Sverige idag..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Dagens veckopanel i Kvartal var intressant. En Miljöpartist som samtidigt är civilingenjör och som uppenbarligen har någon slags förmåga till rationellt resonemang får möjlighet att tala till punkt och bemötas av i övrigt sakliga och rationellt diskuterande panelister. Det blir då så smärtsamt uppenbart hur stor den ideologiska förblindningen är. De andra behövde knappt bemöta henne. De var som om en inre total kortslutning spelades upp för lyssnarna där den ena verklighetsfrånvända åsikten efter den andra strömmade ur munnen, samtidigt som en inre konflikt tycktes pågå där den logiskt resonerande hjärnan i desperation försökte få henne själv att inse att det hon sade var ologiskt och irrationellt.

https://kvartal.se/artiklar/veckopanelen-v7/
Har det på min to-do för kvällen att lyssna

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Dagens veckopanel i Kvartal var intressant. En Miljöpartist som samtidigt är civilingenjör och som uppenbarligen har någon slags förmåga till rationellt resonemang får möjlighet att tala till punkt och bemötas av i övrigt sakliga och rationellt diskuterande panelister. Det blir då så smärtsamt uppenbart hur stor den ideologiska förblindningen är. De andra behövde knappt bemöta henne. De var som om en inre total kortslutning spelades upp för lyssnarna där den ena verklighetsfrånvända åsikten efter den andra strömmade ur munnen, samtidigt som en inre konflikt tycktes pågå där den logiskt resonerande hjärnan i desperation försökte få henne själv att inse att det hon sade var ologiskt och irrationellt.

https://kvartal.se/artiklar/veckopanelen-v7/

Haha när jag läser din beskrivning så får jag någon form av kognitiv dissonans.
Jag vill lyssna samtidigt som jag inte vill, men jag vill ju men jag vill inte/orkar inte höra på samma resonemang/sak som jag inbillar mig ha hört eller läst flera gånger tidigare.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Haha när jag läser din beskrivning så får jag någon form av kognitiv dissonans.
Jag vill lyssna samtidigt som jag inte vill, men jag vill ju men jag vill inte/orkar inte höra på samma resonemang/sak som jag inbillar mig ha hört eller läst flera gånger tidigare.

Jag tycker du skall lyssna. Flera intressanta ämnen som vi bl.a. diskuterat i denna tråden. De andra två panelisterna var ganska bra och till och med miljöpartisten sa något halvvettigt emellanåt (hon kunde väl inte göra annat i det sammanhanget utan att skämma ut sig ännu mer). Men miljöpartiet höjde väl inte direkt sina opinionssiffror med denna prestation, om man säger så.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
För att begripa vad det är som pågår och vad det är vi har att hantera istället för att ducka och relativisera borde man lyssna på de som vet. Helena Edlund t ex:

http://helenaedlund.se/barnen-som-dodar-en-fotboll/

http://helenaedlund.se/de-allra-farligaste/

Hon är så sjukt bra. Finns mer om man letar i hennes blogghistorik.

Har en bekant, som genom sitt arbete i åtskilliga utsatta områden över Afrika, kommit i kontakt med den problematik Helena beskriver. Hon undrar helt befogat varför man inte konsulterar de som arbetat med avprogrammering av barnsoldater, som sett hur liten vinst det krävs för att felprogrammerade individer ska släcka ett liv och dessutom tycka det är kul på kuppen, plåga som tidsfördriv. Det är ett så utomordentligt cyniskt sätt att lägga detta på socialtanter och liknande, (utläses Jan Jönsson.) Det är ju som att skicka någon som sprängt av sig fingrarna med nyårsraketer att leda en Marsexpedition. De har inte en suck.

Man kan också bli lite klokare av att läsa Per Brinkemos böcker och sen kan man dra sina slutsatser om vad som händer när klanens reglerande effekt uteblir.

