Sverige idag..

Raderad medlem 51742

Guest
Så, vem blir ny partiledare för Vänsterpartiet?
Dinamarca verkar vara en lågoddsare. Vad sägs om det?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/dinamarca-det-vi-vill-ha-ar-ett-radikalare-vansterparti

Ja, det ligger väl nära till hands, men svårt att sia iofs. Lyssnar man på hur många av vänsterpartiets företrädare för sig i debatten är det lätt att tänka sig att partiet är på väg i en mer radikal riktning, men tänker man på det mer väljartaktiskt är det inte lika självklart.

Vänsterpartiets framgångar under senare år tror jag mycket kan ses i ljuset av en socialdemokrati som går åt höger. Vänsterpartiet finns där som ett alternativ för de som egentligen är socialdemokrater, men som tycker att S gått för långt åt höger/mitten. Där har väl Jonas Sjöstedt varit en perfekt partiledare när det gäller att att nå denna väljargrupp utan att folk skall bli skrämda av för mycket vänsterradikalism. Detta är en väljargrupp där även SD konkurrerar om rösterna.

Samtidigt har ju V en position som innebär att vara en tydlig motreaktion mot SD, vilket talar för en mer radikal linje. Här bör en viss ambivalens infinna sig. Blir man för radikal riskerar man kanske att skrämma bort de väljare man annars skulle kunnat locka till sig från S.

Ytterligare en dimension är klimatfrågan, vilket också talar för en mer radikal riktning om man skall positionera sig och locka röster från Miljöpartiet. Här finns förmodligen det största utrymmet att radikalisera sig, med tanke på hur stor klimatfrågan är, Gretaeffekten osv.

Som en våt filt ovanpå allt ihop ligger den identitetspolitiska dimensionen som troligen attraherar den stora väljarbas som utgörs av storstadsmedelklass, ofta med högre utbildning och anställda på myndigheter och andra delar av det identitetspolitiska industriella komplexet. Frågan är hur mycket V har att vinna på att radikaliseras mer åt det här hållet? Inte mycket, skulle jag gissa. Vilket annat parti skulle dessa väljargrupper fly till om V drev en "mildare" identitetspolitik?

Vad leder detta då till för slutsats om partiledarval? Skulle man tänka väljartaktiskt kanske en möjlig slutsats skulle vara att välja en kandidat som står för en något mer radikal profil inom frågor där det går att profitera på radikalismen (t ex klimatet), men i övrigt satsa vidare på spåret att vara som S men lite mer åt vänster, vilket innebär en mjukare och mindre radikal framtoning i de flesta andra frågor, t ex en viss nedtoning av den identitetspolitiska dimensionen. Skulle de bli för radikala lär det vara svårt att fortsätta vara ett tioprocentsparti.

Samtidigt är väl V inte kända för att alltid vara lika väljartaktiskt förblindade av makthunger som exempelvis S. Det finns ju även en del trender och samhällsförändringar som på olika sätt kan föra hela samhällsdebatten i en betydligt mer radikal riktning och i sådana scenarier skulle det mycket väl kunna visa sig bli gynnsamt att bli mer radikala.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Så, vem blir ny partiledare för Vänsterpartiet?
Dinamarca verkar vara en lågoddsare. Vad sägs om det?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/dinamarca-det-vi-vill-ha-ar-ett-radikalare-vansterparti
Utmärkt, kommer putta över fler bittra vänsterväljare till SD.
Låt VPK och C bli islamistpartier, bara bra, då blir det ännu tydligare med alternativen. Att ha en vit man som partiledare för VPK har förstås varit ytterst bedrägligt.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ali Esbati backar undan p.g.a. att han har "fel kön".

Linda Sneckar, Ulla Andersson (har dessa två fel hudfärg!?!) och Rossana Dinamarca...

Spelar det någon roll vilken tomte som leder clownskeppet?
Ali är väl dessutom förrädare? Vad gjorde han ens på Utöya?

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
De är ju så jävla dåliga.
Undrar hur Häkkinen och Brooklyn känner nu

9144f1e697f5d83d0c99a4463f56d523.jpg


Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
De är ju så jävla dåliga.
Undrar hur Häkkinen och Brooklyn känner nu
9144f1e697f5d83d0c99a4463f56d523.jpg

Är jag helt ute och cyklar när jag påstår att i svensk politik
vill alla bli riksdagshen (Europaparlamentariker, Brysselbyråkrater osv)
men inga riksdagshen vill bli partiledare ?

Att vara riksdagshen är tydligen ett bra jobb !

Att bli partiledare är däremot att bli utsedd till ett riktigt skitjobb !
Jämfört med det ekonomiska utbytet.

