Sverige idag..

För min egen del tycker jag folk ska få bygga nästan vad dom vill på sin egen mark. Vill man styra över marken runt omkring sig så får man helt enkelt köpa marken själv.
Jag tycker det resonemanget missar poängen fullständigt, jag har förstått diskussionen som att den handlar om våldsbejakande islam, inte bygglov och äganderätt. Vill vi ha våldsbejakande islamistiska rörelser i vårt land eller inte och vad gör vi åt dem när de etablerat sig är frågan.

Man kan ju tänka sig en kompromiss förstås, moskeerna behöver inte rivas, de kan förstås överlåtas till skånska grisbönder också.
 
Jag tycker det resonemanget missar poängen fullständigt, jag har förstått diskussionen som att den handlar om våldsbejakande islam, inte bygglov och äganderätt. Vill vi ha våldsbejakande islamistiska rörelser i vårt land eller inte och vad gör vi åt dem när de etablerat sig är frågan.

Man kan ju tänka sig en kompromiss förstås, moskeerna behöver inte rivas, de kan förstås överlåtas till skånska grisbönder också.

Jag har förstått vad målet är men jag är inte helt övertygad om att våldsbejakande islamism minskar för att man river moskeer.
Det är väl ungefär som och tro att motorburen ungdom slutar busköra ifall man stänger och river ner racingbanor.
 
Man kan ju tänka sig en kompromiss förstås, moskeerna behöver inte rivas, de kan förstås överlåtas till skånska grisbönder också.
Vi skall inte ersätta en risk med en annan. Radikaliserade skånska grisbönder är inte att leka med. När trynena är vända mot Mecka kan precis vad som helst hända.
 
Jag har förstått vad målet är men jag är inte helt övertygad om att våldsbejakande islamism minskar för att man river moskeer.
Det är väl ungefär som och tro att motorburen ungdom slutar busköra ifall man stänger och river ner racingbanor.
Om man också fängslar och/eller utvisar och/eller punktmarkerar den aktuella gruppen så har man nog kommit långt.

Vi har förbud mot kårverksamhet, vi kan förbjuda delaktighet i islamiseringen, det är bara att leverera faktiskt.
 
Om man också fängslar och/eller utvisar och/eller punktmarkerar den aktuella gruppen så har man nog kommit långt.

Vi har förbud mot kårverksamhet, vi kan förbjuda delaktighet i islamiseringen, det är bara att leverera faktiskt.
Glöm inte att Sverige dessutom har svart bälte i byråkrati, rätt-skall-vara-rättighet och petimeterhet. Detta går att vända till vår fördel. Vi sätter alla radikaliserade islamister i telefonkö och efter ett antal år avslutas bara samtalet då telefontiden är slut.
 
Om man också fängslar och/eller utvisar och/eller punktmarkerar den aktuella gruppen så har man nog kommit långt.

Vi har förbud mot kårverksamhet, vi kan förbjuda delaktighet i islamiseringen, det är bara att leverera faktiskt.

Det räcker nog gott att fängsla uppviglarna och låta folket få någon ny predikant som förhoppningsvis är mer civiliserad.
 
Omvändelse under galgen innan korthuset faller?
Det man kan fråga sig är varför man skall ge förtroende till samma människor som ställt till med problemet och där dess framträdande personer fortfarande i detta nu ljuger och försöker mörka vad de själva aktivt bidragit till.

Varför gjorde inte S någonting åt detta när ni styrde Sverige?

– Jag tycker att vi ska vara djupt självkritiska. Mottagandet har inte stått i paritet med de sociala-, utbildningsmässiga- och ekonomiska behoven. En redan omfattande segregation har accelererat.

Det var ni som styrde under flyktingvågen. Kunde Sverige ta emot så många som vi gjorde?

– Resultatet har vi snart tio år senare. Ansvaret har inte fördelats lika mellan kommuner. Det är primärt områden som redan har en hög arbetslöshet, undermåliga utbildningsresultat och språkutmaningar som fått se en kraftig ökning av befolkning och ökad trångboddhet. Jag är därför kritisk gentemot mitt eget parti och gentemot mig själv. Vi har haft socialdemokratiska kommunalråd som under 20 års tid gett uttryck för att migrationen måste stå i partiet med integrationskapaciteten.

 
Omvändelse under galgen innan korthuset faller?
Det man kan fråga sig är varför man skall ge förtroende till samma människor som ställt till med problemet och där dess framträdande personer fortfarande i detta nu ljuger och försöker mörka vad de själva aktivt bidragit till.



Varför någon gett sossarna någon sorts förtroende efter att de saboterat landet gång på gång kan man ju fråga sig, men vi har iaf en hög nihilister och sarkastiska rövhål i generationen som blir myndig nu, som inte verkar ha många heliga kor så förhoppningsvis kanske de äntligen avslutar trenden att unga röstar på sossarna? '
?
 
