Sverige idag..

Nighttrain

Medlem
Gick med
5 Apr 2019
Ort
Örebro
Hoj
Harley, Ducati, Honda, Yamaha
Avskräckande.. Vad är det för såsse snack? Utvisa skithögarna. Ge rättsväsendet musklerna de behöver. Ut med skiten. Varför ska våra skattepengar gå till kriminellt pack. Många varken har, kommer eller vill leva som vanligt hederligt folk, i fred och frihet. Sluta vara så jävla naiva. Sverige ett smörgåsbord för multikriminellt pissfolk. Ut med dom.
 
Last edited:

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Att bli inlåst och inte kunna röra sig fritt är ganska plågsamt bara det. Fungerar andra länders fängelser bättre än de svenska när det kommer till att återanpassa de intagna? Jag förstår att man vill hämnas, men det allra viktigaste bör vara att försöka göra situationen bättre när vanligt folk ska umgås med de utsläppta.

Den vetenskapliga termen för att svara på detta är recidivism, eller återfall. BRÅs statistik är lite gammal men visar att 30% av kvinnorna och 43% av männen återfaller inom två år. Det är högt även med internationella mått men t.ex Danmark ligger på samma nivå .

https://www.bra.se/bra-in-english/home/crime-and-statistics/crime-statistics/recidivism.html

En internationell överblick kan ni se här (figure 2), men lyckades inte länka bilden.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6743246/#ref-38

Slutsats: Vare sig Sverige (låga straff) eller USA (höga straff) är bra på att förhindra återfall. Min högst personliga teori är att många som återfaller gör det av psykiska problem som gör det svårt att hålla sig borta från brott. Jag är själv pappa till ett barn som kämpar med psykisk ohälsa och varken vård eller straff lyckas rädda alla där.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ett skäl som brukar anges är avskräckande, men det är väl knappast någon som tror på längre. Så det är väl hämnd/straff och för att minska risken för brott den stund de är inlåsta. Plus någon form av försök att få interner att inse brister med livsstilen.
Det är klart det är avskräckande, ett bra exempel på det är att jag och många med mig håller oss konstant 29km/h över laglig hastighet.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Nighttrain

Medlem
Gick med
5 Apr 2019
Ort
Örebro
Hoj
Harley, Ducati, Honda, Yamaha
Swebbtv! Är du inte klok.



Det är ju ren propaganda(oavsett sakinnehåll). Dessutom tigger de pengar, de förväntar sig att folk helt frivilligt utan tvång ska finansiera deras fortsatta överlevnad.

Aha, lite som etablerad ”oberoende” media är berättigad presstöd via skattesedeln för deras fortsatta överlevnad menar du?
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Från en anonym åklagare:

Gängkriminella från Göteborg stoppades – mitt i Stockholm
https://www.expressen.se/gt/krim/gangkriminella-fran-goteborg-stoppades-i-stockholm/

Mannen i artikeln dömdes för inblandning i dubbelmordet på Vårväderstorget. Under villkorlig frigivning från fängelse tas han med en laddad halvautomatisk pistol. Två saker stör mig nu:

1. Mannen är villkorligt frigiven med 1 år och 7 månader kvar på sitt straff. Trots det bestämmer domstolarna att förverka endast 1 år av denna frihet. Motivering? Det är "skäligt".

2. Mannen är gängkriminell. Han är dömd för inblandning i två rena avrättningar där det ena mordoffret var en oskyldig 20-åring. Trots återfallet i allvarlig brottslighet döms han bara till fängelse 2 år, vilket är minimistraffet för grovt vapenbrott.

Det är obegripligt att lagstiftaren accepterar detta. En liten grupp människor hotar tryggheten och rättvisan för alla oss andra. Är det någon grupp man måste ta i mot så är det denna klick. Dags att vara hård mot dom hårda.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Det är klart det är avskräckande, ett bra exempel på det är att jag och många med mig håller oss konstant 29km/h över laglig hastighet.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Man kan köra precis så fort man känner för - risken för att möta en polis på vägarna utanför stan är så pass liten att straffpåföljden har noll betydelse.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har skrivit det förr:

Ta bort alla förtidsfrigivningar, om du döms till 6 år ska du sitta 6år, om du sköter dig bra, missköter du dig ska du sitta i två år till, för varje misskötsel.

