Sverige idag..

Vem är det egentligen som står bakom detta påfund med att smyga in den "mixade" PK-familjen i snudd på varje reklam...?

Vit kvinna som läser sagor för vit dotter...och uppenbart utomeuropeisk son...

Visst. Det finns säkert i vårt avlånga land och det finns säkert flera exempel. Men det är tamejfan inte norm...! Vem är det som ser till att allt från apoteket till IKEA till Volvo till försvaret MÅSTE smyga in denna jävla PK-dynga i sin reklam...?

Jag känner mig synnerligen kränkt som vit blekfet medelålders man, helt utan utomeuropeiska familjeband.
Har hört att reklam ska spegla hur samhället ser ut, inte hur familjer ser ut men vem som bor där.
Jädra trams rakt igenom.

Last edited:
Vem är det egentligen som står bakom detta påfund med att smyga in den "mixade" PK-familjen i snudd på varje reklam...?

Visst. Det finns säkert i vårt avlånga land och det finns säkert flera exempel. Men det är tamejfan inte norm...! Vem är det som ser till att allt från apoteket till IKEA till Volvo till försvaret MÅSTE smyga in denna jävla PK-dynga i sin reklam...?

Jag känner mig synnerligen kränkt som vit blekfet medelålders man, helt utan utomeuropeiska familjeband.
Och så ska det talas "blattiska" i TV-reklamen, lär dem svenska innan de får prata offentligt!

Har hört att reklam ska spegla hur samhället ser ut, inte hur familjer ser ut men vem som bor där.
Jädra trams rakt igenom.

Det mest rimliga vore väl att skapa reklam som attraherar en eller flera tilltänkta målgrupper. Menar man att man på något sätt attraherar både svenskar och "svenskar" då man gör reklam som föreställer en "mixad" familj där vissa familjemedlemmar är vita och vissa är svarta...?

Jag säger inte att det är något fel med den "mixade" familjen, men det är förbannat i helvetet inte normen i Sverige...! Eller ska vi inledas att tro att en "mixad" familj i ett litet radhus i en Stockholmsförort, med elbil, jättemånga telefonabonnemang, potatischips och IKEA's sängkläder är målsättningen med livet...?

Sjukt jävla less på detta PK-daltande.

Det mest rimliga vore väl att skapa reklam som attraherar en eller flera tilltänkta målgrupper. Menar man att man på något sätt attraherar både svenskar och "svenskar" då man gör reklam som föreställer en "mixad" familj där vissa familjemedlemmar är vita och vissa är svarta...?

Jag säger inte att det är något fel med den "mixade" familjen, men det är förbannat i helvetet inte normen i Sverige...! Eller ska vi inledas att tro att en "mixad" familj i ett litet radhus i en Stockholmsförort, med elbil, jättemånga telefonabonnemang, potatischips och IKEA's sängkläder är målsättningen med livet...?

Sjukt jävla less på detta PK-daltande.
Håller med dig, men att inte vända sig till alla landar som vi alla vet i diskreminering som är totalförbjudet i dagens samhälle.
Att ha ett självförtroende tycks också vara fel.

Vem är det som tycker det är så viktigt att göra poängen om och om igen är väl frågan.

Jag tror tanken är att "alla ska känna sig inkluderade" och kanske extra mycket de grupper som man vill nå.

Notera också rullstolen förresten. Rullstolar ska också med!

Det finns också en önskan att rita upp hur man vill att det ska vara, inte hur det är.

Det är kulturkrig helt enkelt.

Ps. Ingen slöja eller hbtqia dock

Jag kan trösta er alla med att "mannen" i randig tröja som läser sagor för barnen är en kvinna, möjligen ickebinär eller transman.

Apropå Netflix serien om helikopterrånet så tittar jag lite på den gamla dokumentären om rånet, mycket bra, finns på SVT play.
Men, hur kan man bo i ett land där polisen stillasittande ser på ett 31 minuter långt rån, försvaret vägrar hjälpa till, åklagaren viftar bort frågan att man kunde skjutit på helikoptern.
Vi är så efter i Sverige, rädda oss.

Bra med lagstiftning - då slipper man tänka själv......
Problemet ligger i antagandet att röpplet som skrivit skiten har gjort det.
Eller de fan som röstat på förslaget....

.... De sistnämnda behöver ju iofs inte göra det, för de har ju inte läst skiten....

Så länge det finns krafter som kultiverar våra traditioner och håller liv i den underbara kultur vilken i alla fall jag vuxit upp i, typ 70-90 talen, så kommer den inte att försvinna! Kultur hålls levande genom att upprätthålla traditionerna, genom att leva enligt dom vanor och normer man blivit fostrad med. Detta ansvar ligger ytterst på föräldrarna, lärarna, cheferna, styrelser i föreningar och företag, och faktiskt hos oss alla.

Kristet eller okristet; att vända andra kinden till verkar inte fungera, därför skaver det ofta mellan olika folk, periodvis också våldsamt. Som Ceasar en gång uttryckte sitt missnöje med kelterna i nordvästra europa; "långa ljusa och jävligt envisa", så är jag ganska säker på att svenskar, och det svenska sättet, kommer att leva vidare. Genom svält och storm, om ni så själva behöver utvandra! Ni har ju för fasen överlevt hittills.

Och om jag tillåter mig vara aningens romantisk så vore det väldigt synd om dom ljusblåa ögonen och det blonda, på senare år aningens råttgråa håret som aldrig slutat inspirera mig och ofta får mig att skratta högt, skulle försvinna från jordens genpool.

.. får nog lägga till att jag inte för denna del anser att blåa ögon och blont hår är typiskt svenskt, jag förstår att sveriges olika landskap omfattar en varierad pallett av ögon/hårfärg. Mina minnen har främst påverkats av min tidiga uppväxt nere i Helsingborg och mina klasskamrater där. Samt mitt sociala experiment och eviga kärlek Camilla som 100% nordisk har just blåa ögon och mörkblont hår. Så jag kan vara aningens partisk ;)

Last edited:
Är det ett rent sammanträffande att högre siffra verkar betyda en allmänt bättre levnadsstandard...?

Visst, jag skulle gärna nöja mig med att bara betala 10% skatt. Men jag vet inte om jag vill ha den levnadsstandard, den infrastruktur, den skola, den sjukvård eller den statsapparat som erbjuds i Rumänien eller Bulgarien...

Är det ett rent sammanträffande att högre siffra verkar betyda en allmänt bättre levnadsstandard...?

Visst, jag skulle gärna nöja mig med att bara betala 10% skatt. Men jag vet inte om jag vill ha den levnadsstandard, den infrastruktur, den skola, den sjukvård eller den statsapparat som erbjuds i Rumänien eller Bulgarien...
Lägre skatter = större skillnad i levnadsstandard inom befolkningen????

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back