Sverige idag..

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Boken skrevs iofs 1949 som en framtidsdystopi.

Japp.

Och om man har läst den så blir ju ironin extremt tydlig när man påstår att mer auktoritärt styre och mer stat (tex SD)betyder ökad demokrati. Det är bara att tänka på valspråken...

Har man inte läst bör man inte svänga sig med boken. Har man läst men inte förstått så än mindre. Rekommenderar även Animal Farm.


Buy quality, cry once
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Demokratin utövas av folket en gång vart fjärde år, demokratin är själva styrelseskicket. Om rösterna ger att parti x, y och z bildar regering så är det en följd av utövad demokrati. Om partierna x, y och z sen är mer auktoritära än partierna a,b och c så gör det inte demokratin mindre demokratisk.

Sd pratar här om statens kärnuppgifter som de jätteauktoritära begreppen trygghet och välfärd. https://sd.se/our-politics/skattetryck/

Jag ser inte hur Sd vill göra staten större, speciellt inte relativt alla andra riksdagspartier.
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
- Du tror att det räcker att uttrycka åsikter och tanka hem material för att klassas som kriminell?

Hur vet DU att det inte är så det fungerar idag, nästa vecka eller nästa år?

Jag har varit och är fortfarande aktiv i The Onion Router Network dvs det av SIDA sponsrade Tor-nätverket där det hemska och elaka Dark Web finns. Jag har blivit kallad till polisförhör över min verksamhet där man misstänkte mig för utpressning och en del av det misstänkta var en sarkastisk kommentar på ett fora där jag skrev om möjligheten av att kunna knäcka en viss typ av kryptering. Jag fick då undervisa polis och dess tekniker lite i hur det praktiskt fungerar. Min ISP's leverantör dvs Zitius dvs de som köper bandbredden från Stadsnätet har (ca ett år efteråt) stängt ned min internetanslutning pga "oönskad trafik". Numera går all min "misstänkt kriminella" nättrafik via flashback.net's VPN - som är den billigaste VPN'en i sverige - frånsett Bahnhofs okrypterade integrity.st
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Är du helt säker på att ingen, som du verkar vilja antyda fastnat i den digitala silen?
Även i äran och hjältarnas rike sker en och annan sak i tystnad i kulisserna.

- Är du helt säker på att ingen någonsin blivit falskt anklagad av någon för någonting någonsin?
Jag talar om ett övergripande system, precis som försvar och sjukvård. Kan man garantera att ingen blir feldiagnostiserad inom vårdsektorn?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Hur vet DU att det inte är så det fungerar idag, nästa vecka eller nästa år?

- Det vet ingen. Precis som ingen vet hur det fungerar utan vilken annan lösning somhelst. Som det ser ut nu så styrs den kriminella världen i internetskuggan, dvs. via kanaler som i dagsläget inte kan övervakas ens vid misstanke om brott. Ska vi lita på och ge Polismyndighet och försvar tillgång till verktyg som kan slå till mot det? Ska vi lita på någon annan än oss själva i varje givet läge?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det är nästan lite komiskt när myndigheterna får frågan om hur väl förberedda vi är på ett Coronautbrott och de alltid tycks fokusera på hur välfungerande rutiner vi har, men det är ju inte detta människor främst undrar över när de ställer den frågan. Människor undrar över om sjukvården kommer kunna ha kapacitet att hantera ett utbrott där många människor smittas. Det är ju en viss skillnad på att hantera ett enstaka fall mot ett läge med okontrollerad smittspridning och tusentals människor som ramlar in på akutmottagningarna.

Men jag kan förstå psykologin i det hela. Ingen vill säga något som på något sätt skulle riskera att övertolkas och bidra till allmän panik. Därför fokuserar man på att säga enbart sådant som går att belägga och visar på att allt just nu är under kontroll, men undviker att tala om framtida risker och scenarier.

Dom sa igår på rix radion att sverige är väl rustat för corona det går att få fram 200 isolerings platser till patienter i 14 dagar sedan är resurserna slut.

