Sverige idag..

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Om en moderat som bytt till centern är vänster förstår jag att det känns som det blåser vänstervindar. Centerns partiledare har sagt att hon har Thatcher som förebild och det var ju en stark vänsterkvinna! :D

Jag gillar inte att stödja kommunister så jag handlar därför inte från Kina. :)
 

Raderad medlem 51742

Guest

Eftersom Sverige tenderar att vilja ligga långt före andra länder när det gäller såväl hur generöst man tolkar flyktingkonventioner som hur pessimistiskt man tolkar forskarnas klimatrapporter så är min gissning att det inte dröjer speciellt länge innan någon (skall vi gissa på MP?) kommer med lagförslag som gör det möjligt för en stor mängd människor att få permanent uppehållstillstånd i Sverige om deras hemländer i framtiden hotas av negativa effekter av klimatförändringar. En sådan lag smygs in utan mycket debatt och sedan kommer den användas för att bedriva politisk utpressning där en miljöpolitik motiveras som kommer få mycket stor påverkan på hur vi lever våra liv. Vänstern kommer heja på med argumentet att det är dags att betala vår klimatskuld.
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
på sant bolsjevikvis så svarar man inte på frågan :huvet:huvet:huvet
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Apropå falska nyheter.
60b4b5c39e9f0e7711cde9f26f55b000.jpg
cf242289e7d94119d02e6ba920dfe517.jpg


Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Hur Markus tänker vet jag inte, men den orangea ledarens första tweet om kraschen såg ut så här.
djt.jpg

En timme senare kom Obamas svar med lite mer tankar i och ytterligare två timmar senare fyllde "The Don" på med mer. Obama verkar ägna mer tid åt andra saker än att twittra eftersom han syns mer sällan.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
För oss som inte är tankeläsare, vad är det du noterar som avvikande i twitterflödet som iaf jag inte uppfattar något speciellt konstigt med - annat än att båda jänkarna beklagar händelsen och att TT citerar lite längre av Obama än Trump?
Det är knepigt att vår "oberoende" media lyfter ut ett litet citat och från en tidig tweet, det är förstås en del av en kampanj mot POTUS som är ytterst olämplig.

Alla ser att Donald inte uttrycker sig väl i skrift, men dessa omskurna, krystade, halvfärdiga och inkorrekta rapporteringar är ytterst allvarliga.

Var det Tove Lifvendahl som nyligen skrev en krönika om att svenska barn "vet" att Donald är dum men inget om sakpolitik eller ännu mindre om odemokratiska regimer runt jorden.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det är knepigt att vår "oberoende" media lyfter ut ett litet citat och från en tidig tweet, det är förstås en del av en kampanj mot POTUS som är ytterst olämplig.

Alla ser att Donald inte uttrycker sig väl i skrift, men dessa omskurna, krystade, halvfärdiga och inkorrekta rapporteringar är ytterst allvarliga.
Det är i mitt tycke ett tydligt tecken på att DJT skriver saker på Twitter innan han funderar igenom det ordentligt.
Att han är ytterst olämplig kan jag hålla med om och även att han inte uttrycker sig väl i skrift. När jag tänker på det är han inte särskilt vältalig oralt heller.

Han är ganska bra på att hylla sig själv, förstås.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det är i mitt tycke ett tydligt tecken på att DJT skriver saker på Twitter innan han funderar igenom det ordentligt.
Att han är ytterst olämplig kan jag hålla med om och även att han inte uttrycker sig väl i skrift. När jag tänker på det är han inte särskilt vältalig oralt heller.

Han är ganska bra på att hylla sig själv, förstås.
Så apropå dina klagomål om fulcitering, som jag inte alls håller med om för övrigt, så passar du på att kladda ner mig med dina åsikter att han är "ytterst olämplig"?

Varför gör du så?

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Den från SVT något tafatta rapporteringen där läsaren leds att tro att trumpen skrev att det var en fruktansvärd händelse - och att det var det enda han skrev, är väl det som isf kan tolkas som fulspel.
Sedan visar man att obama faktiskt gjorde ett längre utlägg och lite undermedvetet är bättre än trump.
Att sen trump också gjorde ett längre utlägg nämns ej och det kan det ju såklart finnas skäl till, tid för publicering av artikel respektive tweet tex.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det som är väldigt slående är vilken skillnad det är mellan USA-s förre president och den nuvarande; på alla sätt som överhuvudtaget tänkas kan.

Det man skall ha klart för sig är att ett sådant ämbete inte handlar om "ond" eller "god"; något som dessvärre präglar den offentliga debatten särskilt i Sverige. Företrädandet av amerikanska intressen i världen för med sig rätt taskiga konsekvenser för en del andra.

Den stora skillnaden är att Trump helt ohämmat företräder sina egna intressen, och republikanerna står såklart ändå bakom "sin" president eftersom en demokratisk president hade varit värre ur deras synvinkel.

I fråga om formuleringskonst tillhör Obama den absoluta toppen även historiskt sett, Trump den absoluta botten. Men poängen är att det inte är vad den amerikanska presidenten har som huvuduppgift.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Så apropå dina klagomål om fulcitering, som jag inte alls håller med om för övrigt, så passar du på att kladda ner mig med dina åsikter att han är "ytterst olämplig"?

