Svenskt rättsväsende

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Jag har de senaste dagarna läst om tragedin i Arboga och det börjar kännas lite som det håller på att rinna över.
Är det bara jag som känner att det lilla förtroende för det svenska rättsväsendet har försvunnit en gång för alla?
Nästan varje dag läser man, eller ser på tv, om nåt skit som händer, må det vara mord, våldtäkter, våld mot kvinnor, grov misshandel, stölder, rån, skattefusk och bidragsfusk till höger och vänster.
Man läser om, och har själv bekanta som har försökt förhindra olika typer av brott handgripligen och sedan fått mer straff än vad gärningsmannen fick.
Jag tänker på fiaskot med utredningen av Palmemordet. Jag tänker på alla åtal och anmälningar som läggs ner bara för att ingen orkar lyfta på arslet och utreda saker ordentligt. Jag tänker på inbrott man ringer in och rapporterar och polisen skickar inte ens en patrull. Jag tänker på smitningsolyckor mitt i centrala Sthlm där det finns vittnen på plats men polisen "har ingen enhet i området" att skicka. I centrala Sthlm??
Jag tänker på de förbannade soffpotatisarna i tingsrätten, i Arboga-fallet, som inte bedömer att det finns nån anledning att utfärda den högsta graden av häktningsorder. Förihelvete, 2 små barn har blivit brutalt mördade av en person som måste vara så gravt psykiskt störd att man inte ens skulle riskera minsta lilla risk att den personen sattes på fri fot!

Jag är en enkel person. Jag fick lära mig i sandlådan att när folk är dumma mot mig utan orsak så bör de få en tillrättavisning. Tyvärr är det ju så att vi inte får se till att de här personerna får sin tillrättavisning, utan det ska det svenska rättsväsendet göra. Tycker ni att de uträttar den uppgiften på ett tillfredsställande sätt? När är det dags att börja ta saken i egna händer?

Nu kommer det garanterat kommentarer som "ja men rösta inte på sossarna då" etc etc, men det är inte så enkelt. Om två år har kreti och pleti glömt bort Arboga morden. Är det inte mina närmaste som blivit drabbade så blir det andra saker som för stunden blir viktigare i mitt val av parti (jag är inte sosse) än bovar och banditer.
Men jag börjar fan bli less på att det inte händer nåt. Jag blir förbannad när man ser återfallsförbrytare som helt uppenbart kommer spendera merparten av sitt liv i nån typ av förvar eller ute och ställa till skit.
Jag bävar för den dagen när jag griper den, och det är trots allt en ganska mild förteelse, tjuv som tänker norpa min hoj på bar gärning. Han kommer nog tyvärr få ut för all den frustration man känner för det svenska rättsväsendet. Och sen blir det jag som får sitta på kåken.

Vad tycker ni?

"Jag tänker på de förbannade soffpotatisarna i tingsrätten, i Arboga-fallet, som inte bedömer att det finns nån anledning att utfärda den högsta graden av häktningsorder. Förihelvete, 2 små barn har blivit brutalt mördade av en person som måste vara så gravt psykiskt störd att man inte ens skulle riskera minsta lilla risk att den personen sattes på fri fot!"

Fast i Arbogafallet har det ju knappast varit något sjabbel ifrån myndigheterna, graden av bevis mot den misstänkte måste få vara det som styr häktningsordern annars skulle man få häkta halva Arboga. Jag tycker snarare att Arboga fallet har skötts effektivt och som det ser ut i media idag så får det en snabb lösning.
Tyvärr så är ett sånt brott mycket svårt att förebygga, dock finns det många andra fall där man tycker att katastrofen kunde ha förhindrats om berörda myndigheter lyssnat på de inblandade tidigare (Rödeby tex)

Jag bävar för den dagen när jag griper den, och det är trots allt en ganska mild förteelse, tjuv som tänker norpa min hoj på bar gärning. Han kommer nog tyvärr få ut för all den frustration man känner för det svenska rättsväsendet. Och sen blir det jag som får sitta på kåken.

Troligen tycker även många andra på kåken att det är "de andra" än dem själva som ska sitta där. Är det inte märkligt?

Kanske när du "nitat" tjuven gul och blå – så kan du skylla på frustration från all brottslighet och att den är djupt orättvis.

Last edited:
"Jag tänker på de förbannade soffpotatisarna i tingsrätten, i Arboga-fallet, som inte bedömer att det finns nån anledning att utfärda den högsta graden av häktningsorder. Förihelvete, 2 små barn har blivit brutalt mördade av en person som måste vara så gravt psykiskt störd att man inte ens skulle riskera minsta lilla risk att den personen sattes på fri fot!"

