Sverige idag..

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Som jag tolkade siffrorna så var det andel av de döda i viss ålder som angavs. Dvs x% av de döda var över 80 år. Säger ingenting om vare sig antal relativt eller absolut.

Jag editerade mitt inlägg.

Därav min fråga: "Stämmer verkligen det där?"
Jag vill alltså veta om det stämmer...

Som helhet i absoluta tal är vi värre ute men fördelningen är likartad sett till ett visst urval???
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Våra dåliga siffror beror inte på att det kom in på äldreboenden. Det är bara en dålig bortförklaring. Norge med sina låga dödssiffror har också fått in det på äldreboenden och om man ser procentuellt på antalet döda i olika åldersgrupper så ser fördelningen väldigt snarlik ut. Det har helt enkelt varit mer smitta överallt i Sverige och folk i alla åldrar har fått det fördelningsmässigt lika som i Norge.
Dvs svenska gamlingar är inte överrepresenterade i statistiken i Sverige jämfört med norska gamlingar i Norge.

Då har vi i så fall väldigt många fler gamla jämfört med Norge, ca 5500 av de som dött i Sverige är +70
I Norge har det dött 298..allt som allt...:confused:
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Vi var inte redo, och tiden vi haft "lugnt" under sommaren har inte spenderats på att göra oss mer redo.
Easy answer. Kan appliceras på alla våra samhällsproblem.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Då har vi i så fall väldigt många fler gamla jämfört med Norge, ca 5500 av de som dött i Sverige är +70
I Norge har det dött 298..allt som allt...:confused:

Eh nej. Men det har dött väldigt få människor i Norge jämfört med här. Säg att Om nu 5500 av våra svenska döda är över 70 så är det väl ca 250 av de döda i Norge som är över 70. Var jag otydlig?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag editerade mitt inlägg.

Därav min fråga: "Stämmer verkligen det där?"
Jag vill alltså veta om det stämmer...

Som helhet i absoluta tal är vi värre ute men fördelningen är likartad sett till ett visst urval???

Ja, så tolkar jag att det ser ut över hela världen. Dvs (vad man vet idag) små risker för yngre, mycket större risker för 70+ och de flesta som dör med Covid-19 är över 80.

Några skillnader mellan Sverige och övriga nordiska länder som kan betyda något tycks vara att 1. Vi hade betydligt större spridning redan från början, dvs innan det uppmärksammades, 2. Smittan kom inte alls bara från sportlovsfirande alpresenärer utan från USA, GB och övriga EU, 3. Sverige har en decentraliserad/utsåld (välj själv) åldringsvård med stor personalbrist, stor andel timvikarier och/eller språksvårigheter och 4. Särskilda äldreboenden med vårdkrävande riskgrupper i utsatta områden. Vad jag tycker mig ha uppfattat så är det ungefär hälften av det totala antalet döda som härrör från särskilda äldreboenden för dementa i utsatta områden runt Stockholm. Somalier är största gruppen döda.

3 och 4 saknas helt i våra grannländer. 1 och 2 påverkas av att svenskar reser mer per capita än norrmän, danskar och finnar, särskilt i sportlovstider...

FHM har väldigt få verktyg att hantera 1, 2, 3 och 4. Det finns andra, mer grundläggande anledningar till att det ser ut som det gör och det är kanske mest de politiska reformer som gjordes i början av 1990-talet och där kan tyvärr samtliga partier ta varandra i hand.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Ja, så tolkar jag att det ser ut över hela världen. Dvs (vad man vet idag) små risker för yngre, mycket större risker för 70+ och de flesta som dör med Covid-19 är över 80.

Några skillnader mellan Sverige och övriga nordiska länder som kan betyda något tycks vara att 1. Vi hade betydligt större spridning redan från början, dvs innan det uppmärksammades, 2. Smittan kom inte alls bara från sportlovsfirande alpresenärer utan från USA, GB och övriga EU, 3. Sverige har en decentraliserad/utsåld (välj själv) åldringsvård med stor personalbrist, stor andel timvikarier och/eller språksvårigheter och 4. Särskilda äldreboenden med vårdkrävande riskgrupper i utsatta områden. Vad jag tycker mig ha uppfattat så är det ungefär hälften av det totala antalet döda som härrör från särskilda äldreboenden för dementa i utsatta områden runt Stockholm. Somalier är största gruppen döda.

3 och 4 saknas helt i våra grannländer. 1 och 2 påverkas av att svenskar reser mer per capita än norrmän, danskar och finnar, särskilt i sportlovstider...

FHM har väldigt få verktyg att hantera 1, 2, 3 och 4. Det finns andra, mer grundläggande anledningar till att det ser ut som det gör och det är kanske mest de politiska reformer som gjordes i början av 1990-talet och där kan tyvärr samtliga partier ta varandra i hand.

