Svenska bostadsmarknaden

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Ett bekymmer med nybyggande som jag ser det, om man tittar utanför Stockholms "tullar" är att det inte blir en god ekonomi i att bygga nytt. När huset väl står där, är marknadsvärdet lägre än byggkostnaden och tomtpris.
En hygglihygglig kåk med enkelgarage på 1000kvm tomt landar sällan in under 4,5. Detta bör också påverka det långsamma byggande?

Alla varken ska eller kan bo centralt i de större städerna.

Man skulle ju kunna kolla var pengarna hamnar genom att granska hela kedjan. Det är dyrt att bygga i Sverige, men om man bryter ner allt skulle man säkert kunna kapa dem en hel del. Självklart finns det incitament att att bygga attraktiva bostadsrätter istället för hyresrätter och det säger sig självt att det är att föredra att bygga på attraktiv mark där det finns en betalningsvilja/förmåga. Det är så marknaden ser ut idag.

Det stora problemet är politiskt. Man har gått in och petat lite här och där utan att ha helheten klar för sig. Det är enkelt att prata om stora visioner. Vill man verkligen få igång bostadsbyggandet och upprustningen av miljonprogram på allvar måste det till andra lösningar än det vi ser idag. Få normala löntagare har råd att hyra nybyggda lägenheter. Ska man rusta upp miljonprogrammen kan man knappast ta ut vad det kostar av hyresgästerna. Antingen får man subventionera byggbolagen/fastighetsbolagen eller i andra ändan subventionera hyresgästen. Det är bara att välja. Väljer man att subventionera bostads/fastighetsbolag kan man tala om snedvriden konkurrens. Väljer man att ge folk bostadsbidrag för att ha råd att bo i upprustade miljonprogram. Då finns det en form av orättvisa även där.

Man har inte gjort mycket för att få igång bostadsbyggandet i Sverige och man har heller inte gjort särskilt mycket för att få en fungerande bostadsmarknad oavsett vilken regering som suttit vid makten. Man har satt in brandåtgärder för att rädda arbetstillfällen vid ett par tillfällen. T ex på 90-talet när det var en djup ekonomisk kris. Vad har man gjort de sista 10 åren? Satt in ett permanent rotavdrag och ändrat lite i skattelagstiftningen så att det finns lite mer höjd att ta av samtidigt som räntorna är blivit rekordlåga. En annan nöt att knäcka är byggplaneringen i kommunerna. Det tar oerhört lång tid att få igenom ett projekt. Det finns t ex ett som varit på gång sedan tidigt 2000- tal i närheten av mig. Det är fortfarande inte byggt. Har det inte varit länsstyrelsen som blandat sig i har det varit grannar.

När Sverige var i behov av bostadsbyggande förr satte regeringen in styrmedel för att få fart på bostadsbyggandet. Generösa byggnadskreditiv bland annat. Hela samhället engagerade sig. Det fanns en framtidstro. Det vill nog till något liknande om man vill lösa problemen på bostadsmarknaden. Jag tror inte att man kan förlita sig på att privata aktörer ska lösa samhällsproblem. I synnerhet när det inte finns en betalningsvilja/förmåga där ute.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Intressant artikel: http://www.svd.se/naringsliv/pengar...amiljer-nar-boratt-blev-hyresratt_4316311.svd

Inte bara i Norrtälje utan i hela landet har intygsgivare satt i system att intyga att slutkostnaderna är kända även när byggprojekten är långt ifrån avslutade. På så vis slipper intygsgivarnas uppdragsgivare - byggbolag med representanter i den nybilade föreningens styrelse - att ställa garantier motsvarande bostadsrättsköparnas insatser hos Bolagsverket.

– Man ska enligt lagen lämna garantier om slutkostnaden för föreningen inte är bestämd, men detta är satt ur spel, säger fastighetsjuristen Blanka Kruljac Rolén.