Eller då höjer vi alla minimistraff med 30% och fortsätter att släppa folk efter 2/3 om dom sköter sig bra men låter dom sitta full tid om dom inte gör det.

Minimistraff ska vara just det, det minsta straff man kan dömas till, inte som nu när folk regelbundet döms till mindre än minimistraff???

Har man suttit av sitt straff är man välkommen tillbaka att göra ett nytt försök i samhället.

Väljer man att fortsätta att begå brott så ska man inte dömas till minimistraff igen, utan någonstans på mitten av min/max skalan, man borde ju ha lärt sig något av att ha suttit en vända och agera därefter.

Begår man ett tredje brott ska man dömas efter max skalan.

Saknar man Svenskt medborgarskap eller har dubbla ska man ALLTID dömas till utvisning.
(och vi ska se till att den verkställs omedelbart)

Hit får man komma och få en andra chans i livet, väljer man att komma hit för att begå brott har man förverkat den chansen.

Om man utvisar dom man kan borde det frigöra platser/resurser till dom som ska sitta lite längre.
 
Last edited:

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag har skrivit det förr:

Ta bort alla förtidsfrigivningar, om du döms till 6 år ska du sitta 6år, om du sköter dig bra, missköter du dig ska du sitta i två år till, för varje misskötsel.

Eller då höjer vi alla minimistraff med 30% och fortsätter att släppa folk efter 2/3 om dom sköter sig bra men låter dom sitta full tid om dom inte gör det.

Minimistraff ska vara just det, det minsta straff man kan dömas till, inte som nu när folk regelbundet döms till mindre än minimistraff???

Har man suttit av sitt straff är man välkommen tillbaka att göra ett nytt försök i samhället.

Väljer man att fortsätta att begå brott så ska man inte dömas till minimistraff igen, utan någonstans på mitten av min/max skalan, man borde ju ha lärt sig något av att ha suttit en vända och agera därefter.

Begår man ett tredje brott ska man dömas efter max skalan.

Saknar man Svenskt medborgarskap eller har dubbla ska man ALLTID dömas till utvisning.
(och vi ska se till att den verkställs omedelbart)

Hit får man komma och få en andra chans i livet, väljer man att komma hit för att begå brott har man förverkat den chansen.

Om man utvisar dom man kan borde det frigöra platser/resurser till dom som ska sitta lite längre.


Jag håller med svårare än så ska det inte behöva vara.
Jag tycker även att sitt svenska medborgarskap får man på prov. Kan man inte sköta sig och anpassa sig till vårt samhälle så dras det in och man åker ut.
Något liknande som man har med sitt nytagna körkort
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Carin Götblad, regionalpolischef Mitt, ser ett mönster bland många av gärningsmännen.
"Det vi kan säga är att många av gärningsmännen kommer från utsatta områden. Det betyder inte alla alla gör det, men det är väldigt vanligt"

- Eller översatt till vanlig svenska: "i princip alla av de här gärningsmännen är invandrare eller barn till invandrare".

Utsatta områden? Utsatta för vad? Den egna kriminaliteten. Varenda mänska som satt en fot i någon av de här områdena vet att de enda "utsatta" där är de som drabbas av de kriminella. OFFREN är utsatta..inte förövarna.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det är klart det är avskräckande, ett bra exempel på det är att jag och många med mig håller oss konstant 29km/h över laglig hastighet.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Gör folk så fortfarande? Jag kör aldrig för fort numera. Fick böter för det för 20 år sen och fick mig en tankeställare.:D

Jag vill påstå att det är skillnad på vanliga Svensson som lever ett ordnat liv och yrkeskriminella. De senare vet av födsel och ohejdad vana att de är mästare på brott och aldrig åker fast. Skulle de nån gång ha blivit gripna är det på grund av andra människor. Inte sjutton har de med i beräkningen att en urblåst lägenhet skulle kunna göra att de blir inlåsta flera veckor.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag har skrivit det förr:

Ta bort alla förtidsfrigivningar, om du döms till 6 år ska du sitta 6år, om du sköter dig bra, missköter du dig ska du sitta i två år till, för varje misskötsel.

Eller då höjer vi alla minimistraff med 30% och fortsätter att släppa folk efter 2/3 om dom sköter sig bra men låter dom sitta full tid om dom inte gör det.

