Sverige idag..

Det jag tror vi båda menar är att man inte får det ena på köpet med det andra, inte åt något håll. Vi behöver "strida" för (den redan begränsande)yttrandefriheten om vi vill ha den kvar.

Edit.
Det är lite därför jag vill hålla isär de två också. Det ena ger inte det andra.
Sen anser jag att en demokrati kan nagga på yttrandefriheten och fortfarande vara en demokrati, eller om man tar ner det till en mer begriplig nivå så kan ett samhälle fungera även om man har lagar(demokratiskt springande) som säger att det är förbjudet att säga k*k eller fi**a (även om jag vill inte vill förbjuda de orden). Så fungerar det ju ännu mer lokalt i familjer och sociala sammanhang, och de fungerar kanske bra just för att det finns (oskrivna)regler som säger att det inte är ok att kalla någon k*k eller fi**a eller vad det nu må vara.

Last edited:
Räknas tillrättalagd information? Jag menar, ryssarna har ju tillgång till information.

Räknas tillrättalagd information? Jag menar, ryssarna har ju tillgång till information.
Information är väl alltid på ett eller annat sätt tillrättalagd, såtillvida att urval har gjorts och den har framställts på ett visst sätt, medvetet eller omedvetet. Men i den här kontexten kan det ju vara extra relevant med dels transparens (offentlighetsprincipen, mediers möjlighet att granska osv) liksom att strävan bör vara att ge en korrekt bild och framför allt inte skapa information i syfte att missleda. Så även om vem som helst får yttra vad som helst skulle jag säga att ett kvalitativt mått på hur bra demokratin i ett land fungerar är i vilken utsträckning medborgarna på det hela taget får en representativ bild av verkligheten, så att de kan delta i demokratin utan att bli vilseledda. Ryssland uppfyller inte de kriterierna.

Information är väl alltid på ett eller annat sätt tillrättalagd, såtillvida att urval har gjorts och den har framställts på ett visst sätt, medvetet eller omedvetet.
Japp. Så vad menas med att för att demokrati ska finnas krävs att folket får tillgång till information. Vilken information då? Den är ju alltid tillrättalagd, lex statsfinansierad tex.
Igen, demokrati är majoritetsstyre. Vill majoriteten i ett demokratiskt land ha en tv-kanal och endast en tv-kanal så finns väl fortfarande demokratin i det landet?

Så även om vem som helst får yttra vad som helst skulle jag säga att ett kvalitativt mått på hur bra demokratin i ett land fungerar är i vilken utsträckning medborgarna på det hela taget får en representativ bild av verkligheten, så att de kan delta i demokratin utan att bli vilseledda. Ryssland uppfyller inte de kriterierna.
Och hur i helsefyr avgör man det?
Hur gör du för att bedöma om aftonbladet eller svt ger en representativ bild av verkligheten?

Japp. Så vad menas med att för att demokrati ska finnas krävs att folket får tillgång till information. Vilken information då? Den är ju alltid tillrättalagd, lex statsfinansierad tex.
Igen, demokrati är majoritetsstyre. Vill majoriteten i ett demokratiskt land ha en tv-kanal och endast en tv-kanal så finns väl fortfarande demokratin i det landet?

Och hur i helsefyr avgör man det?
Hur gör du för att bedöma om aftonbladet eller svt ger en representativ bild av verkligheten?
Svårt att definiera som ett absolut mått (även om forskare säkert har div. kriterier för detta) och framför allt när det gäller enskilda medier. Jag ser det mer som ett kvalitativt utfallsmått för hur helheten fungerar. Om de flesta litar på information de får till sig, det finns en mångfald av perspektiv att ta del av och människor i allmänhet har en någorlunda allsidig och korrekt bild av verkligheten, samtidigt som de kan forma sin egen uppfattning och bidra till samhällets utveckling så funkar det förmodligen hyfsat bra.

Det känns för övrigt inte som en speciellt bra demokrati om ett parlament fattar ett majoritetsbeslut om att det bara får finnas en tv-kanal.

Helt sant, kan du utveckla? Jag kan, men vore mer intressant få någon annans perspektiv
Information måste få komma från olika delar av samhället för att varje individ ska ha en möjlighet att värdera det som uttalas. Det måste även finnas rättigheter att granska sanningshalten i påståenden och visa om någon sprider falsarier.
Man ska ha rätt att säga det man vill, men kan inte kräva att få göra det oemotsagd.

Information måste få komma från olika delar av samhället för att varje individ ska ha en möjlighet att värdera det som uttalas. Det måste även finnas rättigheter att granska sanningshalten i påståenden och visa om någon sprider falsarier.
Man ska ha rätt att säga det man vill, men kan inte kräva att få göra det oemotsagd.
Okej och det är något du menar brister idag?

Inte i särskilt stor grad i Sverige, men vi får inte göra ytterligare inskränkningar i yttrandefriheten för att vi är hotade. Gör man det är det bara att invänta nästa hot.
Vad är det för problem i Sverige du ändå tycker dig ha sett?

Det är bra att du börjat intressera dig för denna fråga, uppskattar ambitionen!

Hur ser du på svenska statens ägande i tv4, utöver public service?
Jag ser helst att staten inte äger några medier alls, inklusive public service, även om jag kan tänka mig att kompromissa om det sistnämnda ifall vi avskaffar parti- och presstödet.