Till problematiken hör att det är byggmästarbildade föreningar som arvoderar och väljer vilka intygsgivare de vill ha i bostadsrättsprojekten. Samtidigt kan intygsgivarens arvode för att syna hela projektet vara så lågt som 10 000 - 15 000 kronor även när det rör sig om byggprojekt för hundratals miljoner kronor.

– Det är på sätt och vis fascinerande att det finns folk som vill vara intygsgivare när det inte ens har en branschorganisation med ordentlig försäkring så som till exempel mäklarna. Ofta har intygsgivarna konsultförsäkring på 1-5 miljoner kronor men det räcker ju inte. Min åsikt är att intygsgivarna blir personligt ansvariga med sina personliga tillgångar, säger Blanka Kruljac Rolén.
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Jag tror att du är i närheten av problemets kärna.
Folk är beredda att betala rejäla överpriser för bostäder i attraktiva områden.
Områdena är attraktiva mestadels för att folk är beredda att betala överpriser.
Det motsatta gäller i oattraktiva områden.
Men om folk gav fan i att spekulera, så skulle priserna vara betydligt jämnare och folket bo där de vill.

Det betalas inga överpriser.
Folk betala vad det har råd med. Oftast.
Sedan att dessa priser ser helt galna är en annan sak.

Vi köpte villa i Bromma 2006, 3,4 miljoner.
Helt sjukt dyrt tyckte vi då.
Vi är idioter och kommer att gå i konken,
men det får bära eller brista.......

Den ligger på runt 8 idag.
Fortfarande lika galet.

Farsan köpte lägenhet vid Norra Bantorget -93.
210m2 med stuckaturer, rum i fil, balkong etc......
1,6 mille.
Jag tyckte han var helt dum hela huvudet.
De flesta höll med.

Han sålde för närmare 4, köpte ny för 1,8(idiotförklarad av alla igen) sålde den för 5 köpte liten Pied-à-terre för 0.9 och drog till Rivieran med resten.........
Idiot som sagt var. :fakta

Sitter själv mitt i smeten i Stockholm, har ett stort kontaktnät och jobbar med hus/fastigheter.
Känner ingen som 'spekulerar' i fastigheter/lägenheter.
9 av 10 har inte ens möjlighet att lägga pengar på/låna till spekulation.
De klarar precis att ordna boende åt sig själva.

Spekulation är väl när man köper bostad utan avsikt att bo där?

Som kineser gör i Kina och engelsmän/belgare gjorde i Spanien.
I Spanien finns det (förutom värdens tätaste bestånd av byggkranar) hela områden helt byggda och sålda som investeringsobjekt.
Ingen hade en tanke på att flytta in.
Det var tänkt mer som pengarna på banker till väldigt bra ränta.
Sedan kom kraschen.

Men jag håller med i att priserna är sjuka.
Jag är för att man skall amortera av på typ 20 år.

Problemet är bara övergången. :va

:hej

/e
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det betalas inga överpriser.
Folk betala vad det har råd med. Oftast.
Sedan att dessa priser ser helt galna är en annan sak.

Vi köpte villa i Bromma 2006, 3,4 miljoner.
Helt sjukt dyrt tyckte vi då.
Vi är idioter och kommer att gå i konken,
men det får bära eller brista.......

Den ligger på runt 8 idag.
Fortfarande lika galet.

Farsan köpte lägenhet vid Norra Bantorget -93.
210m2 med stuckaturer, rum i fil, balkong etc......
1,6 mille.
Jag tyckte han var helt dum hela huvudet.
De flesta höll med.

Han sålde för närmare 4, köpte ny för 1,8(idiotförklarad av alla igen) sålde den för 5 köpte liten Pied-à-terre för 0.9 och drog till Rivieran med resten.........
Idiot som sagt var. :fakta

Sitter själv mitt i smeten i Stockholm, har ett stort kontaktnät och jobbar med hus/fastigheter.
Känner ingen som 'spekulerar' i fastigheter/lägenheter.
9 av 10 har inte ens möjlighet att lägga pengar på/låna till spekulation.
De klarar precis att ordna boende åt sig själva.

