Svensk RR 2014

Som jag fick det berättat för mig så kommer det funka ungefär som PRO SBK och privatförarcupen. Rookies kommer alltså kunna ta poäng och pallplatser i PRO SBK.
 
Bakgrundstanken bör vara att öka antalet startande i Superbike och sänka hastighetsnivån i R1000 för att locka nya till att våga ta steget in i racingen.

Att göra det genom att klassa upp de snabbaste i Rookie klasserna är helt rätt väg framåt. Men att försöka göra det genom att samtidigt slå ihop Superbike och R1000 tror jag dessvärre kan medföra att man istället tar död på båda klasserna.

Har själv efter mycket om och men klassat upp för att köra Superbike 2014. Detta för att kunna utvecklas i det snabbare motståndet. Men om detta upplägg blir realiserat, då känns det som att jag är tillbaks på ruta ett igen.
 
Ok, jag köper det om vi använder 107% regeln. Taskigt för de som inte kvalar in kanske men ska alla vara med och köra om SM poäng så får det ju vara nån ordning på det. Eller döper vi om Rookie till privarförarcupen och nya Motionsklassen till Rookie så är vi precis tillbaka där vi var för två år sen... Hade tänkt att köra lite SM tävlingar igen 2014 fast nu kan man likaväl fortsätta köra bandagsrace för det blir ungefär samma sak fast med mer körtid för pengarna... Det är en del som körde R1000 ifjol som hade tänkt satsa vad jag vet samt några "föredettingar" inklusive mig själv som tänkt köra så tror att det finns underlag för ett hyfsat startfält i superbike ändå.
Kanonide med nya motionsklassen men steget till att köra rookie/sbk blir otroligt högt för dessa sen, hur tänker man?? Följden blir en ny "inflationsklass" där inte många klassar upp... Vill man locka förare måste det finnas bra alternativ för ALLA nivåer....
 
Den nya instegsklassen tror jag inte heller på... Det hade varit bättre att bara klassa upp flera Rookies och på så sätt få ner farten i Rookieklasserna och göra dom mera nybörjarvänliga....
Håller med, vill man ha in fler i sporten via rookie så skall man tvångsuppklassa de snabbaste precis som föreslagits. I rookie bör man införa begränsningar på antal däck under en racehelg och kanske även en regel om hårdhet, säg endurancegummi, så de håller.
Jag skulle till och med kunna tänka mig en begränsning på hur ny hojen max får vara. Säg att den inte få vara nyare än tävlingssäsong minus tre eller nåt (2014 - 3 = 2011). Allt för att ta ned kostnaden & farten och få jämnare race. De som är snabbast kommer ändå att vara snabbast så slutresultatet i tabellen påverkas inte.
 
Lämna klasserna som dom är nu. Upp med lite snabba rookiesar till superbike.

Låt bandagsarrangörer som t.ex. Actionpics köra samma upplägg som Bike Promotion med minitävlingar sista passen på bandagarna. Jag tror det är här man fångar upp nya förare och ger dom ett mellansteg för att våga/hitta in i riktig tävlingsverksamhet.

SEN om startfälten börjar bli stora kan man skapa fler klasser. I det här läget är iaf jag övertygad om att det gör betydligt mer skada (lång- och kortsiktigt) än nytta med upplägget som presenterats nu.

// johan åberg
 
Håller med, vill man ha in fler i sporten via rookie så skall man tvångsuppklassa de snabbaste precis som föreslagits. I rookie bör man införa begränsningar på antal däck under en racehelg och kanske även en regel om hårdhet, säg endurancegummi, så de håller.
Jag skulle till och med kunna tänka mig en begränsning på hur ny hojen max får vara. Säg att den inte få vara nyare än tävlingssäsong minus tre eller nåt (2014 - 3 = 2011). Allt för att ta ned kostnaden & farten och få jämnare race. De som är snabbast kommer ändå att vara snabbast så slutresultatet i tabellen påverkas inte.

Strunta i begränsningar i Rookie. Det löser sig själv bara man ser till att flytta upp snabba förare. Det finns ändå ingen som kan/orkar/vill/har råd att hålla koll på att begränsningarna följs. Och det finns väl ingen anledning att tvinga folk att köra på däck som dom kanske är för snabba för att köra på. Det blir bara onödiga skador och ännu dyrare.

Att ha åldersgräns på hojarna blir bara löjligt för om det ska ge resultat måste man ju ha 7-8 års gräns. Är man snabb första säsongen man tävlar så är man snabb oavsett om hojen är ny eller 3-4 år gammal. Det blir ju ändå bara en säsong i rookie innan man blir uppflyttad så det är inte där problemet ligger.
 
Last edited:
Strunta i begränsningar i Rookie. Det löser sig själv bara man ser till att flytta upp snabba förare. Det finns ändå ingen som kan/orkar/vill/har råd att hålla koll på att begränsningarna följs. Och det finns väl ingen anledning att tvinga folk att köra på däck som dom kanske är för snabba för att köra på. Det blir bara onödiga skador och ännu dyrare.