Varför gör du så?

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
Det står klart och tydligt i ditt inlägg "POTUS som är ytterst olämplig". Hade du kommaterat annorlunda hade du gjort texten svårare att feltolka.

Att DJT ser som sin huvuduppgift att twittra tror jag är fallet. Jag tror att han lider av megalomani och tenderar att inte notera egna brister.

Jag vill inte på något sätt påskina att SVT är ofelbara och att personlig BIAS saknas där. Jag ser det dock som att man valde att citera den första reaktionen från de två männen. Ska man uppdatera sin skrift i takt med DJTs tweets får man redigera förhållandevis ofta.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag vill bara inflika att debattläget i tråden håller en förvånadsvärt god ton trots att det är politik som debatteras. Inga personangrepp eller hot om hästhuvuden i fotändan på sängen. Keep it up folks - att vi har ett invandringsproblem råder inga tvivel om, oavsett om man försöker lyfta över det hela på bristande infrastruktur isf. kulturella avvikelser, eller tar in sanningen som en vuxen..eh...men? man? hen?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag håller inte med om att det är ett invandringsproblem. Ett integrationsproblem eller assimileringsproblem skulle jag kunna sträcka mig till om nu ett homogent samhälle eftersträvas.
----
Jag hörde Lisa Pelling kläcka ur sig igår att det behöver bli svårare att starta företag i Sverige eftersom det startas företag som inte sköts rätt. Det var nog ett av de mest utvecklingsfientliga uttalanden jag nånsin hört.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag håller inte med om att det är ett invandringsproblem. Ett integrationsproblem eller assimileringsproblem skulle jag kunna sträcka mig till om nu ett homogent samhälle eftersträvas.
----
Jag hörde Lisa Pelling kläcka ur sig igår att det behöver bli svårare att starta företag i Sverige eftersom det startas företag som inte sköts rätt. Det var nog ett av de mest utvecklingsfientliga uttalanden jag nånsin hört.

Det startas massor av såna företag, särskilt just nu. Massor med folk startar just nu upp nätbutiker och inser inte hur mycket de måste ta betalt så de ligger och säljer sina produkter allt för billigt, jobbar arslet av sig och skriver sen trådar på facebook och frågar varför de inte tjänar några pengar.

Och deras konkurrenter som faktiskt sköter sina nätbutiker rätt försöker diplomatiskt förklara att de måste ta mer betalt.

Det är ju nåt som alltid förekommit i de flesta branscher men som nu formligen exploderat.
Ett liknande exempel är ju friseringar för 100kr på vissa ställen.

De som tycker det är för svårt att starta företag i Sverige kommer knappast heller tycka det är lätt att försörja sig som egenföretagare.
 
Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag håller inte med om att det är ett invandringsproblem. Ett integrationsproblem eller assimileringsproblem skulle jag kunna sträcka mig till om nu ett homogent samhälle eftersträvas.
----

- Klart du inte håller med : ) Du menar väl att vi skulle "integrerat" packet som mördar, spränger och våldtar, lite bättre? Kanske med fina lägenheter mer centralt....någon resa till Karibien så att de inte mår så dåligt så de måste visa upp sig med sedelbuntar o vapen på bild? Du måste helt enkelt ha rätt, känner jag..

Assimilering ja..det är väl frågan om ett samarbete där för att få någon att införliva de svenska värderingarna? Ska det göras med våld då, för det är knappast något någon av dem själva vill. Om du inte insett det för längesedan så är det illa. De ser ner på den svenska kulturen, förstår du. De spottar på våra poliser och kallar kvinnor både inom Polis och sjukvård för horor. Nyheter?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
- Klart du inte håller med : ) Du menar väl att vi skulle "integrerat" packet som mördar, spränger och våldtar, lite bättre? Kanske med fina lägenheter mer centralt....någon resa till Karibien så att de inte mår så dåligt så de måste visa upp sig med sedelbuntar o vapen på bild? Du måste helt enkelt ha rätt, känner jag..

Assimilering ja..det är väl frågan om ett samarbete där för att få någon att införliva de svenska värderingarna? Ska det göras med våld då, för det är knappast något någon av dem själva vill. Om du inte insett det för längesedan så är det illa. De ser ner på den svenska kulturen, förstår du. De spottar på våra poliser och kallar kvinnor både inom Polis och sjukvård för horor. Nyheter?

Som bekant är det många som inte tar sig in i samhället trots att de är skötsamma individer. Kommer man inte in på arbetsmarknaden lär man sig inte språket och kan inte ta del av resten av samhället. Där är en av baksidorna med det fria skolvalet. De som begriper att möjligheten finns och ser vad som händer väljer att flytta sina barn. Det innebär att de andra barnen också hamnar på bakfoten som sina föräldrar och blir en fortsatt belastning.

Jag väljer att se att de flesta invandrade människor inte är brottslingar. Din naiva inställning att "de" ser ner på oss gäller för en liten del av folket. Ska de bestämma över resten?
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top