992ce48b30.jpg



Med vänlig hälsning,
 
Du förstår alltså inte varför jag var intresserad av den dagliga förbrukningen.
I genomsnitt är det ganska skönt att stå med en fot i 70 gradigt vatten och den andra i isvatten.

Nu låter du lite väl bitsk kompis. Ingenjörer förutsätts kunna ta reda på data själv men nu hittade jag den. :)

4bcbbd88a1490908593a1cacac4805ee.jpg



Med vänlig hälsning,
 
Nej, många tror ju det men det är faktiskt tvärtom. Vindkraften levererar som mest när den behövs som bäst. Kall luft är tätare och ger mer energi, det blåser dessutom mer på vinterhalvåret.

412d258c00c82a4961faf5d169d46c66.jpg



55a223adfc359657861048992ce48b30.jpg



Med vänlig hälsning,

Nu är du åter där och försöker visa nåt med månadsgenomsnittet när frågan handlar om enskilda dagar.

Du är för helvete norrlänning, är du dum eller spelar du dum när du låtsas som att det är blåsigt dagarna som är extremt kalla i januari?
Eller är du bara oärlig när du försöker bevisa nåt med den genomsnittliga vindstyrkan under månaden?

Jag syftar alltså på de dagar i januari då det är avsevärt kallare än genomsnittliga januaridagar. Blanda inte ihop dessa dagar med soliga dagar i juli.
 
Last edited:
Nu är du åter där och försöker visa nåt med månadsgenomsnittet när frågan handlar om enskilda dagar.

Du är för helvete norrlänning, är du dum eller spelar du dum när du låtsas som att det är blåsigt dagarna som är extremt kalla i januari?
Eller är du bara oärlig när du försöker bevisa nåt med den genomsnittliga vindstyrkan under månaden?

Grälsjuk? Slappna av lite nu.

Du har fått graf per timme och har faktiskt kunnat ta reda på det själv.

Inversion vid extremt kalla dagar innebär att det blir ett ”lock” där kall luft ligger stilla under ”locket” längs marken. Ovanför blåser det och vindkraft som ju står på höjd kan leverera bra även de dagarna, särskilt nyare anläggningar med höga/stora snurror.

Det förekommer självklart dagar och timmar med lägre och högre produktion, ingen påstår att vindkraft levererar konstant varje dag.

Med vänlig hälsning,
 
Det behövs tydligen kritor ibland. Titta på de dagar där jag placerat pilarna så ser man att vindkraften ger minimalt samtidigt som elkonsumtionen som av en slump råkar ha lokala maximum.

088d9ddcd0412fd3d7cfd8a2ad156044.jpg
 
Det behövs tydligen kritor ibland. Titta på de dagar där jag placerat pilarna så ser man att vindkraften ger minimalt samtidigt som elkonsumtionen som av en slump råkar ha lokala maximum.

View attachment 522055

Absolut, det gäller inte ALLA timmar men om du hittade 5 av de 100 med högst belastning där vindkraft levererade mindre så får det väl anses ganska bra ändå tänker jag.


Med vänlig hälsning,
 
Grälsjuk? Slappna av lite nu.

Du har fått graf per timme och har faktiskt kunnat ta reda på det själv.

Inversion vid extremt kalla dagar innebär att det blir ett ”lock” där kall luft ligger stilla under ”locket” längs marken. Ovanför blåser det och vindkraft som ju står på höjd kan leverera bra även de dagarna, särskilt nyare anläggningar med höga/stora snurror.

Det förekommer självklart dagar och timmar med lägre och högre produktion, ingen påstår att vindkraft levererar konstant varje dag.

Med vänlig hälsning,
Fast det stämmer ju inte i graferna du själv bifogat.
 
Absolut, det gäller inte ALLA timmar men om du hittade 5 av de 100 med högst belastning där vindkraft levererade mindre så får det väl anses ganska bra ändå tänker jag.