Fast i Arbogafallet har det ju knappast varit något sjabbel ifrån myndigheterna, graden av bevis mot den misstänkte måste få vara det som styr häktningsordern annars skulle man få häkta halva Arboga. Jag tycker snarare att Arboga fallet har skötts effektivt och som det ser ut i media idag så får det en snabb lösning.
Tyvärr så är ett sånt brott mycket svårt att förebygga, dock finns det många andra fall där man tycker att katastrofen kunde ha förhindrats om berörda myndigheter lyssnat på de inblandade tidigare (Rödeby tex)

Varför skulle de få häkta halva Arboga? De har ett halvstirrigt fruntimmer från Tyskland, som det ser ut nu verkar hyfsat skyldig. Iom att de inte fick till den högsta nivån av häktningsorder så har nu polisen bara en vecka på sig att få ihop ett fall som håller i rätten annars måste de släppa fruntimmret. Finns det inte vett i att låta polisen få den tid de behöver, eller är det nån som har bråttom (förutom den tyska kvinnan då, men hon kan nog leva med ett par veckor i svenskt häkte om hon nu är oskyldig)?

Troligen tycker även många andra på kåken att det är "de andra" än dem själva som ska sitta där. Är det inte märkligt?

Kanske när du "nitat" tjuven gul och blå – så kan du skylla på frustration från all brottslighet och att den är djupt orättvis.

Nu begrep jag inte vad du skrev.
Jag menade inte att det är rätt nånstans av mig att slå sönder den stackars tjuven, men det är ju så det blir när ingen annan gör nåt åt saken.

Last edited:
Det är ju så mycket som är åt helvete så jag orkar inte lägga kraft o energi på det. Så länge systemet ger fan i mig och inte inkräktar allt för mycket i mitt privatliv, jag har deg så jag kan leva gott skiter jag faktiskt i resten. Har aldrig utgett mig för att vara nån moder Teresa.

I dagens samhälle är solidaritet for suckers. Hur tråkigt och cyniskt det än är att säga.

Varför skulle de få häkta halva Arboga? De har ett halvstirrigt fruntimmer från Tyskland, som det ser ut nu verkar hyfsat skyldig. Iom att de inte fick till den högsta nivån av häktningsorder så har nu polisen bara en vecka på sig att få ihop ett fall som håller i rätten annars måste de släppa fruntimmret. Finns det inte vett i att låta polisen få den tid de behöver, eller är det nån som har bråttom (förutom den tyska kvinnan då, men hon kan nog leva med ett par veckor i svenskt häkte om hon nu är oskyldig)?

Nej, de måste inte släppa kvinnan efter en vecka. Efter en veckas häktning sker en ny häktningsförhandling om personen är skäligen misstänkt, om det finns skäl att låta personen förbli häktad förlängs tidsfristen.

Fortkörning verkar vara ett av dom största problemen vi har i Sverige, inte droger i trafiken, mord eller annat, kan man tro när överåklagare beklagar sig...

Överåklagare Sven-Erik Alhem: Om en fortkörare inte kan identifieras ska bilägaren betala en kännbar avgift för fartöverträdelsen. För att få ner de livsfarliga farterna på vägarna måste ett nytt sanktionssystem införas

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=754064

Last edited:
Nej, de måste inte släppa kvinnan efter en vecka. Efter en veckas häktning sker en ny häktningsförhandling om personen är skäligen misstänkt, om det finns skäl att låta personen förbli häktad förlängs tidsfristen.

Jovisst folk kan bli omhäktade, men frågan kvarstår varför damen ifråga inte fick högsta graden av häktningsorder. Hur resonerar lagmännen?
Min erfarenhet av rättegångar är en hög med mumlande ihoptorkade skinnflikar till gubbar som knappt orkar hålla sig vakna länge nog att komma fram till nåt vettigt överhuvudtaget.
Så länge det är småbrott så dömmer de efter tariffer och när det blir nåt stort så är det direkt spel för gallerierna. Kan ge mig fan på att de valde den mildare graden pga av rädsla för den mediala apparaten. (men det är ju vad jag tror)

Edit: Ska tillägga att det inte är Arbogafallet i synnerhet jag stör mig på utan rättsväsendet i allmänhet. Arbogafallet var mer det som fick mig att reagera just nu.

Last edited:
Det är ju så mycket som är åt helvete så jag orkar inte lägga kraft o energi på det. Så länge systemet ger fan i mig och inte inkräktar allt för mycket i mitt privatliv, jag har deg så jag kan leva gott skiter jag faktiskt i resten. Har aldrig utgett mig för att vara nån moder Teresa.

I dagens samhälle är solidaritet for suckers. Hur tråkigt och cyniskt det än är att säga.

Ord! Ju mer man tampas med myndigheter desto mer förstår man inefektiviteten. Minsta lilla ärende tar år och dar. Jag känner mig inte som en del av staten. Det är snarare Jag mot den.

