Svensk RR 2014

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YZF250, GSXR750
Det har snart gått en vecka sedan info mötet/avslutningsfesten i Karlskoga och det är inte mycket info om vad som presenterades.

SM Tävlingar
Datum Bana Arrangör Status
1/6 Karlskoga KMF SM, SO
13/6-15/6 Sviestad LMS SM
26/7-27/7 Karlskoga KMF SM , SO (Bikeweek)
16/8-17/8 Falkenberg FMK SM
30/8-31/8 TBC TBC TBC (SM)

Övriga Tävlingar
Datum Bana Arrangör Status
19/7-20/7 Karlskoga KMF Norsk Mästerskap
24/7 Karlskoga KMF Endurance, Speedster Cup

Lite nyheter om 2014 är ju att det skall införas en ny klass. En instegsklass för de som vill prova RR, men tycker att det går för fort i Rookie-klasserna.

Dessutom så har SVEMO återinfört automatisk uppklassning för topp 5 i Rookie-klasserna.

Bra saker båda två tycker jag. Är det någon som har mer info??

Last edited:
Ok.
Blir det SM i Superbike, med namn ProSuperbike, SM Superstock 600, och junior klasser som finns som SM
i år?
Eller blir det SO?

1 juni var väl endast SM i moto3/125?

26-27 april är väldigt osäkert om det blir någon tävling

Den där endagarsgrejen i Karlskoga krockar med NM-deltävlingen i Norge, så det är tveksamt om den kommer att få SM-status....

Och ARC's deltävling får inte köras på Anderstorp eftersom arrendatorn där har tappat vettet. Alternativet är att dom kör på Knutstorp, men även där är det stopp pga. bullerproblemen. Sista livlinan är nu Mantorp park...

Det är även aviserat en sammanslagning av PRO Superbike och Rookie1000 vilket i min mening är fullständig idioti....

Avsikten är god, och det löser ETT problem (tunna startfält) men skapar en hel hög med nya problem istället.... Inte alls genomtänkt...

Den nya instegsklassen tror jag inte heller på... Det hade varit bättre att bara klassa upp flera Rookies och på så sätt få ner farten i Rookieklasserna och göra dom mera nybörjarvänliga....

Och JA!!!! Informationsspridningen från mötet för alla som inte hade möjlighet att vara på plats är KATASTROFAL!!!

Jaha, inga riktigt klara besked. Är det tänkt att det blir separat poängbedömning mellan Superbike och Rookie 1000 dvs två "race" i racet? Isåfall är det ju inga större problem förutom om det blir för stort spann mellan snabbaste/långsammaste.

Mantorp är ju en bana som borde vara ett givet val i SM serien oavsett. Upp med lite fler luftstaket bara så blir det nog bra!

Man körde ju blandat Superbike challenge och rookie 1000 race på Mantorp 2011 om jag inte minns fel. Det gick väl ganska bra? Superbike åkarna hade en "egen" grid och med rookie 1000 bakom med ett tomt led emellan.

Det verkar som någon verkligen försöker få ner den sista spiken i locket på det spektaklet som är Svensk Roadracing...

På Mantorp ach Anderstorp kan det kanske funka med två klasser i ett race men det kan kvadda racen helt och hållet på övriga banor då det kan bli varvningar redan efter 10 varv. Blåflaggning har ju funkat sådär.
Enda fördelen är ju att det kan bli mer körtid om träningar kval också körs tillsammans.

Och vill nyblivna Rookie förare kasta sig in i ett race med etablerade Superbike piloter? Tveksamt...
Uppklassning topp fem är bra, så kanske fler R1000 förare klassar upp också och i så fall sänks tempot i R1000 och det blir Rookie klass igen.
Tycker klart såväl Mantorp, Anderstorp och Knutstorp skall vara med i en SM kalender.

Hoppas klara besked från SVEMO kommer snart...

Jag vill kommentera upplägget med rookie/sbk/ny nybörjarklass men jag finner helt enkelt inga ord...

Man körde ju blandat Superbike challenge och rookie 1000 race på Mantorp 2011 om jag inte minns fel. Det gick väl ganska bra? Superbike åkarna hade en "egen" grid och med rookie 1000 bakom med ett tomt led emellan.

Det var då jag körde min första R1000 tävling. Det var SKITLÄSKIGT o jag hade dåligt samvete för att jag låg i vägen när superbajkarna varvade mig.

Nej, låt Rookie vara Roookie så att det är nybörjarnas tävling

Henrik

Känns som om svensk RR gräver sin egen grav, när alla envisas med att köra med avgassystem som man vinner 5hk på, och låter jättehäftigt. Skulle alla köra originalsystem, skulle det nog inte gnällas så mycket.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman