Two stroke man
Gudomlig sporthojare
I juni!
Varför inte januari?

Varför inte januari?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
AI skrev:Färöarna satsar på en helt förnybar elproduktion till 2030, som utöver vindkraft och solkraft även ska inkludera tidvattenkraft och potentiellt vattenkraft, då sol och vind ensamt är för oförutsägbart för att ensamt uppnå målet om 100% grön el.
Förnybara energikällor på Färöarna
Mål och utmaningar
- Vindkraft och solkraft:
Dessa utgör grunden för Färöarnas gröna elproduktion, men deras varierande natur kräver kompletterande energikällor.- Tidvattenkraft:
Är en avgörande del av strategin för att balansera varierande produktion från vind och sol och är planerad för utbyggnad.- Vattenkraft:
Det finns även en potential för vattenkraft, som kan bidra till att uppnå 100% förnybar el.
- Ambitioner:
Färöarna har som mål att bli världens grönaste ögrupp och att generera 100% grön el senast år 2030.
- Nätstabilitet:
För att hantera bortfallet av fossil elproduktion och för att stabilisera elnätet investeras det i teknik, som ska säkerställa rotationen i elnätet för att hålla det balanserat.
- Förutsägbara energikällor:
Tidvattenkraft anses vara särskilt viktig för att hantera säsongsvariationer och oförutsägbarheten i vind- och solkraftsproduktion.
Kort och gott verkar det handla om svänghjul. I grunden en gammal teknik som redan är inkluderad naturligt i stora generatorer på t ex kärnkraftverk. När man väl drivit upp svänghjulet i fart (via en elmotor) fungerar det som en stabiliserande stödtjänst, något förenklat. Hitachi tillverkar sådana i Sverige, som jag förstått det.Energi är definitivt inte mitt område men såg något om att Färöarna skulle klara sig helt på förnybart till 2030 så frågade AI.
Tidvatten verkar ju vara ganska stabilt men sen investeras det i "teknik, som ska säkerställa rotationen i elnätet för att hålla det balanserat".
Vad är det för teknik?
Hittade inget om det så det kanske inte ens finns än?
Det har pratats om tidal power länge, i åtminstone 30 år, men det funkar inte överdrivet bra, och de anläggningar som byggs brukar hålla i max 10 år. Undantaget är väl när man bygger generatorer i utlopp på större floder, men det ju sina begränsningar och är fortfarande sämre än när man bygger vattenkraft med vattenmagasin så man kan generera kraft när den behövs istället för enligt flodschema.Energi är definitivt inte mitt område men såg något om att Färöarna skulle klara sig helt på förnybart till 2030 så frågade AI.
Tidvatten verkar ju vara ganska stabilt men sen investeras det i "teknik, som ska säkerställa rotationen i elnätet för att hålla det balanserat".
Vad är det för teknik?
Hittade inget om det så det kanske inte ens finns än?
Kort och gott verkar det handla om svänghjul. I grunden en gammal teknik som redan är inkluderad naturligt i stora generatorer på t ex kärnkraftverk. När man väl drivit upp svänghjulet i fart (via en elmotor) fungerar det som en stabiliserande stödtjänst, något förenklat. Hitachi tillverkar sådana i Sverige, som jag förstått det.
Googla ”syntetisk svängmassa”; exempelvis vindkraftverk kan användas till det.
Angående lagra i vatten så är det precis det vi gör, kallas ”vattenmagasin”. När exempelvis sol och vind levererar mycket kan vattenkraften reglera ned och spara i magasin.
Dåligt med sol vintertid i norra Skandinavien av naturliga skäl, men desto mer vind.
![]()
Med vänlig hälsning,
Vad blir det för verkningsgrad om man använder ett vindkraftverk som syntetisk svängmassa?
Jag har aldrig sett de där pumparna som pumpar vatten baklänges upp till dammarna.
Finns ju olika sorter. I fallen med vindkraften har jag för mig att det brukar handla om elektronik med inverters osv, så att ha faktiska stora svänghjul som erbjuder verklig svängmassa är en annan teknik för liknande syfte.Googla ”syntetisk svängmassa”; exempelvis vindkraftverk kan användas till det.
Ingen aning om verkningsgraden, billig teknik dock så det handlar väl som vanligt om bang for the buck. En vindkraftpark med 500 st 5MW snurror är onekligen en substantiell faktor. Priset på vind/sol/lagring faller brant för varje år och det som var sant för fem år sedan är kanske inte längre det idag.
Juktan har varit pumpkraftverk från början, byggdes om för 30 år sedan och kommer att bli det igen i närtid. Tror det finns något i södra Dalarna också.
Med vänlig hälsning,
Jag vet inte heller men anledningen till frågan är att det "svänghjulet får ett väldigt stort luftmotstånd som borde skapa stora förluster.
Använder man rotorn på ett vindkraftverk som svänghjul för energilagring så blir det ju genast högst tveksamt.Dom brukar snurra i nära vacum.
En gång i tiden byggdes det bussar med svänghjulslagring av energi, mest känd är kanske oerlikon's 50 tals bussar, men så sent som på 90 talet rullade det några på försök i Stockholm
Annars har det använts i stora UPS'er, då lagringen lämpar sig bäst för korta uttag av energi
Använder man rotorn på ett vindkraftverk som svänghjul för energilagring så blir det ju genast högst tveksamt.
Dom brukar snurra i nära vacum.
En gång i tiden byggdes det bussar med svänghjulslagring av energi, mest känd är kanske oerlikon's 50 tals bussar, men så sent som på 90 talet rullade det några på försök i Stockholm
Annars har det använts i stora UPS'er, då lagringen lämpar sig bäst för korta uttag av energi
Nja, det gör man inte, den är konstruerad så lätt som möjligt och snurrar långsamt.
Ett svänghjul ska vara tungt och snurra superfort och så stort som fysiskt möjligt för att lagra mycket energi
En stor radie är bättre än ett tyngre svänghjul, men någonstans blir vinkelhastigheten för hög och materialet håller inte
Energin stiger i kvadrat med radien , men linjärt med vikten
Ja, jag tror den lösning med svänghjul det skulle handla om här snarare är någon slags separat svänghjulsanläggning i en egen byggnad, som dras igång med hjälp av elmotorer och som fungerar som stödfunktion för elnätet, dvs så man verkligen kan utnyttja den stabiliserande effekt som tröghet och stor svängmassa kan ge. Det är ju av naturliga skäl så att det inte är speciellt lämpligt att placera stora tunga synkrongeneratorer uppe i vindkraftverk.Nja, det gör man inte, den är konstruerad så lätt som möjligt och snurrar långsamt.
Ett svänghjul ska vara tungt och snurra superfort och så stort som fysiskt möjligt för att lagra mycket energi
En stor radie är bättre än ett tyngre svänghjul, men någonstans blir vinkelhastigheten för hög och materialet håller inte
Energin stiger i kvadrat med radien , men linjärt med vikten
Smart att montera ned det som ger landet intäkter - not!Kolla hur mycket energikrävande industri som har flyttat från landet/lagts ner.
Ja, ganske enkelt att plotta ett lands energipris mot välståndet.Korkade politiska beslut har lett oss att tro att energi SKA vara en bristvara
![]() |
Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h
Den brittiske stuntföraren ... |
![]() |
Stora Motorcykelkatalogen 2026
Nu har vi öppnat förbeställ... |
![]() |
Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen
Nya Panigale V4 R har senas... |
![]() |
Vilken otrolig comeback!
Spanjoren Marc Marquez full... |