Vad är det för problem i Sverige du ändå tycker dig ha sett?

Det är bra att du börjat intressera dig för denna fråga, uppskattar ambitionen!
Politiker avfärdar publicister med vem de företräder i stället för att "de-bunka" det de säger. Många skäller på kvällstidningarna, men även Anders Lindberg skulle kunna ha rätt i något av det han skriver. Chang Frick må vara en pajas, men förtjänar att lyssnas på. Joar Bendjellouls intervju med honom ser jag som ett felsteg av Public Service då den bara gick ut på att misskreditera honom och inte att faktiskt fråga honom saker. Den slog väl mest tillbaka på intervjuaren, men sköttes inte seriöst.

Jag har alltid haft ett intresse för demokratifrågor och har fått SVT klandrade av Granskningsnämnden vid ett par tillfällen. Kändes allra bäst den gången svaret från Jan Helin ansågs ofullständigt och inkorrekt.

Om staten har kontroll över dagis och skola så är en del av jobbet gjort. Då KAN den plantera den bild den vill om sakernas tillstånd, man kan ge barnen en sorts referens mot vilken de sedan kommer att jämföra "nyheter" emot sas. Det är lite så barn/vi fungerar - det man får höra först kommer medvetet/omedvetet att användas som en sorts utgångspunkt gentemot det man får höra senare.
Kontrollerar man dessutom media så är ytterligare en bit av kakan vunnen.

Det får bara finnas en läroplan.

Politiker avfärdar publicister med vem de företräder i stället för att "de-bunka" det de säger. Många skäller på kvällstidningarna, men även Anders Lindberg skulle kunna ha rätt i något av det han skriver. Chang Frick må vara en pajas, men förtjänar att lyssnas på. Joar Bendjellouls intervju med honom ser jag som ett felsteg av Public Service då den bara gick ut på att misskreditera honom och inte att faktiskt fråga honom saker. Den slog väl mest tillbaka på intervjuaren, men sköttes inte seriöst.

Jag har alltid haft ett intresse för demokratifrågor och har fått SVT klandrade av Granskningsnämnden vid ett par tillfällen. Kändes allra bäst den gången svaret från Jan Helin ansågs ofullständigt och inkorrekt.
Håller med, du verkar ju ha funnit dig tillrätta, eller var det bara nonsens att du inte visste vad SOM institutet är? Lät allt för konstigt från någon intresserad. Vad handlade det om?

Apropå SOM, som (!) vanligt spot on från Widar.

Angående senare koranbränningar;

Lite mer om denne irakier;

Att andra länder används i interna politiska vinningar, är verkligen inget nytt.

Om staten har kontroll över dagis och skola så är en del av jobbet gjort. Då KAN den plantera den bild den vill om sakernas tillstånd, man kan ge barnen en sorts referens mot vilken de sedan kommer att jämföra "nyheter" emot sas. Det är lite så barn/vi fungerar - det man får höra först kommer medvetet/omedvetet att användas som en sorts utgångspunkt gentemot det man får höra senare.

Sant men vi ser ju också vad som händer när extrema åsikter letar sig in.

Det där är ju långt ifrån en enkel fråga och den har många dimensioner.

En dimension är möjligheten för alla att få en bra skola, oavsett ekonomiska förutsättningar. Där kan det finnas olika lösningar.

En annan dimension är skolans funktion som förmedlare av den kultur och de normer som gäller i ett samhälle, där det kan bli problematiskt om det börjar spreta för mycket, t ex med islamska friskolor som lär ut helt andra värderingar och normer.

Att släppa allting helt fritt och låta vem som helst bedriva utbildning kanske möjligen skulle funka i ett homogent samhälle med hög grad av sammanhållning, men där är vi verkligen inte idag.

Men utifrån var vi är just nu tror jag framför allt det är viktigt att få bort ideologisk aktivism från skolväsendet och annan myndighetsutövning.

Och som jag var inne på tidigare är ett fungerande samhälle inte något som är i ett av två binära ändlägen där saker antingen är helt kontrollerade av en monolitisk stat eller där allt flyter runt fritt, utan det viktigaste är snarare alla former av olika sammanlänkade nätverk av människor som kan vara större eller mindre och bara i vissa fall är formella. Ju fler och starkare sammanbindning, desto större grad av gemensam kultur, värderingar, tillit osv. En stat som bidrar till att dessa naturliga bindningar fungerar och utvecklas kan kanske sägas fungera bättre än en stat som bryter ner dem.

Last edited by a moderator:
Nå. Nu ska man rimligen ställa sig frågan (i alla fall i de fall där andra, låt oss kalla det mindre fria länder, går till verbal-/diplomatisk/bojkott agerande mot Sverige)
Vem tjänar på det?

vem tjänar för övrigt på ett instabilt civilsamhälle?
?

Nå. Nu ska man rimligen ställa sig frågan (i alla fall i de fall där andra, låt oss kalla det mindre fria länder, går till verbal-/diplomatisk/bojkott agerande mot Sverige)
Vem tjänar på det?

vem tjänar för övrigt på ett instabilt civilsamhälle?
?
Jag vet inte vad de där frågorna tjänar till, svaret är inte entydigt heller. S tjänar på att det går dåligt för Sverige nu, likaså Ryssland. Betyder det att S och Ryssland står bakom koranbränningarna? Möjligt men högst sannolikt inte.

Nyheter

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...