"Svensken" avstängd?

Fast just den öppna depån är en av styrkorna i roadracingen.

Jag ser absolut fördelen, så länge det fungerar är det ju kalas för publiken.

Det var mest en tanke i skenet av hur allvarligt SVEMO såg på det inträffade, att David bröt mot hastighetsbegränsingen. Av det jag läst verkar det ju inte som någon idiot-körning. Om gränsen är så hårfin, så borde SVEMO i mina ögon fundera på riskerna i så fall, dvs SVEMO har ett större ansvar. Fast jag är ju inte aktiv förare, så bortse gärna från detta, bara en personlig reflektion från nån som inte vet bättre :D
 
Jösses...

Det som förvånar mig mest är att "civila" tillåts spankulera i depå-området? Det borde väl Svemo agera mot i stället? Pit-lane walk through är ju ok, om det är organiserat, men varför ska det få ränna folk i depå-området? Tänk om nån hoj börjar brinna under tankning, och en barnvagn står i närheten?

Det är skillnad på depå och bandepå.
Depån, där har du tälten, bussarna och bor/mekar.
Bandepån är förbjuden under tävlingshelger för folk under 15 år.
(rätta mig om jag har fel men jag är ganska säker på att det är så)
 
Det är skillnad på depå och bandepå.
Depån, där har du tälten, bussarna och bor/mekar.
Bandepån är förbjuden under tävlingshelger för folk under 15 år.
(rätta mig om jag har fel men jag är ganska säker på att det är så)

Så är det, såklart! Jag tar tillbaka allt och hävdar motsatsen! Eller nåt... Glöm mitt svammel, fredag eftermiddag.
(Fast det är ju fortfarande horribelt dålig proportionalitet mellan brott och straff, det tar jag inte tillbaka!)
 
att straffet är på tok för hårt råder det inga tvivel om.
riktigt tråkigt.

Under alla år jag har varit och kollat/hjälpt till med STCC, så har jag aldrig sett någon i teamen köra 4-hjulingarna med hjälm på.
De kör däck, utrustning och diverse saker på dessa 4.hjulingar, även med släp och aldrig någonsin, har jag sett dessa personer mede annat än keps på huvudet.
Böter till STCC-teamen???? skulle inte tro det, tyvärr. Reglerna gäller inte alla.

+1

inga startnummer på några av dem fordonen heller var jag kan minnas :död

många exempel finns det

minns inte om han fick någon påföljd efter en ganska rejäl vurpa på start/mål rakan på sturup under STCC/PRO kan det ha varit 2008 under superpole kanske ??
Pappunen vurpade som sagt rejält, minns inte om han sparkade på hojjen, men han drog i allafall hjälmen i backen så att den studsade upp en bra bit igen iaf.....




Bandepån är förbjuden under tävlingshelger för folk under 15 år.
(rätta mig om jag har fel men jag är ganska säker på att det är så)

under tävling & träning är det teampersonal, förare och funktionärer som får vistas där.
punkt.
 
Under alla år jag har varit och kollat/hjälpt till med STCC, så har jag aldrig sett någon i teamen köra 4-hjulingarna med hjälm på.
De kör däck, utrustning och diverse saker på dessa 4.hjulingar, även med släp och aldrig någonsin, har jag sett dessa personer mede annat än keps på huvudet.
Böter till STCC-teamen???? skulle inte tro det, tyvärr. Reglerna gäller inte alla.


STCC-teamen får, och tar böter mer eller mindre ofta de med.

Jag har lite kopplingar in till det mesta under race-helgerna. PSBK är ju roligast, svågern är teamchef för Poolstar, en tjejkompis jobbar för Flash, hennes bror kör Camaro och vänner till familjen kör Porsche..

Jag kan lova att även kungaklasserna får sina böter. Däremot väljer ex. stcc teamen att ta boten och göra som de vill för att de inte har tid att bry sig, men böter får dem!


Däremot håller jag som alla andra med om at tdet är en jävla skillnad på böter och avstängning!
 
Hehe ja om man skulle jämföra med en del Stcc chauförers vannsinnes utbrott i stridens hetta så skulle ju ett flertal av dom vara livstidsavstänga...

Surt för "svensken" hoppas att det löser sig.
 
Filip sparkade till sin hoj efter vurpan på Knutstorp 2009. Det tyckte publiken bara var kul.
Slipskillarna på SVEMO kanske ska köra race istället, det är kanske det sporten behöver?

Hehe, ja sparken gick ju inte riktigt som tänkt:D
 
Hehe ja om man skulle jämföra med en del Stcc chauförers vannsinnes utbrott i stridens hetta så skulle ju ett flertal av dom vara livstidsavstänga...

Surt för "svensken" hoppas att det löser sig.

Problemet med "böter" för rika team är att dom bara ser dom som störande "omkostnader". En avstängen är mycket effektivare i sådana sammanhang eftersom man inte kan "köpa" sig fri.