Dessutom vill ingen tala om hur lagrena med ev material ser ut och detta ur konkurens hänsyn:huvet
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Dom sa igår på rix radion att sverige är väl rustat för corona det går att få fram 200 isolerings platser till patienter i 14 dagar sedan är resurserna slut.

Dessutom vill ingen tala om hur lagrena med ev material ser ut och detta ur konkurens hänsyn:huvet

Gissar att dom 200 isoleringsplatserna kommer bli i tält.
För idag finns det mindre än 10 isoleringsplatser med undertrycksventilation för att hindra spridning av smitta från rummet ut i resten av sjukhuset.
https://bladet.se/nyheter/coronaviruset-offentliga-lognen-var-beredskap-ar-god/
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
- Är du helt säker på att ingen någonsin blivit falskt anklagad av någon för någonting någonsin?
Jag talar om ett övergripande system, precis som försvar och sjukvård. Kan man garantera att ingen blir feldiagnostiserad inom vårdsektorn?

Det här nedan är vad jag kommenterade:

Runt 2007 oroade man sig för filtreringen av generell internetövervakningen pga verktyg som kodord, mönster av ordkombinationer och liknande. Det är nu 13 år sedan, och då arbetsminnet i en persondator maxade på 3 GB ungefär : )
Ingen oskyldig som råkat titta på en Darknetsida lär fastna om personen inte utgör ett hot mot något annat än moralen.

Det börjar låta som någon variant på kålsuparteorier och relativisering.
Då det alltid förekommit att folk blivit falskeligen anklagade så gör det att relativt sett så är ett par till falskeligen anklagade inget problem, för det har ju alltid varit så...

Det ser iaf i mina ögon ut som om du verkligen ville tona ned risken att utan "skuld" fastna i filtret.
Med människor som programmerar och människor (med obehaglig tilltro till systemen) som utvärderar kommer det att bli fel, inte om utan hur mycket och hur stora.

Vad som sedan sker med dessa resultat både korrekta och felaktiga är en annan sak.

Det där jobbet som du sökte, du var på intervju och allt ser faktiskt rätt Ok ut men sedan blir det inget av.
Hur vet du att inte en eller flera herrar i mörkblå kostym varit förbi din potentiella arbetsgivare och sådär bara upplysningsvis berättat i allmänna termer att du nog trots allt är lite suspekt. Risken för detta varierar sannolikt beroende på bransch. För vissa jobb med säkerhetsklassning så är förstås kontakt med herrarna i mörkblått mer regel än undantag.

Exakt hur (algoritmer m.m) sållningen sker är förbehållet antar jag, ett mindre antal personer på Lovön(FRA), NSA, GCHQ och vad det nu kan vara. Men det är större eller mindre mängder med metadata (inkl. sociogram,geogram, m.m) om dig, mig och folk vi träffar som vägs samman och vägs på en vågskål som vi inte vet hur den ser ut eller som sagt vad som läggs i den.

Resultatet av vägningen antar jag, varierar.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
* informativ text* .

- För min del så litar jag mer på Svenska myndigheter än på gängkriminella. Det innebär då i praktiken att jag föredrar ett kontrollerat system som tillåter instanser som syftar till att nedkämpa brottsligheten, att förses med de nödvändiga medel som krävs. Oavsett om det gäller telefonavlyssning, app-avlyssning eller avsågade hageldundrare.

Ska vi vara helt avskiljda från samhällsskyddande och integritetsutmanande åtgärder, borde du inte behöva lämna efternamn och/eller personnummer någonstans. Dvs. inte betala skatt eller delta i någon samhällsfunktion som röjer din sköra identitet. Ungefär som brottslingarna lever idag.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Det här nedan är vad jag kommenterade:



Det börjar låta som någon variant på kålsuparteorier och relativisering.
Då det alltid förekommit att folk blivit falskeligen anklagade så gör det att relativt sett så är ett par till falskeligen anklagade inget problem, för det har ju alltid varit så...

