Svenska bostadsmarknaden

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vadå det är väl helt normalt i 08land att pynta 200k för en hyresrätt?
Här i 031land gick dom för runt 100 i rätt område sist jag kollade..
Friskt eller sjukt? Upp till var och en..
Inte nåt jag skulle lägga pengar på i varje fall..

Varför inte? Du förlorar aldrig mer än de 200000 kronorna, köper du en bostad för 4 miljoner kan du rent hypotetiskt förlora 4 miljoner. 200kkr motsvarar bara en 5% värdeminskning på 4 Mkr.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Känner att det är föga överraskande att en tråd om sveriges bostadsmarknad kommit att handla helt om stockholm. Åas, det är ju där problemen är störst, vad jag förstått.
Själv bor jag rätt centralt i Uppsala för 50 spänn om dagen för tillfället. Värme, vatten, träning och mat ingår. :hihi
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Känner att det är föga överraskande att en tråd om sveriges bostadsmarknad kommit att handla helt om stockholm. Åas, det är ju där problemen är störst, vad jag förstått.
Själv bor jag rätt centralt i Uppsala för 50 spänn om dagen för tillfället. Värme, vatten, träning och mat ingår. :hihi

Det är ju i princip bara där som bostadstillgången är nåt problem, samt några studentorter som har säsongsvisa problem.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är ju i princip bara där som bostadstillgången är nåt problem, samt några studentorter som har säsongsvisa problem.

Jo, fast jag tycker att problemet är lite onödigt förstorat. Det finns bostäder, om än inte i själva stockholm om man inte är beredd att punga ut 7-10 mille för en lägenhet. Men ja, hyresmarknaden borde avregleras och det där tramset med att man inte får bygga skyskrapor borde tas bort.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det är ju i princip bara där som bostadstillgången är nåt problem, samt några studentorter som har säsongsvisa problem.

Det är bostadsbrist i stora delar av landet.
Men på mindre orter är problemet (dessutom) att det, trots bostadsbrist, är svårt att få ut tillräckligt mycket i hyra för att räkna hem nybyggnationen tillräckligt fort.
 

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Ort
london
Hoj
honda rs250, 748SPS
Helt galna priser i Stockholm.. Förstår inte riktigt att man kan tycka det vara värt att betala 8-10 miljoner för en vanlig villa. Då lever man ändå inklämd bland en massa folk, buller och har långt till skog och natur. Men vad står man väl inte ut med för att få förmånen att sitta i bilköer ett par timmar per dag? :rolleyes:

Vi köpte vårt nuvarande hus 1 Juli 2013, gav 1 850 000:- och det tycker vi var galet mycket pengar. Då har vi 125kvm + 125kvm fräsch källare, bergvärme, 1700kvm tomt, 4x8m pool ute som värms med solfångare, spabadrum i källaren med bubbelpool för 4 pers och en ångbastu, eget gym och ett verkstadsrum. Tyvärr bara ett 25kvm oisolerat garage på gården, men har planer på att bygga ett 80kvm garage inom något år och då får det mindre agera trädgårdsskjul och snickeriverkstad.

Bor 10min från E4:an, har 30min till Gävle, 50min till Uppsala och 1h 30min till Sthlm. Upptåget stannar här om man vill pendla med tåg. Samtidigt så har vi sandstrand och småbåtshamn mitt inne i samhället, drygt en mil ut till havet dit man tar sig med båten, vattenskotern, bilen eller mc:n.

Inom 10min från huset har vi tillgång till skoterleder, vandringsleder, crossbana, ridskola och fullt med hästgårdar....

Har svårt att förstå att man hellre bor mitt i en storstad med lån upp över öronen än att bo så här. Speciellt om man har barn.
Det ar inte dyrare att bo 'storstaden' som landsbygdfolk tror. Jag skulle tex kunna kopa ett storre battre hus i en mindre stad for c:a 1/3 av jag betalade i London, och jag skulle om jag hade tur tjana c:a 1/3 av vad jag tjanar nu, sa jag hade haft det samre stallt.

Att det skulle vara battre for mina barn ar ocksa ett konstigt argument. Barnen gar i en mycket bra skola, jag bor 100m fran en stor park. Min aldsta spelar tennis, simmar, spelar fotboll allt inom 10 minuter. Trummor spelade han ocksa ett tag, da kom trumlararen hem till oss en g/vecka, och skulle dom onska andra aktiviteter finns det naturligtvis ocksa.
Vandrings och cykel leder har jag pa 10 minuters gangvag
Tekniska/historiska museer, zoo etc att sla till fan med, inomhus lekland, gokart.. stall namde du, en kompis dotter rider visst nagonstans i narheten ocksa..

Ja, you name it ungefar.

Det ar ungarna, inom 20 minuter har jag och frugan tillgang till restauranger/pubar/klubbar/teater osv osv i varldklass

Vaxte sjalv upp pa landsbygden sa kan sjalvklart fordelar med bada, med det i atanke tror jag vi har det battre i stan.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är bostadsbrist i stora delar av landet.
Men på mindre orter är problemet (dessutom) att det, trots bostadsbrist, är svårt att få ut tillräckligt mycket i hyra för att räkna hem nybyggnationen tillräckligt fort.

Att fårket inte vill betala tillräckligt mycket är inte detsamma som bostadsbrist. Att byggbolagen bygger större än vad kunderna har råd med är väl knappast heller att definiera som bostadsbrist. Vilken småort har bostadslösa uteliggare?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Att fårket inte vill betala tillräckligt mycket är inte detsamma som bostadsbrist. Att byggbolagen bygger större än vad kunderna har råd med är väl knappast heller att definiera som bostadsbrist. Vilken småort har bostadslösa uteliggare?

Karlskrona, Enköping känner jag till iaf... Men det tenderar att vara utslagna och missbrukare.
Personligen har jag aldrig haft problem att få tag på boende, ens i studentstäder där bostäderna tar slut varenda jäkla år, så jag vet inte om jag tror på någon bostadsbrist heller faktiskt.
Hade varit intressant att se statistik på antal bostäder gentemot hur många bohag, eller vad man ska kalla det, som finns i sverige.
I sthlm är det väl lite knöligt, men där har jag aldrig bott. :hihi
 

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen :´(
Jag vet inte om själva marknaden, köp/sälj, fungerar så dåligt. Vad är det som fungerar dåligt?

Hyreslägenheter går inte att köpa och sälja :fakta

Ja boplats Göteborg som exempel. Minst 1800 sökande på varje lägenhet.. De som kommer ut till uthyrning ligger antingen i hooden, långt åt helvete (Typ Tensta) eller kostar 28 miljarder i hyra..

Stabiiiiilt..

Bostadsrätt blire.. :huvet
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top