Ja, jag försökte ju vara lite rolig där med de orden. Tog uppenbarligen skruv.
Men det är INTE så enkelt i verkligheten. Detta för att Sverige i internationella avtal har förbundit sig att minska koldioxidutsläpp med x. Vidare så har det ansetts som ett ganska oomtvistat nationalekonomiskt förhållande att konsumtion minskar om skatt ökar. Aka "punktskatt" på saker som vi inte vill förbjuda men gärna minska konsumtionen av.
Ökar vi konsumtionen på fossilt bränsle så innebär det att vi behöver minska någon annanstans för att nå x.
Oavsett var vi gör det så kommer det att få ekonomiska konsekvenser. Frågan är bara vilka ustläpp SD anser skall minska istället? Jag vill gärna ha lägre bränslepriser jag med, men kanske något annat sätt att nå x är sämre?
Den stora problematiken är som vanligt med populisternas alternativa verklighet att den riktiga verkligheten inte tar hänsyn till den. Klimatförändringarna finns där vilket tvingar alla länder att försöka minska sina utsläpp så långt möjligt. "Strunta i allt" säger populisterna. Tja, då är vi tillbaka i att det bara blir ännu dyrare och får ännu svårare konsekvenser senare. Uppenbarligen verkar nuvarande regering inte anse att x skall nås alls, eller rättare sagt: man låtsas som om man kommer att nå x på ett "alternativt sätt".
Jag kör gärna både hoj och bil till lägre kostnad än idag. Frågan är om det är realistiskt och vad alternativkostnaden är. Utan trovärdiga svar på de frågorna så är det ju bara populism.