Svenska JAS Gripen plan till Libyen?

  • Thread starter Thread starter manneman
  • Start date Start date
Om Juholt får bestämma är han gärna med och delar på cegercigarren när dagen är slut men utan att ha skitat ner sig.
 
Jag har funderat på varför Sverige var så snabba att svara på FNs förfrågan om att sända stridsflyg till Kongo. Man fick förfrågan 23 september 1961 och 30 september startade 5 stycken J29 och landade samma dag i Kongo.

Dag Hammarsköld dog 18 september 1961 under oklara omständigheter i en flygkrasch. Han hade varit FNs generalsekreterare sedan 1953.
 
Precis, och vi hade 1 tekniker och 2 värnpliktiga per plan, till skillnad mot amerikanerna som hade 15 tekniker! Vi är helt enkelt förbannat bra på det vi gör, men förlorar ofta pga trams, feghet och politiskt spel :mad:

Under Yom Kippur lyckades israeliska flygvapnet med en uppdragsfrekvens och responstid som flera gånger om översteg vad det syriska flygvapnet kunde prestera och kraftigt bidrog till att pansartäterna kunde hejdas, deras system med flygplan som snabbt klargjordes av en handfull värnpliktiga påminner om något annat lands.....Vad spelar 100-tals flygplan för roll om de inte är i luften? På marken får en F-22 Raptor dyngstryk av en gammal J28 Vampire.....
 
Under Yom Kippur lyckades israeliska flygvapnet med en uppdragsfrekvens och responstid som flera gånger om översteg vad det syriska flygvapnet kunde prestera och kraftigt bidrog till att pansartäterna kunde hejdas, deras system med flygplan som snabbt klargjordes av en handfull värnpliktiga påminner om något annat lands.....Vad spelar 100-tals flygplan för roll om de inte är i luften? På marken får en F-22 Raptor dyngstryk av en gammal J28 Vampire.....

Vilken flygplanstyp använde sig Israeliska flygvapnet sig av vid tidpunkten?

Jag trodde att den snabba klargörningen med minimal bemanning har att göra med att man prioriterat det redan vid utvecklingsstadiet av Tunnan, Lancern, Draken, Viggen och JAS. Som jag förstått det har man inte haft samma prioriteringar när man utvecklat de amerikanska stridsflygen.

Man kan ju tycka att anställd markpersonal som specialiserat sig på klargörningen borde vara effektivare än ett gäng värnpliktiga om man utgår från samma flygplanstyp. Med det sagt är det ju oerhört imponerande bedrift att låta värnpliktiga sköta hela proceduren. Men det kräver nog att man tänkt till redan i utvecklingsskedet av flygplanet.

Praktiserade på klargörningen på F10 i Ängelholm när jag gick i skolan på slutet innan man lade ner flottiljen. Det var ofta befälen fick springa bort till fikarummet där de värnpliktiga satt med tv-spel för att kalla tillbaka dem. De hade nämligen inte gjort klart det de skulle. Personligen tyckte jag att de var oförskämt lata de där värnpliktiga som tjänstgjorde klargörningen. Man får hoppas att de i ett skarpt läge visste vad deras arbetsuppgifter var.
 
Under Yom Kippur lyckades israeliska flygvapnet med en uppdragsfrekvens och responstid som flera gånger om översteg vad det syriska flygvapnet kunde prestera och kraftigt bidrog till att pansartäterna kunde hejdas, deras system med flygplan som snabbt klargjordes av en handfull värnpliktiga påminner om något annat lands.....Vad spelar 100-tals flygplan för roll om de inte är i luften? På marken får en F-22 Raptor dyngstryk av en gammal J28 Vampire.....
Det får dom nästan av en gammal Tiger Moth också :hihi Men amerikanskt flyg har ju alltid varit tekniskt högtravande, i laboratoriemiljöer. Allt måste skruvas med mellan varje mission och landningsbanan måste dammsugas. Vi, och ryssarna, leder väl i andra änden av skalan, vi landar på vägbaser, har nästan helt självständiga flygplan som inte behöver bragg/kragg för att komma igång, och nån fågel hit eller dit genom motorn är inte så farligt. Det går ju tom att fickparkera en JA37 på en vägbas :Bugar Fast, det är ju inte bysmide vi håller på med, tekniskt sett är vi ju bland dom bättre i världen.

Jag vet inte om det är en myt, men det sägs att till filmen TopGun så var Viggen aktuell som the bad guy, eftersom den amerikanska publiken inte skulle känna igen den. Men amerikanska försvaret var livrädda att den skulle visa sig bättre än deras F14.
 
Vilken flygplanstyp använde sig Israeliska flygvapnet sig av vid tidpunkten?

Jag trodde att den snabba klargörningen med minimal bemanning har att göra med att man prioriterat det redan vid utvecklingsstadiet av Tunnan, Lancern, Draken, Viggen och JAS. Som jag förstått det har man inte haft samma prioriteringar när man utvecklat de amerikanska stridsflygen.
.

