Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Precis, och vi hade 1 tekniker och 2 värnpliktiga per plan, till skillnad mot amerikanerna som hade 15 tekniker! Vi är helt enkelt förbannat bra på det vi gör, men förlorar ofta pga trams, feghet och politiskt spel![]()
Under Yom Kippur lyckades israeliska flygvapnet med en uppdragsfrekvens och responstid som flera gånger om översteg vad det syriska flygvapnet kunde prestera och kraftigt bidrog till att pansartäterna kunde hejdas, deras system med flygplan som snabbt klargjordes av en handfull värnpliktiga påminner om något annat lands.....Vad spelar 100-tals flygplan för roll om de inte är i luften? På marken får en F-22 Raptor dyngstryk av en gammal J28 Vampire.....
Det får dom nästan av en gammal Tiger Moth ocksåUnder Yom Kippur lyckades israeliska flygvapnet med en uppdragsfrekvens och responstid som flera gånger om översteg vad det syriska flygvapnet kunde prestera och kraftigt bidrog till att pansartäterna kunde hejdas, deras system med flygplan som snabbt klargjordes av en handfull värnpliktiga påminner om något annat lands.....Vad spelar 100-tals flygplan för roll om de inte är i luften? På marken får en F-22 Raptor dyngstryk av en gammal J28 Vampire.....
Vilken flygplanstyp använde sig Israeliska flygvapnet sig av vid tidpunkten?
Jag trodde att den snabba klargörningen med minimal bemanning har att göra med att man prioriterat det redan vid utvecklingsstadiet av Tunnan, Lancern, Draken, Viggen och JAS. Som jag förstått det har man inte haft samma prioriteringar när man utvecklat de amerikanska stridsflygen.
.
Jag vet inte om det är en myt, men det sägs att till filmen TopGun så var Viggen aktuell som the bad guy, eftersom den amerikanska publiken inte skulle känna igen den. Men amerikanska försvaret var livrädda att den skulle visa sig bättre än deras F14.
Lär vara en myt.
1) Amerikanska flygvapnet har inte tillgång till Viggen (däremot draken, åtminstone senare)
2) Vad planen presterar i verkligheten har lite att göra med vad som kommer synas på filmen.
Edit: På riktigta "top gun" så vann ofta lärarna med anika gamla A4or mot elevernas då toppmoderna F14. Detta då lärarna var så mycket bättre och då F14 inte är så hiskeligt snabbmanövrerbar, den är optimerad för en helt annan roll.
Draken har varit "bad guy", i Iron Eagle.....säkert det som är kornet av sanning i det hela.
Var Draken med i Iron Eagle? Jag har bara ett minne att den var med i Fire Birds. Vid den tidpunkten var Draken utfasad och ett par stycken försvann ute på den "civila" marknaden på museum och dyl.
Jag trodde att den snabba klargörningen med minimal bemanning har att göra med att man prioriterat det redan vid utvecklingsstadiet av Tunnan, Lancern, Draken, Viggen och JAS. Som jag förstått det har man inte haft samma prioriteringar när man utvecklat de amerikanska stridsflygen.
Känns lite Kennedyscenario det där, Lyndon B Johnson gav klartecken till Vietnamkriget ett par dagar efter mordet.Jag har funderat på varför Sverige var så snabba att svara på FNs förfrågan om att sända stridsflyg till Kongo. Man fick förfrågan 23 september 1961 och 30 september startade 5 stycken J29 och landade samma dag i Kongo.
Dag Hammarsköld dog 18 september 1961 under oklara omständigheter i en flygkrasch. Han hade varit FNs generalsekreterare sedan 1953.
Jag förstår inte riktigt vad Sverige har ett försvar till. Dock är det ju ett "försvar" och ingen armé. På nåt sätt känns det som att det är skillnad kanske..
.
Precis, och vi hade 1 tekniker och 2 värnpliktiga per plan, till skillnad mot amerikanerna som hade 15 tekniker! Vi är helt enkelt förbannat bra på det vi gör, men förlorar ofta pga trams, feghet och politiskt spel![]()
Citat TT:
"Försvarsmakten räknar med att insatsen omfattar 120 personer: piloter, tekniker, underättelsepersonal & personal för skydd och bevakning. Dessutom tillkommer 15 personer för lufttankning och 15 personer i stabsfunktioner inom NATO-kommandot." -Slut citat.
Vad är det här för tidning eller nyhetskälla?
Ryssland om vårt försvar, försvarsindustri och utrikespolitik och vårt närmande mot NATO.
http://english.pravda.ru/world/europe/31-03-2011/117405-sweden-0/
![]() |
Sandvikens franskaste Triumph
I Norrtälje kunde vi se hur... |
![]() |
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul
Den 2 augusti körde Hydet M... |
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti