Sverige idag..

Kan ju även tolkas som att de som ägnar sig åt den typen av onödigt arbete vanligtvis återfinns i denna typen av roller, vilket inte måste innebära att rollerna som sådana är fel om de bara arbetar med rätt saker.
Aldrig hört talas om en controller som bryr sig ett skit om värdegrund. Då känner jag ganska många också skall tilläggas.

Aldrig hört talas om en controller som bryr sig ett skit om värdegrund. Då känner jag ganska många också skall tilläggas.
Håller med, när det gäller financial controller. Däremot har jag sett suffixet användas (XXXX controller) i sammanhang som mer handlar om någon form av ideologiska syften som skal ge pluspoäng i PR-värde och godhetssignalering. Och HR... don't get me started.

Håller med, när det gäller financial controller. Däremot har jag sett suffixet användas (XXXX controller) i sammanhang som mer handlar om någon form av ideologiska syften som skal ge pluspoäng i PR-värde och godhetssignalering. Och HR... don't get me started.
Ja idag verkar det finnas en allsköns varianter av x-strateg och x-controller.
Klimatpsykolog har jag sett också.

Ja idag verkar det finnas en allsköns varianter av x-strateg och x-controller.
Klimatpsykolog har jag sett också.
Ja, sen gäller det att inte dra alla över en kam. Felet är många gånger inte att det finns denna typ av roller utan den funktionella dumhet som präglar i synnerhet större organisationer (även de privata) och där man hittar på en massa onödiga arbetsuppgifter och byråkrati. En ofta utskälld grupp i kommuner och regioner är exempelvis kommunikatörer och det finns nog en hel del arbetsuppgifter där som går att ifrågasätta, men också en hel del saker som är rätt viktiga. Inom en komplex verksamhet som sjukvården med tiotusentals anställda är det exempelvis rätt viktigt att personal kan hitta och sprida viktig information som de behöver i sitt arbete, liksom att de som nyttjar vården skall kunna gå in på 1177.se och hitta information som man behöver och i vissa fall även göra att man slipper uppsöka vården i onödan. Det tillhör sånt som kommunikatörer sysslar med.

Kort sagt och lite förenklat så kan man säga att när denna typ av stödroller underlättar för de "på golvet" som gör jobbet och ger mer värde åt kunder/patienter så att man exempelvis får ut mer och bättre vård per krona så är de värdefulla, men när de snarare gör arbetet krångligare så är de inte det.

Aha, ja det har jag inte sett.
HR har jag möjligen sett lite olika saker också.

Varför säger man HR och inte personalavdelningen?

Alla andra titlar också, det finns/borde finnas svenska namn på det.

Fast det låter kanske finare att vara HR manager på Ebbas kakfabrik än personalchef?

Varför säger man HR och inte personalavdelningen?

Alla andra titlar också, det finns/borde finnas svenska namn på det.

Fast det låter kanske finare att vara HR manager på Ebbas kakfabrik än personalchef?
HR har nu börjat ersättas av People & Culture och lite andra begrepp. Det som förr var en personalchef har ju numera ersatts av en hel avdelning högskoleutbildade människor som vill hitta på en massa saker för dem själva att göra eftersom de nu har ett ”kreativt” yrke.

Fast människorna på golvet i kakfabriken kallas fortfarande ”resurser” eller ”heltidsekvivalenter”.

HR har nu börjat ersättas av People & Culture och lite andra begrepp. Det som förr var en personalchef har ju numera ersatts av en hel avdelning högskoleutbildade människor som vill hitta på en massa saker för dem själva att göra eftersom de nu har ett ”kreativt” yrke.

Fast människorna på golvet i kakfabriken kallas fortfarande ”resurser” eller ”heltidsekvivalenter”.
Faktiskt aldrig hört svenska versionen av FTE.

Faktiskt aldrig hört svenska versionen av FTE.
Blir mer uppenbart hur absurt begreppet är i sin svenska översättning. Folk slänger sig slentrianmässigt med begrepp i arbetslivet utan att tänka på vad de innebär. Lite som med ”deadline” - en gränslinje i ett fångläger som innebar att man blev skjuten om man gick över den.

Nu när jag ändå kommit igång med raljerandet…

Det här fenomenet med att ägna sig åt ”head count” och att chefer nu gärna titulerar sig ”head of…”. Skulle vilja se lite nyutveckling på området och förslår därför att man även använder sig av ”butt count” och ”butt of…” där det är tillämpligt.

Last edited by a moderator:
Jag läste det i nån text om bemanning av en dagtidsförvaring av barn.

Angående titlar så är de två bästa jag sett på visitkort dessa:
1. Manager, Western Hemisphere
2. Test engineer, guns and ammo
Begreppet funkar även för dagtidsförvaring av vuxna, men jag skulle tro att barnen är mer effektiva så 1 barn-FTE räknas som 1,5 vuxen-FTE, iaf om man mäter enligt praxis och optimerar för att hålla människor i rörelse och fullt sysselsatta hela tiden.

Är inte FTE samma sak som heltidstjänster?

Vi har fått mycket att gör nu så vi måste anställa 4 FTE
Vi har fått mycket att gör nu så vi måste anställa 4 heltidstjänster,
(sen att man kan dela upp det till olika deltider om man vill är ju självklart)

Är inte FTE samma sak som heltidstjänster?

Vi har fått mycket att gör nu så vi måste anställa 4 FTE
Vi har fått mycket att gör nu så vi måste anställa 4 heltidstjänster,
(sen att man kan dela upp det till olika deltider om man vill är ju självklart)
Precis, Full Time Equivalent. Så om man skall föda ett barn kan man antingen låta en kvinna göra det på nio månader eller låta 9 kvinnor få jobbet gjort på en månad.

Jag ska söka jobb som DICK eller CUNT, jag ska bara hitta på något att göra som kan förkortas så....

Då ska jag trycka upp visitkort för första gången i mitt liv....

Tack, jag snor dom direckt...
Gör Vistaprint fortfarande visitkort skitbilligt?
Visitkort är helt ute... Nu ska du ha en skräddarsydd emoji istället. Glöm bara inte att den inte får vara neutralt gul, för det uppfattas som exkluderande av vita människor som bestämmer vad färgade ska tycka. Gör en regnbågsfärgad DICK-emoji, eller varför inte ännu hellre en färgsprakande CUNT-emoji, så kommer du snart att vara rikspolischef eller liknande!

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back