Har Tidö något med detta att göra?Ja galet om det vore så. Men här är det Tidölaget som tolkat det lite väl dumt. För Pajala kommun kan fortfarande bestämma vad kommuninvånarna får göra med trädgårdsavfallet.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Har Tidö något med detta att göra?Ja galet om det vore så. Men här är det Tidölaget som tolkat det lite väl dumt. För Pajala kommun kan fortfarande bestämma vad kommuninvånarna får göra med trädgårdsavfallet.
Kvartals fredagsintervju med Ebba Busch tog upp detta idag. Fattade det som att regeringen fattade det formella beslutet för att implementera EU-direktivet och sen informerade berörda myndigheter. Sen tolkade naturvårdsverket, flera kommuner och andra det på ett annat sätt än vad som vad avsikten från såväl EU som regeringen. Därför skall regeringen nu ta fram ett förtydligande.Har Tidö något med detta att göra?
Hade man inte kunnat ha en liknande funktion i betalterminalerna för skatten som för dricksen, dvs att man får välja om man vill betala 5%, 10% eller 15% moms, alternativt välja valfritt belopp (som kan vara 0)?En miss jag tror flera gör. Se till att göra rätt.
Create an account or log in to Instagram - Share what you're into with the people who get you.www.instagram.com
Ok, så det var lite yrt i mössan hos föregående skribent.Kvartals fredagsintervju med Ebba Busch tog upp detta idag. Fattade det som att regeringen fattade det formella beslutet för att implementera EU-direktivet och sen informerade berörda myndigheter. Sen tolkade naturvårdsverket, flera kommuner och andra det på ett annat sätt än vad som vad avsikten från såväl EU som regeringen. Därför skall regeringen nu ta fram ett förtydligande.
Att bränna sitt trädgårdsris ger samma utsläpp av koldioxid som att kompostera det. Det blir en del av det naturliga kretsloppet där näringsämnena och koldioxiden så småningom blir ny biomassa. Skillnaden är att förbränningen förstås går fortare. Men det är ändå försumbart i sammanhanget och i praktiken en skillnad på något eller några år innan kretsloppet sluts. För oljan som användes till bensinbilen handlar det om miljontals år.Ok, så det var lite yrt i mössan hos föregående skribent.
Nåväl.
Men, om man nu tror på det här med klimatkris osv, då kanske det vore en bra idé att minska på utsläppen? Hur mycket co2 genererar en majbrasa jämfört med en sväng i en bensinbil?
Ok, vad bra. Verkar ändå lugnt, är 3° i Stockholm nu.Att bränna sitt trädgårdsris ger samma utsläpp av koldioxid som att kompostera det. Det blir en del av det naturliga kretsloppet där näringsämnena och koldioxiden så småningom blir ny biomassa. Skillnaden är att förbränningen förstås går fortare. Men det är ändå försumbart i sammanhanget och i praktiken en skillnad på något eller några år innan kretsloppet sluts. För oljan som användes till bensinbilen handlar det om miljontals år.
Skall köra för fullt i eldningstunnan idag så jag hoppas kunna höja temperaturen något. Har fortfarande ett par kubikmeter ris kvar att förvandla till koldioxid och aska.Ok, vad bra. Verkar ändå lugnt, är 3° i Stockholm nu.
Ändå ett bra test för att vad det är för typer av grannar man har. Vilka är det som ringer polisen när man eldar ris från tomten.Skall köra för fullt i eldningstunnan idag så jag hoppas kunna höja temperaturen något. Har fortfarande ett par kubikmeter ris kvar att förvandla till koldioxid och aska.![]()
Bor ute på landet så det brukar aldrig vara några problem. När man väl fått upp temperaturen i tunnan blir det knappt heller någon rök som kan störa någon.Ändå ett bra test för att vad det är för typer av grannar man har. Vilka är det som ringer polisen när man eldar ris från tomten.
A) finns inget förbud mot att grilla - finns inga anvisningar om hur en grillglöd skall "tillverkas"Bor ute på landet så det brukar aldrig vara några problem. När man väl fått upp temperaturen i tunnan blir det knappt heller någon rök som kan störa någon.