Varför någon gett sossarna någon sorts förtroende efter att de saboterat landet gång på gång kan man ju fråga sig, men vi har iaf en hög nihilister och sarkastiska rövhål i generationen som blir myndig nu, som inte verkar ha många heliga kor så förhoppningsvis kanske de äntligen avslutar trenden att unga röstar på sossarna? '
?
Jag tror inte man skall underskatta sossarnas förmåga att återigen ta makten. Maktinstinkten är allt för stark så jag tror de kommer göra vad som krävs. En spekulation jag har är att de kommer försöka få till uppgörelser med de borgerliga partierna före valet om såväl kärnkraft som frågor relaterade till invandring och extremism för att på detta sätt förhindra MP och V att påverka dessa frågor i en kommande S-ledd regering.

För kärnkraftfrågan skulle då strategin kunna vara (givet att opinionsläget visar på ett övertag för vänsteroppositionen) att för M/KD/L hota med risken att kärnkraftsatsningen annars rullas tillbaka vid ett regeringsskifte.

För frågorna relaterat till invandring, extremism osv är kanske en uppgörelse mindre sannolik, men en S-strategi där skulle ju kunna vara att ytterligare skruva upp tonläget gentemot SD och därmed provocera dem att komma med så radikala förslag att det skapar en djup splittring mellan SD och M/KD/L, särskilt om SD ställer krav på minister- eller till och med statsministerposten vid nästa val. Om S då helt ställt om sin egen politik på området till att linjera med M kan de då erbjuda en "räddning" för regeringen som i princip innebär en fortsättning på den inslagna vägen från Tidöavtalet, men samtidigt utesluter V/MP/SD från fortsatt påverkan.

Långsökt kanske, men denna typ av maktspel skulle inte alls förvåna mig om det skedde från S sida - om det skulle lyckas är en annan sak.
 
Det är väl sådär 16 år försent för S att gå i regering med M och hantera invandring, energipolitik och ekonomi på ett ansvarsfultl sätt istället för att hoppa i galen tunna med extremisterna i V och MP.
 
Det är väl sådär 16 år försent för S att gå i regering med M och hantera invandring, energipolitik och ekonomi på ett ansvarsfultl sätt istället för att hoppa i galen tunna med extremisterna i V och MP.
Grejen är att det inte skulle handla om att gå i regering med M, utan om att skapa förutsättningar för att återigen hoppa i galen tunna med V, C och MP genom att lyfta bort just de frågorna från bordet (förmodligen med argumentet att linjen i dessa frågor skulle spegla vad en stor majoritet av befolkningen tycker). Draget skulle samtidigt förhindra påverkan från SD och ytterligare förhindra möjligheten att det på mycket lång tid skulle kunna bli en borgerlig regering,
 
Grejen är att det inte skulle handla om att gå i regering med M, utan om att skapa förutsättningar för att återigen hoppa i galen tunna med V, C och MP genom att lyfta bort just de frågorna från bordet (förmodligen med argumentet att linjen i dessa frågor skulle spegla vad en stor majoritet av befolkningen tycker). Draget skulle samtidigt förhindra påverkan från SD och ytterligare förhindra möjligheten att det på mycket lång tid skulle kunna bli en borgerlig regering,
Tja, befolkningen verkar ju i allt större utsträckning ruttna på sandlådefasonerna och straffa med att istället rösta på SD som trots att de gått runt på stan med järnrör och betett sig som packade apor ÄNDÅ framstår som mer kompetenta och statsmannamässiga. Det är fan en jävla fars.
 
Omvändelse under galgen innan korthuset faller?
Det man kan fråga sig är varför man skall ge förtroende till samma människor som ställt till med problemet och där dess framträdande personer fortfarande i detta nu ljuger och försöker mörka vad de själva aktivt bidragit till.



Absolut inte ! SD är huvudfiende för (s), inte invandrad Maffia​

1701080425750.png
1701080223176.png
 
Last edited:
Tja, befolkningen verkar ju i allt större utsträckning ruttna på sandlådefasonerna och straffa med att istället rösta på SD som trots att de gått runt på stan med järnrör och betett sig som packade apor ÄNDÅ framstår som mer kompetenta och statsmannamässiga. Det är fan en jävla fars.
Ja och det är just denna förändring som jag tänker att S skulle bygga sitt maktspel kring. Bygger på att M så småningom blir allt mer nervösa och frustrerade över att de tappar till SD och blir ett lydparti till dem, så de börjar söka sätt att profilera sig. Även resultatet i kommande EU-val kan ha stor betydelse. Vad händer till exempel om MED lyckas bra där - det är ju ett val där man kan rösta mer "riskfritt" på dem och där vi sett flera tidigare exempel på småpartier som gjort väldigt bra val.
 
Ja och det är just denna förändring som jag tänker att S skulle bygga sitt maktspel kring. Bygger på att M så småningom blir allt mer nervösa och frustrerade över att de tappar till SD och blir ett lydparti till dem, så de börjar söka sätt att profilera sig. Även resultatet i kommande EU-val kan ha stor betydelse. Vad händer till exempel om MED lyckas bra där - det är ju ett val där man kan rösta mer "riskfritt" på dem och där vi sett flera tidigare exempel på småpartier som gjort väldigt bra val.
Vad är MED ? var tvungen kolla.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top