"Svensken" avstängd?

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Jag vänder lite på frågeställningen. Tycker du att Falkenberg och Anderstorp ska acceptera detta löjeväckande beteende mot David, en av sportens talanger i Sverige?

Jag står fortfarande fast vid min åsikt att SVEMO borde få "lida" för sin extremt dåliga förmåga att se när dom gjort fel. Eftersom brevbomber inte är ok i Svedala så anser jag en massprotest vara jättebra, the french way! (I Frankrike hade dom parkerat lastbilar på alla infartsvägar till Anderstorp dagen för race så alla hade problem att komma dit, då hade det tagit 3 sekunder att ändra beslutet.)

Att man arrangerar tävlingar 2011 betyder väl inte att man måste tycka att Svemos beslut är rätt? Det betyder väl att man arrangerar tävlingar, inget annat? Man behöver inte tolka in en massa betydelser av en handling utan att det finns fog för det?
För min del är det OK att flytta alla race en månad, men jag tror inte riktigt att det är genomförbart såhär sent. Det betyder att om förarna väljer att bojkotta tävlingarna i maj slår det enbart mot klubbarna, och inte ett skit mot svemo. Då står vi kvar med samma fundering, är det rätt att spöa Olle om man är förbannad på Pelle? Jag anser att man ska spöa den man är förbannad på, ingen annan.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Att man arrangerar tävlingar 2011 betyder väl inte att man måste tycka att Svemos beslut är rätt? Det betyder väl att man arrangerar tävlingar, inget annat? Man behöver inte tolka in en massa betydelser av en handling utan att det finns fog för det?
För min del är det OK att flytta alla race en månad, men jag tror inte riktigt att det är genomförbart såhär sent.

Det kanske vore ETT sätt att som arrangerande klubb markera sitt missnöje.
Dags att undersöka saken konkret...om ni kan flytta ERT arrangemang en månad framåt.

/KentW
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Har jag brytt mig om stavhoppare, skidåkare å sånt så ja, jag anser det vara skenheligt att tycka en sak och göra en annan. Jag försöker göra rätt val själv i livet. Jag bestämmer dock inte vad andra skall göra, men kan uttrycka min åsikt om vad som behövs för att "röra om lite i grytan". En T-shirt är ett jättebra steg på vägen, men kommer inte få bägaren att rinna över..

Du menar alltså att de som har lagt ner ett liv av träning och förberedelser samt de som har ett ansvar mot sponsorer, att de skulle skippa OS bara för att röra om i grytan?
Då kan man ju förutsätta att du tror att en del av alla OS-deltagare sympatiserar med hur Kina styrs, och resten är en bunt hycklare?

På samma sätt kan man då säga att alla förare borde betala startavgift till klubben trots att de inte får köra en meter, och om de inte går med på det så är dem DEM som är hycklare. Hade du betalat Zeb?
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Du menar alltså att de som har lagt ner ett liv av träning och förberedelser samt de som har ett ansvar mot sponsorer, att de skulle skippa OS bara för att röra om i grytan?
Då kan man ju förutsätta att du tror att en del av alla OS-deltagare sympatiserar med hur Kina styrs, och resten är en bunt hycklare?

På samma sätt kan man då säga att alla förare borde betala startavgift till klubben trots att de inte får köra en meter, och om de inte går med på det så är dem DEM som är hycklare. Hade du betalat Zeb?

DET finns exempel på idrottsmän som använt tex. OS att vissa sitt missnöje.......

http://en.wikipedia.org/wiki/1968_Olympics_Black_Power_salute

Det handlar enbart om den personliga viljan att TA STÄLLNING!

/KentW
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Att man arrangerar tävlingar 2011 betyder väl inte att man måste tycka att Svemos beslut är rätt? Det betyder väl att man arrangerar tävlingar, inget annat? Man behöver inte tolka in en massa betydelser av en handling utan att det finns fog för det?
För min del är det OK att flytta alla race en månad, men jag tror inte riktigt att det är genomförbart såhär sent. Det betyder att om förarna väljer att bojkotta tävlingarna i maj slår det enbart mot klubbarna, och inte ett skit mot svemo. Då står vi kvar med samma fundering, är det rätt att spöa Olle om man är förbannad på Pelle? Jag anser att man ska spöa den man är förbannad på, ingen annan.