Man flög bla F-4 Phantom, Mirage III och A4-Skyhawk

Missförstå mig rätt nu, den israeliska marktjänsten påminde inte ens lite om den svenska egentligen, det var mer för att visa på det allmänna tänket med snabbmobiliserade värnpliktiga och slimmad organisation, det går att klargöra en Phantom jäkligt fort också om man bara behöver ladda om med "rätt" saker och tanka. Det är en överdrift att alla svenska flygplan varit så extremt lätta att underhålla och klargöra. Det första flygplanet i Sverige som verkligen projades 100%-igt för våra underhållsförhållanden, vägbaser med mera var fpl 37. Fpl 32 kunde tex vara ganska omständig att klargöra med vissa lastalternativ.
 
Jag vet inte om det är en myt, men det sägs att till filmen TopGun så var Viggen aktuell som the bad guy, eftersom den amerikanska publiken inte skulle känna igen den. Men amerikanska försvaret var livrädda att den skulle visa sig bättre än deras F14.

Lär vara en myt.

1) Amerikanska flygvapnet har inte tillgång till Viggen (däremot draken, åtminstone senare)
2) Vad planen presterar i verkligheten har lite att göra med vad som kommer synas på filmen.

Edit: På riktigta "top gun" så vann ofta lärarna med anika gamla A4or mot elevernas då toppmoderna F14. Detta då lärarna var så mycket bättre och då F14 inte är så hiskeligt snabbmanövrerbar, den är optimerad för en helt annan roll.
 
Last edited:
Draken har varit "bad guy", i Iron Eagle.....säkert det som är kornet av sanning i det hela.

På tal om klargöringstider så visar nedanstående på att det knappast var de svenska flygplanen som var så exceptionella, snarare sättet att arbeta på.

J28 Vampire (Brittisk De Havilland) Klargjordes pa ca 20 minuter, kom i luften på ca 100 sek från full beredskap (avstängd med förare i planet)

J29 Tunnan (Svensk SAAB) Klargjordes på ca 10 minuter, kom i luften på ca 75 sek

J32 Lansen (SAAB) Klargjordes på 10-30 min beroende på last, kom i luften på ca 45 sek

J34 Hunter (Brittisk Hawker) Klargjordes på ca 10-20 minuter beroende på last, kom i luften på ca 80 sek

J35 Draken (SAAB) klargjordes på ca 10 minuter, kom i luften på 50 sek om man hade elkraft på flygbasen, annars 2-3 minuter.

Lär vara en myt.

1) Amerikanska flygvapnet har inte tillgång till Viggen (däremot draken, åtminstone senare)
2) Vad planen presterar i verkligheten har lite att göra med vad som kommer synas på filmen.

Edit: På riktigta "top gun" så vann ofta lärarna med anika gamla A4or mot elevernas då toppmoderna F14. Detta då lärarna var så mycket bättre och då F14 inte är så hiskeligt snabbmanövrerbar, den är optimerad för en helt annan roll.

Precis, F-14 är en mycket stor fågel med världens då bästa radar och robotsystem, AIM-54 Phoenix, den var extremoptimerad för långskott då den i första hand skulle operera på öppet hav mot anflygande attack/bombgrupper av Backfires och Badgers med sjömålsrobot. Även om systemet är utfasat idag torde det fortfarande stå sig väl prestandamässigt på den punkten.

Över Europa i WW3 i en luftvärns och telekrigsmiljö hade den förmodligen förlorat mycket av sina fördelar.
 
Last edited:
Det är väl bra att man iaf vågat göra någonting den här gången. Detta är förhoppningsvis början på ett nytt spår där man faktiskt vågar använda försvaret på det sätt som man gör sken av att man vill göra. Allt prat om ett insatsförsvar som ska kunna sättas in vid kriser osv. Synd bara att man inte vågar gå hela vägen.

Sossarna är ju ett pack utan dess like. Så fort det händer något börjar man bjäbba om att man ska göra något men sen när det väl blir tal om insats så vill man inte stå upp för sitt bjäbbande. Pack och slödder är vad det är...
 
Draken har varit "bad guy", i Iron Eagle.....säkert det som är kornet av sanning i det hela.

Var Draken med i Iron Eagle? Jag har bara ett minne att den var med i Fire Birds. Vid den tidpunkten var Draken utfasad och ett par stycken försvann ute på den "civila" marknaden på museum och dyl.

Jag tror det att Viggen skulle vara med i Top Gun mest är en skröna. Jag har svårt att se några fördelar att ställa upp med Viggen i mitten av 80-talet till en Hollywood produktion vars syfte var att få fler rekryter till det amerikanska Försvaret. Ser man Top Gun med vuxna ögon är det mycket tydligt. Vet inte hur många gånger jag sett Top Gun i min barndom. Då hade man inte sådana betänkligheter. Det var tider det när man fortfarande var ovetande om den reela världen.
 