Eller är det så att dagens politiker uppfostras i kupan till att bli arbetbin, inte till att bli drottning ?
Eller är det så att drottningen dödar alla potentiella aspiranter så när det är dags
för drottningen att gå vidare
finns det bara arbetsbin att välja mellan i kupan ? Och dom vet sina begränsningar ?
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Symptomatiskt beteende - låtsas inte vilja.
Hoppas verkligen det blir hon, bättre present kunde man inte önska. Gärna att hon går runt med sin pubertala t tröja ofta också.
Är det något som möjligen kan rädda detta land så är det en djup polarisering.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Vad kan det här bero på? Illvilliga alarmister? Detta tror jag personligen är en konsekvens av att arbetarsvinen i vården som lurats att tro att SD är bra sprider lögner.

Tacka vet jag oss akademiker i innerstan som vet att på våra privata vårdinrättningar på Östermalm är det minsann inga hot.






8a8b97bb48a2f100984bd78475095d7f.jpg
10f0a7403a31e84434741184148cd933.jpg


Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Vad tänker ni att man ska göra åt saken?

Sluta rösta?
Civil olydnad?
Annat?
Inse att staten inte har mer mandat än en fis i rymden att styra våra liv, att staten som entitet bara existerar i våra hjärnor och att det faktiskt är människor som de facto representerar staten och som alltså bestämmer vad du skall tvingas till.
Förbereda sig mentalt, flytta, rösta, söka asyl, försäkra sig, skriva inlägg, dela saker på Facebook, uppmuntra vänner, swisha, köpa böcker, gå med i föreningar och partier.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Förbereda sig mentalt, flytta, rösta, söka asyl, försäkra sig, skriva inlägg, dela saker på Facebook, uppmuntra vänner, swisha, köpa böcker, gå med i föreningar och partier.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Få ut avkomman ur landet. Prio ett.

De som kan flytta flyttar. När vi måste fly är det försent och inget land kommer bevilja svenskar asyl. Det sorgliga är att det vi ser nu är bara en blek föraning, tendens rentav, av vad som komma skall. Letar i mig själv för att finna dådkraft att ta mig härifrån. Kan jag göra det med barn (vuxet) här, med föräldrar kvar i livet, med syskon och syskonbarn i uppväxande ålder? Vad har jag ens att erbjuda en annan nation, ett annat land?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Få ut avkomman ur landet. Prio ett.

De som kan flytta flyttar. När vi måste fly är det försent och inget land kommer bevilja svenskar asyl. Det sorgliga är att det vi ser nu är bara en blek föraning, tendens rentav, av vad som komma skall. Letar i mig själv för att finna dådkraft att ta mig härifrån. Kan jag göra det med barn (vuxet) här, med föräldrar kvar i livet, med syskon och syskonbarn i uppväxande ålder? Vad har jag ens att erbjuda en annan nation, ett annat land?

Svårt att veta hur det blir, klart är att Sverige måste och kommer förändras. Håller med om att det inte lär stanna här.

Sverige som nation är dödfött, det här går aldrig att få ihop igen. Kanske alla som vill jobba och bidra väljer att bo på ett ställe så kan de andra bo i sina kalifat. Kanske Häkkinen kan bo i Tensta och jag i Sölvesborg? Det skulle egentligen inte behövas så värst mycket, ta bort Robin Hood skatt förutom till glesbygd. På lokal nivå kunde vi folkomrösta om att utesluta Spånga stadsdel och Farsta Vantör. Det tillsammans med ingen skatteutjämning skulle göra underverk.

I måndags sade jag till någon att man borde ha en bingo av något slag varje morgon innan man slår på alla fake news kanaler. Hur många mord och sprängningar orkar man med?

Denna vecka har jag tex behövt vakna pga bomb, läsa om dubbelmord nära orten jag är uppväxt i samt läsa om rån/ mordförsök inatt då jag också smög runt onykter i stan. Hur nära vill man ha våld? Hur ofta?

Jag tror dock svenskar kommer kunna få asyl så länge vi har något att komma med, men ett svenskt pass är ju redan nu skrattat åt i hela världen.

Vad du har att erbjuda är svårt att veta. Skräckhistorier från Sverige?

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Vad du har att erbjuda är svårt att veta. Skräckhistorier från Sverige?

Nu var väl inte det så mycket en fråga till dig utan reflektion apropå, men tack för förslag. Det var dock längesen jag blev kallad författarämne. Undlåter att bedöma relevansen i de omdömena.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Små små återkommande fake news/"misstag".
14cacebbb9a3d5d9d156270c1f038556.jpg


Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Jag frågar igen:
Vad i detta menar du är fake news?
Att de medger ett misstag?

Jag har under de senaste tre åren regelbundet blivit kontaktad av journalister och kända svenskar för att de vill att jag ska uttala mig om allt möjligt. Det har kommit inbjudningar till bartömningar och bröllop från alla möjliga människor.
Anledningen är enkel. Ett av mina telefonnummer har tidigare tillhört en "A-kändis“. Hade jag svarat hade nog tidningarna gjort honom förvånad.
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Top