1, Ja, vi gjorde ju absolut ingenting för att hindra smittan när detta blev stort i Kina, så då var det ju väntat att den skulle komma hit "oväntat".
2, Med screening och karantänskrav på inresenärer hade detta varit enkelt att undvika.
3, Privatiseringen är inte en orsak (även om jag hade trott att det skulle vara så). Det har visats flera gånger att smitta vari minst lika stor på de komunala äldreboendena, och eftersom det inte dött större andel på svenska äldreboenden än andelen på norska eller danskas äldreboenden, så kan man sluta att skylla på äldevården och bristerna där. Bristerna har bestått i att vi inte vidtog några som helst åtgärder för att förhindra smittan att komma in i landet. Tack vare denna ovilja att agera tidigt, så kom smittan ín brett och har smittat alla möjliga åldersgrupper. Samma åldersgrupper och i samma stor andel som i Norge, men på helt andra nivåer beträffande antal eftersom våra grannländer tog detta på större allvar tidigt. Detta är min spaning.

Att våra beredskapslager av utrustning och mediciner har försvunnit är alla regeringar sedan 90-talets fel.
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Eh nej. Men det har dött väldigt få människor i Norge jämfört med här. Säg att Om nu 5500 av våra svenska döda är över 70 så är det väl ca 250 av de döda i Norge som är över 70. Var jag otydlig?

Det är 298 bekräftade dödsfall i Covid-19 iallafall enligt SVT:s statistik.
Hur du får det till ungefär samma procentsats som i Sverige förstår jag inte...
Ponera att som du säger 250 av dom är +70
Då har det dött ungefär 2100% fler +70 i Sverige än Norge och så många fler bor det inte här. Vi är väl ungefär 10 miljoner och i Norge bor det väl ca 6 miljoner.

Jag skulle kunna acceptera att vi hade dubbelt så många döda +70 jämfört med Norge men att påstå att det ser likadant ut här som där håller jag inte med om.:fakta
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det är 298 bekräftade dödsfall i Covid-19 iallafall enligt SVT:s statistik.
Hur du får det till ungefär samma procentsats som i Sverige förstår jag inte...
Ponera att som du säger 250 av dom är +70
Då har det dött ungefär 2100% fler +70 i Sverige än Norge och så många fler bor det inte här. Vi är väl ungefär 10 miljoner och i Norge bor det väl ca 6 miljoner.

Jag skulle kunna acceptera att vi hade dubbelt så många döda +70 jämfört med Norge men att påstå att det ser likadant ut här som där håller jag inte med om.:fakta

Verkar väl som att fördelningen är likartad? Dvs att andelen äldre avlidna/totala antalet avlidna ger liknande siffror(samma procentsats).
 
Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Det är 298 bekräftade dödsfall i Covid-19 iallafall enligt SVT:s statistik.
Hur du får det till ungefär samma procentsats som i Sverige förstår jag inte...
Ponera att som du säger 250 av dom är +70
Då har det dött ungefär 2100% fler +70 i Sverige än Norge och så många fler bor det inte här. Vi är väl ungefär 10 miljoner och i Norge bor det väl ca 6 miljoner.

Jag skulle kunna acceptera att vi hade dubbelt så många döda +70 jämfört med Norge men att påstå att det ser likadant ut här som där håller jag inte med om.:fakta

Du har missförstått.
Jag gör ett nytt försök. Man kan dela in en befolkning i olika åldertsgrupper. Säg att vi kör <20, 20-50, 50-70 och >70 år gamla. Fyra åldersgrupper. I Sverige har flertalet av de döda befunnit sig i >70-kategorin. Säg 80% för enkelhetens skull så slipper jag leta exakta siffror. I Norge har samma kategori, dvs 70+ också ungefär 80% av dödsfallen. Dvs lika stor procent av de döda är 70-plussare i Norge som i Sverige. Slutsatsen man kan dra av detta är att fördelningen av de döda är liknande i Sverige och Norge. Vi har alltså inte haft en extrem situation med extra mycket problem på äldrebopendena än vårt grannland Norge. De har haft lika stor andel av sina döda på äldreboenden. Vårt problem är att vi har mer än 10 ggr så många döda här i landet.

Är du med nu på vad jag menar? Fördelningen av de döda i länderna är likartad.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är irrelevant för att försöka hitta skillnader mellan Sverige och Norge.

Globalt ser det ju ut så att de allra flesta är 80+ som avlidit, detta virus drabbar äldre hårdast oavsett.

ANTALET är en helt annan sak och har inte med fördelning att göra utan har logiska orsaker. Fler smittade, fler döda.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Det är irrelevant för att försöka hitta skillnader mellan Sverige och Norge.

Globalt ser det ju ut så att de allra flesta är 80+ som avlidit, detta virus drabbar äldre hårdast oavsett.

ANTALET är en helt annan sak och har inte med fördelning att göra utan har logiska orsaker. Fler smittade, fler döda.

