Sverige idag..

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Forskare åsido, så nen, inte ens Jerzy har haft den förklaringsmodellen.

Om det varit socioekonomiska faktorer skulle det varit helt bat shit crazy insåg Polen och Rumänien. Där snackar vi klyftor 2-4ggr i Sverige.

Det ÄR bat shit crazy i Rumänien för helvete... och Polen på sina håll.


Hämtar ni ALL information från "alternative facts"-sidor?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Klart vi blir bättre på akutvård.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/svenska-kirurger-lars-upp-i-sydafrika

https://www.facebook.com/tino.sanandaji/posts/10153063023733231:0
Sveriges befolkning har ökat med ca 17 procent sedan 1980. Samtidigt visar Brå att antal anmälda mordförsök, misshandel och rån mer än fördubblats. I SCBs undersökning av levnadsförhållanden har andel som uppger att de blivit utsatta för våld likaså ökat mellan 1980 och sist rapporterade år 2007. Att antal väktare tredubblats och utgifter på larm och övervakning ökat ännu mer tyder heller inte på ökad underliggande trygghet.

Ökad trygghet och minskat våld är knappast vad en seriös granskning av statistiken tyder på. Statistiken visar ungefär vad tidningsrubrikerna visar, nämligen att våldet har ökat jämfört med exempelvis 1980. Det stämmer inte som Fredrik Reinfeldt påstår att ”Brottsligheten sjunker och den sjunker brett”. DN och Reinfeldt ger sken av att de är upplysta och informerar en irrationell pöbel att våldet ”faktiskt” har minskat. Who are you going to believe, me or your lying eyes?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Läs exempelvis Zodas länk ovan om du vill.


Nej, om du ifrågasätter offentlig statistik så får DU presentera annan tillförlitlig statistik som säger annat. Jag köper det om det är trovärdigt, tro inte annat.

Men nu är det bara svepande ordalag och hänvisning till en braskande artikel i en populärtidskrift. Som inte har med saken att göra.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Trollen här i tråden påstår saker som saknar stöd i statistiken. Känslan av att det blir otryggare skapas av konstanta påståenden om det. Att personalen på akuten påstår något som inte har stöd i fakta kan förklaras med konfirmationsbias. Man ser det man vill se.

"Journalisten" Lamotte ville se kravaller och såg till att skapa det en kväll när det var lugnt för att kunna visa sin bild av samhället.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Trollen här i tråden påstår saker som saknar stöd i statistiken. Känslan av att det blir otryggare skapas av konstanta påståenden om det. Att personalen på akuten påstår något som inte har stöd i fakta kan förklaras med konfirmationsbias. Man ser det man vill se.

"Journalisten" Lamotte ville se kravaller och såg till att skapa det en kväll när det var lugnt för att kunna visa sin bild av samhället.

Det är precis så det går till. Och för den bilden finns det dessutom stöd i forskning...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nej, om du ifrågasätter offentlig statistik så får DU presentera annan tillförlitlig statistik som säger annat. Jag köper det om det är trovärdigt, tro inte annat.

Men nu är det bara svepande ordalag och hänvisning till en braskande artikel i en populärtidskrift. Som inte har med saken att göra.

Så sjukvårdens statistik ovan eller den som presenterats precis nu i inlägg ovan är inte tillförlitlig för den passar dig inte alltså. Taget.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Så sjukvårdens statistik ovan eller den som presenterats precis nu i inlägg ovan är inte tillförlitlig för den passar dig inte alltså. Taget.

Jag har tidigare presenterat sjukvårdens offentliga statistik i graf.

Tino kommer bara med ett påstående. Ingen källa, ingen hänvisning. Det är inte seriöst och du är ju grundlurad om du hänvisar till ett påstående.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Forskare åsido, så nej, inte ens Jerzy har haft den förklaringsmodellen.

Om det varit socioekonomiska faktorer skulle det varit helt bat shit crazy in säg Polen och Rumänien. Där snackar vi klyftor 2-4ggr i Sverige.

Forskare åsido, så nej, inte ens Jerzy har haft den förklaringsmodellen.

Om det varit socioekonomiska faktorer skulle det varit helt bat shit crazy in säg Polen och Rumänien. Där snackar vi klyftor 2-4ggr i Sverige.

Ja det är dumheter som en del okunniga, aktivister eller bara lite obegåvade tror på.


Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Läs exempelvis Zodas länk ovan om du vill.