För vår egen relativa säkerhet undrar jag om man inte borde låta alla oss som gjort värnplikten tvångsmönstra hos hemvärnet. Se om vi orkar ta oss 3 km i någorlunda hast och om vi alltjämt förstår att hantera en bössa. Samt kolla vilka som faktiskt är intresserade av att göra en insats för ett regionalt samhällsskydd. Detta säger jag tvärtemot erfarenheten att det var de med de största dubierna som visade sig vara de bästa soldaterna när jag gjorde värnplikten.
_____________________________

Jag lyssnade på kvartal och jag hade inte lyckats bibehålla det lugn herrarna i programmet gjorde.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
För att begripa vad det är som pågår och vad det är vi har att hantera istället för att ducka och relativisera borde man lyssna på de som vet. Helena Edlund t ex:

http://helenaedlund.se/barnen-som-dodar-en-fotboll/

http://helenaedlund.se/de-allra-farligaste/

Hon är så sjukt bra. Finns mer om man letar i hennes blogghistorik.

Har en bekant, som genom sitt arbete i åtskilliga utsatta områden över Afrika, kommit i kontakt med den problematik Helena beskriver. Hon undrar helt befogat varför man inte konsulterar de som arbetat med avprogrammering av barnsoldater, som sett hur liten vinst det krävs för att felprogrammerade individer ska släcka ett liv och dessutom tycka det är kul på kuppen, plåga som tidsfördriv. Det är ett så utomordentligt cyniskt sätt att lägga detta på socialtanter och liknande, (utläses Jan Jönsson.) Det är ju som att skicka någon som sprängt av sig fingrarna med nyårsraketer att leda en Marsexpedition. De har inte en suck.

Man kan också bli lite klokare av att läsa Per Brinkemos böcker och sen kan man dra sina slutsatser om vad som händer när klanens reglerande effekt uteblir.

För vår egen relativa säkerhet undrar jag om man inte borde låta alla oss som gjort värnplikten tvångsmönstra hos hemvärnet. Se om vi orkar ta oss 3 km i någorlunda hast och om vi alltjämt förstår att hantera en bössa. Samt kolla vilka som faktiskt är intresserade av att göra en insats för ett regionalt samhällsskydd. Detta säger jag tvärtemot erfarenheten att det var de med de största dubierna som visade sig vara de bästa soldaterna när jag gjorde värnplikten.
_____________________________

Jag lyssnade på kvartal och jag hade inte lyckats bibehålla det lugn herrarna i programmet gjorde.

Jävlar vad bra skrivet. Lugnt, metodiskt och insiktsfullt.

Jag tror ändå det räcker med en folder om svenska värderingar & kultur(som inte existerar) samt en kurs i SFI så snart man passerat gränsen till Sverige. Det är mer humant att se det på det viset så jag väljer att göra det och blundar för verkligheten.
"Men de bråkar bara för att de lever i misär och är socioekonomiskt utsatta"...vissa fattar ingenting öht om kulturskillnader.

Nu blir jag återigen upprörd över folks blindhet och trångsynthet.
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Fake news som vanligt
Oj, glömde vi sanningen, undergrävs vår trovärdighet om vi gång på gång utelämnar halva historien? Vi är ju oberoende?!



https://www.reuters.com/article/us-...provide-unfair-airbus-subsidies-idUSKBN1Y61OT
d7bb0ad187fc610698879c52c4d2c45b.jpg


Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
...dina one-liners är svåra att tyda, det kanske är meningen? USA höjer tullarna till EU för Airbus och EU tänker göra likadant mot Boeing i USA - fast lite senare.
Nej det är inte meningen, sorry för det.
Jag menar att SVT rapporterar (negativt) att USA höjer tullen på Airbus. Utan att nämna de stora stöden EU ger Airbus. Det är fake news att medvetet undanhålla halva historien.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nej det är inte meningen, sorry för det.
Jag menar att SVT rapporterar (negativt) att USA höjer tullen på Airbus. Utan att nämna de stora stöden EU ger Airbus. Det är fake news att medvetet undanhålla halva historien.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Som om inte Boeing åtnjuter motsvarande i USA... :hihi
 

Raderad medlem 51742

Guest
EU-tullar för Boeing är nog det minsta problemet för det bolaget just nu. Deras ledning verkar göra sitt bästa för att ta kål på bolaget av egen kraft.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
EU-tullar för Boeing är nog det minsta problemet för det bolaget just nu. Deras ledning verkar göra sitt bästa för att ta kål på bolaget av egen kraft.