Att ha åldersgräns på hojarna blir bara löjligt för om det ska ge resultat måste man ju ha 7-8 års gräns. Är man snabb första säsongen man tävlar så är man snabb oavsett om hojen är ny eller 3-4 år gammal. Det blir ju ändå bara en säsong i rookie innan man blir uppflyttad så det är inte där problemet ligger.
Grupptryck skall man inte underskatta, "Fan jag måste också köra nya SC2 kval och rejs om jag skall inte skall bli avhängd och jag måste ju ha en S1000RR med TC, Launch control och..."
Du får ju riktigt bra material om du köper en 3 år gammal kittad hoj och den är bra mycket billigare. Varför förkasta förslag omedelbart? Då skapar vi också en bra andrahandsmarknad för de som kör i toppskiktet och som måste köra på senaste materialet för att vara konkurrenskraftiga.
 
Lösningen kanske är att tillräckligt många av oss som kör skitsakta börjar köra rookie, då kommer de snabba ledsna på att vi vinkar omkring mitt i idealspår och är ivägen i största allmänhet...

Vad vi behöver är ett gäng på 5-10 rundningsmärken så ingen behöver känna sig ensam bak i fältet, vilka hänger på?

1. PSXCARE
2.
3.

:-)
 
Reglementet för R1000 lär ju bli reglerat till Superstock1000 aka pro superbike om den klassen även ska vara med och köra om SM poäng? Alternativet är ju fritt reglemente för superbike... Lär ju inte bli billigare direkt även om jag gärna hade sett att man fått byta åtminstone bromspump...
Ska man införa någon typ av begränsning för en eventuellt fristående rookie klass är väl det enda som jag kan tycka rimligt är mönstrade torrdäck vilka har ett andrahandsvärde.
 
Finns där någon motpol typ förarförening/representant som kan vara med och diskutera samt argumentera SVEMOS ideer? Det kan kanske funka på vissa banor att slå ihop klasserna men tycker absolut man ska skilja på reglemente och poängbedömning om detta görs.
 
Lösningen kanske är att tillräckligt många av oss som kör skitsakta börjar köra rookie, då kommer de snabba ledsna på att vi vinkar omkring mitt i idealspår och är ivägen i största allmänhet...

Vad vi behöver är ett gäng på 5-10 rundningsmärken så ingen behöver känna sig ensam bak i fältet, vilka hänger på?

1. PSXCARE
2. Achtung!
3.

:-)

Haha jag är lätt på :D
 
Reglementet för R1000 lär ju bli reglerat till Superstock1000 aka pro superbike om den klassen även ska vara med och köra om SM poäng? Alternativet är ju fritt reglemente för superbike... Lär ju inte bli billigare direkt även om jag gärna hade sett att man fått byta åtminstone bromspump...
Ska man införa någon typ av begränsning för en eventuellt fristående rookie klass är väl det enda som jag kan tycka rimligt är mönstrade torrdäck vilka har ett andrahandsvärde.


Typ dunlop sportsmart? De håller ju tok länge, körde 7 bandag och fanns mycket kvar o köra på för en gat åkare
 
Snälla, inget reglemente i R1000

Krångla inte till det, det spelar väl för .... Ingen roll vad vi kör på, jag blir frånåkt i allla fall. Ska jag behöva köpa nya grejor för att bli precis lika frånåkt så skiter jag i det.

Roadracing på amatörnivå är ingen materialsport!

Henrik
 
Last edited:
Snälla, inget reglemente i R1000

Krångla inte till det, det spelar väl för .... Ingen roll vad vi kör på, jag blir frånåkt i allla fall. Ska jag behöva köpa nya grejor för att bli precis lika frånåkt så skiter jag i det.

Roadracing på amatörnivå är ingen materialsport!

Henrik

Håller fullt med, problemet är om R1000 ska köra ihop med sbk och konkurrera om sm poäng så måste reglementet vara samma...
 
Håller fullt med, problemet är om R1000 ska köra ihop med sbk och konkurrera om sm poäng så måste reglementet vara samma...

Kan väl vara 2 klasser i sånt fall. Jag skulle tycka det var intressant med en långsammare R1000 för att slippa en massa varvningar
 
Har bara kört med r10 och de är grymma däck, men varför skulle man köra på dem? De är väl också dyra och slits rätt fort....

Ja de är ju racedäck vilket man bör använda, rena gatdäck är inget bra alternativ, blir bara massa krascher när tempot trissas upp. Men i motsats till slicks så har dessa mönstrade racedäck ett andrahandsvärde som gatdäck.
 
Det hade räckt bra med nya regeln där topp 5 klassas upp och thats it, sedan får man ge det 2 år så hade vi plötsligt massa nya förare i SBK/SST och förhoppningsvis nya förare i rookie när snabba, race sugna trackday åkare inser att det inte går så fasligt fort i rookie längre
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top