/Teo -Cynisk, trött och bakis.

Ord! Ju mer man tampas med myndigheter desto mer förstår man inefektiviteten. Minsta lilla ärende tar år och dar. Jag känner mig inte som en del av staten. Det är snarare Jag mot den.

/Teo -Cynisk, trött och bakis.

Sant!

Det tragiska tycker jag är att flera företag kör med samma visa. Tar någonting för lång tid så kommer folk att tröttna och till slut ge upp, det vet både myndigheterna och de stora företagen.

Tar rygg på dig.
Försöker så mycket som möligt ordna för mig och dom jag bryr mig om.
Förväntar mig inte att få någon hjälp av myndigheter eller liknande om det krisar.
Har siktet helt inställt på att bara vara på god fot med alla instanser så dom inte gör livet surt för mig.

Någon sa att det fanns ett elfte budord :
Sköt dig själv och skit i andra.

Ja, typ så.
Trist men sant.

Jovisst folk kan bli omhäktade, men frågan kvarstår varför damen ifråga inte fick högsta graden av häktningsorder. Hur resonerar lagmännen?
.

Helt enkelt för att det vid tidpunkten för beslutet inte fanns något som helst bevis för att hon skulle vara skyldig, annat än att hon troligen setts i Arboga (eller rättare sagt, någon hade sett en kvinna med samma gångstil)

I somras jagade jag en pundare nynäshamn-haninge som körde med 8st olika droger i kroppen (bla. heroin) det tog 45minuter innan polisen fick fingrarna ur röven och mötte upp mig.
När polisen väl kom dit så anmärkte han att min ena blinkers var ur funktion :D
Morgonen efter hade dom släppt pundaren och han hade åkt tillbaka fortfarande hög som ett hus och hämtat bilen, kändes ganska menlöst att göra sin "plikt" som vanlig medelmedborgare då.

Btw. Färden tog stopp i en annan trafikant också, var väl bara tur att det inte blev en allvarligare skada.

Last edited:
Min erfarenhet av rättegångar är en hög med mumlande ihoptorkade skinnflikar till gubbar som knappt orkar hålla sig vakna länge nog att komma fram till nåt vettigt överhuvudtaget.
Så länge det är småbrott så dömmer de efter tariffer och när det blir nåt stort så är det direkt spel för gallerierna. Kan ge mig fan på att de valde den mildare graden pga av rädsla för den mediala apparaten. (men det är ju vad jag tror)

Edit: Ska tillägga att det inte är Arbogafallet i synnerhet jag stör mig på utan rättsväsendet i allmänhet. Arbogafallet var mer det som fick mig att reagera just nu.

Nu råkar det ju dock vara som så att det är de med en hög utbildning som bestämmer dessa saker, de som har ett grepp om det hela (vill jag intala mig själv iaf).
Om du kommer först till en mordplats eller har stark anknytning till offren men själv vet att du inte har gjort det, så skulle du vara glad över att du inte bara kunde bli häktad hur som helst och hur länge som helst bara för "det ser ut som att du har begått brottet".
Den första som blev häktad, barnens pappa, ansågs av alla jag har talat med som skyldig såklart. Allt pekade ju på honom! Jag trodde också att han var skyldig, och då har han varit en av mina bästa vänner under 10 år och det kändes helt galet. Men vips så hade han ett alibi som ansågs sanningsenligt och han släpptes på fri fot.
Sen häktade de en tysk tjej med nära anknytning till offret men som under vissa oklara omständigheter släpptes fri. Hon kanske är oskyldig, vem vet?

Hur som helst så tycker jag att fallet verkar ha skötts på ett vettigt sätt med de medel som finns att frambringa. Sen att man kan vara besviken på utfallet är ju en annan femma, vi som är bosatta i Arboga är måttligt frustrerade över att ingen har hittat den skyldige hittills och det är säkert andra utomsocknes också.

Jag håller med.
Senast den dagen man blir utsatt för brott förstår man, samt inser hur det funkar. Man får man smaka på orättvisa och hopplöshet, just vad trådskaparen skriver om. Ingen kommer att hjälpa en,så man gör det situationen kräver för vedergällning, samt för ev lösning av "problemet".

Nu råkar det ju dock vara som så att det är de med en hög utbildning som bestämmer dessa saker, de som har ett grepp om det hela (vill jag intala mig själv iaf).
Om du kommer först till en mordplats eller har stark anknytning till offren men själv vet att du inte har gjort det, så skulle du vara glad över att du inte bara kunde bli häktad hur som helst och hur länge som helst bara för "det ser ut som att du har begått brottet".
Den första som blev häktad, barnens pappa, ansågs av alla jag har talat med som skyldig såklart. Allt pekade ju på honom! Jag trodde också att han var skyldig, och då har han varit en av mina bästa vänner under 10 år och det kändes helt galet. Men vips så hade han ett alibi som ansågs sanningsenligt och han släpptes på fri fot.
Sen häktade de en tysk tjej med nära anknytning till offret men som under vissa oklara omständigheter släpptes fri. Hon kanske är oskyldig, vem vet?