Ordet "främja" används i den svenska versionen.A) finns inget förbud mot att grilla - finns inga anvisningar om hur en grillglöd skall "tillverkas"
B) enligt uppgift gäller inte regeln restprodukter av jord o skogsbruk
C) om nedan är vad som sägs i texten så talar inte EU om förbud utan om att "uppmuntra" till kompostering osv
View attachment 497779
Precis. Nu spelar det visserligen inte så stor roll. Min kommun har ändå enhälligt fattat beslut om undantag från (misstolkningen av) förbudet. Det är ok att elda på tomten, till och med att göra en majbrasa, så länge man inte stör sina grannar för mycket.A) finns inget förbud mot att grilla - finns inga anvisningar om hur en grillglöd skall "tillverkas"
B) enligt uppgift gäller inte regeln restprodukter av jord o skogsbruk
C) om nedan är vad som sägs i texten så talar inte EU om förbud utan om att "uppmuntra" till kompostering osv
View attachment 497779
Samma sak - främja är inte att förbjuda. Men jag kommer alltid hänvisa till grillning resp skogsbruk, eller varför inte till "trivseleldning"
View attachment 497781
Som sagt, naturvårdsverket har tolkat direktivet betydligt hårdare än vad som var avsikten. Kommunerna kan främja kompostering genom att uppmuntra till det och underlätta för det, men det innebär inte per automatik att de måste förbjuda allt som inte är kompostering, t ex eldning. Nu hindrar det ju inte klåfingriga lokalpolitiker och byråkrater från att ändå tolka det så hårt, vilket jag antar var avsikten med det du skrev.Fin bild!
Som jag skrev ovan. Jag behöver inte förbjuda dig från att äta äpplen om det enda jag tillåter dig att äta är päron.
Vi implementerar/reglerar själva så att vi (tycker att vi) uppnår direktivet.
"De nya bestämmelserna innebär att trädgårdsavfall ska komposteras på tomten, lämnas till en återvinningscentral, eller samlas in av kommunen. I praktiken innebär detta att det inte längre är tillåtet att elda grenar, löv och annat trädgårdsavfall. "Nya bestämmelser förbjuder eldning av trädgårdsavfall på tomten
2024-04-11 NYHET De nya bestämmelserna innebär att trädgårdsavfall ska komposteras på tomten, lämnas till en återvinningscentral, eller samlas in av kommunen. I praktiken innebär detta att det inte längre är tillåtet att elda grenar, löv och annat trädgårdsavfall.www.naturvardsverket.se
Man kan grotta ner sig i definitioner för att obstrueraFin bild!
"De nya bestämmelserna innebär att trädgårdsavfall ska komposteras på tomten, lämnas till en återvinningscentral, eller samlas in av kommunen. I praktiken innebär detta att det inte längre är tillåtet att elda grenar, löv och annat trädgårdsavfall. "
Jaha. Det var det jag fick för mig att nvv gjort. Jaja vi får väl se.Som sagt, naturvårdsverket har tolkat direktivet betydligt hårdare än vad som var avsikten.
Men det visar ju också på vikten av att regeringen nu förtydligar vad direktivet innebär i en svensk kontext, eftersom det uppenbart kan misstolkas.
|
|
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026
20-årige australiensaren Wi... |
|
|
Alltid redo för regn
Håll dig torr på hojen – ny... |
|
|
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours
Pressrelease från Bridgesto... |
|
|
Publikrekord under World Ducati Week
Ducati slog publikrekord un... |
|
|
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027
Brembos nya carboceramiska ... |
|
Ducati lanserar Desmo450 EDS
Ducati lanserar Desmo450 ED... |
|
|
|
Custom Bike Show 2026
I år var det 52a gången Cus... |
|
|
Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!
Med en månad kvar är det gl... |
|
|
Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp
I motorvärlden finns det ha... |
|
|
Inga mirakelbatterier ändå?
Rabalder kring Verge: Har s... |