Jag vet inte om du svarade mig eller någon annan. Anledningen till att jämföra fördelningen av döda i de olika ålderskategorierna mellan Sverige och grannländerna är ju just för att slå hål på myten om att det skulle vara våra äldreboenden som är problemet. Det är något som har sagts många gånger från regeringen och FHMs håll, men det är inte roten till problemet. Det har dött nästan lika många <60 i Sverige som totalt i Norge, och med en likartad fördelning över åldersgrupperna så är det uppenbart att det enbart handlar om den enorma skillnaden i antal sjuka på vår sida gränsen, inte att våra äldreboenden fick in skiten (för det fick även de norska i liknande utsträckning baserat på antal smittade i samhället).
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det har alltså dött totalt 298 personer i Norge av C19 under hela året.

Det har dött 6300 svenskar, 276 av dessa svenskar var under 40 år.

Idag redovisades 96 döda svenskar och igår 62.

Tycker ni att det är meningsfullt att dividera om några års skillnad i medelålder mellan nationerna?
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Jag vet inte om du svarade mig eller någon annan. Anledningen till att jämföra fördelningen av döda i de olika ålderskategorierna mellan Sverige och grannländerna är ju just för att slå hål på myten om att det skulle vara våra äldreboenden som är problemet. Det är något som har sagts många gånger från regeringen och FHMs håll, men det är inte roten till problemet. Det har dött nästan lika många <60 i Sverige som totalt i Norge, och med en likartad fördelning över åldersgrupperna så är det uppenbart att det enbart handlar om den enorma skillnaden i antal sjuka på vår sida gränsen, inte att våra äldreboenden fick in skiten (för det fick även de norska i liknande utsträckning baserat på antal smittade i samhället).

Korrekt. Problemet är att det blivit en sanning nu när FHM sagt 100 gånger att "orsaken att så många fler dött i Sverige beror på att smittan tagit sig in på äldreboendena." Säger man en sak tillräckligt många gånger så blir det en sanning till slut. Trumpretorik.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Korrekt. Problemet är att det blivit en sanning nu när FHM sagt 100 gånger att "orsaken att så många fler dött i Sverige beror på att smittan tagit sig in på äldreboendena." Säger man en sak tillräckligt många gånger så blir det en sanning till slut. Trumpretorik.

Ja, tråden visar ju tydligt att metoden fungerar.

Som Dr Mengele lärde oss. Propaganda ska riktas in mot den stora mängden av obegåvade, och tjatas in. Att de intellektuella genomskådar propagandan gör ingenting eftersom de är för få saknar tillräcklig energi att göra sin röst hörd och trodd.

Mengele skrev även om hur man förvanskar sanningen, med hjälp av saker som är nästan/delvis sant och tjatar in budskapet.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag vet inte om du svarade mig eller någon annan. Anledningen till att jämföra fördelningen av döda i de olika ålderskategorierna mellan Sverige och grannländerna är ju just för att slå hål på myten om att det skulle vara våra äldreboenden som är problemet. Det är något som har sagts många gånger från regeringen och FHMs håll, men det är inte roten till problemet. Det har dött nästan lika många <60 i Sverige som totalt i Norge, och med en likartad fördelning över åldersgrupperna så är det uppenbart att det enbart handlar om den enorma skillnaden i antal sjuka på vår sida gränsen, inte att våra äldreboenden fick in skiten (för det fick även de norska i liknande utsträckning baserat på antal smittade i samhället).

Jag tror att du missförstått hela frågan. Fördelningen av <döda> per åldersgrupp ser i princip likadan ut över hela världen, oavsett om vi pratar om Norge, Sverige, Belgien eller Italien. Eller Afrika, för den delen.

Det har absolut ingenting med hur många som dött att göra. Det är helt andra orsaker och givetvis grundar det sig i hur stor spridningen är <i samhället> men i just detta virus fall så är det extremt relevant att undersöka spridningen <på äldreboenden> och faktiskt också de faktorer som verkar mycket avgörande, nämligen härkomst och fysisk/psykisk status. Dement rökande åldring från underutvecklat land = extremt hög sannolikhet att dö. Osv.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det har alltså dött totalt 298 personer i Norge av C19 under hela året.

Det har dött 6300 svenskar, 276 av dessa svenskar var under 40 år.

Idag redovisades 96 döda svenskar och igår 62.

Tycker ni att det är meningsfullt att dividera om några års skillnad i medelålder mellan nationerna?

De 6300 svenskarna har dött MED Covid-19, inte nödvändigtvis AV Covid-19.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag visste att någon skulle hugga på det ordet men valde det ändå.

Jag hänvisar till sista stycket i inlägg #4316

Jag antar att du menar Joseph Göbbels och inte den ökände Mengele... Icke desto mindre mycket tänkvärt, men snarare för att förstå Trump/rysstrollen osv. Inte för att tolka vetenskap.
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Top