Svenska JAS Gripen plan till Libyen?

  • Thread starter Thread starter manneman
  • Start date Start date
Va fan ska vi ned till Libyen o göra? Vad har vi att tjäna på det? Att skicka jasplanen är endast en symbolhandling, men tyvärr ger det helt fel signaler. Vi har haft fred i typ 200+ år och så vill jag det ska förbli.

Det är helt ok ifall vi uppfattas som mesar men att skicka trupper och plan för attackuppdrag i långtbortistan när vi istället borde inrikta vårt försvar till att bevaka och försvara våra gränser, samt inrikespolitiska orosmoment.

Nu riskerar vi bara mer terrordåd i Sverige och att trappa upp det kalla kriget här i norr. Tycker det är lika illa med jasplanen som våra offensiva trupper i Afghanistan. Skicka gärna läkare, sjukvårdsteam, tält och förnödenheter eller annat som FN kan behöva hjälp med. Icke stridande förband kan också vara ok, men låt inte lilla sverige förvandlas från ett fredsälskande land till något slags microNATO med storebrorskomplex.

Min 50-öring.
 
Last edited:
Ja, den artikeln var ju intressant.. Inte ett ord om att det är en FN-sanktionerad aktion, te.x. Som dom dessutom kunde lagt in veto mot.
 
Läste precis att man inte har tillgång till rätt bränsle till JAS på flygbasen i Italien. Tills det är löst står de på marken.
 
Vad går de på då? Får de bara köra på e85 för miljöns skull? :rolleyes:

Antagligen beror det på att det saknas någon tillsats i bränslet. Det kan leda till att pumpar och ventiler i bränslesystemet inte smörjs på avsett sätt av bränslet, vilket kan leda till slitage och slutligen någon sorts felutfall i bränslesystemet eller motorn.

Gripen är godkänd för ett antal bränsletyper utan restriktioner. Andra bränslesorter kan användas under begränsad tid om man sedan utför visst underhåll. Sen finns det givetvis också bränslesorter som aldrig provats, och därför inte per automatik är godkända. I dom fallen får tillverkaren SAAB bedöma om bränslet går att använda samt med vilka restriktioner. Svårare är det inte. Att försvarsmakten vill ha koll på detta är inte alls konstigt, om man bara tankar Och flyger utan att kolla bränslekvaliteten så kan det kosta vansinniga summor att återställa flygplanen efter insatsen

Hälften av alla här verkar ju tro på att deras hojar far illa om dom inte får V-power som enda bränsle, då borde väl inte detta vara så konstigt...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top