Återkom sedan med en trevligare attityd. Det är ändå jul snart och din gran har väl inte brunnit?
Haha, granen. Det var nästan slag under bältet, fackliga troll gillar inte Reinfeldt



Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Du bor där ofta? Många gäng som drar runt med automatvapen? Sluta.


Det finns offentlig statistik även i Rumänien... den är talande vad gäller brottslighet osv. Men östeuropa framställs ju som ett föredöme i rysstrollens propaganda och om man inte ifrågasätter påståenden så är man ett lätt offer...
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Du bor där ofta? Många gäng som drar runt med automatvapen? Sluta.
Påstår du att vi har gäng som drar runt med automatvapen i Sverige? Att de har automatvapen och då och då använder dem är inte att dra runt med dem. För mig är det att gå med dem öppet.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag har tidigare presenterat sjukvårdens offentliga statistik i graf.

Tino kommer bara med ett påstående. Ingen källa, ingen hänvisning. Det är inte seriöst och du är ju grundlurad om du hänvisar till ett påstående.

Duger BRÅ?

https://www.bra.se/om-bra/nytt-fran...-04-okning-i-vissa-typer-av-dodligt-vald.html

Att det sups och dödas mindre i hemmen och vi ersätter det med våld på gatan och därmed så ålar det våld jag pratar om i flera inlägg men som du idogt säger minskar.

Men så var ju BRÅ filtrerade, eller ofiltrerade. Vilken verklighet passar dig nu? Det dödliga våldet ökar alltså. Inget annat.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Vill bara påpeka att det inte är samma sak rent statistiskt att bli utsatt för brott, och/eller anmäla brottet och/eller söka sjukvård - och/eller då bli inlagd på en avdelning.

Blir jag rånad en kväll och får en smäll av gärningsmannen så...orkar jag ens ringa polisen, när kommer dom? Anmäla, varför då? Omplåstring kan jag göra själv, jag har plåster hemma.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Påstår du att vi har gäng som drar runt med automatvapen i Sverige? Att de har automatvapen och då och då använder dem är inte att dra runt med dem. För mig är det att gå med dem öppet.
Åh nej, troll#2 kröp fram med ordklyverier.


Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag läste ditt inlägg fel, ursäkta.

:tummenupp

Tänkte på en sak när jag läste svt-artikeln Zoda länkade till, om akutsjukhuset i Sydafrika där svenska läkare tränar sig på att behandla skottskador.

Det går ju att utveckla resonemanget du tog upp om ett försäkringssystem för akutsjukvård. När jag svarade tänkte jag att det skulle vara antingen eller, men om jag skall nyansera mitt svar kanske det i framtiden blir så att det finns en offentligt finansierad akutsjukvård som kommer att vara ständigt underbemannad och som får ta hand om offer från gängkrigen m.m. Samtidigt kommer det finnas försäkringar som ger möjlighet att få tillgång till akutsjukvård för den som vill betala. Det kommer nog ställas krav på det ifall det inte längre går att upprätthålla en godtagbar nivå i dagens akutsjukvård och det kommer ju heller inte vara något konstigt eftersom det är så det fungerar i många andra länder.

Dvs de som blir skjutna lämnas inte på gatan, men de får inte den bästa akutsjukvården om de inte har betalat extra för försäkring.
 
Last edited by a moderator:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Påstår du att vi har gäng som drar runt med automatvapen i Sverige? Att de har automatvapen och då och då använder dem är inte att dra runt med dem. För mig är det att gå med dem öppet.

Automatvapen är tyvärr spridda i hela Europa sedan balkankrigen. Avgörande faktor här är "gäng" - marginalisering, ingen utbildning, misär osv. Så har det varit i alla tider; gruppen "unga sysslolösa män" får helt enkelt inte bli för stor i ett samhälle. Förr löste man det med lösdriverilagar, tvångsutskrivning till militärtjänst, jordbruksarbete etc. Idag låter man dysfunktionella hem fostra framtidens gangsters hur som helst.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vill bara påpeka att det inte är samma sak rent statistiskt att bli utsatt för brott, anmäla brottet och/eller söka sjukvård - och/eller då bli inlagd på en avdelning.

Blir jag rånad en kväll och får en smäll av gärningsmannen så...orkar jag ens ringa polisen, när kommer dom? Anmäla, varför då? Omplåstring kan jag göra själv, jag har plåster hemma.


Haft inbrott i bil och garage i Sverige. Lönt att anmäla? Nä. Gjorde det första gången men eftersom polisen hade fullt upp så blev det inget besök.
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top