Om inte ni vill flytta arrangemanget eller kämpa för det så återstår det ju för förarna att protestera. Eftersom det har gnällts och skällts under många år på de beslut som SVEMO tar utan resultat, så ser jag det som ett av de bästa sätten att få "dom som tar dom risiga besluten" att öppna ögonen att genomföra en blockad.

Och som arrangör behöver man ju inte se det som att förarna inte tycker om arrangemanget, man kan ju bara se till protestvärdet.

Nu tror jag ju inte att det finns mod och styrka nog till att sluta upp på det viset i Sverige, vi är ju som sagt mellanmjölkens land, så du behöver inte oroa dig för det. Tror jag..

Du menar alltså att de som har lagt ner ett liv av träning och förberedelser samt de som har ett ansvar mot sponsorer, att de skulle skippa OS bara för att röra om i grytan?
Då kan man ju förutsätta att du tror att en del av alla OS-deltagare sympatiserar med hur Kina styrs, och resten är en bunt hycklare?

På samma sätt kan man då säga att alla förare borde betala startavgift till klubben trots att de inte får köra en meter, och om de inte går med på det så är dem DEM som är hycklare. Hade du betalat Zeb?

Har man förbundit sig till att deltaga så ska man betala. I övrigt ser jag inte att något sådant anspråk skall göras för att man är med i en sympatiåtgärd. En insamling bland sveriges alla RR-förare hade nog gett en slant till arrangören för att täcka upp en del och det hade jag ställt upp med pengar till.

Om ingen tävling körs så behövs ju inget tillstånd?
 
Last edited:

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Lite skillnad på att ta ställning genom att deltaga, eller att genom att uppmana till bojkott med ekonomiska följder för tredje part.

Varför inte ställa upp på startlinjen iförda t-shirt's med lämplig text, det skulle nog få upp ögonen på vissa....eller?

Black Panters fick ju "lite" uppmärksamhet efter sin "snälla" protest....

/KentW
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Lite skillnad på att ta ställning genom att deltaga, eller att genom att uppmana till bojkott med ekonomiska följder för tredje part.

Att sträcka upp näven i Viasat Motor ger ju inte samma genomslag direkt. SVEMO kommer ju inte få skit i dagstidningar och annat heller, kontentan verkar ju vara (eftersom namninsamlingar, påtryckningar och annat har gjort) att enbart en ekonomisk känning skulle få "beslutet som luktar bajs lång väg" att få några konsekvenser inom SVEMO. Annars kommer cirkusen fortgå.

MAO att ni som arrangör tillsammans med förarna kommer överrens om att i Maj kör vi inte, ni betalar inte in och ni sätter ner foten och kräver tävling annan månad. Då gör man det "the french way".
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Finns ju ett sätt att visa sitt missnöje som arrangör även om man kanske inte kan rädda Davids säsong.
Man kan kanske vägra en viss domare tillträde till arrangemangen?
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Att sträcka upp näven i Viasat Motor ger ju inte samma genomslag direkt. SVEMO kommer ju inte få skit i dagstidningar och annat heller, kontentan verkar ju vara (eftersom namninsamlingar, påtryckningar och annat har gjort) att enbart en ekonomisk känning skulle få "beslutet som luktar bajs lång väg" att få några konsekvenser inom SVEMO. Annars kommer cirkusen fortgå.

MAO att ni som arrangör tillsammans med förarna kommer överrens om att i Maj kör vi inte, ni betalar inte in och ni sätter ner foten och kräver tävling annan månad. Då gör man det "the french way".

Frågan är ju hur mycket ProSuperBike kan göra innan man blir utslängd från STCCcirkusen? För det är väl nästintill på nåder som man är med där redan som det är.

Varför inte ställa upp på startlinjen iförda t-shirt's med lämplig text, det skulle nog få upp ögonen på vissa....eller?

Black Panters fick ju "lite" uppmärksamhet efter sin "snälla" protest....

/KentW

Något i stil med
"FÖR ett rättvist SVEMO"
"FÖR David "Svensken" Andersson"

Det viktigaste på en tisha tror jag är att få fram hela budskapet och inte göra något subtilt.
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Om inte ni vill flytta arrangemanget eller kämpa för det så återstår det ju för förarna att protestera. Eftersom det har gnällts och skällts under många år på de beslut som SVEMO tar utan resultat, så ser jag det som ett av de bästa sätten att få "dom som tar dom risiga besluten" att öppna ögonen att genomföra en blockad.

