Svensk el mc

Navmotorer hör hemma på scootrar och trista citypendlarjärn. Om det är det man är ute efter så är detta iaf ett snyggt trist citypendlarjärn.

Bakbromsen på styret hör också hemma på scooter mopeder, dom här grabbarna som har konstruerat har nog inte erfarenhet av något annat...

Det är ju jäkligt synd att nu när det kommer något nytt från Sverige att det blir en halvmesyr, med dåliga konstruktioner, istället för att ta in kunskap och göra något bra av det.

Förmodligen blir det skitdyrt också, för att dom tänker räkna hem varenda minut dom har suttit och lekt i photoshop på dom första 100 exemplaren.

Sen slutar det med att det inte blir några exemplar alls, för att den blev för dyr
 
Last edited:
På filmen pratar han om dryga 80 000:-
Han glömde nog säga plus moms och lite avgifter mm.
Om man reverseengineerar den där så hittar du nog det mesta på alibaba.
 
Vad hände med Kymco?
https://www.topspeed.com/motorcycles/motorcycle-reviews/kymco/2019-kymco-supernex-ar183566.html

En motorcykel som ser ut som en motorcykel, med bra prestanda, och växellåda.
Väntar dom fortfarande på bättre batterier för att den ska få räckvidd också?

Det kanske är lite onödigt med en 6växlad låda på en elmotorcykel, men 2 eller 3 växlar skulle inte vara fel

En stadsväxel (lågt växlad i kombination med en "slöare" programmering av trottel-responsen som givetvis ska gå att koppla ur om man vill) en ride växel då den skjuter på bra (utan begränsningar) och en överväxel för motorvägsköra.

En elmotor drar förvisso från stillastående, men orsakar höga startströmmar och sämre verkningsgrad, samma sak vid toppfarten, motorn jobbar inte 100% effektivt när den närmar sig vartopp.

Tesla hade ju tänkt köra 2 växat, en växel för stadstrafik och en för högfart (för att få högre topphastighet/lägre motorvarv) men valde bort det i sista stund då det gjorde väldigt lite för totaleffektiviteten och topphastigheten sällan utnyttjas

På en motorcykel (eller en bil med klenare elmotor) tror jag däremot att det skulle vara av fördel.
På en motorcykel skulle det kunna vara så att det t.o.m blir en viktbesparing IOM att man kan använda en mindre motor som ändå orkar med både bra acc och en hög toppfart
 
Angående RGNT,

Stort plus för designen - äntligen ett försök till elhoj som faktiskt ser ut som en någorlunda vettig hoj. Inget futuristiskt skit, utan ett linjespel som anspelar på väldigt basic 70-tal. Helt rätt proportioner mellan ramens vinklar, framgaffel och stående stötdämpare. Och framförallt inget av det som blivit elhojars signum hittills - hemmapåhittade och icke fungerande stötdämparlänkage...

Stort minus för att marknadsföringen - i vanlig ordning - verkar vara riktad mot politiskt korrekta innerstadsfuckon med odlat skägg, designerjeans, lustig kavaj och axelremsväska...
 
Angående RGNT,

Stort plus för designen - äntligen ett försök till elhoj som faktiskt ser ut som en någorlunda vettig hoj. Inget futuristiskt skit, utan ett linjespel som anspelar på väldigt basic 70-tal. Helt rätt proportioner mellan ramens vinklar, framgaffel och stående stötdämpare. Och framförallt inget av det som blivit elhojars signum hittills - hemmapåhittade och icke fungerande stötdämparlänkage...

Stort minus för att marknadsföringen - i vanlig ordning - verkar vara riktad mot politiskt korrekta innerstadsfuckon med odlat skägg, designerjeans, lustig kavaj och axelremsväska...

Ingen annan är dum nog att betala 100000 kr för en slö hoj med kort räckvidd. Helt rätt marknadsfört tror jag. :D
 
Ingen annan är dum nog att betala 100000 kr för en slö hoj med kort räckvidd. Helt rätt marknadsfört tror jag. :D

Jo, det är nog så att dom får uppfinna en marknad för den, det är ingen som har efterfrågat just den kombinationen.
 
Jo, det är nog så att dom får uppfinna en marknad för den, det är ingen som har efterfrågat just den kombinationen.

men det vore inte första gången ett företag tar fram en produkt som ingen efterfrågat och sedan skapar en marknad för det.
ta apple som exempel och ipad.... fanns ingen efterfrågan eller marknad... men dom skapade en marknad och efterfrågan.
 
Som ren billig pendlings moped mellan hem o jobb skulle den funka iallafall för mig.. jag vill ha funktion o billig moppe med billig försäkring.. skoj kan jag ha på sporthojen på helgerna.
 
Vad pratar du om?

Ja, det kan man undra. Jag hade fått för mig att det gick att ta ut 20 kW momentant men det står ju 11 kW på hemsidan. Antigen börjar jag bli senil eller så har de sagt 20 kW tidigare men fått backa.

Då förstår jag inte varför någon skulle välja denna jämfört med en Zero som faktiskt är en riktig hoj.
 
"miljövänligt" fult as....passar ev bara för nån stureplanshipster som anser att 5km tur är touring.

men, det är jag det....

