Sverige idag..

En miss jag tror flera gör. Se till att göra rätt.

Har Tidö något med detta att göra?
Kvartals fredagsintervju med Ebba Busch tog upp detta idag. Fattade det som att regeringen fattade det formella beslutet för att implementera EU-direktivet och sen informerade berörda myndigheter. Sen tolkade naturvårdsverket, flera kommuner och andra det på ett annat sätt än vad som vad avsikten från såväl EU som regeringen. Därför skall regeringen nu ta fram ett förtydligande.

En miss jag tror flera gör. Se till att göra rätt.
Hade man inte kunnat ha en liknande funktion i betalterminalerna för skatten som för dricksen, dvs att man får välja om man vill betala 5%, 10% eller 15% moms, alternativt välja valfritt belopp (som kan vara 0)?

Kvartals fredagsintervju med Ebba Busch tog upp detta idag. Fattade det som att regeringen fattade det formella beslutet för att implementera EU-direktivet och sen informerade berörda myndigheter. Sen tolkade naturvårdsverket, flera kommuner och andra det på ett annat sätt än vad som vad avsikten från såväl EU som regeringen. Därför skall regeringen nu ta fram ett förtydligande.
Ok, så det var lite yrt i mössan hos föregående skribent.

Nåväl.

Men, om man nu tror på det här med klimatkris osv, då kanske det vore en bra idé att minska på utsläppen? Hur mycket co2 genererar en majbrasa jämfört med en sväng i en bensinbil?

Ok, så det var lite yrt i mössan hos föregående skribent.

Nåväl.

Men, om man nu tror på det här med klimatkris osv, då kanske det vore en bra idé att minska på utsläppen? Hur mycket co2 genererar en majbrasa jämfört med en sväng i en bensinbil?
Att bränna sitt trädgårdsris ger samma utsläpp av koldioxid som att kompostera det. Det blir en del av det naturliga kretsloppet där näringsämnena och koldioxiden så småningom blir ny biomassa. Skillnaden är att förbränningen förstås går fortare. Men det är ändå försumbart i sammanhanget och i praktiken en skillnad på något eller några år innan kretsloppet sluts. För oljan som användes till bensinbilen handlar det om miljontals år.

Att bränna sitt trädgårdsris ger samma utsläpp av koldioxid som att kompostera det. Det blir en del av det naturliga kretsloppet där näringsämnena och koldioxiden så småningom blir ny biomassa. Skillnaden är att förbränningen förstås går fortare. Men det är ändå försumbart i sammanhanget och i praktiken en skillnad på något eller några år innan kretsloppet sluts. För oljan som användes till bensinbilen handlar det om miljontals år.
Ok, vad bra. Verkar ändå lugnt, är 3° i Stockholm nu.

Ok, vad bra. Verkar ändå lugnt, är 3° i Stockholm nu.
Skall köra för fullt i eldningstunnan idag så jag hoppas kunna höja temperaturen något. Har fortfarande ett par kubikmeter ris kvar att förvandla till koldioxid och aska. 🔥

Skall köra för fullt i eldningstunnan idag så jag hoppas kunna höja temperaturen något. Har fortfarande ett par kubikmeter ris kvar att förvandla till koldioxid och aska. 🔥
Ändå ett bra test för att vad det är för typer av grannar man har. Vilka är det som ringer polisen när man eldar ris från tomten.

Ändå ett bra test för att vad det är för typer av grannar man har. Vilka är det som ringer polisen när man eldar ris från tomten.
Bor ute på landet så det brukar aldrig vara några problem. När man väl fått upp temperaturen i tunnan blir det knappt heller någon rök som kan störa någon.

Bor ute på landet så det brukar aldrig vara några problem. När man väl fått upp temperaturen i tunnan blir det knappt heller någon rök som kan störa någon.
A) finns inget förbud mot att grilla - finns inga anvisningar om hur en grillglöd skall "tillverkas"
B) enligt uppgift gäller inte regeln restprodukter av jord o skogsbruk
C) om nedan är vad som sägs i texten så talar inte EU om förbud utan om att "uppmuntra" till kompostering osv
1714199113629.png

A) finns inget förbud mot att grilla - finns inga anvisningar om hur en grillglöd skall "tillverkas"
B) enligt uppgift gäller inte regeln restprodukter av jord o skogsbruk
C) om nedan är vad som sägs i texten så talar inte EU om förbud utan om att "uppmuntra" till kompostering osv
View attachment 497779
Precis. Nu spelar det visserligen inte så stor roll. Min kommun har ändå enhälligt fattat beslut om undantag från (misstolkningen av) förbudet. Det är ok att elda på tomten, till och med att göra en majbrasa, så länge man inte stör sina grannar för mycket.