Med vänlig hälsning,

Har du redan glömt vad vi diskuterar? Det är just de dagarna som jag försöker diskutera. Inte nåt jävla genomsnitt.
 
Har du redan glömt vad vi diskuterar? Det är just de dagarna som jag försöker diskutera. Inte nåt jävla genomsnitt.

Okej ja men om du vill diskutera just de dagarna (vilka de nu är) som vindkraften inte ger så mycket så är det väl bara att göra det?

Vi kan konstatera att det finns timmar, rentav dagar där vindkraft ger låg produktion. Det torde vara otvistigt.

Däremot så ger vindkraften mer vintertid än sommartid och den lägsta produktionen är faktiskt mitt på sommaren. Det kan iofs finnas många anledningar till det, där lägre konsumtion är en av dem.

Källan till alla grafer är data från SVK.


Med vänlig hälsning,
 
Absolut, det gäller inte ALLA timmar men om du hittade 5 av de 100 med högst belastning där vindkraft levererade mindre så får det väl anses ganska bra ändå tänker jag.


Med vänlig hälsning,
Om ditt påstående stämde så skulle isf snitt-tillskottet från vind vara högre under vinterhalvåret. Men är det så? Eller stänger man snarare av/reglerar ner under de mer vindrika perioderna för då är behovet lägre samt att annan energiproduktion tar plats, såsom sol?
 
Okej ja men om du vill diskutera just de dagarna (vilka de nu är) som vindkraften inte ger så mycket så är det väl bara att göra det?

Vi kan konstatera att det finns timmar, rentav dagar där vindkraft ger låg produktion. Det torde vara otvistigt.

Däremot så ger vindkraften mer vintertid än sommartid och den lägsta produktionen är faktiskt mitt på sommaren. Det kan iofs finnas många anledningar till det, där lägre konsumtion är en av dem.

Källan till alla grafer är data från SVK.


Med vänlig hälsning,
Jag gjorde en snabb kik och i början på året så gav inte vindkraften mer än vad den gjorde i den varma sköna försommaren.
Jag får inte riktigt ihop detta.
 
Om ditt påstående stämde så skulle isf snitt-tillskottet från vind vara högre under vinterhalvåret. Men är det så? Eller stänger man snarare av/reglerar ner under de mer vindrika perioderna för då är behovet lägre samt att annan energiproduktion tar plats, såsom sol?

Det är ju vattenkraftens förtjänst att vi kan använda så pass stor andel sol och vindkraft. Så länge inte dammarna är fulla så kan dom ju teoretiskt dra ner effekten och vattenflödet till noll.

I praktiken går det ju mindre bra då tex luleåborna skulle bli ganska ledsna om deras älv ena dagen fick så lågt flöde att isen började brytas sönder bara för att nästa dag se isen flödas över av vatten.
 
Det är ju vattenkraftens förtjänst att vi kan använda så pass stor andel sol och vindkraft. Så länge inte dammarna är fulla så kan dom ju teoretiskt dra ner effekten och vattenflödet till noll.

I praktiken går det ju mindre bra då tex luleåborna skulle bli ganska ledsna om deras älv ena dagen fick så lågt flöde att isen började brytas sönder bara för att nästa dag se isen flödas över av vatten.
Ja men inte kan väl vattenkraften i norr ens ta sig ner till södra Sverige på ett vettigt sätt?
Tittar jag på graferna som BrooklynS postade för de olika elområdena så ser det väldigt magert ut längre ner?
Vad som framgår är att kärnkraften ger mer på vinterhalvåret och mindre på sommarhalvåret. Jag förstår mig verkligen inte på vad för slags ingenjörer som ligger bakom dagens system. Här är något som inte stämmer.
Därtill så om det blåser gör det oftast så mer på dagen än natten, då solen också tittar fram. Här blir det väl ytterligare en krock mellan två kraftslag som får bränslet av väder?
Nånting är lurt med hela införandet av vindkraft och solkraft.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top