Minimistraff ska vara just det, det minsta straff man kan dömas till, inte som nu när folk regelbundet döms till mindre än minimistraff???

Har man suttit av sitt straff är man välkommen tillbaka att göra ett nytt försök i samhället.

Väljer man att fortsätta att begå brott så ska man inte dömas till minimistraff igen, utan någonstans på mitten av min/max skalan, man borde ju ha lärt sig något av att ha suttit en vända och agera därefter.

Begår man ett tredje brott ska man dömas efter max skalan.

Saknar man Svenskt medborgarskap eller har dubbla ska man ALLTID dömas till utvisning.
(och vi ska se till att den verkställs omedelbart)

Hit får man komma och få en andra chans i livet, väljer man att komma hit för att begå brott har man förverkat den chansen.

Om man utvisar dom man kan borde det frigöra platser/resurser till dom som ska sitta lite längre.

Privatisera kriminalvården. Finns säkert investmentbolag som kan köpa byggnader i öde Sibirisk tundra för en spottstyver. Eller en ö i Arktis.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Carin Götblad, regionalpolischef Mitt, ser ett mönster bland många av gärningsmännen.
"Det vi kan säga är att många av gärningsmännen kommer från utsatta områden. Det betyder inte alla alla gör det, men det är väldigt vanligt"

- Eller översatt till vanlig svenska: "i princip alla av de här gärningsmännen är invandrare eller barn till invandrare".

Utsatta områden? Utsatta för vad? Den egna kriminaliteten. Varenda mänska som satt en fot i någon av de här områdena vet att de enda "utsatta" där är de som drabbas av de kriminella. OFFREN är utsatta..inte förövarna.

Man börjar nästan förstå varför hon sympatiserar så mycket med gärningsmännen.
Undrar vilket område hon själv kommer ifrån?
https://www.expressen.se/nyheter/polischefen-riskerar-straff-systematiskt-felaktigt/
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag håller med svårare än så ska det inte behöva vara.
Jag tycker även att sitt svenska medborgarskap får man på prov. Kan man inte sköta sig och anpassa sig till vårt samhälle så dras det in och man åker ut.
Något liknande som man har med sitt nytagna körkort

Jag tycker att det är oklart varför svenska medborgarskap skall delas ut i nuvarande omfattning överhuvudtaget.



Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Jag tycker att det är oklart varför svenska medborgarskap skall delas ut i nuvarande omfattning överhuvudtaget.



Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Svenskt medborgarskap med tillhörande ansökan är ett jävla skämt.

Jag bor i en mindre kommun sedan 1989 (då jag föddes i sagd kommun). Mina föräldrar flyttade till sverige på sent 80tal från england. Jag blev "per automatik" brittisk medborgare fram tills jag var 15 och fick välja. Jag fortsatte vara brittisk medborgare då det är ett relativt svårt medborgarskap att återfå.

2016 Valde jag att bli svensk medborgare då jag gift mig och började klura på det här med barn. En trygghetsfråga helt enkelt.

Ansökan var ett fåtal frågor som man "inte kan svara fel på" .
1 månad senare fick jag ett vanligt kuvert med ett a4 vattenstämplat "2015" och lite annan text (utgånget i mina ögon) med ett Diplom (typ som när man varit duktig på hemkunskapen i 7an eller något)

Thats it... Inget mer.

Sen skrev min kära kommun till mig och sa grattis till att bo i sverige, det är skithäftigt!
Kom ner i hembygdparken och hör på olika föreningar, få en flagga och ät fika med alla andra nya svenskar :)

Då hade jag bott i samma stad i 28-ish år ;) och varit med i flertalet föreningar som skulle visa upp sig där.
Bra koll kommunen, och bra koll migrationsverket...

Men tycker inte staten att medborgarskap är varken viktigt eller relevant så fattar jag att inte pöbeln gör det heller!
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Fråga, hur mycket ogillar ni SAS idag?

10 = jättemycket

1 = nej jag hatar vita människor

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Raderad medlem 51742

Guest
Fråga, hur mycket ogillar ni SAS idag?

10 = jättemycket

1 = nej jag hatar vita människor

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

0 = det antal kunder som bestämde sig för att boka en resa med SAS som ett resultat av deras reklamfilm och sättet de hanterade kritiken mot filmen.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top