Var Draken med i Iron Eagle? Jag har bara ett minne att den var med i Fire Birds. Vid den tidpunkten var Draken utfasad och ett par stycken försvann ute på den "civila" marknaden på museum och dyl.

Fire Birds, jag blandar ihop kalkonrullarna....det finns fortfarande ett par flygande 35:or i USA såvitt jag vet. I Sverige finns det minst en och jag vet att Swedish Air Force Historic håller på att restaurera en SK35C, alltså en tvåsitsig variant, det ryktas att man ska kunna få åka med en sväng om man har en 30-40 lakan som bränner i fickan....
 
Jag trodde att den snabba klargörningen med minimal bemanning har att göra med att man prioriterat det redan vid utvecklingsstadiet av Tunnan, Lancern, Draken, Viggen och JAS. Som jag förstått det har man inte haft samma prioriteringar när man utvecklat de amerikanska stridsflygen.

Hade för mig att det är japanerna som byggt Lancer... Och att det är en bil... :D

Det svenska planet hette Lansen.
 
Jag har funderat på varför Sverige var så snabba att svara på FNs förfrågan om att sända stridsflyg till Kongo. Man fick förfrågan 23 september 1961 och 30 september startade 5 stycken J29 och landade samma dag i Kongo.

Dag Hammarsköld dog 18 september 1961 under oklara omständigheter i en flygkrasch. Han hade varit FNs generalsekreterare sedan 1953.
Känns lite Kennedyscenario det där, Lyndon B Johnson gav klartecken till Vietnamkriget ett par dagar efter mordet.
 
Jag förstår inte riktigt vad Sverige har ett försvar till. Dock är det ju ett "försvar" och ingen armé. På nåt sätt känns det som att det är skillnad kanske..
.

Sverige har inget försvar i traditionell bemärkelse längre utan kallas idag för ett insatsförsvar eller olika "battle groups" internationellt sett.
Om någon skulle anfalla Sverige av idag vilket förefaller föga troligt då ingen har intresse av det längre pga att det politiska läget förändrats under mer än 20 år så är det alla EUländers ansvar att försvara ett annat EUland. EDA styr som jag tidigare påpekade.
 
Precis, och vi hade 1 tekniker och 2 värnpliktiga per plan, till skillnad mot amerikanerna som hade 15 tekniker! Vi är helt enkelt förbannat bra på det vi gör, men förlorar ofta pga trams, feghet och politiskt spel :mad:

Citat TT:
"Försvarsmakten räknar med att insatsen omfattar 120 personer: piloter, tekniker, underättelsepersonal & personal för skydd och bevakning. Dessutom tillkommer 15 personer för lufttankning och 15 personer i stabsfunktioner inom NATO-kommandot." -Slut citat.
Initialt beräknas insatsen kosta 200 miljoner SEK, vara i maximalt 3 månader samt innefatta 8 JAS Gripen, 1 Hercules TP84 samt ett spaningsplan troligen av typen TUAV Falken.
 
Hela Svenska insatsen i Libyen är ett spel för gallerierna. Juholt är en fegis som inte vill riskera något, typisk betongsosse som ser allt amerikanskt med "palme"ögon (Tänk Palme under vietnam).

Men när de väl är på plats så kanske det blir enklare att växla över dem till markmålsattacker, för det Libyska flygvapnet lär ju ha ungefär TVÅ plan kvar. De som landade på Malta när "revolutionen" startade. För mina 2c skulle de kunna skita i hela grejen om de inte får hjälpa till på riktigt. 200 millar är RIKTIGA pengar och många av mina kunder inom kommunerna skulle gärna ta hand om dem och sätta in dem i äldrevården.

Här har ni en att bita i!
Säg att rebellerna får tag på några gamla MIG plan öster om Benghazi och dessutom några äldre militärpiloter som går över på "rätt" sida. De laddar på med grejer och säger "nu köttar vi satan in i Tripoli"
-Skulle NATO skjuta ner planen?
-Flygförbud är flygförbud eller?
-Mandatet säger ingenting om att FN/Nato får egentligen välja sida, bara skydda civila
-Kommer JAS attt skjuta verkanseld på pensionärer!?!?!?!?!?
 
Last edited:
Citat TT:
"Försvarsmakten räknar med att insatsen omfattar 120 personer: piloter, tekniker, underättelsepersonal & personal för skydd och bevakning. Dessutom tillkommer 15 personer för lufttankning och 15 personer i stabsfunktioner inom NATO-kommandot." -Slut citat.

Jess, det är 3man per plan(en förare och två tekniker) samt 96 pappersvändare till staben.
Precis som hemma alltså, majoriteten av knektarna sitter på högkvarteret och fiser varmluft... :D
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top