Spekulation är väl när man köper bostad utan avsikt att bo där?

Som kineser gör i Kina och engelsmän/belgare gjorde i Spanien.
I Spanien finns det (förutom värdens tätaste bestånd av byggkranar) hela områden helt byggda och sålda som investeringsobjekt.
Ingen hade en tanke på att flytta in.
Det var tänkt mer som pengarna på banker till väldigt bra ränta.
Sedan kom kraschen.

Men jag håller med i att priserna är sjuka.
Jag är för att man skall amortera av på typ 20 år.

Problemet är bara övergången. :va

:hej

/e

Hur många skulle betala miljoner för ett råtthål "mitt i smeten" om de inte trodde att de skulle få ut mer än de gav?
För några år sedan vet jag folk som lånade så pass mycket pengar till bostad att de omöjligen kunde betala räntan.
Banken tyckte inte att det var något problem, eftersom de räknade med en värdehöjning som möjliggjorde utökade lån för att betala räntan med bostaden som säkerhet.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Men jag håller med i att priserna är sjuka.
Jag är för att man skall amortera av på typ 20 år.

Problemet är bara övergången. :va

:hej

/e

Hmm, vi har(på 2 normala arbetarlöner) råd att amortera en 100ing om året ungefär om vi ska ha råd att leva lite med och inte bara bo vilket ja tror är vad alla vill, det skulle innebära ett maxpris på en 2mille ungefär vilket stämmer ganska bra på mindre orter.........jobbigt bo i storstad då förvisso. ;)
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Hur många skulle betala miljoner för ett råtthål "mitt i smeten" om de inte trodde att de skulle få ut mer än de gav?
Alla som behöver en bostad och som kan få ihop budgeten.
Man hoppas bara på att gå +-0 om man någon gång skulle bli tvungen att sälja.
Så gjorde vi. Har inte hört talats om någon som gör annorlunda.
Detta gäller då normala människor utan en massa miljoner på banken.



För några år sedan vet jag folk som lånade så pass mycket pengar till bostad att de omöjligen kunde betala räntan.
Banken tyckte inte att det var något problem, eftersom de räknade med en värdehöjning som möjliggjorde utökade lån för att betala räntan med bostaden som säkerhet.
Ahh, det så kallade lyxfällefolket. Har aldrig träffat på dessa utanför kvällstidningarnas löpsedlar.

Hmmm, och som ett sidospår tror jag att jag skall berätta för alla hur det går till på landet. Jag åkte ju faktiskt genom Tingsryd sommaren -97, praktiskt taget expert!
:rolleyes:

:hej

/e
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag är för att man skall amortera av på typ 20 år.

Problemet är bara övergången. :va

:hej

/e

Nu känns det lite väl sent påtänkt. Tycker vi kan hoppa över en övergångsperiod. Sätt nya sundare spelregler över en natt och låt dem som ha tagit på sig allt för stora risker stå sitt kast. Även bankerna, framförallt dess ägare ska dela på kostnaderna för att de har bidragit riskbeteendet. Det kan bli en lärdom för framtida generationer om inte annat. Förr eller senare kommer vi att få betala för de extraveganser folk har haft under de senaste åren. Jag hade hellre sett att vi får betala nu och gå vidare än att vi ser en långsam utdragen process.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Tänkte va kvitt bostadslån på 30år. Då slipper jag amortera och betala ränta på endera detta eller kommande boende när jag ska överleva på pension.
Alternativt får en lägga den summan på nån form av andra investeringar och sen kvitta ut det när man vill sluta jobba.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Alla som behöver en bostad och som kan få ihop budgeten.
Man hoppas bara på att gå +-0 om man någon gång skulle bli tvungen att sälja.
Så gjorde vi. Har inte hört talats om någon som gör annorlunda.
Detta gäller då normala människor utan en massa miljoner på banken.