Och som arrangör behöver man ju inte se det som att förarna inte tycker om arrangemanget, man kan ju bara se till protestvärdet.

?

Protestvärdet är väl vällovligt, men drabbar protesten nån annans plånbok än den det berör anser jag att man nog ska fundera på effekten av protesten.

Att flytta om i kalendern har jag som sagt inga som helst problem med, jag ser dock ingen praktisk möjlighet att genomföra det. Du får gärna ge mej input på vilka tänkbara helger som skulle kunna ersätta de 4 helgerna i maj. Tävlingarna som körs under maj är följande:
1 maj ERF Anderstorp
7-8 maj SM Anderstorp
7 maj Pro SBK Knutstorp
21-22 maj SO/SM Falkenberg
20-21 maj Pro SBK Mantorp

Aktuell kalender för resten av säsongen finns som sticky i racingforumet. När du gör ditt planeringsförslag får du inte glömma föjande:
Alla banor har redan bokat sina kundevent nästa år. Dessa kontrakt kan man inte riva utan att det kostar deg.
Följande bilserier måste tas hänsyn till:
STCC, DTC, SSK, SPVM, ER-Cup.
Följande mc-serier måste tas hänsyn till:
SO, SM, ERF, Finska mästerskapet, Danska mästerskapet, Norska mästerskapet.

Lycka till!

Att sträcka upp näven i Viasat Motor ger ju inte samma genomslag direkt. SVEMO kommer ju inte få skit i dagstidningar och annat heller, kontentan verkar ju vara (eftersom namninsamlingar, påtryckningar och annat har gjort) att enbart en ekonomisk känning skulle få "beslutet som luktar bajs lång väg" att få några konsekvenser inom SVEMO. Annars kommer cirkusen fortgå.

MAO att ni som arrangör tillsammans med förarna kommer överrens om att i Maj kör vi inte, ni betalar inte in och ni sätter ner foten och kräver tävling annan månad. Då gör man det "the french way".

Men vad är det som är svårt att förstå? Det drabbar inte SVEMOS plånbok, det drabbar arrangörernas plånbok! Varför ska det drabba arrangörerna?
 
Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Protestvärdet är väl vällovligt, men drabbar protesten nån annans plånbok än den det berör anser jag att man nog ska fundera på effekten av protesten.

Att flytta om i kalendern har jag som sagt inga som helst problem med, jag ser dock ingen praktisk möjlighet att genomföra det. Du får gärna ge mej input på vilka tänkbara helger som skulle kunna ersätta de 4 helgerna i maj. Tävlingarna som körs under maj är följande:
1 maj ERF Anderstorp
7-8 maj SM Anderstorp
7 maj Pro SBK Knutstorp
21-22 maj SO/SM Falkenberg
20-21 maj Pro SBK Mantorp

Aktuell kalender för resten av säsongen finns som sticky i racingforumet. När du gör ditt planeringsförslag får du inte glömma föjande:
Alla banor har redan bokat sina kundevent nästa år. Dessa kontrakt kan man inte riva utan att det kostar deg.
Följande bilserier måste tas hänsyn till:
STCC, DTC, SSK, SPVM, ER-Cup.
Följande mc-serier måste tas hänsyn till:
SO, SM, ERF, Finska mästerskapet, Danska mästerskapet, Norska mästerskapet.

Lycka till!



Men vad är det som är svårt att förstå? Det drabbar inte SVEMOS plånbok, det drabbar arrangörernas plånbok! Varför ska det drabba arrangörerna?

Jag har inte som arbete att samordna detta och har ej heller tagit på mig att göra det (kommer inte heller). Men SVEMO har ju tillsammans med RI sett till att straffet inte är i försäsongen utan under just den mest intensiva racingmånaden.

MEN! Om det inte duger med en protestaktion från förarna, inte duger att flytta helgen (för det inte går, framförallt kommer ju inte STCC flytta sin helg) så kvarstår alternativet: Svenskt, vi låter det vara istället, skyfflar över lite sand så blir det nog bra till nästa år.