Det ser iaf i mina ögon ut som om du verkligen ville tona ned risken att utan "skuld" fastna i filtret.
Med människor som programmerar och människor (med obehaglig tilltro till systemen) som utvärderar kommer det att bli fel, inte om utan hur mycket och hur stora.

Vad som sedan sker med dessa resultat både korrekta och felaktiga är en annan sak.

Det där jobbet som du sökte, du var på intervju och allt ser faktiskt rätt Ok ut men sedan blir det inget av.
Hur vet du att inte en eller flera herrar i mörkblå kostym varit förbi din potentiella arbetsgivare och sådär bara upplysningsvis berättat i allmänna termer att du nog trots allt är lite suspekt. Risken för detta varierar sannolikt beroende på bransch. För vissa jobb med säkerhetsklassning så är förstås kontakt med herrarna i mörkblått mer regel än undantag.

Exakt hur (algoritmer m.m) sållningen sker är förbehållet antar jag, ett mindre antal personer på Lovön(FRA), NSA, GCHQ och vad det nu kan vara. Men det är större eller mindre mängder med metadata (inkl. sociogram,geogram, m.m) om dig, mig och folk vi träffar som vägs samman och vägs på en vågskål som vi inte vet hur den ser ut eller som sagt vad som läggs i den.

Resultatet av vägningen antar jag, varierar.

Det är såklart som Rymdbörje säger att ett övervakningssamhälle riskerar att vissa individer hamnar i kläm, det kan ingen av oss här på SH förneka tror jag.

Men nöten att knäcka är väl hur vi får ordning på den skenande kriminaliteten.
Kan man få ordning på det utan ökad övervakning är väl det absolut bästa alternativet.

Men som det är nu känns det som kling o klang ligger steget efter och då är jag i alla fall beredd att offra min personliga integritet om det är det som krävs.

Finns någon annan lösning på problemen är väl det bättre, men vad i så fall?
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Det är såklart som Rymdbörje säger att ett övervakningssamhälle riskerar att vissa individer hamnar i kläm, det kan ingen av oss här på SH förneka tror jag.

Men nöten att knäcka är väl hur vi får ordning på den skenande kriminaliteten.
Kan man få ordning på det utan ökad övervakning är väl det absolut bästa alternativet.

Men som det är nu känns det som kling o klang ligger steget efter och då är jag i alla fall beredd att offra min personliga integritet om det är det som krävs.

Finns någon annan lösning på problemen är väl det bättre, men vad i så fall?
Det finns lösningar inte tu tal om det.

Problemet är bara att en lösning sannolikt i alla fall initialt kräver en repression som få skulle acceptera.
Konsekvensen av t.ex en poliskår som verkligen försvarar sig och t.ex brandmän mot stenkastare och andra icke önskvärda element är det nog få som är beredda att acceptera.

Stenkastning på räddningspersonal i många andra länder bemöts nog med annat än vad som är brukligt här.

En reflektion sådär i förbifarten:
Dessutom så skulle nog skjutskickligheten övas upp lite grann. Tillgängliga uppgifter varierar, men de poliser som sköt i ihjäl den 20-årige Erik Torell, som hade Downs syndrom, de sköt tillsammans 25 skott men träffade med 3.
Något säger mig att skjutskickligheten och det allmänna beteendet lämnar en del i övrigt önska.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
- För min del så litar jag mer på Svenska myndigheter än på gängkriminella. Det innebär då i praktiken att jag föredrar ett kontrollerat system som tillåter instanser som syftar till att nedkämpa brottsligheten, att förses med de nödvändiga medel som krävs. Oavsett om det gäller telefonavlyssning, app-avlyssning eller avsågade hageldundrare.

Ska vi vara helt avskiljda från samhällsskyddande och integritetsutmanande åtgärder, borde du inte behöva lämna efternamn och/eller personnummer någonstans. Dvs. inte betala skatt eller delta i någon samhällsfunktion som röjer din sköra identitet. Ungefär som brottslingarna lever idag.