Det lutar åt att SpaceX (Tesla) kommer att dra ned brallorna på dem vad gäller rymdprogrammet också...
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Åh nej ska det bli ännu en elbilsfoliehatt-tråd här?
Håll gärna tråden till ämnet, Sverige. Det är brett nog, vi behöver inte Tesla också

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det där sättet amerikanska myndigheter försöker rädda sin inhemska industri på är för korkat för att ta på allvar. Ska man sälja flygplan är det bra om skiten flyger. Att göra konkurrenternas produkter dyrare är fel sak att fokusera på.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det där sättet amerikanska myndigheter försöker rädda sin inhemska industri på är för korkat för att ta på allvar. Ska man sälja flygplan är det bra om skiten flyger. Att göra konkurrenternas produkter dyrare är fel sak att fokusera på.

Många "sverigevänner" (apropå foliehatt då) anser ju att allt Trump gör är bra och allt som pekar i annan riktning är fake news.

Tullar, merkantilism och murar har ju provats under ganska stor del av mänsklig historia. Begreppet "tillväxt" står i ganska stark kontrast till dessa fenomen. Kortsiktigt kan det ju låta som en lysande idé att skydda exempelvis ineffektiva kolgruvor eller akterseglad industri, men man skjuter ju bara den stora smällen på framtiden och den blir större för varje år.

Det finns självklart ett pris för öppna gränser och här är nog ordet "lagom" väldigt bra att använda sig av. Sedan kan man givetvis också resonera i termer av demografi och dess utveckling, eftersom dessa långsiktigt har större betydelse för ett lands utveckling än nästan alla andra faktorer. Länder som växer och har fler unga har enormt mycket bättre förutsättningar än länder med åldrande befolkning och minskad produktivitet.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det där sättet amerikanska myndigheter försöker rädda sin inhemska industri på är för korkat för att ta på allvar. Ska man sälja flygplan är det bra om skiten flyger. Att göra konkurrenternas produkter dyrare är fel sak att fokusera på.

Fast är det inte exakt samma sak som att EU har tullavgifter på amerikanska varor?

Jag tycker teoretiskt sätt att båda kunde skruva ner nivåerna, frågan är om det gynnar europeiska arbetstillfällen eller inte, jag kan tänka mig vad Frankrike skulle tycka, för självklart släcker vi allt stöd samtidigt, inklusive svenskt glesbygdsbidrag. Eller det kanske inte är så enkelt förresten, jag ska kolla vad Ursula Federley tycker. BRB.


Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Många "sverigevänner" (apropå foliehatt då) anser ju att allt Trump gör är bra och allt som pekar i annan riktning är fake news.

Tullar, merkantilism och murar har ju provats under ganska stor del av mänsklig historia. Begreppet "tillväxt" står i ganska stark kontrast till dessa fenomen. Kortsiktigt kan det ju låta som en lysande idé att skydda exempelvis ineffektiva kolgruvor eller akterseglad industri, men man skjuter ju bara den stora smällen på framtiden och den blir större för varje år.

Det finns självklart ett pris för öppna gränser och här är nog ordet "lagom" väldigt bra att använda sig av. Sedan kan man givetvis också resonera i termer av demografi och dess utveckling, eftersom dessa långsiktigt har större betydelse för ett lands utveckling än nästan alla andra faktorer. Länder som växer och har fler unga har enormt mycket bättre förutsättningar än länder med åldrande befolkning och minskad produktivitet.

Så tullarna in i EU är alltså nåt helt annat? Eller vänta nu. Ahå. Fasiken.?

Rent ekonomiskt och sysselsättningsmässigt rider Trump garanterat på vad föregångaren skapat i en del avseenden.

Bättre förutsättningar speglar sig inte alltid i faktiskt resultat. Konstigt, eller hur?
 
Last edited:
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top