Samma sak - främja är inte att förbjuda. Men jag kommer alltid hänvisa till grillning resp skogsbruk, eller varför inte till "trivseleldning"
View attachment 497781

Fin bild!

Som jag skrev ovan. Jag behöver inte förbjuda dig från att äta äpplen om det enda jag tillåter dig att äta är päron.
Vi implementerar/reglerar själva så att vi (tycker att vi) uppnår direktivet.

"De nya bestämmelserna innebär att trädgårdsavfall ska komposteras på tomten, lämnas till en återvinningscentral, eller samlas in av kommunen. I praktiken innebär detta att det inte längre är tillåtet att elda grenar, löv och annat trädgårdsavfall. "

Fin bild!

Som jag skrev ovan. Jag behöver inte förbjuda dig från att äta äpplen om det enda jag tillåter dig att äta är päron.
Vi implementerar/reglerar själva så att vi (tycker att vi) uppnår direktivet.

"De nya bestämmelserna innebär att trädgårdsavfall ska komposteras på tomten, lämnas till en återvinningscentral, eller samlas in av kommunen. I praktiken innebär detta att det inte längre är tillåtet att elda grenar, löv och annat trädgårdsavfall. "
Som sagt, naturvårdsverket har tolkat direktivet betydligt hårdare än vad som var avsikten. Kommunerna kan främja kompostering genom att uppmuntra till det och underlätta för det, men det innebär inte per automatik att de måste förbjuda allt som inte är kompostering, t ex eldning. Nu hindrar det ju inte klåfingriga lokalpolitiker och byråkrater från att ändå tolka det så hårt, vilket jag antar var avsikten med det du skrev.
Men det visar ju också på vikten av att regeringen nu förtydligar vad direktivet innebär i en svensk kontext, eftersom det uppenbart kan misstolkas.

Fin bild!

Man kan grotta ner sig i definitioner för att obstruera
- är en gren ved?
- när blir grenen ved?
- vad är skillnaden på en kvist och en gren?
- om en kvist finns kvar på en gren och grenen är kapad i båda ändar, är det då ved?
osv
Tjänstemännen på Naturvårdsverket är okunniga i hur en text skall skrivas för att inte lämna utrymme för olika tolkningar. Troligen är de "unga vuxna" miljöpartister med ganska liten erfarenhet av allting.
Samma personer förfasar sig över internethandeln för "det blir så mycket transporter" - själv undrar jag om det är bättre att jag (o alla andra) sätter oss i bilen för att åka in till stan o handla det jag vill ha.
Eller ang. biltvätt - jag vet inte, men vet någon vilket som är bäst - tvätta bilen hemma på gårdplan eller köra fyra mil för att tvätta i biltvätten?
F.ö. ska jag nog elda i eldkorgen ikväll - kan bli mysigt

Som sagt, naturvårdsverket har tolkat direktivet betydligt hårdare än vad som var avsikten.
Men det visar ju också på vikten av att regeringen nu förtydligar vad direktivet innebär i en svensk kontext, eftersom det uppenbart kan misstolkas.
Jaha. Det var det jag fick för mig att nvv gjort. Jaja vi får väl se.

Försöker fatta och förstå.

NVV verkar gå efter någon annan (äldre tror jag) variant av direktivet än det som postats i denna tråd.

Obs. dokumentet har en liten passus i sidhuvudet "Den här texten är endast avsedd som ett dokumentationshjälpmedel och har ingen rättslig verkan. EU-institutionerna tar
inget ansvar för innehållet. De autentiska versionerna av motsvarande rättsakter, inklusive ingresserna, publiceras i
Europeiska unionens officiella tidning och finns i EUR-Lex. De officiella texterna är direkt tillgängliga via länkarna i det här
dokumentet"

Klickar man upp "Avfallsdirektivet (2008/98/EG)" och läser artikel 22 så står det:

"Medlemsstaterna ska säkerställa att ►C3 bioavfall ◄ senast den
31 december 2023, om inte annat följer av artikel 10.2 och 10.3, an
tingen separeras och materialåtervinns vid källan, eller insamlas separat
och inte blandas med andra typer av avfall."
Dvs. eldning är "förbjudet".

Den man hittar från https://eur-lex.europa.eu/ (som postats här) säger inte riktigt samma under artikel 22.
Denna verkar ju ändå vara den korrekta???
Slutsats: Elda på ert trädgårdsavfall....typ.

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back