Sverige idag..

Det skall gå vidare till förundersökning, åtal och dom. Som vi alla vet så blir bara fortkörare dömda i tings o hovrätt. De flesta andra blir frikända
En inte alltför vågad gissning är att 9 av 10 får tillbaka prylarna + skadestånd för att polisen lagt beslag på deras grejer.

Men polisen har hunnit olla grejerna!

Förvänta sig något annat med invandring av anhöriga analfabeter ?
1731489707122.png

Första gången jag reagerade över sopkulturen ute i världen var i Sydafrika 1977.
Åkte tåg och vita medpassagerarna i kupen kastade ut tomma ölburkar genom kupe fönstret.
Sista gången var väl med sonen i Egypten ~2010.
Skräp: Bara dumpa utanför samhället längs vägen genom öknen.
Men vi i Sverige har själva inte mycket att skryta över.
Med Ivan Karlsson som VD på Think Pink. :finger

Operation Torsk 2.0​

Metoden bygger på att skapa ett ömsesidigt förtroende mellan brottsutsatta och polisen.
Vilka är de brottsutsatta ?
Är "brottsutsatt" rinkebysvenska för "hora" eller är det bilen som är brottsutsatt ?
dn.se

Göteborg idag
1731492372793.png
Så då med Domen på gång ilsknade rektorn till på nya Sandarnaskolan och protesterade och då blev det så här.
1731492493000.png
Vore det inte en ide ersätta fortkörningsböter med Vite ?
Eller tvärtom ersätta Vite för vansinniga byggen med Böter ?

På Sandarnaskolan finns en trappa med möjlighet till 9 våningar fritt fall över trappräcket !
Bortsett från alla stupen på skolgården !

Göteborg idag
View attachment 506394
Så då med Domen på gång ilsknade rektorn till på nya Sandarnaskolan och protesterade och då blev det så här.
View attachment 506395
Vore det inte en ide ersätta fortkörningsböter med Vite ?
Eller tvärtom ersätta Vite för vansinniga byggen med Böter ?

På Sandarnaskolan finns en trappa med möjlighet till 9 våningar fritt fall över trappräcket !
Bortsett från alla stupen på skolgården !
Finns det ingen sådan töntig text/ bild att lägga in nu, typ "vi som växte upp på 70-talet och rökte i bilen och blev bara efterblivna"

Tyvärr kommer mer här

Presskonferens om Millennium avbröts av överläkare: ”Katastrof”​

"
Ingenting funkar. Vi kan inte skriva ut recept. Vi har två patienter på avdelningen och mina kollegor säger att de fokuserar på administrativa saker och inte på medicinska saker, sade han och fortsatte: – Vi har coacher som utbildats i tre veckor och ändå kan de inte hjälpa oss.
i chatten kommer fler delikatesser om ett system framtaget för fakturering i amerikansk sjukvård
och nu ska användas till journalföring i Västra Götaland Regionen

Tyvärr kommer mer här

Presskonferens om Millennium avbröts av överläkare: ”Katastrof”​

Landsting runt om i landet har väl alltid gjort fenomenala dator upphandlingar.

Jag minns tidningsartiklar om källarförråd fulla av nyinköpta datorer som inte gick att använda, och den fantastiska satsningen på OS/2 som operativsystem....

Journal system som inte kan prata med varandra och elektroniska recept som inte går att skicka elektroniskt.....

Landsting runt om i landet har väl alltid gjort fenomenala dator upphandlingar.

Jag minns tidningsartiklar om källarförråd fulla av nyinköpta datorer som inte gick att använda, och den fantastiska satsningen på OS/2 som operativsystem....

Journal system som inte kan prata med varandra och elektroniska recept som inte går att skicka elektroniskt.....
Som någon skrev i chatten: Dags förstatliga sjukvården i Sverige eller varför inte kolla hur det ser ut i Danmark, Norge och Finland ? Och kopiera.

Finns det ett samband mellan Windows ME och det nya vårdsystemet i Västra Götaland?
Dvs en ofärdig produkt som släpps utan kontroll.

