Sverige idag..

Grälsjuk? Slappna av lite nu.

Du har fått graf per timme och har faktiskt kunnat ta reda på det själv.

Inversion vid extremt kalla dagar innebär att det blir ett ”lock” där kall luft ligger stilla under ”locket” längs marken. Ovanför blåser det och vindkraft som ju står på höjd kan leverera bra även de dagarna, särskilt nyare anläggningar med höga/stora snurror.

Det förekommer självklart dagar och timmar med lägre och högre produktion, ingen påstår att vindkraft levererar konstant varje dag.

Med vänlig hälsning,
Fast det stämmer ju inte i graferna du själv bifogat.

Nu låter du lite väl bitsk kompis. Ingenjörer förutsätts kunna ta reda på data själv men nu hittade jag den. :)

4bcbbd88a1490908593a1cacac4805ee.jpg

Med vänlig hälsning,

Så du visar att en handplockad dag i september 2024 räckte den förnyelsebara strömmen inte.

Last edited:
Absolut, det gäller inte ALLA timmar men om du hittade 5 av de 100 med högst belastning där vindkraft levererade mindre så får det väl anses ganska bra ändå tänker jag.

Med vänlig hälsning,

Har du redan glömt vad vi diskuterar? Det är just de dagarna som jag försöker diskutera. Inte nåt jävla genomsnitt.

Har du redan glömt vad vi diskuterar? Det är just de dagarna som jag försöker diskutera. Inte nåt jävla genomsnitt.

Okej ja men om du vill diskutera just de dagarna (vilka de nu är) som vindkraften inte ger så mycket så är det väl bara att göra det?

Vi kan konstatera att det finns timmar, rentav dagar där vindkraft ger låg produktion. Det torde vara otvistigt.

Däremot så ger vindkraften mer vintertid än sommartid och den lägsta produktionen är faktiskt mitt på sommaren. Det kan iofs finnas många anledningar till det, där lägre konsumtion är en av dem.

Källan till alla grafer är data från SVK.

Med vänlig hälsning,

Absolut, det gäller inte ALLA timmar men om du hittade 5 av de 100 med högst belastning där vindkraft levererade mindre så får det väl anses ganska bra ändå tänker jag.

Med vänlig hälsning,
Om ditt påstående stämde så skulle isf snitt-tillskottet från vind vara högre under vinterhalvåret. Men är det så? Eller stänger man snarare av/reglerar ner under de mer vindrika perioderna för då är behovet lägre samt att annan energiproduktion tar plats, såsom sol?

Okej ja men om du vill diskutera just de dagarna (vilka de nu är) som vindkraften inte ger så mycket så är det väl bara att göra det?

Vi kan konstatera att det finns timmar, rentav dagar där vindkraft ger låg produktion. Det torde vara otvistigt.

Däremot så ger vindkraften mer vintertid än sommartid och den lägsta produktionen är faktiskt mitt på sommaren. Det kan iofs finnas många anledningar till det, där lägre konsumtion är en av dem.

Källan till alla grafer är data från SVK.

Med vänlig hälsning,
Jag gjorde en snabb kik och i början på året så gav inte vindkraften mer än vad den gjorde i den varma sköna försommaren.
Jag får inte riktigt ihop detta.

Om ditt påstående stämde så skulle isf snitt-tillskottet från vind vara högre under vinterhalvåret. Men är det så? Eller stänger man snarare av/reglerar ner under de mer vindrika perioderna för då är behovet lägre samt att annan energiproduktion tar plats, såsom sol?

Det är ju vattenkraftens förtjänst att vi kan använda så pass stor andel sol och vindkraft. Så länge inte dammarna är fulla så kan dom ju teoretiskt dra ner effekten och vattenflödet till noll.

I praktiken går det ju mindre bra då tex luleåborna skulle bli ganska ledsna om deras älv ena dagen fick så lågt flöde att isen började brytas sönder bara för att nästa dag se isen flödas över av vatten.

Det är ju vattenkraftens förtjänst att vi kan använda så pass stor andel sol och vindkraft. Så länge inte dammarna är fulla så kan dom ju teoretiskt dra ner effekten och vattenflödet till noll.