Ahh, det så kallade lyxfällefolket. Har aldrig träffat på dessa utanför kvällstidningarnas löpsedlar.

Hmmm, och som ett sidospår tror jag att jag skall berätta för alla hur det går till på landet. Jag åkte ju faktiskt genom Tingsryd sommaren -97, praktiskt taget expert!
:rolleyes:

:hej

/e
Berätta gärna dina erfarenheter av Tingsryd.
Var bor du om du inte träffar på någon som spekulerar i bostäder?
Det förekommer i varenda stad jag besökt.

Edit: Samtliga jag känner som gett sig in i karusellen har lyckats.
Även på senare tid.
Så visst fungerar det.
Men det betyder inte att det är rätt.
 
Last edited:

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Berätta gärna dina erfarenheter av Tingsryd.
Köpte en tröja på Börjes.
I övrigt vet jag ingenting.

Var bor du om du inte träffar på någon som spekulerar i bostäder?
Det förekommer i varenda stad jag besökt.
Bromma.
Folk köper precis så stort de de behöver.
Alternativt precis så dyrt de tycker att de har råd med.
Känner som sagt ingen som köpt på spekulation.
Det köps enbart boende.

Därmed inte sagt att det inte existerar, bara att jag inte sett, hört eller läst något om det utanför denna tråd.

Sedan är det ju så att boende i Stockholm per automatik varit en galet bra investering.
Men det är en helt annan sak.

Samtidigt också ett gissel, exempel:
Vi önskar till exempel ett sovrum till.
Men det kostar 4 miljoner.
Om vi säljer för 8" betalar vi 1" i skatt.
Ett större hus i samma område kostar 11", nettokostnad 4".
Vi blir kvar.

Om priserna skulle halveras skulle vi och många andra blir jätteglada.
Samma flytt skulle bara kosta 1,5"

Man flyttar ju oftast från mindre till större.
Förutom sista flytten då.

Detta sagt så umgås vi nästan dagligen med tanken att lämna stan och flytta långt ut på landet.

Grundkrav: Gigantisk maskinhall och väl utanför pendlingsavstånd från storstad. :tummenupp



/e
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Detta sagt så umgås vi nästan dagligen med tanken att lämna stan och flytta långt ut på landet.

/e

När den tanken blir för stor så är det bara att följa den. Jag känner flera som har gjort det valet och lämnat Stockholm tillförmån för ett lugnare liv på annat håll.

Sedan det här med bostadsspekulation. Det är mycket möjligt att de allra flesta köper bostad för att bo. Men det börjar luckras upp lite i och med att man har allt generösare regler. Vad som var tänkt att fungera som en öppning för att utnyttja de faktiska bostäderna bättre kan få motsatt effekt.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=6081638

Reglerna för att hyra ut bostadsrätter i andra hand har ändrats och blivit mer gynnsamma i flera omgångar. Idag kan ibland hela bostadsaffären finansieras av hög andrahandshyra.

Hyrde en lägenhet i villaområdet Äppelviken för många år sedan i andra hand. Bland alla väldigt charmiga hus fanns det inslag av hus som lika gärna skulle kunna vara en arbetarbostad från 50-talet i gruvstaden Kiruna. Skillnaden var dock att den här gruvbostaden kostade ett par miljoner. Vi talar om åren innan IT-kraschen. Sedan dess har det hänt ett och annat på bostadsmarknaden. Är det en sådan villa man får betala i storleksordningen 10 miljoner för idag?
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
När den tanken blir för stor så är det bara att följa den. Jag känner flera som har gjort det valet och lämnat Stockholm tillförmån för ett lugnare liv på annat håll.
Jo det lockar, men frågan är sjukt komplex.
Skola, jobb, social miljö, släkt, vänner, kultur och sporthojsfester...:rolleyes:

Sedan det här med bostadsspekulation. Det är mycket möjligt att de allra flesta köper bostad för att bo. Men det börjar luckras upp lite i och med att man har allt generösare regler. Vad som var tänkt att fungera som en öppning för att utnyttja de faktiska bostäderna bättre kan få motsatt effekt.
Jo, de nya reglerna för andrahandsuthyrning måste helt klart generera spekulation.
Men som sagt har inte hört något om det, ännu.
Men det räcker att titta på siffrorna så ser man potentialen för pengakåta.

