Svensk el mc

Jag såg en annan mockup på en Svensk/Amerikansk elhoj för något tag sedan, men kunde inte hitta mer info på den, den var mera café-racer, men det kanske är samma företag bakom?

Jag hittade typ samma 5 bilder/renderingar på hojen på alla ställen som hade skrivit om den.

Vad jag är tveksam till på den här är hjulmotorn, det blir rätt mycket ofjädrad vikt, och en del roterande massa (även om kopparn sitter på axeln)

Men visst, som pendlarhoj för gubbdjävlar som mig duger den säkert.
IOM hjulmotorn har dom ju i alla fall plats för batterier till en anständig räckvidd, sen om den får det återstår att se
 
Jag såg en annan mockup på en Svensk/Amerikansk elhoj för något tag sedan, men kunde inte hitta mer info på den, den var mera café-racer, men det kanske är samma företag bakom?

Jag hittade typ samma 5 bilder/renderingar på hojen på alla ställen som hade skrivit om den.

Vad jag är tveksam till på den här är hjulmotorn, det blir rätt mycket ofjädrad vikt, och en del roterande massa (även om kopparn sitter på axeln)

Men visst, som pendlarhoj för gubbdjävlar som mig duger den säkert.
IOM hjulmotorn har dom ju i alla fall plats för batterier till en anständig räckvidd, sen om den får det återstår att se

det stod 15 mil räckvidd under specs för denna som länkats
 
det stod 15 mil räckvidd under specs för denna som länkats

Åfan, det betyder kanske 7 i verkligheten, för NEDC körcykeln brukar inte stämma med hur motorcyklar körs.

Jag tror det var någon från Zero Motorcycles som sa det "den körcykeln är värdelös på allt annat än personbilar i normal pendlingstrafik"
 
Den såg ju faktiskt bra ut :tummenupp

RGNT.jpg

Däremot vill jag gärna veta mera om personerna/bolaget bakom. Utvecklingen, speccen på sakerna och så vidare.
Är allt egenutvecklat eller köper man in några av sakerna?
 
Last edited:
Är det cykelmärket Regent som återuppstått eller har dom bara tagit något liknande namn? Såg att Vattenfall gjorde reklam för dessa igår.
 
Bromsar från ISR! :tummenupp
Cerianikopia, vacker och borde räcka till en 125:a.
Men bakbromsen på styret är inte i min smak.

Brakes
Hand levers for both front and rear brake

Front,
Four piston calipers - from ISR
275 mm diameter, 4 mm thickness stainless steel brake discs,

Rear
Two piston caliper - from ISR
220mm disc rear 3mm thickness

Suspension
Rear
340mm eye to eye
Adjustable spring pre-load

Front
35mm Ceriani replica
120 mm travel

 
Bromsar från ISR! :tummenupp
Cerianikopia, vacker och borde räcka till en 125:a.
Men bakbromsen på styret är inte i min smak.

Brakes
Hand levers for both front and rear brake


Jag undrade just vad för funktion dom har satt på "kopplingshandtaget"
Men jag tror att man skulle vänja sig ganska snabbt med båda bromsarna på styret, man har ju så på Mountainbikes och där går det ju bra man får väl se till att byta sida på bromsarna på Mountainbiken så att det blir samma som på MCn. Dessutom så blir det ju rent och snyggt vid fotpinnarna, vare sig broms eller växlings pinne finns.
 
Blev fett sugen faktiskt. :)
Den med gul tank var riktigt läcker! :tummenupp

Inte så tokig laddtid heller.
"Charger for standard 110/220V wall outlets
0-100% takes approximately 4h to charge in a standard outlet"
 
Navmotorer hör hemma på scootrar och trista citypendlarjärn. Om det är det man är ute efter så är detta iaf ett snyggt trist citypendlarjärn.



För mig så står den och väger mellan att kunna vara ok och att vara ett sorgligt hopplock av div färdiga komponenter av troligtvis varierande kvalitet. Krävs nog att få klämma på den IRL för att jag ska kunna avgöra var den landar på den skalan.

Tror ni man får ett elsystem och slang till frambromsen eller går allt via wifi som det ser ut att göra på bilderna tagna från sidan?
 
Man skulle ju önska sig fler och bättre bilder inte bara uppifrån och vänstersidan.
 
Tittar du på bilden ovanifrån så ser du kablar ut från broms-anordningarna på styret. Syns extremt dåligt, men det går en slang bakom gaffelbenet fram på sidobilderna också tycker jag.
 
De ska tydligen göras i Sverige i så stor mån som möjligt, i början kanske man behöver köpa in grejer men när de växer till så kanske vi har en motorcykelfabrik i Sverige, positivt ändå!
PS. Jag har faktiskt suttit på koncept-cykeln, blev ingen provkörning tyvärr..
 
Last edited:
Kul! Hojen ser ju också helt okej ut. Den bjuder ju inte på några överraskningar men har ett enkelt klassiskt stuk som säkert tilltalar den tänkta målgruppen.

Man kan ju också vända på det. Personligen tycker jag scramblerhojar ser oerhört tråkiga ut. En rund framlampa, en tank och en sadel. Jag blev ombedd att göra några scramblerskisser och även om projektet aldrig gick vidare så fortsatte jag. Jag ville göra något vasst och modernt, men ändå enkelt och med länkar till enkla motorcyklar. Steve McQueens Husqvarna 400 Cross blev huvudinspirationen.

Hoppas det går bra för företaget och att det kan utvecklas.
 

Bifogat

  • Scrambler 2020.jpg
    Scrambler 2020.jpg
    641.2 KB · Visningar: 46
  • Världens-dyraste-Husqvarna.jpg
    Världens-dyraste-Husqvarna.jpg
    78.6 KB · Visningar: 47
Åfan, det betyder kanske 7 i verkligheten, för NEDC körcykeln brukar inte stämma med hur motorcyklar körs.

Jag tror det var någon från Zero Motorcycles som sa det "den körcykeln är värdelös på allt annat än personbilar i normal pendlingstrafik"

jag tror dessvärre du har rätt...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top