I praktiken går det ju mindre bra då tex luleåborna skulle bli ganska ledsna om deras älv ena dagen fick så lågt flöde att isen började brytas sönder bara för att nästa dag se isen flödas över av vatten.
Ja men inte kan väl vattenkraften i norr ens ta sig ner till södra Sverige på ett vettigt sätt?
Tittar jag på graferna som BrooklynS postade för de olika elområdena så ser det väldigt magert ut längre ner?
Vad som framgår är att kärnkraften ger mer på vinterhalvåret och mindre på sommarhalvåret. Jag förstår mig verkligen inte på vad för slags ingenjörer som ligger bakom dagens system. Här är något som inte stämmer.
Därtill så om det blåser gör det oftast så mer på dagen än natten, då solen också tittar fram. Här blir det väl ytterligare en krock mellan två kraftslag som får bränslet av väder?
Nånting är lurt med hela införandet av vindkraft och solkraft.

Snittillskottet är större under vinterhalvåret vilket framgår ovan, som jag förstått det beror det på att energiinnehållet i luften (tätheten) är högre och det blåser mer men det finns säkert andra orsaker också.

Min poäng är inte att vindkraft löser precis allt utan att de förhärskande åsikterna i kommentarsfälten kanske inte alltid understöds av data, dvs de stämmer ibland inte alls.

Med vänlig hälsning,

Lösningen är tyvärr att släppa nästan lika mycket vatten jämt, men släppa det förbi turbinerna dom dagar man vill att slumpkraften ska få betalt för sin produktion.

Då ser ju siffrorna för slumpkraften bra ut om dom är garanterade att få producera=sälja så mycket dom kan, dom dagar dom kan, på bekostnad av baskraft som får dra ner.

Ja men inte kan väl vattenkraften i norr ens ta sig ner till södra Sverige på ett vettigt sätt?
Tittar jag på graferna som BrooklynS postade för de olika elområdena så ser det väldigt magert ut längre ner?
Vad som framgår är att kärnkraften ger mer på vinterhalvåret och mindre på sommarhalvåret. Jag förstår mig verkligen inte på vad för slags ingenjörer som ligger bakom dagens system. Här är något som inte stämmer.
Därtill så om det blåser gör det oftast så mer på dagen än natten, då solen också tittar fram. Här blir det väl ytterligare en krock mellan två kraftslag som får bränslet av väder?

Nä överföringskapaciteten är definitivt en flaskhals.

Och ja, det är alldeles för lite kraftproduktion i SE4 vilket har varit problemet ”jämt”. Dessutom är det så sedan 2011(?) att elmarknaden sitter ihop med kontinenten och då bestämmer efterfrågan där priserna och exporten. Dessutom är prissättningen lite märklig då det är priset på sista marginaltimmen som bestämmer priset vid handeln.

Kärnkraften skall underhållas och det görs rimligen sommartid men den drabbas av stopp även andra perioder vilket syns och påverkar balansen enormt iom att det är så mycket på en gång.

Med vänlig hälsning,

Ja det är alldeles för lite kraftproduktion i SE4 vilket har varit problemet ”jämt”. Dessutom är det så sedan 2011(?) att elmarknaden sitter ihop med kontinenten och då bestämmer efterfrågan priserna och exporten. Dessutom är prissättningen lite märklig då det är priset på sista marginaltimmen som bestämmer priset vid handeln.

Kärnkraften skall underhållas och det görs rimligen sommartid men den drabbas av stopp även andra perioder vilket syns och påverkar balansen enormt iom att det är så mycket på en gång.

Med vänlig hälsning,

Ja kärnkraften är bra och effektiv och därför märks bortfallen av.
Kärnkraften pressar också ner priset, vilket gör att om två reaktorer måste snabbstoppas för inspektion så blir elpriset skyhögt och vindrkraftskramarna säger att vi ska köra diskmaskinen på natten och låta bli att damsuga hemma för annars blir det brownouts

Ja kärnkraften är bra och effektiv och därför märks bortfallen av.
Kärnkraften pressar också ner priset, vilket gör att om två reaktorer måste snabbstoppas för inspektion så blir elpriset skyhögt och vindrkraftskramarna säger att vi ska köra diskmaskinen på natten och låta bli att damsuga hemma för annars blir det brownouts
Kan vi inte införa ett system där de som vill ha vindkraft och inte kärnkraft frånkopplas när det inte finns nog med just vindkraft? Tror nog konsumentmakten skulle göra det väldigt intressant.