Är det en sådan villa man får betala i storleksordningen 10 miljoner för idag?
De minsta och billigaste husen i Bromma (nu pratar jag väster och söder om Drottningholmsvägen) är de så kallade småstugorna. Självbyggerihus från 20-30 talet. Han som byggde huset vi bor i var sprängare.
Dessa kostar 7-9" beroende på läge och läge och läge och skick.
Sedan kommer tjänstemannavillorna med större rum något till sovrum och lite bättre lägen för runt 10-13" osv....

:hej

/e
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Helt galna priser i Stockholm.. Förstår inte riktigt att man kan tycka det vara värt att betala 8-10 miljoner för en vanlig villa. Då lever man ändå inklämd bland en massa folk, buller och har långt till skog och natur. Men vad står man väl inte ut med för att få förmånen att sitta i bilköer ett par timmar per dag? :rolleyes:

Vi köpte vårt nuvarande hus 1 Juli 2013, gav 1 850 000:- och det tycker vi var galet mycket pengar. Då har vi 125kvm + 125kvm fräsch källare, bergvärme, 1700kvm tomt, 4x8m pool ute som värms med solfångare, spabadrum i källaren med bubbelpool för 4 pers och en ångbastu, eget gym och ett verkstadsrum. Tyvärr bara ett 25kvm oisolerat garage på gården, men har planer på att bygga ett 80kvm garage inom något år och då får det mindre agera trädgårdsskjul och snickeriverkstad.

Bor 10min från E4:an, har 30min till Gävle, 50min till Uppsala och 1h 30min till Sthlm. Upptåget stannar här om man vill pendla med tåg. Samtidigt så har vi sandstrand och småbåtshamn mitt inne i samhället, drygt en mil ut till havet dit man tar sig med båten, vattenskotern, bilen eller mc:n.

Inom 10min från huset har vi tillgång till skoterleder, vandringsleder, crossbana, ridskola och fullt med hästgårdar....

Har svårt att förstå att man hellre bor mitt i en storstad med lån upp över öronen än att bo så här. Speciellt om man har barn.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Vad är det som fungerar dåligt?
Att det är lite småsvårt för en arbetslös 18-åring att få ett förstahandskontrakt på en tvåa med låg hyra i Stockholms innerstad kan jag förstå, men är det verkligen ett problem?

Har man pengar: Pynta.

Har man inte pengar: Vänta.

Jag tycker bostadsmarknaden fungerar helt OK, trots att jag knappast kan kallas kapitalstark.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vad är det som fungerar dåligt?
Att det är lite småsvårt för en arbetslös 18-åring att få ett förstahandskontrakt på en tvåa med låg hyra i Stockholms innerstad kan jag förstå, men är det verkligen ett problem?

Har man pengar: Pynta.

Har man inte pengar: Vänta.


Jag tycker bostadsmarknaden fungerar helt OK, trots att jag knappast kan kallas kapitalstark.

Spelar ingen roll hur mycket pengar man har och vill pynta ifall man önskar hyra en bostad innanför tullarna. Du tvingas ändå hyra i andra hand eftersom vi har kommunistisk planekonomi som kräver minst 20 år i bostadskön.

detta i kombination med en byggindustri som inte är kommunistisk utan agerar inom en marknadsekonomi och därför väljer att bygga bostadsrätter istället för hyresrätter. bankerna står ju nämligen i kö för att låna ut pengar till proletariatet som tror sig kunna bo sig förmögna.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Såg en djupt störande insändare idag där rödhaken tyckte staten skulle arrangera ett nytt miljonprogram för att komma tillrätta med bostadsbristen för att få ungdomen att vilja lämna barndomshemmet.
Detta skulle skapa hyresrätter som ungdomarna hade råd med då de inte har råd med en bostadsrätt enligt dennes sätt att se på det, kunde med fördel finansieras med att dra in jobbskatteavdraget.....