Vem bestämmer vad som är nödvändiga medel?
Kan det tex vara nödvändigt att alla människor lämnar pisseprov en gång i månaden? Kan det vara att alla människors skoinköp registreras hos staten så att skoavtryck från en brottsplats lättare kan kopplas till en person?
 
Last edited:

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Vem bestämmer vad som är nödvändiga medel?
Kan det tex vara nädvändigt att alla människor lämnar pisseprov en gång i månaden? Kan det vara att alla människors skoinköp registreras hos staten så att skoavtryck från en brottsplats lättare kan kopplas till en person?

YES !! Du har löst det Zoda !!! :krama
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Vem bestämmer vad som är nödvändiga medel?
Kan det tex vara nädvändigt att alla människor lämnar pisseprov en gång i månaden? Kan det vara att alla människors skoinköp registreras hos staten så att skoavtryck från en brottsplats lättare kan kopplas till en person?

- Det är ytterst Riksdagens lott att utse myndigheter, så den biten slipper jag som tur är.
De medel jag tror på är olika typer av avlyssning av misstänkt kriminell verksamhet och större närvaro av Polis i utsatta områden. Dina exempel verkar gälla hela befolkningen, vilket låter helt åt skogen och troligen inte något som någon förespråkar.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
- Det är ytterst Riksdagens lott att utse myndigheter, så den biten slipper jag som tur är.
De medel jag tror på är olika typer av avlyssning av misstänkt kriminell verksamhet och större närvaro av Polis i utsatta områden. Dina exempel verkar gälla hela befolkningen, vilket låter helt åt skogen och troligen inte något som någon förespråkar.

Nej hoppas verkligen inte mina exempel faller in.

Lite av problemet, att de som ska ha tillgång till datan också är de som bestämmer vilken data de ska ha tillgång till.
Jag är restrektiv till sånt här iom att man just inte vet vart det leder/vem/vilka som får tillgång till all insamlad data över tid och hur den kan komma att användas i framtiden.
 

Raderad medlem 51742

Guest
En problematik är att ju mer data som samlas in, desto fler beslut kommer kunna fattas per automatik av algoritmer. Det finns redan människor som har fått sparken baserat på vad algoritmer kommit fram till, människor kan nekas sjukersättning baserat på algoritmer, oskyldiga som blivit nekade inresa i andra länder upprepade gånger pga algoritmer osv. Ofta går det inte ens att förklara varför algoritmen kommit fram till detta utan det blir bara "computer says NO".

Jag är inte emot att polisen skall kunna övervaka de som är misstänkta för allvarliga brott, men det handlar om att göra vettiga avvägningar. T ex ser jag det som väldigt tveksamt att internetoperatörer m.fl. per automatik skall lagra en massa data om människor som polisen senare skall kunna begära ut. Likaså att polisen skall kunna övervaka människor som inte är brottsmisstänkta, men som haft kommunikation med någon som är brottsmisstänkt. En rimligare avvägning skulle i såna fall vara att data enbart får lagras från den tidpunkt en person blir misstänkt för något allvarligt brott. När personen inte längre är misstänkt skall operatörerna kunna fortsätta att lagras data under t ex ett år, men polisen får då enbart begära ut datan om personen återigen blir misstänkt för ett allvarligt brott. Anledningen till att kunna fortsätta att lagra data är helt enkelt att kunna ha möjlighet att säkra bevisföring i samband med att det nya brottet begås, men på detta sätt skulle man åtminstone kunna undvika att lagra en massa data om oskyldiga medborgare i onödan.

Ang. andra sätt att komma åt problematiken. En stor del av brottsligheten är förmodligen narkotikarelaterad på ett eller annat sätt. Kanske läge att ta efter andra länder som med framgång legaliserat narkotika för eget bruk och satsa på skadeprevention istället. Därmed skulle man ta bort en viktig förutsättning för en del av den brottslighet vi ser.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Självklart ska staten inte lägga sig i vilka rusningsmedel jag väljer att använda eller vad jag väljer att stoppa in i min kropp vare sig det gäller korv med bröd, lacknafta eller cannabis.
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top