//jj
 
Vad hände med Kymco?
https://www.topspeed.com/motorcycles/motorcycle-reviews/kymco/2019-kymco-supernex-ar183566.html

En motorcykel som ser ut som en motorcykel, med bra prestanda, och växellåda.
Väntar dom fortfarande på bättre batterier för att den ska få räckvidd också?

Det kanske är lite onödigt med en 6växlad låda på en elmotorcykel, men 2 eller 3 växlar skulle inte vara fel

En stadsväxel (lågt växlad i kombination med en "slöare" programmering av trottel-responsen som givetvis ska gå att koppla ur om man vill) en ride växel då den skjuter på bra (utan begränsningar) och en överväxel för motorvägsköra.

En elmotor drar förvisso från stillastående, men orsakar höga startströmmar och sämre verkningsgrad, samma sak vid toppfarten, motorn jobbar inte 100% effektivt när den närmar sig vartopp.

Tesla hade ju tänkt köra 2 växat, en växel för stadstrafik och en för högfart (för att få högre topphastighet/lägre motorvarv) men valde bort det i sista stund då det gjorde väldigt lite för totaleffektiviteten och topphastigheten sällan utnyttjas

På en motorcykel (eller en bil med klenare elmotor) tror jag däremot att det skulle vara av fördel.
På en motorcykel skulle det kunna vara så att det t.o.m blir en viktbesparing IOM att man kan använda en mindre motor som ändå orkar med både bra acc och en hög toppfart

Det där med växlar är ju en följd av motorns storlek. Tesla har så stor motor att det knappast finns nåt att vinna med växlar. Den har mer vridmoment än däcken klarar vid låga farter och ändå utväxling för tillräckligt hög hastighet.

Med mindre motor blir det ju annat, och en låg växel för hög dragkraft och acceleration vid låg fart ger begränsad toppfart. Så två växlar blir då en fördel men fler än två gör knappast nytta med så brett register som elmotorer har.
 
Det där med växlar är ju en följd av motorns storlek. Tesla har så stor motor att det knappast finns nåt att vinna med växlar. Den har mer vridmoment än däcken klarar vid låga farter och ändå utväxling för tillräckligt hög hastighet.

Med mindre motor blir det ju annat, och en låg växel för hög dragkraft och acceleration vid låg fart ger begränsad toppfart. Så två växlar blir då en fördel men fler än två gör knappast nytta med så brett register som elmotorer har.

Jo, det var ju till den första Teslan dom funderade på tvåväxlat, just för att inte överhetta/överbelasta motorn, nu tycker ju jag att dom hittade en fungerande kompromiss ändå.

På en motorcykel kan man ju tjäna på att kunna ha en mindre motor, att jag sa tre växlar var för att få den lättkörd i kötrafik, men det kan man ju göra med två växlar och en trottelmapp också, jag tänkte mera ett smygläge då den inte är allt för rapp iväg, då kan man ju lägga in/använda den som en regnmapp också, för det är nog lätt annars att kliva på för mycket gas ut ur kurvorna med en elmotor.
Sen en högväxel för touringåka så att inte motorn behöver ligga och jobba mot magnetfätet vid toppvarv.

Hursomhelst, jag är inte edrivlinekonstruktör, men ÅAS var inte dom som gjorde RGNT motorcykelkonstruktörer heller
 
Provkört den idag! :yoparty
Rolig, recensioner låter jag tidningarna göra när den släpps
 
Provkört den idag! :yoparty
Rolig, recensioner låter jag tidningarna göra när den släpps

Jag tillhör den lilla minoriteten som tycker att alla får ha åsikter...
Dina åsikter, färgad och okunnig eller objektiv och erfaren, oavsett är de intressanta tycker jag! :7peta

Du skulle garanterat inte ha samma åsikt om min 20-åriga SportHoj som jag kört 25 000 mil med men det betyder inte att det är ointressant. Det som är :kär för en kan vara :zpy för en annan utan att någon har "fel" åsikt, bara olika.

Vad gäller detta fordon så är det inte gjort för långa semesterresor men som pendlarfordon kanske...

Fast efter att läst nya MCM hittade jag ett pendlarfordon i min smak! ;)
https://cezeta.com/type506

cezeta-electric-scooter.jpg
 
Här kommer den @Old Badger :tummenupp

Befinner mig längs havet på västkusten, solen skiner men väglaget är vått. Ingen fara, sätter mig på hojen och det låter såklart inget. Lugn på gasen smeker jag ut den på 40-vägen, havet till vänster och svajande träd till höger. Det känns som att jag kör en motorcykel och med mina 174cm så sitter jag som en smäck. Men vad åker jag? Det viner litegrann när jag drar iväg men känslan finns där. En tyst motorcykel.

Efter att hjärnan och muskelminnet har anpassat sig så njuter jag på alla sätt och vis. 110 km/h på 70-vägen var inga problem. Vill man ha en hoj att njuta och cruisa på så är den kanon. Långdistans eller siffror/hk mm behöver jag inte ta upp, det var känslan jag ville åt. Det dröjer nog innan jag köper en el-hoj men för er som går in med tanken att köpa en, provkör!
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top