Något säger mig att detta är antingen en låginkomsttagare eller arbetslös ensamförälder som inte gjort ett skit i sina dagar för att komma någon vart i livet och nu sitter och tycker synd om sig själv som inget har och är avundsjuk på sina vänner/bekanta som slitit som fan för att få det dom har.

Detta med några ungar som inte kan lämna boet för dom sitter omotiverade utan utbildning eller gått någon konstnärlig utbildning för "det är ju det jag vill göra" och nu sitter och är förvånade att ingen ger dom det dom vill ha, tycker det börjar bli trångt och jobbigt då inget boende finns att dumpa dom i då moderna hyresvärdar gärna vill se att du inte bara ska vilja betala utan även ska ha en möjlighet att göra det med.

Sen är ju frågan om ungdomarna skulle vilja bo i de "programfastigheterna" då, om så skulle jag tippa att det finns plats i några av de gamla på sina ställen.
Jag vet ett par trots att dom rivit 50% av beståndet på platsen, ligger ju inte centralt då förvisso och det är väl där det ska byggas enligt skribenten....
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Sen är ju frågan om ungdomarna skulle vilja bo i de "programfastigheterna" då.....

Jodå, om det är billigt reglerade hyror och på strandvägen så ska det nog gå an.

Det är liksom där skon klämmer, efterfrågan på billigt reglerade bostäder på attraktiva områden är större än tillgången. Tillåt marknadshyror så kommer problemet lösa sig över en natt. Den som vill och kan betala får hyra och den som inte har råd får bo ute i förorterna. Enkelt.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Spelar ingen roll hur mycket pengar man har och vill pynta ifall man önskar hyra en bostad innanför tullarna. Du tvingas ändå hyra i andra hand eftersom vi har kommunistisk planekonomi som kräver minst 20 år i bostadskön.

detta i kombination med en byggindustri som inte är kommunistisk utan agerar inom en marknadsekonomi och därför väljer att bygga bostadsrätter istället för hyresrätter. bankerna står ju nämligen i kö för att låna ut pengar till proletariatet som tror sig kunna bo sig förmögna.
Alltså när jag skrev pynta så avsåg jag naturligtvis att köpa sej en bostadsrätt. Finns gott om fina lägenheter inne i stan för den som har råd.

Att köpa och sälja hyresrätter är som bekant inte helt enligt reglerna hos de flesta hyresvärdar.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Alltså när jag skrev pynta så avsåg jag naturligtvis att köpa sej en bostadsrätt. Finns gott om fina lägenheter inne i stan för den som har råd.

Att köpa och sälja hyresrätter är som bekant inte helt enligt reglerna hos de flesta hyresvärdar.
Vadå det är väl helt normalt i 08land att pynta 200k för en hyresrätt?
Här i 031land gick dom för runt 100 i rätt område sist jag kollade..
Friskt eller sjukt? Upp till var och en..
Inte nåt jag skulle lägga pengar på i varje fall..
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Alltså när jag skrev pynta så avsåg jag naturligtvis att köpa sej en bostadsrätt. Finns gott om fina lägenheter inne i stan för den som har råd.

Att köpa och sälja hyresrätter är som bekant inte helt enligt reglerna hos de flesta hyresvärdar.

I resten av världen kan en icke riskbenägen man med pengar hyra en lägenhet men inte i Stockholms innerstad och ändå anser ni att det inte finns något bostadsproblem? För man kan ju gambla och köpa en lägenhet för x antal årslöner, belopp som en vanlig proletär aldrig kan spara ihop till.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top