Parkeringsdepån fungerar ju som en "campingplats" för teamen och dess familjer. Att då tycka det är OK med ett "racebeteénde" där, är helt fel. I STCC sammanhang är ju samtidigt publiken en inkomstkälla för verksamheten både iform inträden och att locka sponsorer till teamen. Att då bete sig "illa" mot publiken på områden där dom får vistas, är vansinnigt av många orsaker. Det kan lätt förstöra "kundrelationer" med sponsorn om det drabbar fel person.

//Torbjörn
 
Parkeringsdepån fungerar ju som en "campingplats" för teamen och dess familjer. Att då tycka det är OK med ett "racebeteénde" där, är helt fel.

//Torbjörn

Depå under en STCC helg är ju så trång och full av publik att man inte ens kan klia sig i arslet :arsele

Att kunna köra för fort är i princip en omöjlighet och det är för mig ett mysterium hur förare och team överhuvudtaget kan och hinner få fram och tillbaka sina fordon !!

/ Micke
 
Bra inlägg! Men hotet att inte köra kanske inte biter då du redan gått ut i aug tackat för dig tillsvidare.

//När jag inte har tid och motivation att träna så mycket som jag behöver, så blir jag heller inte så snabb som jag vill vara för att köra i ProSuperbike.//

Nästa år är nytt år, nya pengar och nya förutsättningar.
Största anledningen till att jag tappar motivation, är att det kostar mer än det smakar. Tex sånna här saker gör att det inte känns motiverat att lägga 20-30.000kr för en tävlingshelg. Och sen riskera att få starta sist eller inte alls pga konstiga domarbeslut. Eller att krocka med en traktor.

Det finns mycket mera vatten under mitt beslut att inte köra dom två sista tävlingarna i år. Men jag tror jag tjänar i längden på att inte spy all galla samtidigt.

Samtidigt ville jag meddela att jag inte skulle köra, för det var många som undrade och frågade.
 
Sidvagnåkare om inte jag kommer ihåg fel.Jag vet inte hur länge han var aktiv och hur det gick för han.


Är det han så ska han bara hålla sin feta käft stängd.


Som han betedde sig på och omkring banan borde han inte få vistas på 50 mils radie från en RR bana.

Prejade bla av ett annat ekipage under en PR-tripp med "stadslopp".
Plus mycket annat skit han gjorde.
 
Och vad har detta med PRO Superbike att göra? :confused:

Jag quotade Eskilssons inlägg där han beskrev Björn Anderssons agerande vid diverse PRO superbike race och anledningen till avstängningen har väl att göra med incidenter på nämda tävlingar.
Nu har jag inte själv kört några pro superbiketävlingar men jag har varit publik många gånger och har sett tävlingsledningen göra många märkliga saker det här verkar i vart fall i mina ögon va en förlängning av det.

Eller har jag fått allt om bakfoten?
 
:hihi:hihi:hihi
Är det han så ska han bara hålla sin feta käft stängd.


Som han betedde sig på och omkring banan borde han inte få vistas på 50 mils radie från en RR bana.

Prejade bla av ett annat ekipage under en PR-tripp med "stadslopp".
Plus mycket annat skit han gjorde.

:hihi:D:krama Säger inget mer
 
Hade några "vilda"dissutioner med honom redan på sent 80.tal tidigt 90-tal. Då var det han som tyckte att det var juste att jag "kickade"till hans sidvagn nar han höll på att köra av mej fötterna i depån, och HAN hade brottom och var sen ut!!! Då skulle han minsann ta upp det med TL för "osportsligt uppträdande"

Borde inte det kunna stänga av honom retroaktivt*S*

Stå på dig David du har hela landets (nästan) RR älskade folk bakom dig.
 
Tråkig historia. Tyvärr kan jag inte bidra med indragna licenspengar eftersom jag inte ens har en hoj längre men säg till när den vanliga namninsamlingen kommer! :)

Hursomhelst så verkar det vara dags att byta tävlingsledning i Pro Superbike så folk vågar testa den klassen. Är det månne därför tillväxten har varit så dålig i år?
 
Jag är visserligen ett blåbär i sammanhanget, men jag fick inga klagomål från Svemo när det begav sig och jag kastade hjälm och handskar, vilket filmades och snyggt klipptes in i vinjetten.
Detta lär lösa sig....

Du gjorde det nog på ett sånt sätt att du inte gjorde någon funktionär, tävlingsledare, dommare eller publik rädd eller uppretad av ditt beteende. Är nog där skillnaden ligger.
 
Problemet med "böter" för rika team är att dom bara ser dom som störande "omkostnader". En avstängen är mycket effektivare i sådana sammanhang eftersom man inte kan "köpa" sig fri.
Visst är det så att böter inte märks lika mycket i den totala konomin för rika team som för fattiga... är det då inte ännu konstigare att man nöjer sig med att ge böter till STCC team som har bra mycket mer pengar medan man stänger av David?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top