Finns det ett samband mellan Windows ME och det nya vårdsystemet i Västra Götaland?
Dvs en ofärdig produkt som släpps utan kontroll.
Vad jag fattat är Millenium tvärtom en mycket gammal product. Dvs ett gammal amerikanskt faktureringsprogram för amerikansk sjukvård.
Jag misstänker Västra Götalandsregionen använt en annan Oracle product Mellior tidigare.
Det "enda" Oracle gjort är
att försöka översätta programmet till svenska
försöka anpassa det till behoven i Regionen som
de nya kraven på data integritet
möjligheten skriva in och beställa provtagning
möjligheten skriva in resultat av provtagning
möjligheten skriva in diagnoser
möjligheten skriva in föreslagen behandling
möjligheten skriva ut recept
möjligheten skriva in patienten på en avdelning
möjligheten skriva ut patienten (frisk)
möjligheten skriva ut patienten (död)
möjligheten remitera patienten till annan vårdgivare
osv.
Oracle lägger nu ner Millenium i USA vad jag förstår.
Förklaringen är enkel som jag ser det. Det här programmet började antagligen skrivas på
1990-talet i ett programmeringsspråk som var poppis då. (Därav namnet Millenium=2000) Skulle inte förvåna mig att Millenium läggs ner av den enkla anledningen att det inte finns nyexaminerade som känner till det "gamla" programmeringsspråket.
Mina 25 öre.
Och sådant här går idag mycket fortare att göra i nyare programmeringsspråk som också ger ett resultat som är mer snabbarbetat för sjukvårdspersonalen än i det "programmeringsspråk" som Millenium skrevs i.
(Sjukhussekreterararna är ju avskaffade,)
dn.se
någon demonstration idag, Cosmic används tydligen av andra Regioner i Sverige.
1731602855518.png

Last edited:
Vad jag fattat är Millenium tvärtom en mycket gammal product. Dvs ett gammal amerikanskt faktureringsprogram för amerikansk sjukvård.
Jag misstänker Västra Götalandsregionen använt en annan Oracle product Mellior tidigare.
Det "enda" Oracle gjort är
att försöka översätta programmet till svenska
försöka anpassa det till behoven i Regionen som
de nya kraven på data integritet
möjligheten skriva in och beställa provtagning
möjligheten skriva in resultat av provtagning
möjligheten skriva in diagnoser
möjligheten skriva in föreslagen behandling
möjligheten skriva ut recept
möjligheten skriva in patienten på en avdelning
möjligheten skriva ut patienten (frisk)
möjligheten skriva ut patienten (död)
möjligheten remitera patienten till annan vårdgivare
osv.
Oracle lägger nu ner Millenium i USA vad jag förstår.
Förklaringen är enkel som jag ser det. Det här programmet började antagligen skrivas på
1990-talet i ett programmeringsspråk som var poppis då. (Därav namnet Millenium=2000) Skulle inte förvåna mig att Millenium läggs ner av den enkla anledningen att det inte finns nyexaminerade som känner till det "gamla" programmeringsspråket.
Mina 25 öre.
Och sådant här går idag mycket fortare att göra i nyare programmeringsspråk som också ger ett resultat som är mer snabbarbetat för sjukvårdspersonalen än i det "programmeringsspråk" som Millenium skrevs i.
(Sjukhussekreterararna är ju avskaffade,)
dn.se
någon demonstration idag, Cosmic används tydligen av andra Regioner i Sverige.
View attachment 506428
AmatörITpersoner ska inte upphandla sånt här. Det ska finnas referenskunder och prestandagarantier.
På terminaltiden så demade vi för en kund, layoten på sidan fanns men ingen kod så vi satte terminalen i echo-mode och en till terminal i ett annat rum som en snubbe satt och skrev in responsen från "servern" manuellt.
Vi fick affären och kunden blev nöjd vid leveransen ett par månader senare, kodat och buggfritt.

Men det sättet att sälja program på borde ju vara utdött numera......

AmatörITpersoner ska inte upphandla sånt här. Det ska finnas referenskunder och prestandagarantier.
På terminaltiden så demade vi för en kund, layoten på sidan fanns men ingen kod så vi satte terminalen i echo-mode och en till terminal i ett annat rum som en snubbe satt och skrev in responsen från "servern" manuellt.
Vi fick affären och kunden blev nöjd vid leveransen ett par månader senare, kodat och buggfritt.

Sedan när har någon stat, kommun eller landsting gjort en bra upphandling?
Karolinska, Västlänken, Göteborgs spårvägar (spårvagnar), Sjöfartsverket (helikoptrar) osv i all jävla evighet.
Det är inte de vassaste knivarna i lådan som hamnar där och de är lätta att förblinda med lite "studiebesök", förhandling över en "lunch/middag" m.m.

Tveksamt, det var kanske så valet av Millenium gick till. En kollega för längesedan var med utveckla de första bankomaterna. Vid demonstrationen för SVT av bankomaten stod han själv bakom väggen och stoppade ut sedlarna för hand ......

Tveksamt, det var kanske så valet av Millenium gick till. En kollega för längesedan var med utveckla de första bankomaterna. Vid demonstrationen för SVT av bankomaten stod han själv bakom väggen och stoppade ut sedlarna för hand ......
Kent Persson?

Jag har glömt namnet, det är ju 40 år sedan vi var kolleger i början på 1980-talet i Åkarp.
Men jag vet hur han ser ut så traffas vi på en vårtraff våren 2025 i Åkarp så frågar jag.

Last edited:
Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back