Nej, det är ju inte tillräckligt med kabel för att förse er med vattenkraften men ni kan ju importera tysk kolkraft istället.

Jag håller med dig.

Nä överföringskapaciteten är definitivt en flaskhals.

Och ja, det är alldeles för lite kraftproduktion i SE4 vilket har varit problemet ”jämt”. Dessutom är det så sedan 2011(?) att elmarknaden sitter ihop med kontinenten och då bestämmer efterfrågan där priserna och exporten. Dessutom är prissättningen lite märklig då det är priset på sista marginaltimmen som bestämmer priset vid handeln.

Med vänlig hälsning,
Är det inte på grund av att man totalt kraschat grundstommen med att lägga ner känkraft på oklara grunder och införa okontrollerade mängder av annat, som vi inte kan påverka lika mycket?

Nej, det är ju inte tillräckligt med kabel för att förse er med vattenkraften men ni kan ju importera tysk kolkraft istället.

Jag håller med dig.
Nu är jag inte högspänningsingenjör men nog med kunskap i hur överföring funkar. Att dra en förlängningssladd på 100-150mil är inte vare sig effektivt eller särskilt bra. Det blir inte så lite jobbigt med frekvensen… och ska man göra det med DC har ännu mer bekymmer med frekvensen uppstått.

Kan vi inte införa ett system där de som vill ha vindkraft och inte kärnkraft frånkopplas när det inte finns nog med just vindkraft? Tror nog konsumentmakten skulle göra det väldigt intressant.

Och de som vill ha kärnkraft betalar för den själv?

Helt OK för mig. :)

Nä kärnkraft har funkat hyfsat bra absolut, det som stör idag är det här antingen-eller och är det inte kärnkraft som är djävulens verk så är det vindkraft. Och så cementerar man fast sig och rentav identifierar sig med vad man skall tycka för att tillhöra rätt ”lag”…

Jag tycker att det är intressant med data/fakta och vad saker egentligen kostar. Utifrån detta kan man sedan fundera på vad som vore bäst.

Tyvärr är de politiska låsningarna det som förstör. Inte tekniken.

Med vänlig hälsning,

Och de som vill ha kärnkraft betalar för den själv?

Helt OK för mig. :)

Nä kärnkraft har funkat hyfsat bra absolut, det som stör idag är det här antingen-eller och är det inte kärnkraft som är djävulens verk så är det vindkraft. Och så cementerar man fast sig och rentav identifierar sig med vad man skall tycka för att tillhöra rätt ”lag”…

Jag tycker att det är intressant med data/fakta och vad saker egentligen kostar. Utifrån detta kan man sedan fundera på vad som vore bäst.

Tyvärr är de politiska låsningarna det som förstör. Inte tekniken.

Med vänlig hälsning,
Ja det finns alldeles för mycket skrämselpropaganda kring kärnkraft. Många som hakar på den trenden som hände i samband med att Tyskland tappade fattningen totalt. Greenpeace började sälja rysk gas och Gerhard Schröder blev storpåve i Gazprom. En sak är iaf klar. Utan gasen stannar vindkraften och det blåser inte så vidare bra i Tyskland (eller södra Sverige) på vintern som i Norrlandsfjällen .

Jag tror, att vind kan man ha i norr. I syd får man istället välja något annat. Sol och känkraft kanske?

Och betala är en sanning med modifikation iaf. För det har betalats och bekostats en rad olika saker för att det ens skulle bli någon vindkraft överhuvudtaget.

Nyheter
ZX Moto gör en Honda-lik retromodell

Screenshot Titta bakåt u...

Nya Ducati Multistrada V4 Rally

Pressrelease från Ducati (B...

MV Agusta bekräftar ny Brutale

MV Agusta har avslöjat en d...

Yamaha rekordsatsar på GGN

När världens största enduro...

Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h