Hur som helst så tycker jag att fallet verkar ha skötts på ett vettigt sätt med de medel som finns att frambringa. Sen att man kan vara besviken på utfallet är ju en annan femma, vi som är bosatta i Arboga är måttligt frustrerade över att ingen har hittat den skyldige hittills och det är säkert andra utomsocknes också.

Om jag vore oskyldig så skulle jag inte ha nånting alls emot att sitta häktad i 2 veckor eller mer, så länge det ger polisen tillräckligt med tid att ordna fram bevis för att det inte är jag som begått dåden och att de faktiskt kanske till och med får fast den som verkligen gjorde det. Men det kanske bara är jag?

Jag får bara känslan av ett det här sköts inkompet från rättens sida.
Om nu kvinnan är skyldig och släppt på fri fot så lär hon ju befinna sig i mörkaste Nigeria innan vi hinner säga "fläskläpp".
I värsta fall hittar hon på mer jävulstyg och sen blåser skallen av sig själv eller nåt. Då kan ju våran kammar-rätt sitta där med näven i kakburken.

On topic: Jag blir så jävla förbannad på att brott som stölder, inbrott, rån, misshandel, skadegörelse eller våldtäkt är så jävla lågprioriterat av ordningsmakten och rättsväsendet, medans trafikförseelser och jävla nollvisioner jagas med ändlösa resusrser och engagemang. Hur fan kan vi som medborgare stå ut med den här skiten?
Ni som skriver att ni skiter i det och att ni håller er undan från sagda instanser, hur resonerar ni när det är eran flickvän som blir våldtagen, eller er dotter? Eller när nåt jävla glin snor eran fabriksnya, låsta, larmade och i garaget inställda hoj, för att sedan knalla fria på gatorna 24 timmar efter de blivit gripna?

On topic: Jag blir så jävla förbannad på att brott som stölder, inbrott, rån, misshandel, skadegörelse eller våldtäkt är så jävla lågprioriterat av ordningsmakten och rättsväsendet, medans trafikförseelser och jävla nollvisioner jagas med ändlösa resusrser och engagemang. Hur fan kan vi som medborgare stå ut med den här skiten?
Ni som skriver att ni skiter i det och att ni håller er undan från sagda instanser, hur resonerar ni när det är eran flickvän som blir våldtagen, eller er dotter? Eller när nåt jävla glin snor eran fabriksnya, låsta, larmade och i garaget inställda hoj, för att sedan knalla fria på gatorna 24 timmar efter de blivit gripna?

Just det där har jag undrat många ggr också :grävahuvudetisanden?
Bortträngning? "Det man inte (vill) se/r finns inte"
Själva inte drabbade? kanske bara inte "orkar" bry sig :energiförlust

Lite saxade citat ur Aftonhoran:

– Det här är ju ett väldigt komplicerat fall, framför allt med tanke på att den huvudmisstänkta befinner sig i Tyskland. Därför behövdes ytterligare en åklagare kallas in, säger han.

Ja vad säger man. Det är ju sjukt komplicerat att människan befinner sig i Tyskland. Hon kan ju i princip lika gärna befinna sig på Saturnus, och hur många åklagare behöver vi inte DÅ för att få nån ordning på det här? :näsblod
Om vi sätter in 600 000 åklagare så kanske till och med lagmännen i rätten begriper att vi kanske skulle ha häktat DEN HUVUDMISSTÄNKTE med all kraft så att vi inte snubblar bort oss på teknikaliteter?

Befarar ni inte att hon lämnar Tyskland?

– Det är klart att hon kan göra det. Men varför skulle hon göra det om hon nu är oskyldig som hon säger.

Ja jo, men om hon nu är skyldig då?
Ja, mina damer och herrar, då har vi en fullständigt sinnesrubbad barnmördare som flöjtar omkring bland folk fullständigt legitimt, fri att kunna hitta på vad som helst. Men det är klart, har man bara slagit ihjäl några barn i ett annat land så ska man väl förvänta sig att människan har förnuft nog att inte hitta på några dumheter medans våra jurister här i sverige schabblar runt i maktens korridorer och dricker latte och pratar om senaste snökaoset.

Ironimode: off
Jag vill ju inte låta pessimistisk men fyfan vad jag lider med de anhöriga. Inte bara för att dådet i sig är ohyggligt, utan för med vilken nonchalans och inkompetens saker tas hand om. Jag kan bara försöka sätta mig in i vad jag skulle känna om jag fick läsa kommentarer som de ovan om jag befann mig ideras situation.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park