Så kommer det bli och cirkusen kommer fortsätta. Men inte med mig kvar som mer än åskådare..

Men vad är det som är svårt att förstå? Det drabbar inte SVEMOS plånbok, det drabbar arrangörernas plånbok! Varför ska det drabba arrangörerna?

Om ni inte betalar in och inte arrangerar ProSBK så drabbar det väl SVEMO, vem betalar ni annars in pengar till? Kungen?

Frågan är ju hur mycket ProSuperBike kan göra innan man blir utslängd från STCCcirkusen? För det är väl nästintill på nåder som man är med där redan som det är.

Det vore synd, det är ju så välskött :rolleyes:. Som publik blir negativt överraskad 4/5 och positivt 1/5.
 
Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Om ni inte betalar in och inte arrangerar ProSBK så drabbar det väl SVEMO, vem betalar ni annars in pengar till? Kungen?

Något säger mig att det lär finnas något slags vite att betala om man inte fullföljer sina åtaganden som arrangör...
Vet att det just nu pågår liknande problem i t.ex. F1 där både Monza och Valencia vill komma ur sina kontrakt.

Det vore synd, det är ju så välskött :rolleyes:. Som publik blir negativt överraskad 4/5 och positivt 1/5.

Visst, kanske inte helt bra skött men skulle publikintäckterna finnas där om det sker utanför STCC?

För att klargöra redan innan, jag vet alltså inte hur det ekonomiska ser ut idag men misstänker att det hjälper en hel del att köra tillsammans med STCC.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Finns ju ett sätt att visa sitt missnöje som arrangör även om man kanske inte kan rädda Davids säsong.
Man kan kanske vägra en viss domare tillträde till arrangemangen?

Kan en Arrangör "begära" att en viss Svemodomare inte är önskvärd....?

Är det verkligen "rätt" att lägga detta på Arrangören.....?

Är det inte VI, förare och publik, som ska stå för protesten....

/KentW
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Jag har inte som arbete att samordna detta och har ej heller tagit på mig att göra det (kommer inte heller). Men SVEMO har ju tillsammans med RI sett till att straffet inte är i försäsongen utan under just den mest intensiva racingmånaden.

MEN! Om det inte duger med en protestaktion från förarna, inte duger att flytta helgen (för det inte går, framförallt kommer ju inte STCC flytta sin helg) så kvarstår alternativet: Svenskt, vi låter det vara istället, skyfflar över lite sand så blir det nog bra till nästa år.

Så kommer det bli och cirkusen kommer fortsätta. Men inte med mig kvar som mer än åskådare..



Om ni inte betalar in och inte arrangerar ProSBK så drabbar det väl SVEMO, vem betalar ni annars in pengar till? Kungen?



5.

Så enkelt det är att be "någon annan" att stå för protesten. Det är inte så enkelt om man själv ska göra jobbet.
Pengarna betalas självklart in till Svemo, men det lilla tillskottet gör knappast nån skillnad i en så stor organisation.

Gör gärna en protestaktion med förarna, se bara till att den drabbar rätt organisation, inte arrangörerna! Om du vill protestera är det din sak, men protestera inte genom att sparka på en oskyldig, det är min ståndpunkt.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Kan en Arrangör "begära" att en viss Svemodomare inte är önskvärd....?

Är det verkligen "rätt" att lägga detta på Arrangören.....?

Är det inte VI, förare och publik, som ska stå för protesten....

/KentW

Varför kan inte arrangören ställa sig på samma sida? Det är ju faktiskt en svemo-klubb, som förarna är medlem i som oftast är arrangör.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
I det här fallet håller jag med Humlan, en aktion från oss förare ska inte drabba enskilda klubbar som sliter häcken av sig för att anordna tävlingar. Protesten ska riktas mot Svemo!

Några olika förslag har nämnts i tråden och jag skulle kunna ställa upp på följande:

1. Under maj månad kör alla som vill med en T-shirt över stället med en text på ryggen/bröstet som riktar sig mot Svemo.

2. Vi förare vägrar att köra om den aktuella domaren är med i tävlingsledningen.

Jag är iofs lite tveksam till om killarna i ProSuperbike skulle ställa upp på det här men bara chansen att de gör det borde få Svemo att fundera på alternativa lösningar, tex att flytta straffet till april.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top